Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

In Amerika is Narnia ook al wat langer uit... Toch dom dat er meer Amerikanen naar King Kong gaan.... iedereen snapt toch wel dat dat een "broodje aap-verhaal" is? :)

Ik ben benieuwd of er meer delen verfilmd gaan worden (na dit succes ongetwijfeld) en zo ja, welke. Het lijkt me wat sterk dat ze net als bij Harry Potter zeven delen gaan maken?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gian schreef:Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Waarom is dit een 'goed onderbouwd artikel'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Lijkt op de life-letter van sorensen: In het volgende rd artikel wordt dit ook een beetje besproken: http://yord.nl/layout/article/245173
De kritiek van Geelhoed richt zich trouwens voornamelijk op de boeken, niet op de film en de hulp van tovenaars is niet zo heel vaak aanwezig hoor!
(Zeker niet in the Lion, the witch and the wardrobe, wel in prince caspian and the voyage of the dawn treader. Maar in de laatste wordt het zo goed als afgewezen).
Gian schreef:Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Pim schreef:
Gian schreef:Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Waarom is dit een 'goed onderbouwd artikel'?
Als ik de vele subjectieven wegstreep hou ik toch een goed onderbouwd artikel over.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Gian schreef:
Pim schreef:
Gian schreef:Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Waarom is dit een 'goed onderbouwd artikel'?
Als ik de vele subjectieven wegstreep hou ik toch een goed onderbouwd artikel over.
:mrgreen: :P Geelhoed vind altijd wel een stok..... en staat bij mij in het rijtje met APB Burggraaf.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miscanthus schreef:
Gian schreef:
Pim schreef:
Gian schreef:Goed onderbouwd artikel over de nieuwe narnia film;

http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmldoc/narnia.ha.htm
Waarom is dit een 'goed onderbouwd artikel'?
Als ik de vele subjectieven wegstreep hou ik toch een goed onderbouwd artikel over.
:mrgreen: :P Geelhoed vind altijd wel een stok..... en staat bij mij in het rijtje met APB Burggraaf.
"Ik heb het voorbeeld al gegeven van de Indonesische broeder die voor zijn bekering groene mannetjes (kabouters) had gezien."
Ik ook wanneer ik LSD gebruik, 20 uur niet slaap en een fles wodka op heb. Waarom zou het geen hallucinatie zijn?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Is een deel in dit geval niet te verklaren vanuit zijn achtergrond?
Geelhoed schreef:6. Mijn eigen getuigenis

Voor mijn bekering werd ik door demonen gekweld. Toen ik in mijn grote nood de naam van Jezus aanriep heeft Hij mij onmiddellijk gered. Na mijn bekering, begin jaren zeventig, luisterde ik geregeld naar de EO. Ik weet nog hoe ik schrok toen in een kinderprogramma de Narnia verhalen werden voorgelezen. De duistere sfeer waar ik uit gered was zat in dat boek. Ik was geschokt. En heb onmiddellijk de radio afgezet.

Sinister, vervreemdend, magisch.
Als je zelf 'gekweld bent door demonen', zul je denk ik grote afstand bewaren van alles wat ook maar enigszins neigt (of lijkt te neigen) naar occultisme.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

vond het een mooie film.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

We zouden het Ds MJ Paul kunnen vragen...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Corydoras schreef:Is een deel in dit geval niet te verklaren vanuit zijn achtergrond?
Geelhoed schreef:6. Mijn eigen getuigenis

Voor mijn bekering werd ik door demonen gekweld. Toen ik in mijn grote nood de naam van Jezus aanriep heeft Hij mij onmiddellijk gered. Na mijn bekering, begin jaren zeventig, luisterde ik geregeld naar de EO. Ik weet nog hoe ik schrok toen in een kinderprogramma de Narnia verhalen werden voorgelezen. De duistere sfeer waar ik uit gered was zat in dat boek. Ik was geschokt. En heb onmiddellijk de radio afgezet.

Sinister, vervreemdend, magisch.
Als je zelf 'gekweld bent door demonen', zul je denk ik grote afstand bewaren van alles wat ook maar enigszins neigt (of lijkt te neigen) naar occultisme.
Ik ga m binnenkort maar eens kijken denk ik. Kijken of het gaat om occulte magie, of gewoon een gezellig sprookje...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik weet niet of dit de plek is voor zulke opmerkingen, maar ik geloof dat ik een jaar of 2 onder invloed was van een boze geest ofzo. Ik was depressief en ik heb een poosje kunnen waarzeggen.
Ik ben niet echt onder de indruk van de hollywoodbeleving van occultisme. Narnia zeker niet. Ik heb Harry Potter gezien en wel alle 4 de delen, maar ik raakte niet echt onder de indruk. LotR was een prachtig spektakel, maar ook niet eng. Tis allemaal zo nep.
Wat ik erger vind zijn deze bekende films:
The Others en
The Sixth Sense

Je zou eigenlijk Narnia moeten kijken en "The Others" en dan weer eens moeten praten over occultisme.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Occult is het zeker niet. Ik begrijp niet waar ze dat vandaan halen.

Kijk deze film kun je niet vergelijken met Harry Potter.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Corydoras schreef:Is een deel in dit geval niet te verklaren vanuit zijn achtergrond?
Geelhoed schreef:6. Mijn eigen getuigenis

Voor mijn bekering werd ik door demonen gekweld. Toen ik in mijn grote nood de naam van Jezus aanriep heeft Hij mij onmiddellijk gered. Na mijn bekering, begin jaren zeventig, luisterde ik geregeld naar de EO. Ik weet nog hoe ik schrok toen in een kinderprogramma de Narnia verhalen werden voorgelezen. De duistere sfeer waar ik uit gered was zat in dat boek. Ik was geschokt. En heb onmiddellijk de radio afgezet.

Sinister, vervreemdend, magisch.
Als je zelf 'gekweld bent door demonen', zul je denk ik grote afstand bewaren van alles wat ook maar enigszins neigt (of lijkt te neigen) naar occultisme.
Is dat zo? Als je bevrijd bent van demonen mijdt je toch ook bijvoorbeeld geen bijbelse verhalen waarin demonen worden uitgeworpen? Het gaat hier om een strijd tegen goed en kwaad en er is geen enkele reden (ook het hebben van eigen ervaring daarbij) om die strijd te negeren. Als dit in een film dan terugkomt kan dat nooit een reden op zich zijn om op basis daarvan een film af te kraken. Ik denk zelfs niet om hem niet te kijken.... En al helemaal niet om bevooroordeeld een recensie te gaan schrijven en anderen ook maar te adviseren hem niet te kijken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dubbele gevoelens. Het is een leuke film, die over t geheel gezien sprookjesachtig aandoet. De enige scene waar ik mn twijfels bij heb, is aan het begin, als Lucie net Narnia-land in is voor de eerste keer. Ze komt dan een dwerg (?) tegen, met wie ze mee gaat. Als hij op de fluit speelt, vormen zich in het vuur verschillende beelden. Lucie schrikt steeds van de muziek, maar raakt hoe langer hoe meer in een soort trance (of moet dat slaap voorstellen?). Aan het eind komt er een soort doodskop in het vuur, en schrikt ze wakker.
Plaats reactie