Nieuwe kinderbijbel

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Nou, we kunnen in ieder geval vaststellen dat naar normale maatstaven iets dat voor de deur staat geen 2000 jaar duurt. Dus daar zal een exegeet iets mee moeten. Maar goed. Ik zou zelf niet onmiddellijk de conclusie trekken dat iemand dan onrechtzinnig is, maar ik begrijp dat andere mensen daar anders over denken.
Onmiddelijk na deze uitspraak, staat de geschiedenis van de verheerlijking op de berg in het evangelie van Mattheus (de hoofdstukindeling staat niet in de grondtekst). Dat is door de schrijver (en door de Heilige Geest) niet willekeurig zo gekozen. De betreffende uitspraak heeft zijn vervulling in de verheerlijking op de berg.

Die 2000 jaren zijn dus niet relevant.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 dec 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Wat is dat nu toch voor onzin! "Sommige van Zijn discipelen zouden dat in hun leven meemaken, had Jezus gezegd. Dat gebeurde niet, en daarom is er volgens ds. Troost maar één conclusie mogelijk: de Zoon van God heeft Zich in het tijdstip vergist."
Als dat niet onrechtzinnig is, dan weet ik het niet meer.
Nou, we kunnen in ieder geval vaststellen dat naar normale maatstaven iets dat voor de deur staat geen 2000 jaar duurt. Dus daar zal een exegeet iets mee moeten. Maar goed. Ik zou zelf niet onmiddellijk de conclusie trekken dat iemand dan onrechtzinnig is, maar ik begrijp dat andere mensen daar anders over denken.
Zouteloos antwoord. Als iemand van Jezus zegt dat Hij Zich heeft vergist, zegt dat iets over of Hij wel of geen God is. God kan Zich niet vergissen. En daarmee is hij onrechtzinnig.
Als je dat niet afwijst, hoor je op Refoforum niet thuis. Dan ga je rechtstreeks tegen onze belijdenisgeschriften in.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Het zegt iets over hoe je de verhouding tussen Jezus' mens-zijn en godheid ziet. Ik beweer niet dat ds. Troost op Refoforum thuis hoort, maar ik beweer ook niet dat zijn opvatting ingaat tegen de orthodoxie in bredere zin.

Zolang hij de godheid van Christus maar niet ontkent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het zegt iets over hoe je de verhouding tussen Jezus' mens-zijn en godheid ziet. Ik beweer niet dat ds. Troost op Refoforum thuis hoort, maar ik beweer ook niet dat zijn opvatting ingaat tegen de orthodoxie in bredere zin.

Zolang hij de godheid van Christus maar niet ontkent.
Ik had het over jou, niet over ds. Troost. Hier moet je afstand van nemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Als je dat niet afwijst, hoor je op Refoforum niet thuis. Dan ga je rechtstreeks tegen onze belijdenisgeschriften in.
Eens.
Want dat ontkennen gaat rechtstreeks niet alleen tegen Nicea in maar ook tegen de Catechismus vraag en antwoord 18:
"Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Onze Heere Jezus Christus, (...)"
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Ik wijs heel veel dingen af die ook tot de orthodoxie behoren. Zoals bijvoorbeeld deze opvatting van ds. Troost, maar net zo goed de leer van dr. Steenblok.

Maar daarmee beweer ik niet dat deze opvattingen niet orthodox zijn in de ruimere zin van het woord.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Als je dat niet afwijst, hoor je op Refoforum niet thuis. Dan ga je rechtstreeks tegen onze belijdenisgeschriften in.
Eens.
Want dat ontkennen gaat rechtstreeks niet alleen tegen Nicea in maar ook tegen de Catechismus vraag en antwoord 18:
"Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is?
Onze Heere Jezus Christus, (...)"
Ik vind dit heel onduidelijk hoor. Maar wat ontken ik (of ds. Troost) dat in strijd is met zondag 18 van de Catechismus? In mijn geval is het al helemaal niet aan de orde, maar voor hem zie ik het ook nog niet zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Tiberius »

De Godheid van Christus. Dat ontkent Troost als hij stelt dat Christus Zich vergist heeft. Dat is in strijd met het feit dat Hij waarachtig God is.

Daarmee heb ik niet direct antwoord op exegetische vraagstukken die er overblijven, maar dat is wel het uitgangspunt van de belijdenis, gebaseerd op de Bijbel.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Hij zal zelf zeggen dat hij de godheid van Christus niet ontkent.

edit: Ik had niet goed gelezen, want hij doet dat expliciet wel.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 dec 2021, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door eilander »

Hou toch op met de kletskoek over orthodoxie in bredere zin. We hanteren hier de belijdenisgeschriften. Is het daarmee in overeenstemming of niet? Ik vind dat je voor veel mist zorgt door hier vaag over te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Hij zal zelf zeggen dat hij de godheid van Christus niet ontkent.
Hij zegt: Jezus is niet zonder meer God.
De Catechismus zegt: Jezus is waarachtig God.
Wat zeg jij?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Ik zeg natuurlijk dat Jezus waarachtig God is. Het ging hier over wat ds. Troost schrijft.

Ik vind dat jullie erg slecht lezen.

edit: Dat geldt voor mij ook.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 dec 2021, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

eilander schreef:Hou toch op met de kletskoek over orthodoxie in bredere zin. We hanteren hier de belijdenisgeschriften. Is het daarmee in overeenstemming of niet? Ik vind dat je voor veel mist zorgt door hier vaag over te doen.
Dat is toch een rare vraag. Hij zegt zelf dat het in strijd is met een belijdenisgeschrift. Daarmee is toch het antwoord gegeven.

Maar de belijdenisgeschriften zijn natuurlijk niet de norm voor orthodoxie in bredere zin, want anders zouden baptisten en Rooms-Katholieken en arminianen ook niet orthodox kunnen zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door GerefGemeente-lid »

Je draait om de hete brij heen. En blijkbaar begrijp je geen biet wat het begrip 'orthodoxie' inhoudt, in de zin zoals daar hier over wordt gesproken. Voor alle duidelijkheid: je bent alleen écht orthodox als je alle belijdenisgeschriften en alle forumwaarden onderschrijft.

Het zou je sieren als je rechtstreeks zou zeggen dat ds. Troost onschriftuurlijke zaken verkondigd en dat dit dus zo onrechtzinnig is, als je maar kunt bedenken.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 08 dec 2021, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

Ik draai nergens omheen en druk mij ook helder en duidelijk uit. Mogelijk zijn er ook mensen die vinden dat de gereformeerde belijdenisgeschriften de grens zijn van de christelijke orthodoxie in plaats van de gereformeerde orthodoxie. Dat is dan een onderwerp om over van gedachten te wisselen, maar ik durf de stelling wel aan dat de grote meerderheid van de orthodox-gereformeerde theologen dat onderscheid zo niet maakt en maakte.

En terecht.

De grens van de orthodoxie ligt normaal gesproken bij de drie algemene belijdenisgeschriften. De discussie kan zijn of hij daar buiten gaat.
Gesloten