Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Hendrien »

Een paar jaar geleden heb ik al mijn Narnia-boeken in de container gemikt!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door refo »

Hendrien schreef:Een paar jaar geleden heb ik al mijn Narnia-boeken in de container gemikt!
Jammer hoor.
En wat lees je nu?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Hendrien »

refo schreef:
Hendrien schreef:Een paar jaar geleden heb ik al mijn Narnia-boeken in de container gemikt!
Jammer hoor.
En wat lees je nu?
Vooral theologie, maar ook christelijke romans. Eerst vond ik de Narnia-boeken best wel boeiend, maar ik vond ze toch te sprookjesachtig en eigenlijk ook wel occult, te verwarrend; ik kon er maar heel soms een bijbelse gedachte in vinden, teveel mythologie, waar ik niet echt verstand van heb. Ken je misschien het boek "De laatste dagen van Dorean"? Dat vond ik wel een mooi boek, wat echt tot nadenken stemde. Of bijv. De Christenreis...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Jongere »

Hendrien schreef:
refo schreef:
Hendrien schreef:Een paar jaar geleden heb ik al mijn Narnia-boeken in de container gemikt!
Jammer hoor.
En wat lees je nu?
Vooral theologie, maar ook christelijke romans. Eerst vond ik de Narnia-boeken best wel boeiend, maar ik vond ze toch te sprookjesachtig en eigenlijk ook wel occult, te verwarrend; ik kon er maar heel soms een bijbelse gedachte in vinden, teveel mythologie, waar ik niet echt verstand van heb. Ken je misschien het boek "De laatste dagen van Dorean"? Dat vond ik wel een mooi boek, wat echt tot nadenken stemde. Of bijv. De Christenreis...
Heb je wel eens iets over de achtergronden gelezen van Lewis als schrijver en zijn bedoeling met Narnia? Of bijvoorbeeld zijn visie als christen op mythologie? Dat kan je helpen zijn boeken op een goede manier te plaatsen. Persoonlijk denk ik toch echt dat deze boeken beter verdienen dan de container.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Dodo »

We hebben pas Narnia (eerste twee boeken) besproken op de leeskring. Een beetje tot mijn verrassing waren een paar deelnemers echt tegen deze boeken. Moeite met het overbrengen van een diepere boodschap op deze manier, de beelden, de faun e.d.
Mensen hebben kennelijk soms bezwaren tegen het genre, en dat geeft niet. Er is ook nog zoveel anders te lezen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Jongere »

Dit boek is misschien ook een boeiend boek om tijdens de leeskring te bespreken:
Afbeelding
Dus: Lees! van Tony Reinke. Heel boeiend om ook eens iets te lezen over het lezen zelf.

De schrijver probeert een christelijke visie op het lezen te ontwikkelen. Hij gaat daarbij ook in op het lezen van dit soort boeken van Lewis.

Ter aanbeveling een paar hoofdstuktitels:
Deel 1 Een theologie voor het lezen van boeken

1 Papierpulp en gegraveerd graniet
Op zoek naar de hoeksteen voor een theologie over boeken

2 Met open ogen kijken naar de Zoon
De invloed van zonde en Evangelie op leesgedrag

3 Lezen is geloven
Genieten van boeken in een beeldcultuur

4 Over de kloof heen lezen
Boeken bekijken door de bril van een bijbels wereldbeeld

5 De stem van de Gever
Zeven redenen om niet-christelijke boeken te lezen

6 De God die draken dood
De zuiverende kracht van de christelijke verbeelding
Dat is dan alleen deel 1. Deel 2 geeft praktische tips voor het lezen van boeken. Dat gaat over prioriteiten stellen in welke boeken je wel/niet wilt lezen, hoe je (non-)fictie het beste kunt lezen, hoe je tijd kunt maken voor boeken lezen, hoe ons internetgedrag het lezen van boeken beïnvloedt, hoe je goed kanttekeningen kunt maken in een boek dat je leest.

Kortom, heel erg veel om eens over door te denken met een leeskring. Dat kan ook helpen om anders met boeken zoals die van Lewis om te gaan. Ben benieuwd of dat iets voor jullie kring is, Dodo. Wij hopen dit boek binnenkort op onze kring te gaan bespreken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Dodo »

Ik ga dit boek eens opzoeken, dat klinkt inderdaad interessant. Bedankt voor de tip!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door dennis »

Dodo schreef:Ik ga dit boek eens opzoeken, dat klinkt inderdaad interessant. Bedankt voor de tip!
Ik heb het een tijdje terug gelezen en vond Lees! een heel goed boek, waar ik nog regelmatig aan terugdenk...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door jakobmarin »

Ga ik zeker lezen (als het in de bieb verkrijgbaar is).

Een ander boek in dit kader is:
Afbeelding

Dit gaat meer over Fantasy in Film, maar nagenoeg iedere film is gebaseerd op een boek, dus kan prima.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Bona Fide »

jakobmarin schreef:Dit gaat meer over Fantasy in Film, maar nagenoeg iedere film is gebaseerd op een boek, dus kan prima.
Ga het boek "Schijn bedriegt" door ds. Meeuse ook lezen, als je wijs bent. Weliswaar uit 2007, maar het zal vast nog wel verkrijgbaar zijn hier of daar.
Hier heb je al vast een beginnetje: http://www.mediawijzer.nl/opinie.php?ID=72
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door jakobmarin »

Bona Fide schreef:
jakobmarin schreef:Dit gaat meer over Fantasy in Film, maar nagenoeg iedere film is gebaseerd op een boek, dus kan prima.
Ga het boek "Schijn bedriegt" door ds. Meeuse ook lezen, als je wijs bent. Weliswaar uit 2007, maar het zal vast nog wel verkrijgbaar zijn hier of daar.
Hier heb je al vast een beginnetje: http://www.mediawijzer.nl/opinie.php?ID=72
Ik ken het boek inderdaad, maar dit is een achterhoede gevecht die niet meer is te winnen.
We zullen ermee moeten leren omgaan.

Toneel ansich verbieden is m.i. niet bijbels te onderbouwen, omdat profeten soms ook gebruik maakten van toneel en God dit niet per definitie verbied (maar er zelfs gebruik van maakt).
Uiteraard wel als het vulgair, spottend, etc. wordt. Maar dat heeft weinig uitstaan met het fenomeen toneel ansich.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie