Oudvaders lezen

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Marck »

Ditbenik schreef:Daar stond 'De Redelijke Godsdienst' van Brakel in de kast. Die ben ik gaan lezen en die bracht me zodanig van slag dat ik 'm heb aangeschaft. Wat die schrijft kwam niet overeen met wat ik in de kerk hoorde. Later ben ik de Institutie gaan lezen. Tijdens mijn studie heb ik een gedeelte hiervan ook moeten bestuderen, naast wat moderne dogmatiek. Deze twee werken (Brakel en Calvijn) hebben mij gevormd.
Heb je ook de DRG hertaling van J.J. Stam?
Brakel en Calvijn zijn mijn inziens inderdaad een stabiele basis voor verdere studie.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Ditbenik »

Marck schreef:
Ditbenik schreef:Daar stond 'De Redelijke Godsdienst' van Brakel in de kast. Die ben ik gaan lezen en die bracht me zodanig van slag dat ik 'm heb aangeschaft. Wat die schrijft kwam niet overeen met wat ik in de kerk hoorde. Later ben ik de Institutie gaan lezen. Tijdens mijn studie heb ik een gedeelte hiervan ook moeten bestuderen, naast wat moderne dogmatiek. Deze twee werken (Brakel en Calvijn) hebben mij gevormd.
Heb je ook de DRG hertaling van J.J. Stam?
Brakel en Calvijn zijn mijn inziens inderdaad een stabiele basis voor verdere studie.
Nee, ik las de DRG in het jaar dat Jasper is geboren :)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Marck »

Ditbenik schreef: Nee, ik las de DRG in het jaar dat Jasper is geboren :)
Afbeelding kon natuurlijk dat je later nog eens deze aanschafte. Zo heb ik de Institutie in enkele verschillende edities en dat ervaarde ik als nuttig. Beide trouwens ook in het Engels.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Ditbenik »

Marck schreef:
Ditbenik schreef: Nee, ik las de DRG in het jaar dat Jasper is geboren :)
Afbeelding kon natuurlijk dat je later nog eens deze aanschafte. Zo heb ik de Institutie in enkele verschillende edities en dat ervaarde ik als nuttig. Beide trouwens ook in het Engels.
Nee, de DRG heb ik nog steeds dezelfde staan. De institutie heb ik al twee keer weggegeven aan iemand die later tot geloof gekomen is en Calvijn niet kende. Ik gebruik nu het exemplaar van mijn vrouw in de vertaling van de Niet. Ik heb nog wel ergens een exemplaar in het Portugees liggen maar dat kan ik zelf niet lezen. Daar hoop ik nog een keer iemand anders mee blij te maken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Jeremiah »

Ditbenik schreef: In mijn jonge jaren (en nog in een andere provincie) moest ik een aantal avonden ergens oppassen. Daar stond 'De Redelijke Godsdienst' van Brakel in de kast. Die ben ik gaan lezen en die bracht me zodanig van slag dat ik 'm heb aangeschaft. Wat die schrijft kwam niet overeen met wat ik in de kerk hoorde. Later ben ik de Institutie gaan lezen. Tijdens mijn studie heb ik een gedeelte hiervan ook moeten bestuderen, naast wat moderne dogmatiek. Deze twee werken (Brakel en Calvijn) hebben mij gevormd.
Zeer herkenbaar. Ik begon met een boek van William Guthrie, Des christens groot interest. Later losse preken. Ook van Spurgeon. Anders dan ik hoorde in de kerk. Ik begon vragen te stellen tijdens huisbezoeken. De ene ouderling kon William Guthrie niet, de andere zei hoogdschuddend dat ik het vooral bij Ger Gem predikanten moest houden.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Mannetje »

Ik ben dat boekje van Guthrie juist gaan lezen n.a.v. een aanprijzing in de Saambinder. Het kan verkeren...
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:Ik ben dat boekje van Guthrie juist gaan lezen n.a.v. een aanprijzing in de Saambinder. Het kan verkeren...
Ik las Gurthie vanwege de aanprijzende woorden van @maanenschijn. Maar dat was ongeveer twee jaar terug.

Mijn ontdekking van de oudvaders was trouwens 'de schatkamer van de evangelische beloften voor allen zeer wijdt geopend' van Ralph Erskine.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Marck »

Mannetje schreef:Ik ben dat boekje van Guthrie juist gaan lezen n.a.v. een aanprijzing in de Saambinder. Het kan verkeren...
Ik heb hem ook deels gelezen. De laatste uitgave. Op aanraden van forumleden hier een tijd terug. Ik zag online dat de editie van 1981 een heel stuk dikker is. Daar zitten nog drie aanhangsels aan toegevoegd. Ik ben benieuwd wat daar de inhoud van is.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Henk J »

Jeremiah schreef:
Ditbenik schreef: In mijn jonge jaren (en nog in een andere provincie) moest ik een aantal avonden ergens oppassen. Daar stond 'De Redelijke Godsdienst' van Brakel in de kast. Die ben ik gaan lezen en die bracht me zodanig van slag dat ik 'm heb aangeschaft. Wat die schrijft kwam niet overeen met wat ik in de kerk hoorde. Later ben ik de Institutie gaan lezen. Tijdens mijn studie heb ik een gedeelte hiervan ook moeten bestuderen, naast wat moderne dogmatiek. Deze twee werken (Brakel en Calvijn) hebben mij gevormd.
Zeer herkenbaar. Ik begon met een boek van William Guthrie, Des christens groot interest. Later losse preken. Ook van Spurgeon. Anders dan ik hoorde in de kerk. Ik begon vragen te stellen tijdens huisbezoeken. De ene ouderling kon William Guthrie niet, de andere zei hoogdschuddend dat ik het vooral bij Ger Gem predikanten moest houden.
Ik ben nu ook Guthrie aan het lezen, heb het met Kerst van onze kerk gekregen, dus het zal vast goedgekeurd zijn :) . Mooi boekje, overigens nog niet anders dan dat ik hoor in de kerk gelukkig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Valcke »

Marck schreef:
Mannetje schreef:Ik ben dat boekje van Guthrie juist gaan lezen n.a.v. een aanprijzing in de Saambinder. Het kan verkeren...
Ik heb hem ook deels gelezen. De laatste uitgave. Op aanraden van forumleden hier een tijd terug. Ik zag online dat de editie van 1981 een heel stuk dikker is. Daar zitten nog drie aanhangsels aan toegevoegd. Ik ben benieuwd wat daar de inhoud van is.
Vooral bekeringsgeschiedenissen e.d. die losstaan van het werk van Guthrie.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Oudvaders lezen

Bericht door Marck »

Valcke schreef:
Marck schreef:
Mannetje schreef:Ik ben dat boekje van Guthrie juist gaan lezen n.a.v. een aanprijzing in de Saambinder. Het kan verkeren...
Ik heb hem ook deels gelezen. De laatste uitgave. Op aanraden van forumleden hier een tijd terug. Ik zag online dat de editie van 1981 een heel stuk dikker is. Daar zitten nog drie aanhangsels aan toegevoegd. Ik ben benieuwd wat daar de inhoud van is.
Vooral bekeringsgeschiedenissen e.d. die losstaan van het werk van Guthrie.
Ok. Dank je.
Plaats reactie