Est

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat was een uitspraak van een president van Amerika. Ik dacht Roosevelt, maar dat zal ongetiwjfeld gegoogeld kunnen worden!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Bedoelen ze dit tegenwoordig met: je hoeft het niet te weten, je moet weten waar je het op kunt zoeken?
Ja, sorry hoor, ik doe tweede fase. ;)

Maarre, dat boek lijkt er op, vind ik. Dus breng eens een bezoekje aan de bieb!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nu ik er nog eens over nadenk. Est klopt niet.
- Die dag zal komen als een dief in de nacht.
- Zomer en winter zullen niet ophouden.
- Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander
zal verlaten worden

De jongste dag gaat zich niet aankondigen in atmosferische, meteorologische en biologische verschijnselen. En al helemaal niet in letters op voordeuren.

Goed, dan gaan we het op een andere manier lezen. Dan constateer je dat de mensen met 'EST' op de deur redelijk in het vage blijven. Er wordt geconcludeerd dat ze wel bij de verkorenen moeten horen op basis van een statistiekje van Eva.

Goed, ook nog overkomenlijk. Maar er staat EST op de auto van Jolinde? En waarom zou Harmen nu opeens de hemel ingaan? Omdat hij bij Jolinde in de auto zit? Omdat hij zich vastklampt aan haar geloof?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Kijk eens aan, toch nog een echte discussie!
Punt voor punt:
Ja, die dag zal komen als een dief in de nacht. Maar ook: let op de tekenen der tijden. Als je ziet dat de knoppen aan de bomen komen, weet je dat de zomer er aan komt. (de exacte tekst heb ik even niet)
Zomer en winter zullen niet ophouden.... maar de zin gaat door. Zullen niet ophouden tot....
Er zullen er twee op de akker zijn etc. Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Jolinde wordt wél opgenomen, maar Harmen niet!!! Hij ziet haar gaan maar gaat zelf niet!!

De mensen met Est op de deur blijven vaag. (ik neem trouwens aan dat je met het woord "verkorenen" in dit verband degenen die behouden worden bedoelt?) Nu is het wel zo dat in het hele boekje alleen de hoofdpersonen goed belicht worden en verder bijna niemand. Die oude man in het dorp is zowat de enige. En dat is wel een christen, dat is wel duidelijk.
In zo'n klein boekje kun je niet alles uitwerken.

De jongste dag gaat zich níet aankondigen in atmosferische etc.... Toch staan er dingen in de openbaring die in die richting wijzen. Als je leest wat er op aarde zal gebeuren als de fiolen uitgegoten worden!

En tenslotte, het is maar een boek. De schrijver zegt niet dat het allemaal zo gaan zal. Hij heeft een verhaal geschreven over de jongste dag. Ik vond het aangrijpend dat Harmen en Jolinde samen nog bidden en dat Harmen het toch niet "heeft" uiteindelijk.
Marina

Bericht door Marina »

Hoi
Ik dacht eigenlijk dat Harmen er ook kwam, vanwege die rust in zijn hart, je komt er ook al heb je een klein geloof (zeg maar) anders zou hij toch niet zo rustig zijn gebleven, terwijl hij weet wat er komen gaat (alleen niet wanneer)
Ik vond het een boeiend boekje, heb het in 1 ruk uitgelezen
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik heb het uitgeleend, anders zou ik het er nog eens bij pakken.
Ik meende te lezen dat Harmen niet behouden was.

Ik vroeg me af of de namen nog iets betekenden. Tenslotte kiest de schrijver de namen met zorg, lijkt me.
Harmen, zit daar harm, gevaar in?
Jolinde, zit daar joy, blijdschap in?
Eva. Tja, vrouw, verleiding? Weet ik niet.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Volgens kun je alleen maar gissen over de bestemming van Harmen, het eind was een beetje surrealistisch. Misschien wilde Verbree ook wel gewoon zeggen dat we niet te snel conclusies moeten trekken..

Marjan, lees jij je boeken altijd zo? :) Met dingen nalezen en diep nadenken over namen? Wel goed hoor, maar ik zou er niet teveel achterzoeken bij een boekje als dit.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Volgens kun je alleen maar gissen over de bestemming van Harmen, het eind was een beetje surrealistisch. Misschien wilde Verbree ook wel gewoon zeggen dat we niet te snel conclusies moeten trekken..

Marjan, lees jij je boeken altijd zo? :) Met dingen nalezen en diep nadenken over namen? Wel goed hoor, maar ik zou er niet teveel achterzoeken bij een boekje als dit.
Maar dat is juist zo leuk. En vanwege mijn leeskring moet ik af en toe een boek echt goed bestuderen. Zoals die namen, dat betekent vaak iets. Of ontdekken dat een titel een dubbele betekenis heeft.
Soms is het ook wel vervelend, ik zie ook vaak dingen in boeken die niet kloppen. Pas een jeugdboek. Laat de schrijver kinderen in 1988 de flippo's uit de chipszak halen om ze te sparen. Klopt van geen kanten, toen waren er nog geen flippo's. Vind ik ontzaglijk stom van de schrijver én van de uitgever.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ja, dat is altijd enorm vervelend hè, dat soort fouten! Erg slordig.
Dat van die titel en namen doe ik ook wel automatisch, maar ik bedoelde maar dat je bij dit boekje volgens mij niet teveel erachter hoeft te zoeken. 't Is niet zo dik, niet zo heel diepgaand m.i., gewoon een eenvoudig maar goed boekje zonder allerlei lagen.
Maar misschien ontdek jij er wel nog van alles achter..

[Aangepast op 28/3/05 door lebaoth]
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Hoe dunner, hoe geconcentreerder....

Het is geen niemandalletje hoor, dit boek.
Be yourself, there are plenty of others.
arend

Bericht door arend »

Nee, natuurlijk niet. Als het door een vrijgemaakte predikant geschreven is, moet htet wel goed zijn... :D:D:D
kga het snel eens lezen.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik ben halverwege, maar ik vind het taalgebruik best grof moet ik zeggen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik ben halverwege, maar ik vind het taalgebruik best grof moet ik zeggen.
Is me niet opgevallen. Welke blz?
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

o oke bijvoorbeeld bladzijde 23 Ze kunnen doodvallen staat daar en ik kan nu ff snel niet nog iets vinden, maar val dood staat er regelmatig in.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik heb Est nu uit, maar ik vind het allemaal behoorlijk vaag en uiteindelijk weet je nog niets. Die Eva daar kun je ook al geen hoogte van krijgen eigenlijk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie