Oudvaders lezen

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Zijn die boeken eigenlijk wel leesbaar? Wat ik bedoel: ik heb voor mijn studie veel boeken van voor 1900 gelezen en daar kon ik moeilijk doorheen komen. John Stuart Mill in zijn On Liberty bijvoorbeeld. 1 alinea per bladzijde en 3 zinnen per alinea. Het lijkt wel alsof hij zoveel mogelijk bijzinnen wilde maken. Er was geen doorkomen aan. En hij stond daar niet alleen in. Het lijkt wel alsof ze vroeger per komma betaald werden, die schrijvers :mrgreen:

Zijn er daarom ook hertaalde boeken van de oudvaders te krijgen, die goed leesbaar zijn? In een wat meer hedendaags taalgebruik?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Bonny schreef:Zijn die boeken eigenlijk wel leesbaar? Wat ik bedoel: ik heb voor mijn studie veel boeken van voor 1900 gelezen en daar kon ik moeilijk doorheen komen. John Stuart Mill in zijn On Liberty bijvoorbeeld. 1 alinea per bladzijde en 3 zinnen per alinea. Het lijkt wel alsof hij zoveel mogelijk bijzinnen wilde maken. Er was geen doorkomen aan. En hij stond daar niet alleen in. Het lijkt wel alsof ze vroeger per komma betaald werden, die schrijvers :mrgreen:

Zijn er daarom ook hertaalde boeken van de oudvaders te krijgen, die goed leesbaar zijn? In een wat meer hedendaags taalgebruik?
Het is op zich best te doen. Zelf las ik met kerst nog een boekje van Hermannus Faukelius (o.a. opsteller kort begrip) uit 1633 (Jesvat Jehova Ofte De Salicheyt des Heeren), de oude druk, vooral ook uit die tijd is wel even wennen, maar het is best te doen.

We zijn in deze tijd echter ook bevoorrecht met heruitgaven, die ook aangepast zijn aan de huidige spelling, wat de leesbaarheid wel ten goede komt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bonny schreef:Zijn die boeken eigenlijk wel leesbaar? Wat ik bedoel: ik heb voor mijn studie veel boeken van voor 1900 gelezen en daar kon ik moeilijk doorheen komen. John Stuart Mill in zijn On Liberty bijvoorbeeld. 1 alinea per bladzijde en 3 zinnen per alinea. Het lijkt wel alsof hij zoveel mogelijk bijzinnen wilde maken. Er was geen doorkomen aan. En hij stond daar niet alleen in. Het lijkt wel alsof ze vroeger per komma betaald werden, die schrijvers :mrgreen:

Zijn er daarom ook hertaalde boeken van de oudvaders te krijgen, die goed leesbaar zijn? In een wat meer hedendaags taalgebruik?
Stap eens een reformatorische boekhandel binnen. :wink:
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Charles »

Even een oud draadje gebruiken om een nieuwe vraag te stellen. Ik zit op een leeskring die oudvaders leest. We hebben inmiddels gelezen: Institutie, De viervoudige staat, Verklaring Galatenbrief Luther, Belijdenissen, Bij U is vergeving (Owen).

Ben nu lijst aan het aanleggen waaruit we nieuw te lezen boek gaan kiezen. Hebben jullie aanbevelingen? Gaat om boeken die wat discipline vragen om te lezen. Dan heeft het namelijk meerwaarde om als leeskring te lezen. Institutie van Calvijn was hiervoor erg geschikt omdat je als inleider het nodige er bij kon opzoeken en uitleggen. Ik denk zelf aan bijv. Redelijke Godsdienst. Andere bekende boeken zijn minder geschikt voor een leeskring omdat ze meer meditatief van aard zijn of prima geschikt om zelf te lezen. Zoals Het zien op Jezus of De godvruchtige avondmaalganger.

Mij lijkt Eerste, middelste en laatste dingen van Ambrosius geschikt. Ook Merg van het Evangelie met de toelichting van Boston. Alleen is die niet nieuw meer te bestellen. Zitten er in de serie Puriteinse Klassieken geschikte boeken?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders lezen

Bericht door huisman »

Charles schreef:Even een oud draadje gebruiken om een nieuwe vraag te stellen. Ik zit op een leeskring die oudvaders leest. We hebben inmiddels gelezen: Institutie, De viervoudige staat, Verklaring Galatenbrief Luther, Belijdenissen, Bij U is vergeving (Owen).

Ben nu lijst aan het aanleggen waaruit we nieuw te lezen boek gaan kiezen. Hebben jullie aanbevelingen? Gaat om boeken die wat discipline vragen om te lezen. Dan heeft het namelijk meerwaarde om als leeskring te lezen. Institutie van Calvijn was hiervoor erg geschikt omdat je als inleider het nodige er bij kon opzoeken en uitleggen. Ik denk zelf aan bijv. Redelijke Godsdienst. Andere bekende boeken zijn minder geschikt voor een leeskring omdat ze meer meditatief van aard zijn of prima geschikt om zelf te lezen. Zoals Het zien op Jezus of De godvruchtige avondmaalganger.

Mij lijkt Eerste, middelste en laatste dingen van Ambrosius geschikt. Ook Merg van het Evangelie met de toelichting van Boston. Alleen is die niet nieuw meer te bestellen. Zitten er in de serie Puriteinse Klassieken geschikte boeken?
Van de puriteinse klassieken lijkt mij deel 5 en deel 9 geschikt.

Groot belang van de zaligheid- Thomas Halyburton
Zelfverloochening en zelfbeproeving- Thomas Hooker

Je kunt ook denken aan de serie die de Banier uitgeeft van Samuël Rutherford en dan vooral het laatste boek (Dl 5) Het verbond des levens

Verder nog.
De hoofdsom van de geloofsleer- Thomas Watson.
Trappen van het geestelijk leven- Theodorus à Brakel
De geestelijke mens- Fl. Costerus

Boek van Ambrosius die jij noemde is ook geschikt door de omvang maar is ook mooi om persoonlijk meditatief te lezen

Ben wel een beetje jaloers op zo’n leeskring. Kun je er meer van vertellen? Frequentie, leesopdracht (hoeveel blz. per keer) enz.
Je hebt mij namelijk op een idee gebracht.
Laatst gewijzigd door huisman op 14 dec 2021, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Mannetje »

Iets van Octavius Winslow?
Het boek 'de juwelen van God' heb ik nog niet gelezen, maar wel zien aangeprezen.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oudvaders lezen

Bericht door J.C. Philpot »

John Owen, The death of death in the death of Christ lijkt me wel geschikt voor jullie (ik weet niet of die ook in Nederlands beschikbaar is).

The Death of Death in the Death of Christ is a polemical work, designed to show, among other things, that the doctrine of universal redemption is unscriptural and destructive to the gospel. Those who see no need for doctrinal exactness and have no time for theological debates which show up divisions between Evangelicals may well regret its reappearnace. Some may find the very sound of Owen's thesis so shocking that they will refuse to read his book at all. It is to those who share this readiness that Owen's treatise is offered, in the belief that it will help us in one of the most urgent tasks facing Evangelical Christendom today - the recovery of the gospel. 'It is safe to say that no comparable exposition of the work of redemption as planned and executed by the Triune Jehovah has ever been done since Owen published this in 1648.' - J. I. Packer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Valcke »

Charles schreef:... Ook Merg van het Evangelie met de toelichting van Boston. Alleen is die niet nieuw meer te bestellen.
Het Merg is m.i. bijzonder aan te bevelen en een prachtige aanvulling op wat jullie al gelezen hebben.
Dit boek is ook heel goed zonder de toelichting van Boston te lezen (en volgens mij nieuw zonder deze noten nieuw verkrijgbaar).
Dit boek had honderd jaar na de verschijning grote invloed in Schotland.
Het heeft ook mij persoonlijk (toen ik jong was) zeer onderwezen en getroffen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:
Charles schreef:... Ook Merg van het Evangelie met de toelichting van Boston. Alleen is die niet nieuw meer te bestellen.
Het Merg is m.i. bijzonder aan te bevelen en een prachtige aanvulling op wat jullie al gelezen hebben.
Dit boek is ook heel goed zonder de toelichting van Boston te lezen (en volgens mij nieuw zonder deze noten nieuw verkrijgbaar).
Dit boek had honderd jaar na de verschijning grote invloed in Schotland.
Het heeft ook mij persoonlijk (toen ik jong was) zeer onderwezen en getroffen.
Geheel met bovenstaande eens.

Om wat met wat inspanning te lezen is Owen erg geschikt.

het boek ‘Om vrede en waarheid’ van Jeremiah Burroughs geeft ook interessante gespreksstof denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:John Owen, The death of death in the death of Christ lijkt me wel geschikt voor jullie (ik weet niet of die ook in Nederlands beschikbaar is).
Dat is: https://www.debanier.nl/op-leven-en-dood
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:John Owen, The death of death in the death of Christ lijkt me wel geschikt voor jullie (ik weet niet of die ook in Nederlands beschikbaar is).
Dat is: https://www.debanier.nl/op-leven-en-dood
Afgaande op de beschrijving is dit niet het volledige werk. Met zulke inkortingen heb ik zelf altijd veel moeite, daarmee doe je de auteur geen recht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oudvaders lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:John Owen, The death of death in the death of Christ lijkt me wel geschikt voor jullie (ik weet niet of die ook in Nederlands beschikbaar is).
Dat is: https://www.debanier.nl/op-leven-en-dood
Weet je zeker dat dat hem is? The death of death in the death of Christ gaat over het verzoeningswerk van Christus, en de bovenstaande link lijkt meer te gaan over de strijd tegen de zonde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Herman »

Als ik het rijtje auteurs lees (Calvijn, Luther, Owen, Boston, Augustinus) zou ik eerder een werk van Jonathan Edwards of een 17e eeuwse nederlandse Oudvader kiezen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:John Owen, The death of death in the death of Christ lijkt me wel geschikt voor jullie (ik weet niet of die ook in Nederlands beschikbaar is).
Dat is: https://www.debanier.nl/op-leven-en-dood
Afgaande op de beschrijving is dit niet het volledige werk. Met zulke inkortingen heb ik zelf altijd veel moeite, daarmee doe je de auteur geen recht.
Dit vind ds. C.A. van Dieren ervan.
Prof. Baars heeft hierin op kundige en voorzichtige wijze voorzien. Hij heeft voortdurend delen samengevat, afgewisseld door delen van Owen zelf. Bij het lezen stoort dit allerminst.
Zelf vond ik het ook niet vervelend. Je commentaar is objectief gezien dus terecht, maar het hoeft geen belemmering te zijn om toch de boodschap mee te krijgen. Ik vond het indrukwekkend om te lezen.

@Philpot. Mijn titel is het werk wat @Maanenschijn noemde. Ik ben in de war.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oudvaders lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ik sprak pas iemand die Bavincks Magnalia Dei aan het lezen was, en er zeer gecharmeerd van was. Wellicht ook een idee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie