Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted Dekker

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Zwart, de geboorte van het kwaad (De Cirkel) door Ted Dekker

Bericht door jakobmarin »

Zijn er anderen die van de boeken genoten hebben van Ted Dekker?

Afbeelding

Zelf ik net Zwart uit, en vond het eigenlijk buitengewoon mooi!

Zie hier voor een voorproefje.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Als ik zo eens een stukje lees, lijkt het me niet zulke reformatorische lektuur.
Met wat fantasie en goede wil zit er wel iets goeds in, maar dan kunnen we wel een hoop boeken goed gaan praten.

Mijn mening is: Bagger.

"Als er een nieuw leven in ons geboren wordt, gaan we niet meer zoeken naar hoe ver we kunnen gaan, maar hoe ver we van de zonden vandaan kunnen blijven"
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:Als ik zo eens een stukje lees, lijkt het me niet zulke reformatorische lektuur.
Met wat fantasie en goede wil zit er wel iets goeds in, maar dan kunnen we wel een hoop boeken goed gaan praten.

Mijn mening is: Bagger.

"Als er een nieuw leven in ons geboren wordt, gaan we niet meer zoeken naar hoe ver we kunnen gaan, maar hoe ver we van de zonden vandaan kunnen blijven"
en gaan we net als vroeger op een paal zitten.....

tis wel weer fijn dat jacobmarin de zoveelste heiden op dit forum is. Aldus onze opperrechter olfie.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Ik zeg zelfs nog voor alle duidelijkheid
Mijn mening: (xxx)


(xxxxxx)

Tis slechts een mening, voel je niet meteen aangevallen. Ik geef mijn eerste indruk en mening er over.
Dat jij dat anders ziet heb je alle recht toe. En maak mij aub niet even uit voor opperrechter wil je.
Ik heb niets over heidenen gezegd, ik ben zelf mss nog wel heidenser dan alle heidenen bij elkaar op het forum, ik probeer mijn mening alleen te ventileren. Daar is dit forum voor dacht ik.
Laat ieder er het zijne verder van denken.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Nou, Dekker verwerkt de christelijke boodschap in een spannend verhaal. Het is een soort Narnia voor volwassenen.
Heel duidelijk worden bepaalde waarden uit de bijbel symbolisch naar voren gebracht (huwelijk, almacht van God, het evangelie van genade, etc.).

Mij spreekt het i.i.g. enorm aan.

Uitgeverij Kok en Novapress kun je over het algemeen goed lezen als christen.

PS Ik denk dat allen van dit forum heiden zijn, of er moeten nog joden zijn, maar dat weet ik natuurlijk niet :mrgreen:
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:Ik zeg zelfs nog voor alle duidelijkheid
Mijn mening: (xxx)


(xxxxxx)

Tis slechts een mening, voel je niet meteen aangevallen. Ik geef mijn eerste indruk en mening er over.
Dat jij dat anders ziet heb je alle recht toe. En maak mij aub niet even uit voor opperrechter wil je.
Ik heb niets over heidenen gezegd, ik ben zelf mss nog wel heidenser dan alle heidenen bij elkaar op het forum, ik probeer mijn mening alleen te ventileren. Daar is dit forum voor dacht ik.
Laat ieder er het zijne verder van denken.
ik voel me niet aangevallen.

natuurlijk ben je heidenser! Weet je ook waarom? (of klinkt het gewoon lekker vroom)

Het is een gemene truc om eerst je mening te geven dat iets bagger is, en daarna te citeren dat een ieder die een ander leven kent zoiets niet mooi zou mogen vinden. En vind hij het dus wel mooi, dan kent zoiemand geen ander leven.

Als iets toch duidelijk zou moeten zijn voor een wedergeboren mens is dat hij nooit beter zal worden. En dat een mens na zijn wedergeboorte een beter mens zou worden? Tja in veel gevallen is dat waar, maar David lijkt meer een groei de andere kant op te hebben gehad. Twas beter als herder dan als krijgsheer. Denk maar eens aan die willekeurige ranzige moordpartij. Laten we het maar niet beter voorstellen dan het was. David was een gemene ploert. Een met genade dat wel. Maar twas en bleef een totale vervloekte zondaar in zichzelf. Het zegt dus helemaal niets die uistspraak van je. De realiteit heeft deze onzin aan alle kanten al ingehaald.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Sorry maar op zo'n post ga ik natuurlijk niet meer serieus in. Alleen de toon al komt mij niet erg discussierend of terechtwijzend over.

Oke laat mij maar met ingehaalde onzin laten leven, en onze gehele gemeente inclusief predikant (het zijn namelijk niet mijn eigen woorden). Ik geloof er wel in iig.
Je krijgt een drang om heilig voor Hem te leven, ondanks dat je 'soms' uit zwakheid in zonde valt. Denk je dat David geen spijt van zijn daden gehad heeft? Dat hij ze tot het einde toe bleef verdedigen?

Het enige wat ik hiermee wil zeggen, is dat een mens van nature altijd op zoek is naar grenzen, hoe ver kan je gaan voor het 'niet meer kan'. Maar ik geloof ook dat als je iets van Hem kent dat je dan gaat zoeken naar hoe ver je van Zijn vijanden en hun zaak vandaan kan blijven. (niet in evangeliserende zin oid, maar in de zin van waar je zelf je vertier gaat zoeken).

Het is geen truc het is mijn mening...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Kijk, zulke soort dingen komen nou ook in die boeken voor van Dekker, dat je dit dus niet hoort te doen :)
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:Sorry maar op zo'n post ga ik natuurlijk niet meer serieus in. Alleen de toon al komt mij niet erg discussierend of terechtwijzend over.

Oke laat mij maar met ingehaalde onzin laten leven, en onze gehele gemeente inclusief predikant (het zijn namelijk niet mijn eigen woorden). Ik geloof er wel in iig.
Je krijgt een drang om heilig voor Hem te leven, ondanks dat je 'soms' uit zwakheid in zonde valt. Denk je dat David geen spijt van zijn daden gehad heeft? Dat hij ze tot het einde toe bleef verdedigen?

Het enige wat ik hiermee wil zeggen, is dat een mens van nature altijd op zoek is naar grenzen, hoe ver kan je gaan voor het 'niet meer kan'. Maar ik geloof ook dat als je iets van Hem kent dat je dan gaat zoeken naar hoe ver je van Zijn vijanden en hun zaak vandaan kan blijven. (niet in evangeliserende zin oid, maar in de zin van waar je zelf je vertier gaat zoeken).

Het is geen truc het is mijn mening...
Het verschil tussen echt en onecht is het zoeken en verkrijgen van vergeving. Het enige verschil. Niks geen verschil maken tussen van nature en na levendmaking. Het was niks, het is niks en het wordt ook niks. Ja ik ben volstrekt hopeloos wat het de mens betreft. Hoeveel genade er ook mag worden ingestort. Een christen moet op Jezus gericht zijn, anders gaat het hopeloos mis.

Je mag er in geloven. Maar je hebt geen bijbels fundament. Was niet David een van de meeste begenadigde mensen in de bijbel. Was het niet juist hij die zoveel geestelijke lessen ontving. Maar was het ook niet David die op gruwelijk wrede wijze een massa moord pleegde? ( Haar bevolking liet hij naar buiten brengen en in stukken delen met zagen, ijzeren klingen en bijlen; evenzo deed David met alle steden van de Ammonieten. Hierop keerde David met al het krijgsvolk naar Jeruzalem terug.)
Was het niet Petrus die Jezus weg joeg met de woorden Ga achter Mij Satanas. Wie is dan de ds om te suggeren dat levengemaakte mensen betere mensen worden? Het is m.i. een fabel dat mensen beter worden en zich slechter gaan voelen. Ik vrees dat het allemaal ervaringspsychologie is. Ze zien hun slechtheid meer en meer in. Maar ze worden niet minder slecht. Volgens mij is Romeinen daar volstrekt helder in.

Weer eens een bevestiging van een angstig vermoeden dat het veel geroemde dood in zonde en misdaden slechts mystiek moet worden beleefd maar in de praktijk functioneert het matig of niet. Wat zit uiterst links en rechts toch weer onverwacht op dezelfde stoel.

Een mens zal altijd van God afwillen. Levend gemaakt of niet. Het verbaasd me dat ik nu op dit foum de geestelijke doodstaat van het vlees moet verdedigen.

Ik vrees dat vele aan de rechtse kant geloven dat een gelovige gerechtvaardigd wordt. Maar rechtvaardiging van de goddeloze, ja maar zeggen ze dan, er zit iets tussen. jaja.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

jacob schreef:
olfie schreef:Sorry maar op zo'n post ga ik natuurlijk niet meer serieus in. Alleen de toon al komt mij niet erg discussierend of terechtwijzend over.

Oke laat mij maar met ingehaalde onzin laten leven, en onze gehele gemeente inclusief predikant (het zijn namelijk niet mijn eigen woorden). Ik geloof er wel in iig.
Je krijgt een drang om heilig voor Hem te leven, ondanks dat je 'soms' uit zwakheid in zonde valt. Denk je dat David geen spijt van zijn daden gehad heeft? Dat hij ze tot het einde toe bleef verdedigen?

Het enige wat ik hiermee wil zeggen, is dat een mens van nature altijd op zoek is naar grenzen, hoe ver kan je gaan voor het 'niet meer kan'. Maar ik geloof ook dat als je iets van Hem kent dat je dan gaat zoeken naar hoe ver je van Zijn vijanden en hun zaak vandaan kan blijven. (niet in evangeliserende zin oid, maar in de zin van waar je zelf je vertier gaat zoeken).

Het is geen truc het is mijn mening...
Het verschil tussen echt en onecht is het zoeken en verkrijgen van vergeving. Het enige verschil. Niks geen verschil maken tussen van nature en na levendmaking. Het was niks, het is niks en het wordt ook niks. Ja ik ben volstrekt hopeloos wat het de mens betreft. Hoeveel genade er ook mag worden ingestort. Een christen moet op Jezus gericht zijn, anders gaat het hopeloos mis.

Je mag er in geloven. Maar je hebt geen bijbels fundament. Was niet David een van de meeste begenadigde mensen in de bijbel. Was het niet juist hij die zoveel geestelijke lessen ontving. Maar was het ook niet David die op gruwelijk wrede wijze een massa moord pleegde? ( Haar bevolking liet hij naar buiten brengen en in stukken delen met zagen, ijzeren klingen en bijlen; evenzo deed David met alle steden van de Ammonieten. Hierop keerde David met al het krijgsvolk naar Jeruzalem terug.)
Was het niet Petrus die Jezus weg joeg met de woorden Ga achter Mij Satanas. Wie is dan de ds om te suggeren dat levengemaakte mensen betere mensen worden? Het is m.i. een fabel dat mensen beter worden en zich slechter gaan voelen. Ik vrees dat het allemaal ervaringspsychologie is. Ze zien hun slechtheid meer en meer in. Maar ze worden niet minder slecht. Volgens mij is Romeinen daar volstrekt helder in.

Weer eens een bevestiging van een angstig vermoeden dat het veel geroemde dood in zonde en misdaden slechts mystiek moet worden beleefd maar in de praktijk functioneert het matig of niet. Wat zit uiterst links en rechts toch weer onverwacht op dezelfde stoel.

Een mens zal altijd van God afwillen. Levend gemaakt of niet. Het verbaasd me dat ik nu op dit foum de geestelijke doodstaat van het vlees moet verdedigen.

Ik vrees dat vele aan de rechtse kant geloven dat een gelovige gerechtvaardigd wordt. Maar rechtvaardiging van de goddeloze, ja maar zeggen ze dan, er zit iets tussen. jaja.
Ik ontken geen doodstaat van het vlees, integendeel. Maar ik erken wel een tweede nieuwe geestelijke natuur die tegen het vlees en de zonde wil strijden, en soms boven ligt, maar soms ook onder.
Het wordt niet beter, maar je krijgt wel een drang om beter te leven.
Ga je even schamen, zei Petrus dat tegen Jezus?
"23 Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn."
Je gelooft wel dat ze hun slechtheid meer en meer inzien, maar niet dat ze zich slechter gaan voelen? Hoe wil je dat verklaren?
Hoe denk je dat Petrus zich voelde nadat Jezus dat zei?

En nee ze worden niet minder slecht, maar gaan wel hun best doen om beter te leven, al komen ze er steeds achter dat zelfs de beste werken met zonden bevlekt zijn. Toch geloof ik zeker dat je een waar Kind van God kan herkennen aan zijn doen en laten.

En dat jij het een mooi boek vindt dat kan, zoals ik al eerder zei, ieder zijn eigen mening.
Maar ik vindt niet dat ieder werk waar 'een boodschap' of 'de boodschap' in verwerkt zit meteen acceptabel is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:
jacob schreef:
olfie schreef:Sorry maar op zo'n post ga ik natuurlijk niet meer serieus in. Alleen de toon al komt mij niet erg discussierend of terechtwijzend over.

Oke laat mij maar met ingehaalde onzin laten leven, en onze gehele gemeente inclusief predikant (het zijn namelijk niet mijn eigen woorden). Ik geloof er wel in iig.
Je krijgt een drang om heilig voor Hem te leven, ondanks dat je 'soms' uit zwakheid in zonde valt. Denk je dat David geen spijt van zijn daden gehad heeft? Dat hij ze tot het einde toe bleef verdedigen?

Het enige wat ik hiermee wil zeggen, is dat een mens van nature altijd op zoek is naar grenzen, hoe ver kan je gaan voor het 'niet meer kan'. Maar ik geloof ook dat als je iets van Hem kent dat je dan gaat zoeken naar hoe ver je van Zijn vijanden en hun zaak vandaan kan blijven. (niet in evangeliserende zin oid, maar in de zin van waar je zelf je vertier gaat zoeken).

Het is geen truc het is mijn mening...
Het verschil tussen echt en onecht is het zoeken en verkrijgen van vergeving. Het enige verschil. Niks geen verschil maken tussen van nature en na levendmaking. Het was niks, het is niks en het wordt ook niks. Ja ik ben volstrekt hopeloos wat het de mens betreft. Hoeveel genade er ook mag worden ingestort. Een christen moet op Jezus gericht zijn, anders gaat het hopeloos mis.

Je mag er in geloven. Maar je hebt geen bijbels fundament. Was niet David een van de meeste begenadigde mensen in de bijbel. Was het niet juist hij die zoveel geestelijke lessen ontving. Maar was het ook niet David die op gruwelijk wrede wijze een massa moord pleegde? ( Haar bevolking liet hij naar buiten brengen en in stukken delen met zagen, ijzeren klingen en bijlen; evenzo deed David met alle steden van de Ammonieten. Hierop keerde David met al het krijgsvolk naar Jeruzalem terug.)
Was het niet Petrus die Jezus weg joeg met de woorden Ga achter Mij Satanas. Wie is dan de ds om te suggeren dat levengemaakte mensen betere mensen worden? Het is m.i. een fabel dat mensen beter worden en zich slechter gaan voelen. Ik vrees dat het allemaal ervaringspsychologie is. Ze zien hun slechtheid meer en meer in. Maar ze worden niet minder slecht. Volgens mij is Romeinen daar volstrekt helder in.

Weer eens een bevestiging van een angstig vermoeden dat het veel geroemde dood in zonde en misdaden slechts mystiek moet worden beleefd maar in de praktijk functioneert het matig of niet. Wat zit uiterst links en rechts toch weer onverwacht op dezelfde stoel.

Een mens zal altijd van God afwillen. Levend gemaakt of niet. Het verbaasd me dat ik nu op dit foum de geestelijke doodstaat van het vlees moet verdedigen.

Ik vrees dat vele aan de rechtse kant geloven dat een gelovige gerechtvaardigd wordt. Maar rechtvaardiging van de goddeloze, ja maar zeggen ze dan, er zit iets tussen. jaja.
Ik ontken geen doodstaat van het vlees, integendeel. Maar ik erken wel een tweede nieuwe geestelijke natuur die tegen het vlees en de zonde wil strijden, en soms boven ligt, maar soms ook onder.
Het wordt niet beter, maar je krijgt wel een drang om beter te leven.
Ga je even schamen, zei Petrus dat tegen Jezus?
"23 Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn."
Je gelooft wel dat ze hun slechtheid meer en meer inzien, maar niet dat ze zich slechter gaan voelen? Hoe wil je dat verklaren?
Hoe denk je dat Petrus zich voelde nadat Jezus dat zei?

En nee ze worden niet minder slecht, maar gaan wel hun best doen om beter te leven, al komen ze er steeds achter dat zelfs de beste werken met zonden bevlekt zijn. Toch geloof ik zeker dat je een waar Kind van God kan herkennen aan zijn doen en laten.

En dat jij het een mooi boek vindt dat kan, zoals ik al eerder zei, ieder zijn eigen mening.
Maar ik vindt niet dat ieder werk waar 'een boodschap' of 'de boodschap' in verwerkt zit meteen acceptabel is.
Ik hoef met niet te schamen, want als je goed zou kijken dan zou mijn wellisware vreemde zinsopbouw duidelijk maken dat Jezus aan het woord was met de Hoofdletter M.

Het is niet waar dat ik zou zeggen dat mensen hun slechtheid meer gaan inzien maar dat ze zich niet slechter zouden gaan voelen. Ik zou niet weten hoe je daar bij komt.
Je gelooft het, maar weet je het ook zeker? Ik denk ook dat in veel gevallen de geestelijke staat van iemand duidelijk is. Maar of dat uit de werken van zo'n persoon zal blijken? Was het bij David duidelijk? NIet zo erg toch? Ja hoe kon je zien dat het bij David echt was. Hij ging altijd terug naar zijn Schepper. Ezau en Jacob waren allebei niet de fraaiste, maar het verschil zat hem in hun gerichtheid. Jacob ging telkens terug om vergeving. Dat is het grote verschil m.i.


Ik ken het hele boek niet waar over gepraat wordt. Het is alleen aanmatigend over iemands staat iets te zeggen zonder dat je die persoon kent die het zegt, en het boek helemaal hebt gelezen. Je kan nu wel zeggen dat je dat niet zegt, maar je zegt het wel. Maar dat heb ik al proberen aan te tonen.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Ik snap dat je me graag veroordeeld zie, en dat je je gelijk wilt halen, ik heb al gezegd dat ik niets of niemand wil veroordelen. Ik zeg hier alleen iets wat mijn overtuiging is, en ik wil niemand vertellen dat mijn overtuiging perfect is of voor een ander mss niet anders kan zijn.

Dat heb ik al gezegd, en als je het daar niet mee wilt doen, tja dan houdt het op.
Als jij het zie als een gemene truc of wat dan ook, en ik zeg dat het mijn overtuiging is, mijn mening. En je neemt er zo'n aanstoot aan, probeer dan eens uit te vissen waarom je het zo erg vindt dat dit mijn overtuiging is. Zit ik er zo ontstellend naast of komt het bij jou zo hard aan om wat voor reden dan ook?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Is die Ted Dekker chirurg of zo?
Hij heeft ook masochistische trekjes. Hij vind het wel leuk om stukjes leisteen in je vlees te zien dringen en vervolgens buiten westen te raken van de pijn. Ik vraag me af waar hij zijn inspiratie vandaan haalt :roll:
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:Ik snap dat je me graag veroordeeld zie, en dat je je gelijk wilt halen, ik heb al gezegd dat ik niets of niemand wil veroordelen. Ik zeg hier alleen iets wat mijn overtuiging is, en ik wil niemand vertellen dat mijn overtuiging perfect is of voor een ander mss niet anders kan zijn.

Dat heb ik al gezegd, en als je het daar niet mee wilt doen, tja dan houdt het op.
Als jij het zie als een gemene truc of wat dan ook, en ik zeg dat het mijn overtuiging is, mijn mening. En je neemt er zo'n aanstoot aan, probeer dan eens uit te vissen waarom je het zo erg vindt dat dit mijn overtuiging is. Zit ik er zo ontstellend naast of komt het bij jou zo hard aan om wat voor reden dan ook?
Het komt bij mij onstellend hard over. Eerst zeggen dat iemands voorkeur bagger is en dat iets quoten dat iemand die geestelijk leven kent dit nooit mooi zou vinden.

Maar goed als je het zo niet hebt bedoeld dan is dat zo. Ik hoop dat je ook kan begrijpen dat ik het al lezende zo hebt opgevat.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Wat voor trekje Miscanthus? Sorry ik ben maar een eenvoudig mens!
Plaats reactie