Wat lezen wij......?

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Josephus »

sander schreef:Op zich niet verkeerd, maar waarom mag je wel een gebed in een boekje zetten en bijv. niet in een film?
Van wie mag jij dat niet? Mijn zegen heb je hoor...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Afgewezen »

sander schreef:
refo schreef:Momenteel aan het voorlezen aan de jongste spruit: Peerke en zijn kameraden van WG vd Hulst.

Zijn commentaar: dit is echt het leukste boek wat ik weet.

Mijn commentaar: waarom wordt er niet meer zo geschreven binnen de ger gezindte? (hoewel vd Hulst niet eens zo ger gezind was.) De hedendaagse boekjes die kinderen krijgen voorgeschoteld verhouden zich met vd Hulst als een eerstejaars blokfluitklasje met een symphonieorkest.
Ik ben blij dat dit een mening is en geen feit.
Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
En wat je ook van Van de Hulst mag vinden, schrijven kán hij. En dat is iets wat niet van alle (hedendaagse) kinderboekenschrijvers gezegd kan worden...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
sander schreef:
refo schreef:Momenteel aan het voorlezen aan de jongste spruit: Peerke en zijn kameraden van WG vd Hulst.

Zijn commentaar: dit is echt het leukste boek wat ik weet.

Mijn commentaar: waarom wordt er niet meer zo geschreven binnen de ger gezindte? (hoewel vd Hulst niet eens zo ger gezind was.) De hedendaagse boekjes die kinderen krijgen voorgeschoteld verhouden zich met vd Hulst als een eerstejaars blokfluitklasje met een symphonieorkest.
Ik ben blij dat dit een mening is en geen feit.
Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
En wat je ook van Van de Hulst mag vinden, schrijven kán hij. En dat is iets wat niet van alle (hedendaagse) kinderboekenschrijvers gezegd kan worden...
Dus je bent het met refo eens?!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Momenteel aan het voorlezen aan de jongste spruit: Peerke en zijn kameraden van WG vd Hulst.

Zijn commentaar: dit is echt het leukste boek wat ik weet.

Mijn commentaar: waarom wordt er niet meer zo geschreven binnen de ger gezindte? (hoewel vd Hulst niet eens zo ger gezind was.) De hedendaagse boekjes die kinderen krijgen voorgeschoteld verhouden zich met vd Hulst als een eerstejaars blokfluitklasje met een symphonieorkest.
Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
En wat je ook van Van de Hulst mag vinden, schrijven kán hij. En dat is iets wat niet van alle (hedendaagse) kinderboekenschrijvers gezegd kan worden...
Dus je bent het met refo eens?!
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
De volgende vraag is dan: wat is kwaliteit?
Datgene wat bij jou in de smaak valt uit nostalgische of andere overwegingen?
Of wat de doelgroep (de kinderen in dit geval dus) zelf mooi vinden?

Zelf vind ik die boekjes van Van de Hulst ook wel aardig om nog eens te lezen. Maar mijn kinderen vinden ze "knettersaai" (zoals ze het zelf uitdrukken) en grijpen liever naar hedendaagse kinderboekenschrijvers.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
De volgende vraag is dan: wat is kwaliteit?
Datgene wat bij jou in de smaak valt uit nostalgische of andere overwegingen?
Of wat de doelgroep (de kinderen in dit geval dus) zelf mooi vinden?

Zelf vind ik die boekjes van Van de Hulst ook wel aardig om nog eens te lezen. Maar mijn kinderen vinden ze "knettersaai" (zoals ze het zelf uitdrukken) en grijpen liever naar hedendaagse kinderboekenschrijvers.
Dan wordt het tijd dat je ze eens leert lezen.

Ze zijn niet 'aardig om nog eens te lezen'. En zeker niet saai. Ik bespeur bij mijn jongste ook wel een aanvankelijke weerzin tegen oude boeken. De Dolfi en Wolfis trekkken veel meer aan vanwege kleurtjes enzo. Maar als je Van de Hulst voorleest, pakt het niet op de eerste bladzij, die is wel eens wat langdradig. Dat is bij Peerke ook. Heel verhaal over de slapende grachtenhuizen enzo. Dat zou je over kunnen slaan, hoewel het in het verhaal wel een functie heeft. Maar als dan het echte verhaal begint dan is iedere lezer meteen gepakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Tiberius »

Je hebt het nu nog steeds over smaak.
Wat is kwaliteit in dezen?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Hoewel over smaak niet valt te twisten, geldt dit niet voor kwaliteit. :langue
De volgende vraag is dan: wat is kwaliteit?
Datgene wat bij jou in de smaak valt uit nostalgische of andere overwegingen?
Of wat de doelgroep (de kinderen in dit geval dus) zelf mooi vinden?

Zelf vind ik die boekjes van Van de Hulst ook wel aardig om nog eens te lezen. Maar mijn kinderen vinden ze "knettersaai" (zoals ze het zelf uitdrukken) en grijpen liever naar hedendaagse kinderboekenschrijvers.
Tja. Ergens snap ik dat nog ook. Het lijkt me soms best lastig voor hedendaagse kinderen om zich voor te stellen dat er ook ooit kindertjes geleefd hebben die geen televisie, mobieltje of msn hadden... Dat moet een erg saai leven zijn geweest... ;-)

En wat kwaliteit betreft: zaken als taalgebruik, zinsbouw, uitwerking van thema/plot etc. zijn toch wel redelijk objectief te beoordelen en hebben op zich minder met smaak te maken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Afgewezen »

Ik ben het met Josephus én met refo eens. :super
Gebruikersavatar
masala
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2007, 20:50
Locatie: wervershoof

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door masala »

ik ben begonen te lezen in het volgende boek:de christenreis naar de eeuwigheid van de schrijver is john bunyan
ooit was ik hier aan begonnen maar heb het nooit uit gelezen maar dit x doe ik het wel
gr masala
kom al dichter bij god
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door helma »

leest iemand het blad : Weet.magazine
http://www.weet-magazine.nl/home/home

we overwegen een abonnement voor de verjaardag van een onze kinderen
Een rechts-confessioneel
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2002, 16:08

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door Een rechts-confessioneel »

ik lees het niet, maar wil het desalniettemin wel ontraden. dit tijdschrift past in het frame Hobrink - Kent Hovind wie ik durf te betichten van onfrisse wetenschap(sjournalistiek)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door eilander »

Een rechts-confessioneel schreef:ik lees het niet, maar wil het desalniettemin wel ontraden. dit tijdschrift past in het frame Hobrink - Kent Hovind wie ik durf te betichten van onfrisse wetenschap(sjournalistiek)
En nu je inhoudelijke commentaar?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door eilander »

helma schreef:leest iemand het blad : Weet.magazine
http://www.weet-magazine.nl/home/home

we overwegen een abonnement voor de verjaardag van een onze kinderen
Wij kregen alleen een proefnummer; doorbladerend dacht ik: ziet er goed uit, interessante onderwerpen. Een abonnement moeten we nog maar eens overwegen. Verder nog niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat lezen wij......?

Bericht door MarthaMartha »

eilander schreef:
Een rechts-confessioneel schreef:ik lees het niet, maar wil het desalniettemin wel ontraden. dit tijdschrift past in het frame Hobrink - Kent Hovind wie ik durf te betichten van onfrisse wetenschap(sjournalistiek)
En nu je inhoudelijke commentaar?
Idd.... want plagiaat enzo zijn te veroordelen, maar als feiten kloppen gooien we die niet met het badwater mee weg....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie