Gezonde mensen en romans

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

Dit lijkt mij wel een aparte bespreking waard, want een onderwerp waar je heel verschillend over kunt denken!
Charles schreef:Ik moet vaak denken aan een uitspraak die ik ooit hoorde of las en waar zo'n waarheid in zit:

"Gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans."
Ik zie daar slechts een heel eenzijdig waarheidselement in. Ik zou eerder zeggen: kortzichtige, nietszeggende, oppervlakkige mensen schrijven geen romans. En mensen die nooit volwassen geworden zijn, ook niet. Maar natuurlijk moet je wel iets te schrijven hebben. Sommige mensen vinden iedere vorm van nadenken al gauw problematisch. En inderdaad is het zo dat gevoelige mensen soms wat minder eenvoudig overleven in de mensenjungle. Er zullen ook vast mensen met een stoornis zijn die het genie hebben om literatuur te maken.

Maar ik ben het in zijn algemeenheid toch echt niet met de stelling eens.

Alleen al het idee dat iemand de volwassen toestand afmeet aan 'jongens en meisjes' vind ik veelzeggend. Het komt op mij infantiel over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Posthoorn »

Het is wat je zegt. Schrijvers zullen wellicht sneller tot de categorie 'gevoelige mensen' behoren en daarmee dus kwetsbaarder zijn dan de 'gemiddelde' mens, zo die al mocht bestaan. En verder til ik niet zo zwaar aan zo'n opmerking. De vraag is maar: wie zegt het? :huhu
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door TSD »

Charles schreef:Ik moet vaak denken aan een uitspraak die ik ooit hoorde of las en waar zo'n waarheid in zit:

"Gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans."
Ik ben vooral ook benieuwd of Charles deze uitspraak nader kan toelichten:
1. Waarom werd die uitspraak gedaan?
2. Waarom vind je dat er zo’n waarheid in zit? Welke waarheid precies?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Dodo »

Het scheelt natuurlijk wat je onder "romans" verstaat. Voor sommige mensen valt alle fictie daaronder, van bouquetreeks tot streekroman tot thriller tot literatuur.
Maar ook lichtere boeken mogen geschreven worden. Mensen lezen soms graag een makkelijk boek, ter ontspanning. Niks mis mee.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Charles »

TSD schreef:
Charles schreef:Ik moet vaak denken aan een uitspraak die ik ooit hoorde of las en waar zo'n waarheid in zit:

"Gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans."
Ik ben vooral ook benieuwd of Charles deze uitspraak nader kan toelichten:
1. Waarom werd die uitspraak gedaan?
2. Waarom vind je dat er zo’n waarheid in zit? Welke waarheid precies?
Op 1 weet ik het antwoord niet meer. Ik heb helaas geen idee meer waar ik die quote heb opgedaan. Mogelijk in een boekbespreking of in het blad Epoque. Er stond volgens mij ook: gezonde jongens en meisjes schrijven geen boeken. Maar in de strekking van het artikel ging het over literaire romans. Ik zag die zin en bij mij was het echt PLOING - alsof het licht aan ging. Ik dacht: ja, dat is echt zo. Als je gewoon goed in je vel zit, leuke jeugd hebt gehad, opleiding en je je talent kwijt kunt in je baan etc dan heb je echt geen behoefte aan schrijven van een roman. Dat is sowieso een kunstvorm waar we eeuwen zonder hebben gekund. Ook dat boek van Koolschijn denk ik dat weer: allemaal frustratie en zelfrechtvaardiging. Allemaal van die getormenteerde zielen. Als je iets te zeggen hebt en je schrijft een boek dan doe je dat niet in de vorm van een roman.
Laatst gewijzigd door Charles op 03 aug 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Dodo »

Dit is op zoveel manieren onzin, ik weet niet eens waar te beginnen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Charles »

Ik vind hem wel leuk. Maar ja, ik woon dan ook in Ironië aan de Sarcastische Zee.
Ik zat met een groep mensen, die hadden het over een boek. Ik zeg: "ach ja, gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans." Effect van die zin was mooi.

Een apart draadje over deze quote is wel een beetje overdreven trouwens. Ik ben al uitgepraat. kZal eens proberen of ik de quote kan terugvinden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door parsifal »

Wat is een roman? Utopia van Thomas Moore? Sinds hij onthoofd is, is hij niet erg gezond meer maar er leek weinig met hem mis voor die tijd. Ik weet weinig van het persoonlijke leven van Dante toen hij zijn Goddelijke komedie schreef of van Victor Hugo toen "Les Miserables" verscheen. Dostojevski en Tolstoj hadden zo hun problemen, maar ik geloof dat het met Jane Austen wel meeviel. Er is genoeg wereldliteratuur geschreven door gezonde mensen lijkt me.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

Charles schreef:Ik vind hem wel leuk. Maar ja, ik woon dan ook in Ironië aan de Sarcastische Zee.
Ik zat met een groep mensen, die hadden het over een boek. Ik zeg: "ach ja, gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans." Effect van die zin was mooi.

