In de ban van de Ring

Adje

In de ban van de Ring

Bericht door Adje »

En, wie is er ook een beetje in de ban hier? Met recht verkozen als beste boek van de eeuw?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik werd door diverse mensen vreemd aangekeken dat ik De Ring nog nooit gelezen had (voor de film er zelfs nooit van gehoord!)

In de trein zat ik een keer stiekem mee te lezen. Nou, daar word je toch tuut van. Frodo`s, gnomo`s, hubben, tubben en weet ik veel wat voor vreemd volk er in dat verhaal rond hobbelt. `t Zag er erg taai uit in ieder geval (kreeg van die Wagner-nachtmerries).
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Of dit het beste boek van de eeuw is, nou nee, maar dat is een kwestie van smaak. Het getuigt wel van een enorme fantasie en Tolkien kan meesterlijk schrijven.

Dat er zoveel vreemde namen in voorkomen als Frodo, Gildor, Drogo, Gandalf, en vele andere bijzondere woordspinsels, komt omdat het een fantasyboek is. En daarin kan een verhaal nu eenmaal gaan over Hobbits en Elfenvolken.

Maar sommige zinnen "begrijp" ik niet hoor, neem nou "Ai na vedui Dùnadan! Mae govannen!" Kan iemand hier dat voor mij vertalen? De Nederlandse vertaling van het boek is werkelijk prachtig (qua taal dan).

Als kind heb ik "In de Ban van de Ring" wel eens gelezen bij een tante, die het boek in stripvorm had. Ik was het eigenlijk vergeten, tot de film uitkwam en heel Nederland weer in de Ban kwam.

Toen de grootste rage voorbij was, heb ik het boek ook maar aangeschaft. Als zelfs colleges naar het boek verwijzen, als zelfs een hele onderzoeksklas tezamen met professor naar de bioscoop gaat om de film te zien (ben niet meegeweest, misschien is dat jammer, misschien wel helemaal niet), als zelfs onderzoek van medestudiegenotes de Ring behandelen, tsja, dan moet ik 'm wel verplicht in mijn boekenkast zetten... Boek van de eeuw, of niet.

Bienveillance

PS. De Ring mag dan het boek van de eeuw worden genoemd, de Bijbel blijft het boek aller tijden!
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. Eerst wilde ik het niet lezen, zoiets als Harry Potter dacht ik. Ook omdat Jeanette Rowling uit Lord of the Rings dingen gehaald had voor haar boeken. Ik heb er geen spijt van, alleen wil ik nu eigenlijk ook de film zien.
Weet iemand ook de ware achtergrond achter dit verhaal. Op een of andere manier moet het een christelijke achtergrond hebben. Dat kun je er zelf wel inleggen, maar ik zou er graag iets over lezen. Anders krijg je zoiets als de Harry Potter preek.
Adje

Bericht door Adje »

kVind het zelf ook een fascinerend boek. En wat betreft die achtergrond: daar wil ik ook wel wat meer over weten. Er schijnt een boek te bestaan: 'Christelijke elementen bij Tolkien', dus als ik die eens te pakken krijg. De film is ook wel tof, maar het verhaal daarvan is wel lichtelijk anders dan het boek.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

`k Ben benieuwd naar die christelijke achtergronden van Tolkien. Het boek is namelijk in grote lijnen gebasseerd op de opera "Der ring des Nibelungen" van Richard Wagner (deze opera past op 14 cd`s !!!). Het verhaal van deze opera is zeker niet christelijk te noemen.
Adje

Bericht door Adje »

Het gaat in het boek eigenlijk om de strijd tussen goed en kwaad. Waarbij Frodo, die de Drager van de Ring is, dan zou staan voor Jezus. Ook de beschrijving van de landschappen zou terug te voeren zijn op de bijbel (openbaring). Het fijne weet ik er niet van, dus als jullie de titel van dat boekje weten...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik dacht dat op apologetique.org een artikel stond over Tolkien. Hij was behoorlijk radikaal Rooms-Katholiek. En hij was degene die in de boeken van C.S. Lewis de vriend wordt genoemd die Lewis op het Christendom wees.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Hieronder een gedeelte uit een artikeltje van mij over occultisme in hedendaagse (jeugd)literatuurreceptie:

[...]
John Ronald Reuel Tolkien liet zijn fameuze trilogie The Lord of the Rings tijdens het interbellum tot stand komen. Het verhaal handelt over mysterieuze wezens die leven in een magische wereld in “Midden-Aardeâ€
Adje

Bericht door Adje »

kBen nu bezig in 'Finding God in the Lord of the Rings'. Echt ontzettend interessant!

De schrijver is van mening, dat Tolkien op zo'n manier christen was, dat hij, zonder het zelf te 'willen' automatisch christelijke elementen in zijn boek verwerkt heeft. Echt heel frappant om te lezen wat hij er allemaal uithaalt!
Em.

Bericht door Em. »

Supergaaf boek, ik moest in het begin wel wennen, maar daarna heb ik het in een keer uitgelezen.
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Dus wel de moeite waard om te lezen?
Je hoort zoveel verschillende reacties, zowel positieve als negatieve!

'k Heb het boek hier liggen, ga 'k maar snel een begin mee maken...!!
:bo
Em.

Bericht door Em. »

leesze
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik ben twee dagen ziek geweest en heb het boek in tweeeneenhalve dag gelezen. Het is een geweldig boek, en te kort! Ik vond het jammer om het Midden-Aarde te verlaten en het boek dicht te doen :)
Plaats reactie