Wie kent dit boek?

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Charles »

Ds. De Visscher raadde tijdens een dienst bij ons dat boek aan (de hertaling). Dus het staat op mn leeslijst.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Erasmiaan »

Ook bij Kohlbrugge vind je deze standpunten (uit: Van de Wezelijke Wijsheid, p. 70):

“[...] wanneer het avondmaal alleen voor de wedergeborenen is, zo is daardoor alles slechts voor de wedergeborenen, en waar blijven wij dan met de jonge kinderen. [...] hier hebt u een boom en hier toon ik u een zaadkorrel. Is deze dan ook niet een boom? Zal deze geen boom worden? Is de boom ook niet eerst een zaadkorrel geweest, een kleine plant? [...]”

En p.77

“Bij de wedergeborene is veel meer gevoel van zonde dan bij de niet-wedergeborene, want pas dan wanneer God hem tegenhoudt op de weg, pas dan begint de onbekeerde te roepen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal? Zeg mij eens: Is hij nog onwedergeboren als hij zo roept? Is hij nog onwedergeboren, als hij zo ter aarde ligt? Wanneer hij de zonde verfoeit? Wanneer hij bij God om genade aanhoudt? [...]”

Ten slotte wil ik Posthoorn nog wijzen op een artikel van de onlangs overleden G. Roos, over de nooit uitgegeven reactie van Vd Groe op de brief over de rechtvaardigmaking van Comrie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1a06223e1a
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Ten slotte wil ik Posthoorn nog wijzen op een artikel van de onlangs overleden G. Roos, over de nooit uitgegeven reactie van Vd Groe op de brief over de rechtvaardigmaking van Comrie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1a06223e1a
Die J. de Ruiter van het naschrift schijnt later ook afstand te hebben genomen van wat hij zelf geschreven had. Ik denk zelf ook dat de verschillen tussen Comrie en Van der Groe marginaal zijn.

Edit> De door jou aangehaalde preek kende ik al. Dr. De Reuver verwijst daar ook naar in 'Bedelen bij de Bron'.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Charles »

The christian in complete armour van William Gurnall is verkrijgbaar in Nederlandse vertaling uit 1892 (o.a. te bestellen bij mthreprints). Er is echter ook een gemoderniseerde, verkorte Engelse uitgave. Iemand bekend met dit boek? Schijnt rijk aan onderwijs te zijn maar twijfel welke van deze versies aan te schaffen. Het is kiezen tussen 'twee kwaden'; dik oud Nederlands of verkort modern Engels (mn Engels is middelmatig).

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik hier het juiste topic heb. Maar ik ik heb een vraag naar een boek dat ik niet ken.

We hebben net geluisterd naar de weeksluiting van Huize Maranatha. Deze weeksluitingen zijn sinds de coronapandemie via de scanner mee te luisteren.
Meestal worden meditaties gelezen van overleden predikanten uit onze gemeenten. Niet altijd. Zo is er ook wel van wijlen ds. F. Bakker gelezen, en nu vanavond van ds. I. Kiviet.
Een misschien voor sommigen moeilijk stuk (wat de ouderling in zijn dankgebed ook zo aanhaalde) maar wel een zeer belangrijk stuk uit onze geloofsbelijdenis.
Het handelde over 1 Timotheüs 1 vs. 16:
Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven. daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al zijne lankmoedigheid zoude betonen, tot een voorbeeld dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Kan iemand zeggen waar deze overdenking gepubliceerd is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik hier het juiste topic heb. Maar ik ik heb een vraag naar een boek dat ik niet ken.

We hebben net geluisterd naar de weeksluiting van Huize Maranatha. Deze weeksluitingen zijn sinds de coronapandemie via de scanner mee te luisteren.
Meestal worden meditaties gelezen van overleden predikanten uit onze gemeenten. Niet altijd. Zo is er ook wel van wijlen ds. F. Bakker gelezen, en nu vanavond van ds. I. Kiviet.
Een misschien voor sommigen moeilijk stuk (wat de ouderling in zijn dankgebed ook zo aanhaalde) maar wel een zeer belangrijk stuk uit onze geloofsbelijdenis.
Het handelde over 1 Timotheüs 1 vs. 16:
Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven. daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al zijne lankmoedigheid zoude betonen, tot een voorbeeld dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Kan iemand zeggen waar deze overdenking gepubliceerd is?
Wacht ik maak een fout. Het niet deze tekst, maar deze had ik via DIGIBRON gevonden en is gepubliceerd in het GEREFORMEERD WEEKBLAD.
Het was een meditatie die handelde over de wedergeboorte, ik dacht wellicht is het in dezelfde uitgave te vinden?

Het ging over door de wet der wet zijn gestorven te zijn. Dat bedoel ik dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Tiberius »

Je kan die ouderling gewoon mailen of bellen, of anders via de receptie van Maranatha navragen.
Ik weet zeker dat hij dat mooi vindt: er zijn zoveel meditaties waarop geen enkele feedback komt (of over de hoofden van de meeste luisteraars heengaat, wat dat betreft).
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Ten slotte wil ik Posthoorn nog wijzen op een artikel van de onlangs overleden G. Roos, over de nooit uitgegeven reactie van Vd Groe op de brief over de rechtvaardigmaking van Comrie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1a06223e1a
Die J. de Ruiter van het naschrift schijnt later ook afstand te hebben genomen van wat hij zelf geschreven had. Ik denk zelf ook dat de verschillen tussen Comrie en Van der Groe marginaal zijn.

Edit> De door jou aangehaalde preek kende ik al. Dr. De Reuver verwijst daar ook naar in 'Bedelen bij de Bron'.
De heer J. de Ruiter is op zijn sterfbed daar weer op teruggekomen. Er is een periode in zijn leven geweest wat vraagtekens geeft. Dit zien we ook bij David (zonde van overspel en ombrenging).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:
Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Ten slotte wil ik Posthoorn nog wijzen op een artikel van de onlangs overleden G. Roos, over de nooit uitgegeven reactie van Vd Groe op de brief over de rechtvaardigmaking van Comrie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1a06223e1a
Die J. de Ruiter van het naschrift schijnt later ook afstand te hebben genomen van wat hij zelf geschreven had. Ik denk zelf ook dat de verschillen tussen Comrie en Van der Groe marginaal zijn.

Edit> De door jou aangehaalde preek kende ik al. Dr. De Reuver verwijst daar ook naar in 'Bedelen bij de Bron'.
De heer J. de Ruiter is op zijn sterfbed daar weer op teruggekomen. Er is een periode in zijn leven geweest wat vraagtekens geeft. Dit zien we ook bij David (zonde van overspel en ombrenging).
Ds. P. de Vries schrijft over hem in zijn boek "Dan zij in God verblijd. Herinneringen aan kinderen van God."
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Je kan die ouderling gewoon mailen of bellen, of anders via de receptie van Maranatha navragen.
Ik weet zeker dat hij dat mooi vindt: er zijn zoveel meditaties waarop geen enkele feedback komt (of over de hoofden van de meeste luisteraars heengaat, wat dat betreft).
Voor goede orde, ik de meditatie via Digibron gevonden. Het was dus een samentrekking van drie opeenvolgende meditaties geplaatst in het Gereformeerd Weekblad. Ik heb die ook bij "Meditatie" geplaatst. De spellingcontrole is was niet geheel correct, ik heb zoveel mogelijk de oude spelling eruit gehaald, maar wel de stijl behouden. Kleine woordjes als 'zoo' i.p.v. zo zijn soms misschien blijven staan. Ook kan hier en daar nog 'den' staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door GerGem »

Iemand die het boek gelezen heeft: Liefde die boven alles uitgaat ?
Reactie mag ook per pb
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Hoopvol »

GerGem schreef: Reactie mag ook per pb
Dat was vroeger..
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Nasrani »

GerGem schreef:Iemand die het boek gelezen heeft: Liefde die boven alles uitgaat ?
Reactie mag ook per pb
Die ben ik aan het lezen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door GerGem »

Nasrani schreef:
GerGem schreef:Iemand die het boek gelezen heeft: Liefde die boven alles uitgaat ?
Reactie mag ook per pb
Die ben ik aan het lezen.
Ik wil het ook lezen. Ik vind het vrij duur boekwerk.
Sommige kerken delen dit uit onder de leden maar dat moet je net treffen .
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Bezorgd »

GerGem schreef:Iemand die het boek gelezen heeft: Liefde die boven alles uitgaat ?
Reactie mag ook per pb
PB bestaat niet meer ;)
Plaats reactie