Oudvaders lezen

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Oudvaders lezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien fronst menigeen zijn wenkbrauwen bij wat ik nu schrijf.
Maar ik verbaas me er altijd over dat er zoveel mensen zijn die werkelijk 'met smaak' oudvaders lezen.
Ik heb ze ook wel (gelezen), maar dat was meer omdat ik vind dat ik ze gelezen moet hebben, dan dat ik het voor mijn plezier deed.
Doe ik iets fout of lees ik de verkeerde oudvaders??
Wie reikt mij de hand?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Lees de Bijbel, en daar kom je ook oudvaders tegen. :wink:
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:Misschien fronst menigeen zijn wenkbrauwen bij wat ik nu schrijf.
Maar ik verbaas me er altijd over dat er zoveel mensen zijn die werkelijk 'met smaak' oudvaders lezen.
Ik heb ze ook wel (gelezen), maar dat was meer omdat ik vind dat ik ze gelezen moet hebben, dan dat ik het voor mijn plezier deed.
Doe ik iets fout of lees ik de verkeerde oudvaders??
Wie reikt mij de hand?
Welke periode/mensen schaar jij onder 'oudvaders'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Misschien fronst menigeen zijn wenkbrauwen bij wat ik nu schrijf.
Maar ik verbaas me er altijd over dat er zoveel mensen zijn die werkelijk 'met smaak' oudvaders lezen.
Ik heb ze ook wel (gelezen), maar dat was meer omdat ik vind dat ik ze gelezen moet hebben, dan dat ik het voor mijn plezier deed.
Doe ik iets fout of lees ik de verkeerde oudvaders??
Wie reikt mij de hand?
Waarom had je er geen plezier in?

Ik kan het me goed voorstellen hoor... het is vaak oude, taaie stof, moeilijk leesbaar.... het lijkt mij ook niet alles om te lezen... je leest dat soort boeken ook niet ff achter elkaar door .... hoewel er ook wel hele mooie boeken tussen zitten.... maar vaak is het wel heel droog en theoretisch en niet iets wat je voor je plezier leest... wel om kennis te vermeerderen misschien. ;)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik lees zelden oudvaders. Soms een hoofdstukje Erskines, kohlbrugge of Christopher Love.
Vaker wat van Watchman Nee of Surgeon.
En nog vaker John Piper, Packer en ik heb juist een boek uit van Larry Crabb.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik lees veel oudvaders. Ik kan er werkelijk geen genoeg van krijgen.
De Bijbel is goud en de geschriften van oudvaders zijn zilver.

Om een greep te doen: Thomas Boston, Brakel, McCheyne, John Angell James, David Bruinings, Arnoldus Rotterdam, Isaac Ambrosius, John Owen, Theodorus van der Groe, Christopher Love, William Romaine, George Whitfield, Alexander Comrie enzv.

Saai en oud? Verre van dat! Heerlijke waarheden en zo actueel als maar kan.
Ik wenste wel dat iedereen oudvaders ging lezen.
Wat zou dat mooi zijn!
Ik meen het serieus.
Van harte aanbevolen om oudvaders te gaan lezen!
Velen denken dat het boeken zijn voor mensen die 80 jaar zijn ofzo. Nee, ook al ben je nog maar 20 jaar, lees die nagelaten geschriften!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Matthijs schreef:Ik lees veel oudvaders. Ik kan er werkelijk geen genoeg van krijgen.
De Bijbel is goud en de geschriften van oudvaders zijn zilver.

Om een greep te doen: Thomas Boston, Brakel, McCheyne, John Angell James, David Bruinings, Arnoldus Rotterdam, Isaac Ambrosius, John Owen, Theodorus van der Groe, Christopher Love, William Romaine, George Whitfield, Alexander Comrie enzv.

Saai en oud? Verre van dat! Heerlijke waarheden en zo actueel als maar kan.
Ik wenste wel dat iedereen oudvaders ging lezen.
Wat zou dat mooi zijn!
Ik meen het serieus.
Van harte aanbevolen om oudvaders te gaan lezen!
Velen denken dat het boeken zijn voor mensen die 80 jaar zijn ofzo. Nee, ook al ben je nog maar 20 jaar, lees die nagelaten geschriften!
Ik begrijp dat je oprecht enthousiast bent Matthijs.
Van sommige mensen heb ik wel eens de idee dat "oudvaders" verplichte stof is om er bij te horen.
Mijn vraag is: Wat is de meerwaarde van "oudvaders lezen" t.o.v. van het lezen van boeken van eigentijdse theologen? (Henk Binnendijk, prof dr. Willem Ouweneel, ds. Arie v.d. Veer, ds. Dick Langhenkel etc.)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Breekijzertje schreef:Van sommige mensen heb ik wel eens de idee dat "oudvaders" verplichte stof is om er bij te horen.
Ach, vroeger op het schoolplein moest je Nike Air Max dragen. Dat komt in iedere (sub)cultuur voor.

Zelf heb ik niets tegen het lezen van oudvaders. Het is toch een stuk geschiedenis. Als mensen maar een goede vertaling van 'die waarheden' maken naar het heden.

Ben ik intussen wel benieuwd geworden om welke waarheden het gaat. Matthijs, kun je een tipje van de sluier oplichten?
Leonius

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Leonius »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Misschien fronst menigeen zijn wenkbrauwen bij wat ik nu schrijf.
Maar ik verbaas me er altijd over dat er zoveel mensen zijn die werkelijk 'met smaak' oudvaders lezen.
Ik heb ze ook wel (gelezen), maar dat was meer omdat ik vind dat ik ze gelezen moet hebben, dan dat ik het voor mijn plezier deed.
Doe ik iets fout of lees ik de verkeerde oudvaders??
Wie reikt mij de hand?
Waarom had je er geen plezier in?

Ik kan het me goed voorstellen hoor... het is vaak oude, taaie stof, moeilijk leesbaar.... het lijkt mij ook niet alles om te lezen... je leest dat soort boeken ook niet ff achter elkaar door .... hoewel er ook wel hele mooie boeken tussen zitten.... maar vaak is het wel heel droog en theoretisch en niet iets wat je voor je plezier leest... wel om kennis te vermeerderen misschien. ;)
Wat versta je inderdaad onder 'oudvaders'? In ieder geval zijn de boeken die ik doorgaans lees niet taai of moeilijk leesbaar, noch droog of louter theoretisch. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Brakels, Calvijn, Boston, Erskine, Luther, Philpot etc. Ze weten mij vaak van begin tot het einde toe te boeien. Dat komt denk ik door de volgende dingen:
- vooral de boeken van de Nadere Reformatie en die van de puriteinen zijn erg pastoraal. Als ik door de hedendaagse prediking in verwarring ben en ik pak zo'n boek, dan verdwijnen de vragen/vertwijfelingen als sneeuw voor de zon.
- ze hebben vaak een heldere structuur, iets wat ik bij de hedendaagse predikanten/studenten in mijn kerkelijke gemeente nogal eens mis. Dan springt men van de hak op de tak en verlies ik mijn aandacht
- ze zijn scherp in hun formuleringen die lezer dwingt tot nadenken of tot het bepalen van zijn standpunt. Ik houd wel van die puntigheid
- ze zijn zo ontzettend simpel. De hedendaagse gemeentetheologie volg ik niet: alles wordt zó ontzettend moeilijk gemaakt (ja, ja, het is ingewikkeld geworden om die term maar te gebruiken).

Daarom prefereer ik de 'oudvaders' boven veel huidige predikanten/studenten.

Daarnaast geniet ik zelf heel erg van de oude gereformeerde theologen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Kuiper, K. Dijk, Schilder, Berkhof. Dat soort namen. Niet dat ik met alles eens kan zijn, bij lange na niet soms, maar je merkt toch een soort 'geleerdheid' die ik bij ons ook vaak mis. Ze zijn vaak stukken schriftuurlijker dan bij ons.
Leonius

Bericht door Leonius »