Een apart draadje over deze quote is wel een beetje overdreven trouwens. Ik ben al uitgepraat. kZal eens proberen of ik de quote kan terugvinden.
Nee hoor. Want ik denk dat er meer mensen zijn die er zulke ideeën op nahouden. Ik heb zelfs wel eens van een dominee gehoord die het lezen van romans maar onzin vond. Ik vind daarentegen dat dominees bijvoorbeeld maandelijks een literair werk zouden moeten lezen. Het is een probaat middel tegen kortzichtigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

parsifal schreef:Wat is een roman? Utopia van Thomas Moore? Sinds hij onthoofd is, is hij niet erg gezond meer maar er leek weinig met hem mis voor die tijd. Ik weet weinig van het persoonlijke leven van Dante toen hij zijn Goddelijke komedie schreef of van Victor Hugo toen "Les Miserables" verscheen. Dostojevski en Tolstoj hadden zo hun problemen, maar ik geloof dat het met Jane Austen wel meeviel. Er is genoeg wereldliteratuur geschreven door gezonde mensen lijkt me.
Misschien is het wel zo dat mensen die een goed zicht op de werkelijkheid hebben sowieso wat pessimistisch zijn. Al is dit een gevaarlijke stelling, want dat zou betekenen dat ik de wereld door een tamelijk roze bril bekijk. :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: Ik zag die zin en bij mij was het echt PLOING - alsof het licht aan ging. Ik dacht: ja, dat is echt zo. Als je gewoon goed in je vel zit, leuke jeugd hebt gehad, opleiding en je je talent kwijt kunt in je baan etc dan heb je echt geen behoefte aan schrijven van een roman. Dat is sowieso een kunstvorm waar we eeuwen zonder hebben gekund. Ook dat boek van Koolschijn denk ik dat weer: allemaal frustratie en zelfrechtvaardiging. Allemaal van die getormenteerde zielen. Als je iets te zeggen hebt en je schrijft een boek dan doe je dat niet in de vorm van een roman.
Van Joost Zwagerman kun je misschien zeggen dat hij een gekwelde ziel had, maar bij andere literatoren heb ik absoluut niet het idee dat ze een gekwelde ziel hebben. Sterker nog, ik heb bij velen het idee dat ze juist nogal ingenomen zijn met zichzelf.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Charles schreef:Ik vind hem wel leuk. Maar ja, ik woon dan ook in Ironië aan de Sarcastische Zee.
Ik zat met een groep mensen, die hadden het over een boek. Ik zeg: "ach ja, gezonde jongens en meisjes schrijven geen romans." Effect van die zin was mooi.

Een apart draadje over deze quote is wel een beetje overdreven trouwens. Ik ben al uitgepraat. kZal eens proberen of ik de quote kan terugvinden.
Nee hoor. Want ik denk dat er meer mensen zijn die er zulke ideeën op nahouden. Ik heb zelfs wel eens van een dominee gehoord die het lezen van romans maar onzin vond. Ik vind daarentegen dat dominees bijvoorbeeld maandelijks een literair werk zouden moeten lezen. Het is een probaat middel tegen kortzichtigheid.
https://www.rd.nl/artikel/829308-ds-j-k ... preekstoel
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Het scheelt natuurlijk wat je onder "romans" verstaat. Voor sommige mensen valt alle fictie daaronder, van bouquetreeks tot streekroman tot thriller tot literatuur.
Maar ook lichtere boeken mogen geschreven worden. Mensen lezen soms graag een makkelijk boek, ter ontspanning. Niks mis mee.
Ik vind het lezen van flutboeken dan weer niet ontspannend, maar vervelend en ergerlijk (bij mijzelf dan). Maar dat is ook heel persoonlijk.

Hoewel ik eens in het jaar ook enkele Donald Ducks wel grappig vind. Vooral om te zien hoe kinderen daardoor opgevoed worden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Charles »

DDD schreef:
Nee hoor. Want ik denk dat er meer mensen zijn die er zulke ideeën op nahouden. Ik heb zelfs wel eens van een dominee gehoord die het lezen van romans maar onzin vond. Ik vind daarentegen dat dominees bijvoorbeeld maandelijks een literair werk zouden moeten lezen. Het is een probaat middel tegen kortzichtigheid.
Dat heeft niks met kortzichtigheid te kijken. Misschien is het de leeftijd (40+) maar ik ervaar het lezen van literatuur de laatste paar jaar inmiddels hetzelfde als films: je bent even vermaakt en zodra het voorbij is denk je: compleet verspilde tijd. Bij heel veel hoog geroemde boeken denk ik als ik het uit heb: is dat alles? Paar jaar terug Ontdekking van de hemel voor het eerste gelezen. Had er gezien alle verhalen hoge verwachtingen van maar 't is gewoon een Donald Duck voor volwassenen.
Als ik terugkijk welke boeken het meest aangesproken hebben dan is dat eigenlijk altijd non fictie zoals geschiedenis, (selectie uit) dagboeken, biografieën, maatschappij- en cultuurkritiek, essays etc. Wel is het zo dat fictie en non-fictie dicht bij elkaar kunnen liggen. Couperus is fictie maar het geeft toch weer een heel waarheidsgetrouw tijdsbeeld.

Het complete oeuvre van welke literaire schrijver dan ook weegt niet op tegen de zeggingskracht van één Beethoven symfonie.


'De roman is een genre waar de mensheid het zoveel eeuwen zonder heeft kunnen stellen.' Papini
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gezonde mensen en romans

Bericht door Christen »

Jouw mening of van die mensen :)

Bevrijdend Licht van Lynn Austin is zeker voor mij een zegen geweest. Het is een begeleiding naar een ommekeer naar God. Hoezo vergeefse tijd? Hoezo ongezond?

Het is een ontspannende bezigheid, een roman lezen. Scheelt weer een burn-out. Nu lees ik er de laatste tijd heel weinig.

Het laatst binnengekomen boek hier in huis is: het algemeen betwijfeld christelijk geloof... ik weet nog geen woorden om daar woorden aan te geven.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie