Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hummel schreef:
Marnix schreef:Ik ben het niet met je eens. We doen soms alsof kinderen helemaal achterlijk zijn.... maar ik geloofde op mijn 6e allang niet meer in Sinterklaas.... en ik zou op die leeftijd ook allang niet meer hebben geloofd hebben in faunen en pratende dieren etc. Kinderen hebben al vrij snel het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid door hoor. Voor echt jonge kinderen vind ik de film trouwens ook niet echt geschikt, vanwege het geweld vooral..... en voor hen die te jong zijn om het onderscheid tussen fictie en werekelijkheid te maken.... Voor kinderen vanaf een jaar of 10 vind ik de film echter prima, sterker nog, erg geschikt.

Hummel. als jij je naar lacht om die film (die toch wel een serieuze boodschap heeft) kan ik weinig anders dan concluderen dat je erg weinig fantasie en inlevingsvermogen hebt. ;) Wel leuk om te zien hoe ontzettend groot de verschillen daarin zijn, en dat zie je bij fantasyfilms en boeken heel duidelijk. Sommige mensen vinden het geweldig, levens zich in etc. en anderen kunnen alleen maar lachen omdat het niet realistisch is :)
Ik lachte om die film ja, ik had misschien de eerste tien minuten gezien, dus van de boodschap heb ik nog niets gemerkt... :shock:
Lekker snelle reactie van mij.... ik wilde alleen zeggen dat het niet geeft dat je gewoon weinig fantasie hebt :) NIet iedereen is daar even rijk mee gezegend ;) Ik vond vroeger het bijbelverhaal over pratende bomen ook een beetje raar maar ben het wel gaan waarderen :D



Wow, nog een Narnia-film, ik hoopte er al op. Super! Hopen dat ze het laatste deel ook gaan verfilmen maar dat wordt vast wel heel moeilijk... maar hij is ook zo mooi. Er breken weer mooie tijden aan voor fantasy-films, want onlangs werd ook bekend dat The Hobbit van Tolkien, het proloog op Lord of the Rings zeg maar, ook verfilmd gaat worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Hummel schreef:
Marnix schreef:Ik ben het niet met je eens. We doen soms alsof kinderen helemaal achterlijk zijn.... maar ik geloofde op mijn 6e allang niet meer in Sinterklaas.... en ik zou op die leeftijd ook allang niet meer hebben geloofd hebben in faunen en pratende dieren etc. Kinderen hebben al vrij snel het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid door hoor. Voor echt jonge kinderen vind ik de film trouwens ook niet echt geschikt, vanwege het geweld vooral..... en voor hen die te jong zijn om het onderscheid tussen fictie en werekelijkheid te maken.... Voor kinderen vanaf een jaar of 10 vind ik de film echter prima, sterker nog, erg geschikt.

Hummel. als jij je naar lacht om die film (die toch wel een serieuze boodschap heeft) kan ik weinig anders dan concluderen dat je erg weinig fantasie en inlevingsvermogen hebt. ;) Wel leuk om te zien hoe ontzettend groot de verschillen daarin zijn, en dat zie je bij fantasyfilms en boeken heel duidelijk. Sommige mensen vinden het geweldig, levens zich in etc. en anderen kunnen alleen maar lachen omdat het niet realistisch is :)
Ik lachte om die film ja, ik had misschien de eerste tien minuten gezien, dus van de boodschap heb ik nog niets gemerkt... :shock:
Lekker snelle reactie van mij.... ik wilde alleen zeggen dat het niet geeft dat je gewoon weinig fantasie hebt :) NIet iedereen is daar even rijk mee gezegend ;) Ik vond vroeger het bijbelverhaal over pratende bomen ook een beetje raar maar ben het wel gaan waarderen :D



Wow, nog een Narnia-film, ik hoopte er al op. Super! Hopen dat ze het laatste deel ook gaan verfilmen maar dat wordt vast wel heel moeilijk... maar hij is ook zo mooi. Er breken weer mooie tijden aan voor fantasy-films, want onlangs werd ook bekend dat The Hobbit van Tolkien, het proloog op Lord of the Rings zeg maar, ook verfilmd gaat worden.
Raar dat kinderen van 6 er niet in trappen en zo vele volwassenen wel. (naar aanleiding van een artikel in de Sp!ts gister).
Er komt meer hang naar eigen religies, mn hekserij etc doen het goed. Uit onderzoek blijkt dat Pokemon, Harry Potter en LOTR (met name genoemd) hier niet van onbetekenende invloed zijn.

Reden genoeg om als Christen een conseqente houding in te nemen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Aansluitend bij Olfie, zou ik willen verwijzen naar een preek die ik vanmorgen hoorde over "wat is goed en wat is fout". Ik ben me wild geschrokken. Het is een preek van Ds. Koppelaar over Deut. 18:18 en is te downloaden van deze pagina

Anderzijds: er zit nogal wat verschil tussen LOTR en Narnia. Niet elk sprookje is occult. In Hans en Grietje komt ook een heks voor, maar dat maakt het nog niet tot occultisme. Zelfs de Bijbel maakt gebruik van de fabel om iets duidelijk te maken.

Ik heb het eerste Narnia-boek (de heks en de kleerkast) als luistercd en mijn jongens (5 en 7) vinden het prachtig. En óf ze het van de werkelijkheid kunnen onderscheiden. Maar een luistercd is ook niet te vergelijken met een film.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Marnix schreef:
Hummel schreef:
Marnix schreef:Ik ben het niet met je eens. We doen soms alsof kinderen helemaal achterlijk zijn.... maar ik geloofde op mijn 6e allang niet meer in Sinterklaas.... en ik zou op die leeftijd ook allang niet meer hebben geloofd hebben in faunen en pratende dieren etc. Kinderen hebben al vrij snel het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid door hoor. Voor echt jonge kinderen vind ik de film trouwens ook niet echt geschikt, vanwege het geweld vooral..... en voor hen die te jong zijn om het onderscheid tussen fictie en werekelijkheid te maken.... Voor kinderen vanaf een jaar of 10 vind ik de film echter prima, sterker nog, erg geschikt.

Hummel. als jij je naar lacht om die film (die toch wel een serieuze boodschap heeft) kan ik weinig anders dan concluderen dat je erg weinig fantasie en inlevingsvermogen hebt. ;) Wel leuk om te zien hoe ontzettend groot de verschillen daarin zijn, en dat zie je bij fantasyfilms en boeken heel duidelijk. Sommige mensen vinden het geweldig, levens zich in etc. en anderen kunnen alleen maar lachen omdat het niet realistisch is :)
Ik lachte om die film ja, ik had misschien de eerste tien minuten gezien, dus van de boodschap heb ik nog niets gemerkt... :shock:
Lekker snelle reactie van mij.... ik wilde alleen zeggen dat het niet geeft dat je gewoon weinig fantasie hebt :) NIet iedereen is daar even rijk mee gezegend ;) Ik vond vroeger het bijbelverhaal over pratende bomen ook een beetje raar maar ben het wel gaan waarderen :D



Wow, nog een Narnia-film, ik hoopte er al op. Super! Hopen dat ze het laatste deel ook gaan verfilmen maar dat wordt vast wel heel moeilijk... maar hij is ook zo mooi. Er breken weer mooie tijden aan voor fantasy-films, want onlangs werd ook bekend dat The Hobbit van Tolkien, het proloog op Lord of the Rings zeg maar, ook verfilmd gaat worden.
Raar dat kinderen van 6 er niet in trappen en zo vele volwassenen wel. (naar aanleiding van een artikel in de Sp!ts gister).
Er komt meer hang naar eigen religies, mn hekserij etc doen het goed. Uit onderzoek blijkt dat Pokemon, Harry Potter en LOTR (met name genoemd) hier niet van onbetekenende invloed zijn.

Reden genoeg om als Christen een conseqente houding in te nemen.
Ehm.... tja, je hebt kinderen met weinig inlevingsvermogen op dit punt en volwassenen met veel... lijkt me niks mis mee.... Verder kan je je bij Pokemon en Harry Potter nog vraagtekens stellen, Narnia is overduidelijk christelijk en duidelijk ook door een christen geschreven, ik zie niet in wat er aan occultisme inzit, hoewel er mensen zijn die ook daar wel wat over te zeuren hebben. :) Vooral de mensen die niet zo van fantasy houden verzinnen de raarste dingen om het af te kunnen kraken.

