Boekentip

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Boekentip

Bericht door Zita »

Misschien is het aardig om in dit topic elkander te tippen als een boek zeer lezenswaardig is. In het topic over welk boek je op dit moment aan het lezen bent, komt dat af en toe ook langs, maar vaak blijft het bij een vermelding van titel en auteur, zonder een waardeoordeel.
Mijn tip: voor een verklaring op Prediker is het boekje van W. Aalders heel aardig (De angst van het westen). Hij bespreekt hierin Luthers verklaring op Prediker. Omdat die verklaring nog niet is vertaald, is Aalders een prettig alternatief.
En meteen een verzoek om een tip: tante is binnenkort jarig. Ze houdt van lezen, het boek moet niet al te zoetelijk zijn, maar ik heb ook geen zin om een boek vol narigheid te geven. Ze houdt wel van de beruchte vertaalde Amerikanen (waar ik dus precies niet van hou; 't is dus lastig om iets te kiezen). De top-tien van het RD staat vol met de standaardromannetjes over de Amish, plus wat boeken over vervolging in China. Verder nog wat boeken die meer lijken op een jaarverslag van een maatschappelijk werker. Niet helemaal wat ik zoek (al ga ik die China-vervolgingen nog wel even bekijken). Wie helpt? Welke Amerikaan (of desnoods niet-Amerikaan) is niet te zoetelijk, goed leesbaar, niet al te cliche en heeft wel een christelijke strekking?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: boekentip

Bericht door helma »

Zita schreef:maatschappelijk werker. Niet helemaal wat ik zoek (al ga ik die China-vervolgingen nog wel even bekijken). Wie helpt? Welke Amerikaan (of desnoods niet-Amerikaan) is niet te zoetelijk, goed leesbaar, niet al te cliche en heeft wel een christelijke strekking?
Erg aan te raden: Thuiskomst van randy Alcorn

of:

Wanneer de hemel weent Ted Dekker
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: boekentip

Bericht door Zita »

helma schreef:of:

Wanneer de hemel weent Ted Dekker
de hemel huilt (en weent niet)... Maar iig dankjewel!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: boekentip

Bericht door helma »

Zita schreef:
helma schreef:of:

Wanneer de hemel weent Ted Dekker
de hemel huilt (en weent niet)... Maar iig dankjewel!
oh ja...het is al laat :huhu
maar dat vond ik erg indrukwekkend
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: boekentip

Bericht door Grace »

De geschiedenis van het wassende water - Henk Bakker.

Zeer boeiend!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: boekentip

Bericht door Marnix »

Ik heb "Thuiskomst" deze zomer gelezen, het is een mooi boek, zeker aan te raden. En het leest heel makkelijk weg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: boekentip

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Ik heb "Thuiskomst" deze zomer gelezen, het is een mooi boek, zeker aan te raden. En het leest heel makkelijk weg.
Heb ik ook gelezen, een prachtig boek! Alleen heb ik veel van die stukjes uit de hemel overgeslagen, dat werd wel heel erg menselijk voorgesteld allemaal, dat stuitte me iets tegen de borst. Maar voor het overige een heel mooi boek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: boekentip

Bericht door freek »

Grace schreef:De geschiedenis van het wassende water - Henk Bakker.

Zeer boeiend!
Of van dezelfde auteur: Zij hebben lief en worden vervolgd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: boekentip

Bericht door Zita »

Grace schreef:De geschiedenis van het wassende water - Henk Bakker.

Zeer boeiend!
is dit 'de weg van het wassende water'?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: boekentip

Bericht door Grace »

Zita schreef:
Grace schreef:De geschiedenis van het wassende water - Henk Bakker.

Zeer boeiend!
is dit 'de weg van het wassende water'?
Ja inderdaad, de ondertitel is: Op zoek naar de wortels van het baptisme.

In 1609 werd de eerste baptistengemeente in Amsterdam gesticht. Wie zich in het verleden van deze geloofstraditie verdiept, ontdekt dat baptisten met regelmaat zwaar werden vervolgd omdat zij zich niet wilden conformeren aan de opvatting van de overheid en de heersende kerk. Zo hielden zij zich aan de geloofsdoop. Ook streefden zij naar vrijheid van overheidsbemoeienis en wilden zij zelfstandig voorgangers aanstellen. Ze liepen in hun tijd vooruit op zaken als geweldloosheid en vrijheid van geloof en godsdienst, kwesties die vandaag weer actueel zijn. De weg van het wassende water geeft een veelkleurig en boeiend beeld van de ontstaansgeschiedenis van het baptisme en biedt nieuwe inzichten. Bovendien klinkt in deze geschiedenis een manier van kerk-zijn door die ons nog altijd kan inspireren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: boekentip

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Ik heb "Thuiskomst" deze zomer gelezen, het is een mooi boek, zeker aan te raden. En het leest heel makkelijk weg.
Heb ik ook gelezen, een prachtig boek! Alleen heb ik veel van die stukjes uit de hemel overgeslagen, dat werd wel heel erg menselijk voorgesteld allemaal, dat stuitte me iets tegen de borst. Maar voor het overige een heel mooi boek.
Het is natuurlijk een interpretatie waarvan de schrijver ook zal zeggen: Het kan heel anders zijn. Persoonlijk vond ik die stukjes niet storend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: boekentip

Bericht door Afgewezen »

Voor wie kennis wil nemen van het chiliasme: 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel
Voor een tegenstem: 'Jeruzalem vandaag' van ds. Tj. Boersma
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: boekentip

Bericht door Zita »

Zita schreef:En meteen een verzoek om een tip: tante is binnenkort jarig. Ze houdt van lezen, het boek moet niet al te zoetelijk zijn, maar ik heb ook geen zin om een boek vol narigheid te geven. Ze houdt wel van de beruchte vertaalde Amerikanen (waar ik dus precies niet van hou; 't is dus lastig om iets te kiezen). De top-tien van het RD staat vol met de standaardromannetjes over de Amish, plus wat boeken over vervolging in China. Verder nog wat boeken die meer lijken op een jaarverslag van een maatschappelijk werker. Niet helemaal wat ik zoek (al ga ik die China-vervolgingen nog wel even bekijken). Wie helpt? Welke Amerikaan (of desnoods niet-Amerikaan) is niet te zoetelijk, goed leesbaar, niet al te cliche en heeft wel een christelijke strekking?
het is geworden (en da's meteen een tip): De jongen in de gestreepte pyjama, van John Boyne. Zeer aanbevolen, als je tenminste niet houdt van de cliche-oorlogsboekskes waarin de ganse wereld in het verzet zit (op die ene onbetrouwbare buurman na dan), en waarin - hoe kan het ook anders - de ene lief zich bij de bevrijding met de andere lief verenigd ziet. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een kleine jongen, die met zijn moeder en zusje zijn vader volgt, die ergens bij Oud Wis een belangrijke baan heeft. Het rare aan Oud Wis is dat de mensen daar gestreepte pyjama's hebben. Lees 'm en laat je verrassen en overrompelen. (Libelle is natuurlijk een flutblaadje, maar je kunt 'm voor €2,95 aanschaffen als Libelle BookAZine. Goedkoper kon ik 'm zelf niet vinden. Tante heeft natuurlijk een echt boek met een kaft gekregen.)
De geachte lezer heeft natuurlijk wel door dat dit boek niet voldoet aan de profielschets, maar ik krijg het niet voor elkaar om een boek te kopen dat ik zelf neverdenooitniet zou lezen. :nonnon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: boekentip

Bericht door Jongere »

Leuk Zita, die wilde ik je gisteren tippen! Maar er stond bij dat het een christelijk boek moest zijn, dus heb ik het niet gedaan. Maar zeker een goede keus, dat is een erg mooi boek.

Troost je, juist voor mensen met een bepaalde 'profielschets' is het heel goed om gewoon een boek te geven wat daar niet aan voldoet. :huhu
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: boekentip

Bericht door Toeschouwer »

In een andere topic verwees ik naar J.C. Ryle "Verwacht u Hem? Dit boek kan ik van harte aanbevelen. Het is een uitgave van Groen
Plaats reactie