Dagboeken

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dagboeken

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Voor jou misschien, maar ik denk dat er méér mensen zijn die 's avonds voordat ze naar bed gaan liever een dagboekstukje lezen dan de nieuwste beroepingswerkstatistieken. Dat hoop ik tenminste wel.
Wie zegt er dat ik dat niet zou doen?

Het kan toch ook allebei?
Nee dat kan niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dagboeken

Bericht door Jantje »

Waarom niet?

Trouwens, de meeste beroepingswerkstatistieken zijn er op maandagochtend. Dus bovendien gaat jouw vlieger niet eens op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dagboeken

Bericht door Tiberius »

Logisch is het niet mogelijk dat beroepingswerk 'vele malen interessanter' is dan informatie over dagboeken EN info over dagboeken vele malen interessanter dan beroepingswerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dagboeken

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Logisch is het niet mogelijk dat beroepingswerk 'vele malen interessanter' is dan informatie over dagboeken EN info over dagboeken vele malen interessanter dan beroepingswerk.
Ik bedoelde dat het beroepingswerk vele malen interessanter is dan het feit dat alle feestdagen van 1999 en 2021 precies hetzelfde vallen op dag en datum.

En verder lijkt het me vanzelfsprekend dat het lezen van Gods Woord en een dagboek vele malen belangrijker is dan het volgen van het beroepingswerk. Maar dat was de discussie helemaal niet. Dus wel goed lezen, eerwaarde moderator!
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 dec 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dagboeken

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Logisch is het niet mogelijk dat beroepingswerk 'vele malen interessanter' is dan informatie over dagboeken EN info over dagboeken vele malen interessanter dan beroepingswerk.
Ik bedoelde dat het beroepingswerk vele malen interessanter is dan het feit dat alle feestdagen van 1999 en 2020 precies hetzelfde vallen op dag en datum.

En verder lijkt het me vanzelfsprekend dat het lezen van Gods Woord en een dagboek vele malen belangrijker is dan het volgen van het beroepingswerk. Maar dat was de discussie helemaal niet. Dus wel goed lezen, eerwaarde moderator!
Ja juf.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dagboeken

Bericht door Jantje »

Met je verkeerde been uit bed gestapt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dagboeken

Bericht door Herman »

Eén fout. Het gaat om 1999 en 2021.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dagboeken

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Met je verkeerde been uit bed gestapt?
Daar kan ik niet op ingaan Jantje: dat zou off-topic zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dagboeken

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Logisch is het niet mogelijk dat beroepingswerk 'vele malen interessanter' is dan informatie over dagboeken EN info over dagboeken vele malen interessanter dan beroepingswerk.
Ik bedoelde dat het beroepingswerk vele malen interessanter is dan het feit dat alle feestdagen van 1999 en 2020 precies hetzelfde vallen op dag en datum.

En verder lijkt het me vanzelfsprekend dat het lezen van Gods Woord en een dagboek vele malen belangrijker is dan het volgen van het beroepingswerk. Maar dat was de discussie helemaal niet. Dus wel goed lezen, eerwaarde moderator!
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, zo dacht ik.
Een dagboek voor 1999 kun je in 2021 heel goed hergebruiken.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Dagboeken

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef:Ik lees "Strenght for today" van John MacArthur. Het voordeel van MaxArthur is dat de bijbeltekst niet alleen als versiering dient voor de meditative gedachten van de auteur, maar dat er echt bijbeluitleg word gedaan (en daarna persoonlijk toegepast word).

Daarnaast For Every morning / for every evening van Ds. C.H. Spurgeon.

Mijn vrouw leest een dagboek van vrouwen van Puriteinen, en avondgedachten van Octavius Winslow.
Leuk! Wij lezen dit dagboek ook thuis aan tafel na het eten. Het is een dagboek met stukjes die tot nadenken stemmen. Het nadeel vind ik wel de thematische benadering waardoor je van hot naar her gaat met Bijbellezen. Ik vind een focus op een heel Bijbelboek fijn. De andere kant is dat McArthur uitdaagt Bijbelgedeelten met elkaar te vergelijken. Ik vind het verfrissend om dit dagboek te lezen.
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken

Bericht door -DIA- »

Ik heb verschillende dagboeken. We lezen nu (dat kon eerst niet omdat mijn broer dat niet wilde) na de hoofdmaaltijd een dagboek met het bijbehorende Bijbelgedeelte.
Ik noem er een paar.
Dit jaar (dat nog niet ten einde is) lezen we 'Waakt en Bidt', van Wulfert Floor gelezen.
Vorig jaar lazen we 'Een hand vol aren' van ds. P. Blok
En eerder gelezen: 'Teerkost op de weg' van ds. J. Koster
Drie deeltjes van 'Dagelijks Manna' van o.a. ds. G. van Reenen. Deze boekjes zijn in de jaren 30 verschenen als scheurkalender. De stukjes zijn echter nog verassend actueel! Gods Woord verouderd immers niet!
En dan 'Des nachts zal Zijn lied bij mij zijn' van ds. P. Blok. Dagelijks een stukje uit het Boek der Psalmen met een bijpassend Schriftgedeelte.
Van ds. G.H. Kersten: 'Ziet uw Koning zal komen'
Voor bijzondere dagen als Kerst, Nieuwjaar enz. lezen we ook wel eens wat uit de serie 'Bij het geopende Woord', diverse predikanten van de Gereformeerde Gemeenten. Hier heb ik een hele reeks van omdat die vaak bij het kerkpakket van de kerk zit.
Dan nog 'Door Baca's vallei' van J.C. Philpot. Er zouden er meer te noemen zijn. Maar hierbij laat ik het. Het zijn dagboeken voor de Oud-Reformatorische belijders. Dat zal duidelijk zijn. Maar met een Boodschap voor Jong en Oud! En vooral de jonge mensen zou ik dergelijke dagboeken aanraden.
Dit jaar nieuw aangeschaft: 'Een begeerlijke rijkdom' van ds. W.C. Lamain.
Deze is nogal wat vrij hertaald. Ik bedoel, als ik de originele preken waaruit de stukjes genomen zijn erbij bekijk, zijn hier en daar nogal wat stukjes weggelaten of zinnen zijn hertaald. Soms te begrijpen want niet alles leent zich voor een dagboek. Maar er zijn ook stukjes weggelaten waarvan ik zeg: Jammer!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dagboeken

Bericht door Geytenbeekje »

Wij lezen des avonds in Verzamelde Aren ( Gekrookte Riet dominees)
S ochtends vanaf 2021 de Banier
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dagboeken

Bericht door FlyingEagle »

Wat doen jullie met oude dagboeken? Zoals die van 2020? Ze liggen hier al klaar om bij het oud papier te gaan maar ergens vind ik dat best jammer. Ben benieuwd wat jullie met dagboeken doen die gekoppeld zijn aan een bepaald jaar.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dagboeken

Bericht door Dodo »

Ze komen regelmatig binnen in de kringloopwinkel, en dan gaan ze linea recta naar het oud papier.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dagboeken

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Ze komen regelmatig binnen in de kringloopwinkel, en dan gaan ze linea recta naar het oud papier.
Precies. Jarenlang bewaarden wij ze ook - maar uiteindelijk is de stapel toch richting oud papier gegaan. Nu maar meteen die kant op gestuurd.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie