Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Lilian1975 »

Ik ga het hier toch maar eens proberen.
1)Wij hopen deze zomer in het gebied in Frankrijk te bivakkeren waar de Tempeliers een rol hebben gespeeld. Ik weet weinig over deze orde. Maar aangezien de douches van onze camping in restanten van Tempeliers huizen zijn gebouwd....

2)En daarbij ook de hugenoten rondom Anduze ...waar we op anderhalf uur af zitten. Dus veel geschiedenis.

Ik zoek wat ontspannende boeken, dus geen studiemateriaal, die in die omgeving, over die tijd gaan. (Cevennes) Lijkt me gewoon leuk om over geschiedenis te lezen uit de omgeving waar we zijn. Er zijn nog wat oververblijfselen uit die tijd. Dorpjes etc.

Wie heeft een of meerdere tips? O ja het liefst een beetje op waarheid berust en niet op streekromannetjes niveau
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Bonny »

Over de Tempeliers heb ik "The Knights Templar" van Hele Nicholson gelezen. Het is goed geschreven, goed gedocumenteerd en serieus. Het is overigens wel in het Engels en redelijk academisch.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Lilian1975 »

Ik heb nog gekeken of er een Nederlandse vertaling is. Helaas . Maar even zo bedankt voor de tip.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door newton »

Ik ben pas begonnen in de Tempeliers van Dan Jones https://www.bol.com/nl/nl/f/de-tempelie ... 102508473/
Afbeelding
Jan van de Breevaart, boekhandelaar in Sliedrecht schreef:2 Van geheel andere orde is het boek ”De tempeliers” van Dan Jones (uit. Omniboek, € 30,-). Een zeer onderhoudend en goed gedocumenteerd naslagwerk over de orde van de tempelridders, waar altijd een zweem van geheimzinnigheid omheen heeft gehangen. In vier delen wordt geschetst hoe deze orde na de eerste kruistochten in Jeruzalem is ontstaan, welke enorme militaire, politieke en financiële macht de tempeliers uiteindelijk verwierven, maar ook hoe zij ten slotte als ketters werden beschouwd en mede door toedoen van de Rooms-Katholieke Kerk zijn uitgeroeid. In de epiloog besteedt de auteur aandacht aan het fenomeen ”de heilige graal” en aan uitwassen als de vrijmetselarij, die zich (helaas!) toedicht een voortzetting van de tempelorde te zijn. Ondanks dat het boek veel informatie en feiten bevat is het op toegankelijke wijze geschreven en verveelt het lezen geen moment. Een aanrader!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Susanna »

Lilian1975 schreef:Ik ga het hier toch maar eens proberen.
1)Wij hopen deze zomer in het gebied in Frankrijk te bivakkeren waar de Tempeliers een rol hebben gespeeld. Ik weet weinig over deze orde. Maar aangezien de douches van onze camping in restanten van Tempeliers huizen zijn gebouwd....

2)En daarbij ook de hugenoten rondom Anduze ...waar we op anderhalf uur af zitten. Dus veel geschiedenis.

Ik zoek wat ontspannende boeken, dus geen studiemateriaal, die in die omgeving, over die tijd gaan. (Cevennes) Lijkt me gewoon leuk om over geschiedenis te lezen uit de omgeving waar we zijn. Er zijn nog wat oververblijfselen uit die tijd. Dorpjes etc.

Wie heeft een of meerdere tips? O ja het liefst een beetje op waarheid berust en niet op streekromannetjes niveau
Misschien is dit wel een leuk artikel voor je: http://www.hansfarjon.nl/book/export/html/172
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Pioenroosje »

Ken je de boeken van Ouweneel over de hugenoten al? Ik geloof dat het drie delen zijn. 'Als een veldhoen op de bergen' heet een van de delen. Het is lang geleden dat ik deze boeken las, maar ze hebben er veel indruk gemaakt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Lilian1975 »

Pioenroosje schreef:Ken je de boeken van Ouweneel over de hugenoten al? Ik geloof dat het drie delen zijn. 'Als een veldhoen op de bergen' heet een van de delen. Het is lang geleden dat ik deze boeken las, maar ze hebben er veel indruk gemaakt.
Nee ken ik nog niet. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Leestip over de Tempeliers en protestanten cevennes Frankrijk.

Bericht door Lilian1975 »

Susanna schreef:
Lilian1975 schreef:Ik ga het hier toch maar eens proberen.
1)Wij hopen deze zomer in het gebied in Frankrijk te bivakkeren waar de Tempeliers een rol hebben gespeeld. Ik weet weinig over deze orde. Maar aangezien de douches van onze camping in restanten van Tempeliers huizen zijn gebouwd....

2)En daarbij ook de hugenoten rondom Anduze ...waar we op anderhalf uur af zitten. Dus veel geschiedenis.

Ik zoek wat ontspannende boeken, dus geen studiemateriaal, die in die omgeving, over die tijd gaan. (Cevennes) Lijkt me gewoon leuk om over geschiedenis te lezen uit de omgeving waar we zijn. Er zijn nog wat oververblijfselen uit die tijd. Dorpjes etc.

Wie heeft een of meerdere tips? O ja het liefst een beetje op waarheid berust en niet op streekromannetjes niveau
Misschien is dit wel een leuk artikel voor je: http://www.hansfarjon.nl/book/export/html/172
Dank, ik was inderdaad al iets tegengekomen over .de man met de ezel...en hugenoten. En dacht dat moet ik nog verder uitzoeken...
Plaats reactie