rekcor schreef:
Breekijzertje schreef:Van sommige mensen heb ik wel eens de idee dat "oudvaders" verplichte stof is om er bij te horen.
Ach, vroeger op het schoolplein moest je Nike Air Max dragen. Dat komt in iedere (sub)cultuur voor.
Die vergelijking gaat wel erg mank geloof ik. Het is geen rage van nu, maar iets van alle tijden dat mensen naar dat soort boeken teruggrijpen.
Zelf heb ik niets tegen het lezen van oudvaders. Het is toch een stuk geschiedenis. Als mensen maar een goede vertaling van 'die waarheden' maken naar het heden.
Wij beroepen ons op ons 'gereformeerd' zijn. Dan lijkt het me niet meer dan nuttig en nodig om ons daar voortdurend aan te toetsen. Dragen we die naam nog wel rechtmatig? Dus het heeft zeker actuele waarde.
Je spreekt over een vertaalslag. Dat suggereert tijdgebondenheid. Vind je dat ook echt? Ik ben namelijk van mening dat de inhoud geheel tijdloos is en dus helemaal geen vertaalslag hoeft te maken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Soms ben ik enthousiast en soms niet.
Redelijke godsdienst van Brakel vond ik gewoon een slechte en soms verdraaide weergave van de belijdenisgeschriften. Ik kon me er niet echt in vermaken. Heb het enkel gelezen om mee te kunnen praten in discussies. Ik was blij met zijn kijk op de standen en trappen in het genadeleven. Minder vond ik zijn "allen/allerlei"-standpunt. Inderdaad redelijke godsdienst. Geef mij maar de supergoede godsdienst van de bijbel.

Verder heb ik Bunyan gelezen. Ik vond zijn Christenreize vermakelijk, maar of het nu echt zo onderhoudend voor je geloof is? Wat heb ik er aan? Ik kan me toch niet stellen op de standen die hij beschrijft? Ik herken me er wel in, maar wat heb je daar nu aan? Het komt toch aan of ik eigendom ben van mijn Heiland Jezus Christus?
Ik heb nog 2 boeken van hem gelezen. 1 geheel en 1 alleen het begin. Ik werd er niet echt door geraakt.

Verder Erskines. Een aantal preken. Dat waren fijne preken en ik heb ze met veel interesse gelezen, maar ze hebben weinig invloed op mij gehad.

Spurgeon heeft mijn ogen geopent voor het gemis in de GG. Zijn preken over de koperen slang waren een openbaring voor mij over wat het evangelie is en wat het kracht van het evangelie is en hoe het gepreekt mag worden. Elke preek van Spurgeon is waard om gelezen te worden.

Philpot ben ik ooit in begonnen, maar dat was alsof ik karton moes eten.

Een vriend van Philpot boeide me wel. Ik vond het naar hoe hij centraal stond in zijn eigen boek, maar mooi dat hij God op Zijn best liet zien, in al Zijn liefde en genade. Iets waar de huidige hypercalvinisten nog maar eens naar moeten kijken.

Een boekje over heilige helden en heldinnen uit de gezeldschapskringen uit eind 19e eeuw, begin 20e eeuw. Daar werd ik niet goed van. Dat was bij het roomse af.

Verder wat dun pulp van 19e eeuwse 'heiligen' uit de gezeldschapskringen die een vorm van kabbala bedrijven en helemaal opgaan in bevindelijke haast gnostieke standen en nummerieke opsommingen van eigenschappen van vanalles en nogwat. Maar eerlijk gezegt was dat niet omdat ik dacht dat ik daardoor opgebouwt zou worden in het geloof, maar meer een soort van nieuwsgierigheid naar dit exotische ultrabevindelijke.

Daarnaast een bende boeken en boekjes van oudvaders waarvan ik de naam kwijt ben. Niets kan tegen de bijbel op, maar over het algemeen ben ik wel positief over het leerelement. Je leert er wel wat van. Toch komt de werkelijke geloofsopbouw bij mij altijd uit het lezen van het Woord en het bidden. Dat lijkt me overigens ook wel zo gezond.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik lees graag boeken van bisschop Ryle, maar ik denk niet dat je die onder 'oudvaders' kan scharen. (2e helft 19e eeuw)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Pim schreef:Ik lees graag boeken van bisschop Ryle, maar ik denk niet dat je die onder 'oudvaders' kan scharen. (2e helft 19e eeuw)
Kwaadaardige RK invloeden? Foei Jaap-Willem............
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Breekijzertje schreef:
Pim schreef:Ik lees graag boeken van bisschop Ryle, maar ik denk niet dat je die onder 'oudvaders' kan scharen. (2e helft 19e eeuw)
Kwaadaardige RK invloeden? Foei Jaap-Willem............
RK? Ken je klassiekers, Slager.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Pim schreef:
Breekijzertje schreef:
Pim schreef:Ik lees graag boeken van bisschop Ryle, maar ik denk niet dat je die onder 'oudvaders' kan scharen. (2e helft 19e eeuw)
Kwaadaardige RK invloeden? Foei Jaap-Willem............
RK? Ken je klassiekers, Slager.
Bisschop?
Plaats reactie