narnia

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: narnia

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Er zijn er wel een hoop van ja. Ik ken een hoop mensen die alles wat ook maar iets met fantasie te maken heeft niet boeiend vinden omdat het niet reeel is en dus lezen ze met constant de gedachte: Het is niet echt, het is niet echt, dat kan toch niet, dat gebeurt niet echt enz.
Ik moet toegeven, dat ik dat wel een beetje herken bij mezelf. Daarom lees ik zelden of nooit romans: het zijn toch allemaal leugens.
Dat is onzin. Een schilderij is ook geen 'leugen'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: narnia

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Er zijn er wel een hoop van ja. Ik ken een hoop mensen die alles wat ook maar iets met fantasie te maken heeft niet boeiend vinden omdat het niet reeel is en dus lezen ze met constant de gedachte: Het is niet echt, het is niet echt, dat kan toch niet, dat gebeurt niet echt enz.
Ik moet toegeven, dat ik dat wel een beetje herken bij mezelf. Daarom lees ik zelden of nooit romans: het zijn toch allemaal leugens.
Dat is onzin. Een schilderij is ook geen 'leugen'.
Neem me niet kwalijk.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: narnia

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Dat is onzin. Een schilderij is ook geen 'leugen'.
Neem me niet kwalijk.
;)
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Re: narnia

Bericht door bazz »

Juist een niet-waar-gebeurd verhaal kan een duidelijke strekking hebben om iets duidelijk te maken. Bijvoorbeeld de roman "De Tornado" van B. Nijenhuis probeert iets duidelijk te maken over het verzet tegen God, en de overgave aan God. Ondanks dat het verhaal niet waar gebeurd is, zitten er grote waarheden in.

Ook in de Bijbel staan veel verhalen die niet waargebeurd zijn, maar wel degelijk een grote waarheid bevatten, denk maar eens aan een aantal gelijkenissen die Jezus vertelde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: narnia

Bericht door Tiberius »

Dat is ook wel weer zo, ja.
Ik zeg niet, dat het een universeel principe is, maar zo voel ik dat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Er zijn er wel een hoop van ja. Ik ken een hoop mensen die alles wat ook maar iets met fantasie te maken heeft niet boeiend vinden omdat het niet reeel is en dus lezen ze met constant de gedachte: Het is niet echt, het is niet echt, dat kan toch niet, dat gebeurt niet echt enz.
Ik moet toegeven, dat ik dat wel een beetje herken bij mezelf. Daarom lees ik zelden of nooit romans: het zijn toch allemaal leugens.
Tja, leugens is een wat groot woord. Wat moet ik dan met de gelijkenissen in de Bijbel? Of een verhaal zoals in Richteren, waar de bomen een leider gaan kiezen? Met de Christenreis?Als alles wat niet werkelijk gebeurd is leugens zijn zijn dat ze ook.

We zien dus dat het bedenken van een verhaal dat gebeurd had kunnen zijn, maar niet gebeurd is, functioneel kan zijn. Het vertelt een verhaal, bevat vaak lessen... die we kunnen doortrekken naar ons bestaan. Jezus gebruikt die methode zelf en er staan meer voorbeelden van in de Bijbel. Dus blijkbaar mag dat, is het zelfs een goede methode.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: narnia

Bericht door Jongere »

Zo vertelde bazz ons ook zojuist. :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

Ok dat had ik niet gelezen, was een beetje lang bezig met reageren omdat ik tussendoor kibbeling uit Spakenburg was gaan eten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: narnia

Bericht door jakobmarin »

Er is niks mis mee om een niet-kunnend of onwerkelijk verhaal te gebruiken, om iets anders duidelijk te maken. Mits binnen de bekende grenzen uiteraard.
De bijbel en ook Jezus doet dat ook:

2kon14:9 Maar Joas, de koning van Israel, zond tot Amazia, den koning van Juda, zeggende: De distel, die op den Libanon is, zond tot den ceder, die op den Libanon is, zeggende: Geef uw dochter mijn zoon ter vrouw; maar het gedierte des velds, dat op den Libanon is, ging voorbij, en vertrad den distel.

Richteren 9: Hoort naar mij, gij, burgers van Sichem! en God zal naar ulieden horen.
8 De bomen gingen eens heen, om een koning over zich te zalven, en zij zeiden tot den olijfboom: Wees gij koning over ons.
9 Maar de olijfboom zeide tot hen: Zoude ik mijn vettigheid verlaten, die God en de mensen in mij prijzen? En zoude ik heengaan om te zweven over de bomen?
10 Toen zeiden de bomen tot den vijgeboom: Kom gij, wees koning over ons.
11 Maar de vijgeboom zeide tot hen: Zou ik mijn zoetigheid en mijn goede vrucht verlaten? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen?
12 Toen zeiden de bomen tot den wijnstok: Kom gij, wees koning over ons.
13 Maar de wijnstok zeide tot hen: Zou ik mijn most verlaten, die God en mensen vrolijk maakt? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen?
14 Toen zeiden al de bomen tot den doornenbos: Kom gij, wees koning over ons.
15 En de doornenbos zeide tot de bomen: Indien gij mij in waarheid tot een koning over u zalft, zo komt, vertrouwt u onder mijn schaduw; maar indien niet, zo ga vuur uit de doornenbos, en vertere de cederen van de Libanon.

Lukas 16:
20 En er was een zeker bedelaar, met name Lazarus, welke lag voor zijn poort vol zweren;
21 En begeerde verzadigd te worden van de kruimkens, die van de tafel des rijken vielen; maar ook de honden kwamen en lekten zijn zweren.
22 En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijd smarten in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.
27 En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis;
28 Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: narnia

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Zo vertelde bazz ons ook zojuist. :)
En Marnix.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: narnia

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ok dat had ik niet gelezen, was een beetje lang bezig met reageren omdat ik tussendoor kibbeling uit Spakenburg was gaan eten :)
en, was 't lekker?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: narnia

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Ok dat had ik niet gelezen, was een beetje lang bezig met reageren omdat ik tussendoor kibbeling uit Spakenburg was gaan eten :)
en, was 't lekker?
Ik hoop dat Marnix nee zegt, want ik ben zóóóóó jaloers...... :haha
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

Het was lekker :) Op woensdag staat in het winkelcentrum bij mijn werk om de hoek een viskraam (genaamd De Graaf vab Spakenburg, hoe kan het ook anders) met hele lekkere kibbeling, scoren goed bij de consumentenbond :) Dus daar ga ik dan nog wel eens kibbeling halen in lunchtijd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: narnia

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Het was lekker :) Op woensdag staat in het winkelcentrum bij mijn werk om de hoek een viskraam (genaamd De Graaf vab Spakenburg, hoe kan het ook anders) met hele lekkere kibbeling, scoren goed bij de consumentenbond :) Dus daar ga ik dan nog wel eens kibbeling halen in lunchtijd :)
Wat zijn we (lekker en) heerlijk :offtopic hè.....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: narnia

Bericht door Marnix »

als je jaloers bent fantaseer je dat je ook spakenburgse kibbeling gaat halen. Dan gaat het over fantasy en zijn we weer on-topic :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie