Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Bericht door Marck »

Ik las recent in de Saambinder om als ouderlingen met enige regelmaat eens in de Theoretisch Praktische Godgeleerdheid van Petrus van Mastricht te duiken. De nog groeiende serie van uiteindelijk 6 delen uitgegeven door de Stichting Gereformeerd Erfgoed.
Nou, ik ben dan geen ouderling, maar ben in het bezit van de tot nu toe uitgegeven delen en die zijn zeker ook de moeite waard voor andere belangstellenden in dogmatiek.
Ik gebruik hem naast b.v. het Handboek Dogmatiek van à Marck. Fijn dat deze beiden opnieuw zijn uitgegeven.
Iemand ervaring met dit werk van Petrus van Mastricht?
Laatst gewijzigd door Marck op 01 feb 2021, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Bericht door Erskinees »

Geen ervaring, zou mooi staan in de boekenkast maar vind het te prijzig.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Bericht door Marck »

Erskinees schreef:Geen ervaring, zou mooi staan in de boekenkast maar vind het te prijzig.
Om het alleen te laten pronken in de boekenkast is het zeker te prijzig. Ik hoop dat het die traditie niet meemaakt. Daarvoor is er te veel moeite gedaan om het tot geestelijke zegen te laten zijn.[emoji57
Laatst gewijzigd door Marck op 01 feb 2021, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Bericht door DDD »

Ik heb er wel eens over, maar nog nooit uit gelezen. Wat is nu het voordeel boven bijvoorbeeld Velema en Van Genderen of Brakel (om maar twee totaal verschillende te noemen)?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Studietip dogmatiek mbt Petrus van Mastricht

Bericht door Marck »

DDD schreef:Ik heb er wel eens over, maar nog nooit uit gelezen. Wat is nu het voordeel boven bijvoorbeeld Velema en Van Genderen of Brakel (om maar twee totaal verschillende te noemen)?
Vanuit de uitgever:
Dit werk dat binnen en buiten Nederland heel invloedrijk is geweest, is ten opzichte van andere theologische standaardwerken uniek in zijn soort omdat:

- Het de theorie en de praktijk van 'het leven voor God' onlosmakelijk aan elkaar verbindt.
- Elk thema uit de geloofsleer behandeld wordt naar aanleiding van een Bijbeltekst en op een heldere en bondige wijze uiteengezet wordt volgens de unieke vierdeling van een verklarend, een leerstellig, een weerleggend en een leerzaam praktisch deel.
- Alle onderwerpen veelzijdig, helder en kernachtig worden toegelicht, zodat op vrijwel elke actuele vraag een antwoord te vinden is.
Plaats reactie