Narnia en The Hobbit (Lord of the Rings) hebben niets te maken met eigen religies en ook niet met hekserij. Ik heb nog nooit iemand na het beziek van zo'n film op een bezem vanaf de bioscoop naar huis zien vliegen. Er is een verschil tussen inleven in een fantasyverhaal en denken dat het allemaal écht is. Denk je nou echt dat ik na het kijken van Narnia op de kinderboerderij ga kijken of ze er toevallig ook Centaurs, Draken en Minotaurs hebben? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef: Narnia en The Hobbit (Lord of the Rings) hebben niets te maken met eigen religies en ook niet met hekserij. Ik heb nog nooit iemand na het beziek van zo'n film op een bezem vanaf de bioscoop naar huis zien vliegen. Er is een verschil tussen inleven in een fantasyverhaal en denken dat het allemaal écht is. Denk je nou echt dat ik na het kijken van Narnia op de kinderboerderij ga kijken of ze er toevallig ook Centaurs, Draken en Minotaurs hebben? :)
:roll: lekker kortzichtig Marnix, zo kennen we je niet :wink:

Het gaat er niet om of ze in draken geloven, maar waarmee zadel je mensen op. Wat zegt een buitenstaander, ze hebben niks met hekserij, maar toch geven ze films uit met draken en heel die handel, Tolkien geeft zich ook uit voor een Christen, maar ik vind LOTR toch wel erg veel banden hebben met 'het grijze gebied'.
Misschien op zich niet verkeerd, maar we moeten ons wel blijven onderscheiden, en laten zien dat we zonder al die 'leuke dingen van de wereld' ook gelukkig zijn, zo niet gelukkiger...

Ik zie hier een tendens in, dat we buitenstaanders aan willen trekken, laten we dit punt laten rusten, maar vervolgens gaan we er zelf ook mee aan de haal.
We proberen de boodschap door ons menselijke jasje aantrekkelijker te maken. Natuurlijk hebben we een taak, en natuurlijk kunnen we de verhalen wat vereenvoudigen of eventueel in beeldspraak omzetten (Bunyan!), maar we hoeven er geen zaken in te gebruiken (en die vervolgens ook niet hardgrondig afkeuren) die in Gods woord expliciet worden afgekeurd.
Op deze manier worden zwarte gebieden grijs, en grijze gebieden wit, en zo komen we toch terug op die glijdende schaal, want tig jaar geleden waren zulke dingen in reformatorische kringen nog ondenkbaar. Hier kun je een glimp van het glijden toch niet ontkennen, wel?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

olfie schreef:
Marnix schreef: Narnia en The Hobbit (Lord of the Rings) hebben niets te maken met eigen religies en ook niet met hekserij. Ik heb nog nooit iemand na het beziek van zo'n film op een bezem vanaf de bioscoop naar huis zien vliegen. Er is een verschil tussen inleven in een fantasyverhaal en denken dat het allemaal écht is. Denk je nou echt dat ik na het kijken van Narnia op de kinderboerderij ga kijken of ze er toevallig ook Centaurs, Draken en Minotaurs hebben? :)
:roll: lekker kortzichtig Marnix, zo kennen we je niet :wink:

Het gaat er niet om of ze in draken geloven, maar waarmee zadel je mensen op. Wat zegt een buitenstaander, ze hebben niks met hekserij, maar toch geven ze films uit met draken en heel die handel, Tolkien geeft zich ook uit voor een Christen, maar ik vind LOTR toch wel erg veel banden hebben met 'het grijze gebied'.
Misschien op zich niet verkeerd, maar we moeten ons wel blijven onderscheiden, en laten zien dat we zonder al die 'leuke dingen van de wereld' ook gelukkig zijn, zo niet gelukkiger...

Ik zie hier een tendens in, dat we buitenstaanders aan willen trekken, laten we dit punt laten rusten, maar vervolgens gaan we er zelf ook mee aan de haal.
We proberen de boodschap door ons menselijke jasje aantrekkelijker te maken. Natuurlijk hebben we een taak, en natuurlijk kunnen we de verhalen wat vereenvoudigen of eventueel in beeldspraak omzetten (Bunyan!), maar we hoeven er geen zaken in te gebruiken (en die vervolgens ook niet hardgrondig afkeuren) die in Gods woord expliciet worden afgekeurd.
Op deze manier worden zwarte gebieden grijs, en grijze gebieden wit, en zo komen we toch terug op die glijdende schaal, want tig jaar geleden waren zulke dingen in reformatorische kringen nog ondenkbaar. Hier kun je een glimp van het glijden toch niet ontkennen, wel?
De bioscoop was vaak ondenkbaar voor reformatorische Christenen, maar ik vraag me af of dit ooit het geval is geweest met de boeken van Tolkien en met de Narnia boeken van Lewis. Ik heb niet het idee dat twintig jaar geleden deze boeken ook maar door iemand als occult werden gezien.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Hier de trailer te zien van de nieuwe film van Narnia: Prince Caspian.

