In de ban van de Ring

Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik wil als Tolkien-fan het topic trouwens wel even nieuw leven inblazen. Misschien leuk om wat dieper op de boeken in te gaan, vragen aan elkaar voor te leggen. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar jullie visie wie en wat Tom Bombadil is :)

Zijn er hier trouwens ook mensen die The Silmarillion en eventueel ook Unfinished Tales wel hebben gelezen?
The Silmarillion en de Tales heb ik niet gelezen. Zijn ze wel de moeite? Ik heb wel de sprookjes van Tolkien.

Tom Bombadil. Het is toch niet zo dat iedere persoon in tlor iemand voorstelt? Zo heb ik het tenminste nooit gelezen.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Ik ga nu een heleboel fans tegen mij krijgen: :D

Ik heb het boek en de film moeten kijken voor een engelse presentatie. Ik vond er nix aan. Ik was blij dat de film afgelopen was en in het boek heb ik de helft overgeslagen...:(
Smaken verschillen. Dus ik ga me nu niet tegen je keren hoor :)

Marjan schreef:
The Silmarillion en de Tales heb ik niet gelezen. Zijn ze wel de moeite? Ik heb wel de sprookjes van Tolkien.
Ik vind van wel, maar het leest wel wat minder makkelijk dan Lord of the Rings. Ik denk dat het ook wel een beetje voor de echte fans is. The Silmarillion zijn losse verhalen met daarin wel een rode draad. Het boek begint met de schepping van Valinor en Midden-Aarde en vertelt dat over allerlei gebeurtenissen, de komst van de elven, dwergen, mensen en allerlei geschiedenis waarin de strijd tussen goed en kwaad telkens terugkomt. Het boek eindigt officieel met een grote slag om midden-aarde waarbij Morgoth, de toenmalige meester van Sauron, verslagen en verbannen wordt. In de extra verhalen er na wordt verteld over Numenor, over het ontstaan van de ringen, de opkomst van Sauron en hoe Isildur hem versloeg.

Het boek geeft veel informatie die in Lord of the Rings terugkomt. Je gaat veel meer dingen in daarin ontdekken en begrijpen. De geschiedenis van bijvoorbeeld Rivendel, Lothlorien, Rohan Osgiliath / Minas Morgul, Saruman. Over enten, talen, verhoudingen (waarom kunnen elven en dwergen niet met elkaar overweg) en dat soort dingen, en je zal de liederen / verhalen / gedichten die in Lord of the Rings worden verteld/gezongen beter begrijpen, waarom de Elfen de aarde verlaten etc.

Het leest wel wat moeilijker, vooral in het begin, maar als je het hele verhaal interessant vindt en meer over die wereld wil lezen en gaan begrijpen is het een enorme aanrader!
Tom Bombadil. Het is toch niet zo dat iedere persoon in tlor iemand voorstelt? Zo heb ik het tenminste nooit gelezen.
Ik bedoel, wie hij was in Midden Aarde. Het is een bijzonder figuur, dat is wel duidelijk. De bomen in het oude woud hebben geen macht over hem maar hij juist over hen, de ring heeft geen macht over hem. Terwijl Gandalf zelfs de ring niet durft aan te nemen, dus de ring had wel macht over Gandalf. Bombadil moet dan wel een bijzonder figuur zijn.. maar hoe komt hij op midden aarde? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »


Zijn er hier trouwens ook mensen die The Silmarillion en eventueel ook Unfinished Tales wel hebben gelezen?
Ik he beide gelezen en ben het met je eens dat beide boeken en m.n. The Silmarillion betet inzicht geven in de verhoudingen tussen elven, dwergen, staten etc
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Okeej dan :) Kon je er ook een beetje doorheen komen? Sommigen vinden hem heel moeilijk lezen. Ik vond dat voor de eerste honderd pagina's gelden maar daarna ging het soepeltjes en vond ik het erg boeiend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Okeej dan :) Kon je er ook een beetje doorheen komen? Sommigen vinden hem heel moeilijk lezen. Ik vond dat voor de eerste honderd pagina's gelden maar daarna ging het soepeltjes en vond ik het erg boeiend.
Ik had er niet zo last. Stambomen en etc hebbenmij altijd wel geintrigeerd. Hetzelfde geld waarom er nu verhoudingen tussen bepaalde volken zijn zo als ze zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe, okeej dan. Ik vind The Silmarillion ook erg interessant, omdat je meer leert van de hele wereld.

Met Lord of the Rings schreef Tolkien een fantastisch verhaal, maar met The Silmarillion een hele wereld, met culturen, talen, historie etc.

Dat maakt Tolkien naar mijn mening geniaal :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jakobmarin »

Er is in Nederland ook een Tolkien Genootschap genaamd Unquendor.

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re:

Bericht door Democritus »

Marnix schreef:Hehe, okeej dan. Ik vind The Silmarillion ook erg interessant, omdat je meer leert van de hele wereld.

Met Lord of the Rings schreef Tolkien een fantastisch verhaal, maar met The Silmarillion een hele wereld, met culturen, talen, historie etc.

Dat maakt Tolkien naar mijn mening geniaal :)
Mee eens ik raad eigenlijk iedereen aan eerst de Silmarillion te lezen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef:Er is in Nederland ook een Tolkien Genootschap genaamd Unquendor.

Afbeelding
Door legio omstandigheden is het er nooit van gekomen om Tolkien te lezen, om wat voor reden dan ook.
Ik ben dus als één van de zeer weinige Nederlanders/Forummers nagenoeg volstrekt onbekend met diens oeuvre.

Het is ongebruikelijk om een vraag als deze voor te leggen aan een forum, maar gelet op de giga stroom van literatuur, lectuur, tijdschriften en wat dan nog via de media tot ons komt, is het dan nog wel zinvol om alsnog ook nog tijd in te ruimen voor deze Tolkien, of kan eventueel volstaan worden met resumeé's, recensies, of kenners?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
jakobmarin schreef:Er is in Nederland ook een Tolkien Genootschap genaamd Unquendor.

Afbeelding
Door legio omstandigheden is het er nooit van gekomen om Tolkien te lezen, om wat voor reden dan ook.
Ik ben dus als één van de zeer weinige Nederlanders/Forummers nagenoeg volstrekt onbekend met diens oeuvre.

Het is ongebruikelijk om een vraag als deze voor te leggen aan een forum, maar gelet op de giga stroom van literatuur, lectuur, tijdschriften en wat dan nog via de media tot ons komt, maar is het dan nog zinvol om alsnog tijd in te ruimen voor deze Tolkien, of kan eventueel volstaan worden met resumeé's, recensies, of kenners?
Ik sluit me bij deze vraag aan. Heb m ook nog nooit gelezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Afgewezen »

Of gewoon niks. :)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Of gewoon niks. :)
Dankje, Afgewezen.

Enige opluchting begint te glorieren! :jongle
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Of gewoon niks. :)
Dankje, Afgewezen.

Enige opluchting begint te glorieren! :jongle
:hum
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: In de ban van de Ring

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Of gewoon niks. :)
Dankje, Afgewezen.

Enige opluchting begint te glorieren! :jongle
:hum
En aangezien verdere reacties uitblijven: :super :super :sorc :sorc

:fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: In de ban van de Ring

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Of gewoon niks. :)
Dankje, Afgewezen.

Enige opluchting begint te glorieren! :jongle
:hum
En aangezien verdere reacties uitblijven: :super :super :sorc :sorc

:fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur :fleur
Helaas.....naar mijn zeer bescheiden mening moet je deze boeken (3 kloeke delen) minimaal gelezen hebben. Eigenlijk moeten de Silmarillion, The Thales en The Hobbit er ook nog bij. :OO3
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie