Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted Dekker

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

ma·so·chis·me (het ~)

1 psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging

bron: http://www.vandale.nl
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:ma·so·chis·me (het ~)

1 psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging

bron: http://www.vandale.nl
ahum, :oops: ik bedoelde meer iets in de trant van sadistisch. Zo van: pijn is fijn.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:ma·so·chis·me (het ~)

1 psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging

bron: http://www.vandale.nl
ahum, :oops: ik bedoelde meer iets in de trant van sadistisch. Zo van: pijn is fijn.
:lol: dat dacht ik al, maar ik wist ook niet dat het met bevrediging te maken had eigenlijk... weer wat geleerd 8)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Miscanthus schreef:Is die Ted Dekker chirurg of zo?
Hij heeft ook masochistische trekjes. Hij vind het wel leuk om stukjes leisteen in je vlees te zien dringen en vervolgens buiten westen te raken van de pijn. Ik vraag me af waar hij zijn inspiratie vandaan haalt :roll:
Gewoon een overmatige fantasie, anders schrijf je zulke boeken niet.

Hetzelfde geldt voor Lewis, heeft iemand "Ver van de zwijgende planeet" wel eens gelezen?
Daar maak je soms ook geen gehakt van.

Ik vind zowel de verpakking als de boodschap mooi!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Voor de liefhebbers: Er is nu ook een grafische versie van het boek, zie http://www.thecircletrilogy.com

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

ik ben nu in wit bezig
rood sprak me trouwens meer aan dan zwart; maar al met al vind ik het nogal eens bizar
en ik snap een heleboel niet
zou er graag een uitleg bij hebben

wel vind ik in zwart dat je ineens beseft hoe gruwelijk de zondeval eigenlijk is geweest.

misschien moet ik ze alledrie uithebben voor ik een duidelijk oordeel kan geven
maar het izijn geen boeken die ik achter elkaar uitlees; ben al zeker 2 maanden bezig terwijl ik zo'n serie normaal binnen twee weken uit kan hebben (als het me pakt)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

helma schreef:ik ben nu in wit bezig
rood sprak me trouwens meer aan dan zwart; maar al met al vind ik het nogal eens bizar
en ik snap een heleboel niet
zou er graag een uitleg bij hebben

wel vind ik in zwart dat je ineens beseft hoe gruwelijk de zondeval eigenlijk is geweest.

misschien moet ik ze alledrie uithebben voor ik een duidelijk oordeel kan geven
maar het izijn geen boeken die ik achter elkaar uitlees; ben al zeker 2 maanden bezig terwijl ik zo'n serie normaal binnen twee weken uit kan hebben (als het me pakt)
Tja, je moet er inderdaad van houden. Zelf heb ik het echt in één adem uitgelezen, zo prachtig vond ik het. Mijn vrouw is in Zwart halverwege gestopt... :P

Overigens is het wel zo, als je ze alledrie gelezen hebt er veel symboliek steeds duidelijker wordt, die echt heel mooi en verrassend naar voren komt!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mag ik simpel reageren?

Als het niet ter ere God's is, dan is het niet goed.

Deze afweging moet beslissend zijn voor al ons handelen en wandelen.

Een one-liner? Ja., Maar wel waar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

jvdg schreef:Mag ik simpel reageren?

Als het niet ter ere God's is, dan is het niet goed.

Deze afweging moet beslissend zijn voor al ons handelen en wandelen.

Een one-liner? Ja., Maar wel waar.
Dag jvdg, wat bedoel je daar precies mee in het kader van deze boeken?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ted Dekker probeert juist in zijn boeken de lezers bewust te maken van de ernst en de verschrikking van de zonde en het onbegrijpelijke wonder en genade van het offer van Christus. Zelf vind ik dat sommige boeken nogal bizarre gebeurtenissen beschrijven die zo ver van de werkelijkheid afstaan dat je te veel niet begrijpt. ( bijvoorbeeld in 'het huis') maar in bijvoorbeeld "Wanneer de hemel huilt" is het wel heel duidelijk.
Dat boek vond ik heel indrukwekkend en aangrijpend. Juist omdat hij zo de vinger bij de zere plek legt; we hebben het wel over Christus navolgen, maar zo'n keuze heeft wel consequenties voor je leven. Beschamend vond ik het.
Als een schrijver er in slaagt je door zo'n boek meer aan jezelf te ontdekken en te doen beseffen hóezeer je het offer van Christus nodig hebt; dan denk ik dat zo'n boek tot eer van God is.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

helma schreef:Ted Dekker probeert juist in zijn boeken de lezers bewust te maken van de ernst en de verschrikking van de zonde en het onbegrijpelijke wonder en genade van het offer van Christus. Zelf vind ik dat sommige boeken nogal bizarre gebeurtenissen beschrijven die zo ver van de werkelijkheid afstaan dat je te veel niet begrijpt. ( bijvoorbeeld in 'het huis') maar in bijvoorbeeld "Wanneer de hemel huilt" is het wel heel duidelijk.
Dat boek vond ik heel indrukwekkend en aangrijpend. Juist omdat hij zo de vinger bij de zere plek legt; we hebben het wel over Christus navolgen, maar zo'n keuze heeft wel consequenties voor je leven. Beschamend vond ik het.
Als een schrijver er in slaagt je door zo'n boek meer aan jezelf te ontdekken en te doen beseffen hóezeer je het offer van Christus nodig hebt; dan denk ik dat zo'n boek tot eer van God is.
EENS!
En dat bizarre is bekend dat het bizar is, dus kun je de boodschap als zodanig goed herkennen, vind ik. Ik mag die Fantasy wel. Het wordt niet verkocht alsof het werkelijk zou kunnen, zoals bij veel andere schrijvers wel het geval is....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Geldt ook voor Peretti. Zijn 'The Oath' is geweldig. Wijst de zonde aan en wat de zonde aan beloning heeft: de ondergang. De zonden waar het overgaat zijn ook nog eens alledaags: samenwonen, echtscheiding, sjoemelen met materiaal bij een bouw.
En de oplossing wordt aangedragen en verteld.

Maar af en toe is het wat onsmakelijk, dat moet ik toegeven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted Dekker

Bericht door jakobmarin »

ADAM van Ted Dekker komt in Januari 2009!!
Afbeelding

10-07-2008 - Omgekeerde wereld
Gisteren viel de aanbiedingsfolder van uitgeverij Luitingh in de bus met daarin alle nieuwe titels die dit najaar verschijnen. Tot mijn stomme verbazing kwam ik daarin - naast vertrouwde namen als Katherine Neville, Stephen King en Dean Koontz - ineens het nieuwste boek van Ted Dekker tegen. In januari 2009 verschijnt van zijn hand de thriller Adam, volgens de folder een "onweerstaanbare pageturner" die gaat over "de jacht op de gruwelijkste seriemoordenaar ooit".

Op zich niks bijzonders want Luitingh grossiert in griezelige en ijzingwekkende thrillers, ware het niet dat Ted Dekker een christelijke auteur is die meestal in één adem genoemd wordt met iemand als Frank Peretti. Moeten we daaruit concluderen dat na Dan Brown ineens alles mogelijk is en de grenzen tussen relithrillers en gewone misdaadromans langzaam vervagen? Het valt te hopen, maar het zal niet voor niks zijn dat Luitingh nergens melding maakt van zijn roots.

Het is, gek genoeg, ook een beetje de omgekeerde wereld. De openlijke christelijke auteur Ted Dekker verschijnt bij een gewone uitgeverij en ligt straks in alle gewone boekhandels, terwijl mijn nieuwste boek Het Mysterie van Montalcino dit najaar verschijnt bij een christelijke uitgeverij (is Uitgeverij Barnabas van Jongbloed) en vooral te koop zal zijn in christelijke boekhandels. Verwarrend? Ach, misschien moeten we al die labels maar helemaal loslaten en een boek gewoon beoordelen op zijn inhoud. Ik ben in ieder geval heel erg nieuwsgierig naar Adam en hoop dat het net zo spannend is als de uitgever belooft...

Gepost door: hormann op 10-07-2008 om 11:40

Bron: http://deduistering.blogeiland.nl/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted Dekker

Bericht door jakobmarin »

er zijn ondertussen weer een paar ted dekkers uitgekomen:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted De

Bericht door dennis »

Alweer een hele tijd geleden heb ik deze serie (wit, rood, zwart) ook gelezen, en dat met enig genoegen beken ik eerlijk.. Het heeft inderdaad iets Narnia-achtigs voor volwassenen. Maar de schrijver is volgens mij daarna een andere kant opgegaan. Hij schijft over seriemoordenaars etc. en dat vind ik helemaal niets..
Sterker nog: ik geloof niet dat je je talent daarvoor mag aanwenden.
Plaats reactie