Komt in mei 2008.

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door parsifal »

Ik heb enkele weken geleden de nieuwe film gezien. Het was wel een afknapper, er was redelijk wat afgeweken van het boek, waarbij zelfs "the white witch" terugkwam.

Aan de andere kant Reepicheep was zo geweldig. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar "The voyage of the Dawntreader" waarin zijn rol wel groter wordt. Lucy speelde ook weer goed. Het Christelijke uit de boeken was niet weggewerkt ofzo, maar het was een meer volwassen film met meer gevechten dan het boek eigenlijk toelaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door jakobmarin »

3e Narnia film

Er zal nog een verfilming komen van een van de Narnia boeken! Zoals het er nu uitziet zal De reis van het Drakenschip eind 2010 in de bioscoop te zien zijn.

Het filmen van 'The Voyage of the Dawn Treader' (de Engelse benaming van het boek en de film) zal in april 2009 starten. De film wordt op verschillende locaties in Nieuw-Zeeland en Australië opgenomen.

De reis van het Drakenschip is weer een nieuw, spannend avontuur met Peter, Susan, Edmund, Lucy en Prins Caspian:

Edmund en Lucy vinden het maar niets dat ze in de zomervakantie bij hun akelige neef Eustaas moeten logeren, maar het kan niet anders. Op een dag zitten ze verveeld naar het schilderij van een drakenschip te kijken, als het schilderij plotseling tot leven komt. De boeg begint te bewegen, de golven gaan schuimen en de wind steekt op. In een flits verdwijnt de lijst van het schilderij en de drie kinderen liggen in de golven. Ze grijpen de touwen die hen worden toegeworpen, en klimmen aan boord. Daar ontmoeten ze hun oude vriend Caspian; ze zijn weer in Narnia! Lucy weet het zeker, dit wordt weer een groot avontuur. Ze krijgt gelijk, want ze moeten koning Caspian gaan helpen om zeven vrienden van zijn vader te vinden. Vrienden die lang geleden en verre reis maakten naar de Verlaten Eilanden en van wie nooit meer iets heeft gehoord…
Bron: http://www.narniaboeken.nl/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door parsifal »

Dit lijkt me het boek uit de serie wat het best geschikt is voor verfilming. Alleen gezien wat ze "Prince Caspian" hebben aangedaan, vrees ik dat het niet veel soeps gaat worden. Alle dubbele bodems zullen er wel uitgesloopt worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door vlinder »

parsifal schreef:Dit lijkt me het boek uit de serie wat het best geschikt is voor verfilming. Alleen gezien wat ze "Prince Caspian" hebben aangedaan, vrees ik dat het niet veel soeps gaat worden. Alle dubbele bodems zullen er wel uitgesloopt worden.
The horse and his boy lijkt me ook goed mogelijk!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Marnix »

parsifal schreef:Dit lijkt me het boek uit de serie wat het best geschikt is voor verfilming. Alleen gezien wat ze "Prince Caspian" hebben aangedaan, vrees ik dat het niet veel soeps gaat worden. Alle dubbele bodems zullen er wel uitgesloopt worden.
Hm ja, zeker omdat de verfilming niet meer wordt gedaan door Walt Disney maar door Fox 20th Century. Ik ben inderdaad bang dat er weer een hoop aan toegevoegd wordt om het verhaal interessanter te maken voor de doelgroep. En dat is inderdaad jammer. Maar naar Reepicheep ben ik ook wel benieuwd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door jakobmarin »

De derde Narnia film, De reis van het Drakenschip (Engelse titel: The Voyage of the Dawn Treader), wordt op 9 december 2010 in de Nederlandse bioscopen verwacht en zal ook in 3D te zien zijn. Op de Kok-website kun je alvast de filmtrailer bekijken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Marnix »

Gaaf! Lijkt me leuk!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door jakobmarin »

4e Narnia film gaat gemaakt worden: De Zilveren Stoel!

Bron:
Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie