Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Van Ewijk »

Goedendag mensen.

Op één van mijn snuffeltochten in een tweedehands boekenzaak een editie van de KJV op de kop getikt waar ik erg blij mee ben.
Rode letters editie ( Waar de Heere Jezus aan het woord is.)
Vrijwel in nieuwstaat.
Duurzame kwaliteit en dik papier.
Zwarte omslag van kunstleer.

Ik heb echter in de gaten dat dit een uitgave is van een Amerikaanse uitgever genaamd Holman.
Gevestigd in Nashville Tennessee, gedrukt in China.

Gezien de verschillen in Amerikaans en Brits Engels vroeg ik me af of er dan verschil zit tussen Amerikaanse en Britse edities van de KJV?

Ik heb hier nog een KJV in zakformaat van Cambridge (Britse uitgave aangeschaft via de GBS) en daar valt mij op dat de namen van personen en plaatsen aaneengesloten zijn en in de Amerikaanse versie vaak onderbroken zijn door Streepjes en comma's.

Voorbeeld: Genesis 14
Be'ra king of Sod'om (Holman)
Bera king of Sodom (Cambridge)

A'ri-och king of El'la-sar (Holman)
Arioch king of Ellasar (Cambridge)

Is dit vanwege de nationaliteit van de uitgevers of heeft dit een andere reden?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door -DIA- »

Ik weet hier niets van, maar dit is wel een punt om te volgen. Ik weet hoe dergelijke vertalingen onder vuur liggen van een vorst die probeert het te ontkrachten. Het zal hem nooit geheel lukken, maar hem wordt wel veel macht gegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:Goedendag mensen.

Op één van mijn snuffeltochten in een tweedehands boekenzaak een editie van de KJV op de kop getikt waar ik erg blij mee ben.
Rode letters editie ( Waar de Heere Jezus aan het woord is.)
Vrijwel in nieuwstaat.
Duurzame kwaliteit en dik papier.
Zwarte omslag van kunstleer.

Ik heb echter in de gaten dat dit een uitgave is van een Amerikaanse uitgever genaamd Holman.
Gevestigd in Nashville Tennessee, gedrukt in China.

Gezien de verschillen in Amerikaans en Brits Engels vroeg ik me af of er dan verschil zit tussen Amerikaanse en Britse edities van de KJV?

Ik heb hier nog een KJV in zakformaat van Cambridge (Britse uitgave aangeschaft via de GBS) en daar valt mij op dat de namen van personen en plaatsen aaneengesloten zijn en in de Amerikaanse versie vaak onderbroken zijn door Streepjes en comma's.

Voorbeeld: Genesis 14
Be'ra king of Sod'om (Holman)
Bera king of Sodom (Cambridge)

A'ri-och king of El'la-sar (Holman)
Arioch king of Ellasar (Cambridge)

Is dit vanwege de nationaliteit van de uitgevers of heeft dit een andere reden?
Mischien om de klemtóón aan te geven?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Mischien om de klemtóón aan te geven?
Uiteraard, dat zal logisch gezien de reden zijn die het meest voor de hand ligt.
Ik heb er ook vergeten bij te melden dat er op de bijbel vermeld word "Dictionary study help" wat dus aangeeft dat er hulpelementen voor bijbelstudie in verwerkt zijn.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 27 okt 2021, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Ik weet hier niets van, maar dit is wel een punt om te volgen. Ik weet hoe dergelijke vertalingen onder vuur liggen van een vorst die probeert het te ontkrachten. Het zal hem nooit geheel lukken, maar hem wordt wel veel macht gegeven.
Ik heb de naam Holman gegoogeld en die heeft toch een vrij betrouwbare reputatie in Amerika.
De gedrukte bijbels daarvan worden ook gewoon in orthodoxe en bevindelijke hoek gebruikt om daar thuis te lezen en vanaf de kansel te preken.
Mijn vraag gaat dan ook niet zozeer over wantrouwen betreffende de kwaliteit alleen over de vraag of verschil tussen Amerikaans en Europees Engels een verschil maakt in de tekst.

Als je als Europeaan een King James bijbel wilt krijg je toch meestal een Brits exemplaar in handen, als een Amerikaanse editie verschilt heeft dat dan meer met verschil in oriëntatie te maken dan met kwaliteit.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Ik weet hier niets van, maar dit is wel een punt om te volgen. Ik weet hoe dergelijke vertalingen onder vuur liggen van een vorst die probeert het te ontkrachten. Het zal hem nooit geheel lukken, maar hem wordt wel veel macht gegeven.
Ik heb de naam Holman gegoogeld en die heeft toch een vrij betrouwbare reputatie in Amerika.
De gedrukte bijbels daarvan worden ook gewoon in orthodoxe en bevindelijke hoek gebruikt om daar thuis te lezen en vanaf de kansel te preken.
Mijn vraag gaat dan ook niet zozeer over wantrouwen betreffende de kwaliteit alleen over de vraag of verschil tussen Amerikaans en Europees Engels een verschil maakt in de tekst.

Als je als Europeaan een King James bijbel wilt krijg je toch meestal een Brits exemplaar in handen, als een Amerikaanse editie verschilt heeft dat dan meer met verschil in oriëntatie te maken dan met kwaliteit.
Ik weet niet meer welke ik had. Ik had de King James in de jaren 70, toen ik in de avonduren Engels leerde. Hoe ik hem ben kwijtgeraakt weet ik na zoveel verhuizingen niet meer...
Overigens, is het waar dat van de KJ ook een herziene versie komt, of er al is, vergelijkbaar met de Nederlandse HSV? Ik meende ergens zoiets te hebben opgevangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: Ik weet niet meer welke ik had. Ik had de King James in de jaren 70, toen ik in de avonduren Engels leerde. Hoe ik hem ben kwijtgeraakt weet ik na zoveel verhuizingen niet meer...
Overigens, is het waar dat van de KJ ook een herziene versie komt, of er al is, vergelijkbaar met de Nederlandse HSV? Ik meende ergens zoiets te hebben opgevangen.
De New King James Version (NKJV) bestaat al sinds 1982, en word nog steeds veel gebruikt.

Er zijn wel meer revisies, maar die hebben i.t.t. de NKJV nooit grote ingang gevonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door KB_ »

-DIA- schreef: Overigens, is het waar dat van de KJ ook een herziene versie komt, of er al is, vergelijkbaar met de Nederlandse HSV? Ik meende ergens zoiets te hebben opgevangen.
Er is wel een nkjv maar die wordt in de engelstalige reformed gezindte niet zo breed gebruikt. Dat is ook wel logisch want de afstand tussen kjv - huidige taal is kleiner dan de afstand sv - huidige taal. De kjv is verouderd maar niet zo moeilijk als de sv. de hsv sluit vaak mooi aan bij de kjv.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Valcke »

KB_ schreef:
-DIA- schreef: Overigens, is het waar dat van de KJ ook een herziene versie komt, of er al is, vergelijkbaar met de Nederlandse HSV? Ik meende ergens zoiets te hebben opgevangen.
Er is wel een nkjv maar die wordt in de engelstalige reformed gezindte niet zo breed gebruikt. Dat is ook wel logisch want de afstand tussen kjv - huidige taal is kleiner dan de afstand sv - huidige taal. De kjv is verouderd maar niet zo moeilijk als de sv. de hsv sluit vaak mooi aan bij de kjv.
Die laatste zin kun je mi beter weglaten. De HSV was ook een inhoudelijke revisie, niet louter een taalkundige. En daarmee is meer afstand gekomen tot klassieke vertalingen zoals SV en KJV.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Van Ewijk »

Zijn hier trouwens nog meer mensen met een Engelstalige bijbel van Amerikaanse origine thuis?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Tiberius »

Ja ik, de NIV Serendipity bible.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:Zijn hier trouwens nog meer mensen met een Engelstalige bijbel van Amerikaanse origine thuis?
Ja hoor. NLT, CSB, NKJV, ESV, Amplified bible en ook een KJV uit de US - maar die laatste vertaling is uiteraard van Britse oorsprong, al komt de bijbel uit de US.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Valcke »

Van Ewijk schreef:Zijn hier trouwens nog meer mensen met een Engelstalige bijbel van Amerikaanse origine thuis?
NKJV en ESV studiebijbel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk schreef:Zijn hier trouwens nog meer mensen met een Engelstalige bijbel van Amerikaanse origine thuis?
New King James Version (1982).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Verschil tussen Amerikaanse en Britse edities KJV?

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: Ik weet niet meer welke ik had. Ik had de King James in de jaren 70, toen ik in de avonduren Engels leerde. Hoe ik hem ben kwijtgeraakt weet ik na zoveel verhuizingen niet meer...
Overigens, is het waar dat van de KJ ook een herziene versie komt, of er al is, vergelijkbaar met de Nederlandse HSV? Ik meende ergens zoiets te hebben opgevangen.
De New King James Version (NKJV) bestaat al sinds 1982, en word nog steeds veel gebruikt.

Er zijn wel meer revisies, maar die hebben i.t.t. de NKJV nooit grote ingang gevonden.
Ik heb mezelf laten vertellen dat in Amerika zelf de NASB (New American Standard Bible) op dit moment bekent staat als de meest letterlijke vertaalde bijbel in het Engels van deze moderne tijd.
De meest verkochte hedendaagse vertaling schijnt de NIV (New International Version) te zijn maar de KJV is nog steeds nr. 1 wereldwijd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie