In de ban van de Ring

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Democritus schreef:Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Afgewezen, help me tegen deze literatuur-fanaticus.?? ::please

Laat hem mij één reden geven waarom ik het moet lezen (NB (MINIMAAL) 3 kloeke delen, zonder enige garantie vooraf). :livre :banghead

Ik had met Goethe, Heine en dat soort dikke pillenschrijvers al heel veel moeite.

(Marieken van Niemwegen of Karel ende Elegast is mij mooi genoeg)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Democritus schreef:Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Afgewezen, help me tegen deze literatuur-fanaticus.?? ::please

Laat hem mij één reden geven waarom ik het moet lezen (NB (MINIMAAL) 3 kloeke delen, zonder enige garantie vooraf). :livre :banghead

Ik had met Goethe, Heine en dat soort dikke pillenschrijvers al heel veel moeite.

(Marieken van Niemwegen of Karel ende Elegast is mij mooi genoeg)
Dat zijn van die laffe dunne boekjes..... kwantiteit maakt kwaliteit
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Democritus schreef: kwantiteit maakt kwaliteit
In dat geval is mijn huiske te klein om de bijbel in op te slaan.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jakobmarin »

ik wil daar wel iets over kwijt. Tot mijn 25e ofzo had ik nooit één letter Fantasy (dat is het genre van Tolkien) gelezen. Al die stomme trollen, heksen en noem maar op vond ik helemaal niets.
Toen ik veranderde van baan kreeg ik als afscheid (o.a.) Deel 2 van de Narnia reeks (de leeuw, de heks en de kleerkast). Ik had al wel wat eerder van Lewis gelezen, maar nooit iets van deze serie. Die heeft toen nog een jaar in de kast gelegen, want eigenlijk was het een jeugdboek en die ga je niet als volwassene lezen :slurp
Voordat ik eraan begon had ik me wel wat voorbereid om ook de symboliek te kennen (o.a. had ik de brieven aan kinderen van lewis gelezen). En toen ik half in het boek zat was ik HELEMAAL verkocht!! Al snel daarna kwamen de andere 5 boeken van Narnia ook binnen.

Met LOTR heb ik iets soortgelijks gehad. Ik ben er een keer aan begonnen, maar vond het zulk een taaie materie dat ik het weer heb weggelegd. Toen vlak voor we op vakantie gingen heb ik de trilogie in de bieb gehaald en in 2 weken uitgelezen. Heerlijk gewoon!

Mijn ervaring is: óf je vind het geweldig, óf je vind er geen bal aan. Ik ben een van de weinige in mijn omgeving, dus soms zitten ze me echt niet-begrijpend aan te kijken :) maar ja, als je eerlijk moet zijn, is als volwassene Fantasy lezen eigenlijk wel zo iets als een kind leuke sprookjes of fabeltjes lezen.
het is heerlijk om je gedachten eens helemaal (letterlijk) te verzetten in een totaal andere wereld. En als bonus krijg je nog mooie symbolische waardes mee.

Ook voor jeugd is er tegenwoordig al veel in dit genre en je zit het steeds meer opkomen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Marnix »

Ik had dat ook, de eerste 100 bladzijden waren ff wennen, inkomen... het begint erg rustig.... maar dan begint het verhaal echt te lopen en is het heerlijk om te lezen. Ik heb het boek meerdere malen met veel plezier gelezen, in het Nederlands en Engels. Zelfde voor The Hobbit, Silmarillion en Unfinished Tales.

Het boek is natuurlijk niet voor niets zoveel gelezen en verkocht. Als je het niet kent zou ik het zeker een kans geven, lees de eerste 150 bladzijden en als je het dan nog niks vindt kan je hem altijd weer wegleggen. Vind je het wel mooi, dan zal je er geen spijt van krijgen dat je er aan bent begonnen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Democritus schreef:Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Afgewezen, help me tegen deze literatuur-fanaticus.?? ::please
Laat je niet gek maken. :hum
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Democritus schreef:Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Afgewezen, help me tegen deze literatuur-fanaticus.?? ::please
Laat je niet gek maken. :hum
Wederom :hi

En als de druk toeneemt, heb je dan alvast een krachtiger advies op de plank liggen voor deze te beklagen belaagde?
NRC
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2009, 21:08
Locatie: usa

Re: In de ban van de Ring

Bericht door NRC »

---knip--- Niet op de persoon; mvg Tib
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Wederom :hi

En als de druk toeneemt, heb je dan alvast een krachtiger advies op de plank liggen voor deze te beklagen belaagde?
Ja hoor, dan zeg je: "Ik heb het nu al 55 jaar zonder gedaan, dan zal het de rest van mijn leven ook wel zonder kunnen."
:))
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Democritus schreef:Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Afgewezen, help me tegen deze literatuur-fanaticus.?? ::please
Laat je niet gek maken. :hum
Wederom :hi

En als de druk toeneemt, heb je dan alvast een krachtiger advies op de plank liggen voor deze te beklagen belaagde?
Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Democritus schreef:Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
Wien Neerlands bloed door d'aadren vloeit..... is ook een huzarenstukje hoor.

En met dank aan Afgewezen :hum :sorc :

"Ik heb het nu al 55 jaar zonder gedaan, dan zal het de rest van mijn leven ook wel zonder kunnen."
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Democritus schreef:Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
Wien Neerlands bloed door d'aadren vloeit..... is ook een huzarenstukje hoor.
Maar niet het ware!!
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Democritus schreef:
jvdg schreef:
Democritus schreef:Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
Wien Neerlands bloed door d'aadren vloeit..... is ook een huzarenstukje hoor.
Maar niet het ware!!
Hoezo?

En wat is waarheid, hebben wijze mensen gesproken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: In de ban van de Ring

Bericht door albion »

Democritus schreef: Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
En wat mis ik dan????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

albion schreef:
Democritus schreef: Ik blijf erbij dat het niet gelezen hebben van de LOTR vergelijkbaar is met het niet kennen van het volkslied. :garde
En wat mis ik dan????
Vermoedelijk (ook) nix.

:haha
Plaats reactie