Nieuwe kinderbijbel

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou echt nog niet weten hoe ik nog preciezer en helderder moet opschrijven wat ik vind.

Als je bedoelt dat ik de grenzen van de orthodoxie verder oprek dan jij juist vindt, dan is dat niet perse vaag, maar een verschil van mening, waarbij ik natuurlijk wel benieuwd ben op grond waarvan dit niet en iets anders wel (of ook niet) past binnen het algemeen christelijk geloof.
Op Refoforum hanteren we de grenzen van Gods Woord en de belijdenisgeschriften (3FvE). Dat doen we niet omdat we het leuk vinden om de 'orthodoxie' te begrenzen, maar omdat we geloven dat dit de zaligmakende leer is. Alles wat daarmee in strijd is, dient te worden afgewezen als onbijbels.

Ik kan hier ook wel over de grenzen die de PKN hanteert, gaan praten. Dan kan vrijzinnigheid er ook nog mee door. Maar dat is hier totaal niet relevant.

Als jij dus zegt dat ds. Troost uitspraken doet die weliswaar strijdig zijn met onze grondslag, maar hem niet buiten de kerk der eeuwen plaatsen (op zichzelf ook al een vage aanduiding), dan vind ik dat een gevaarlijke en vage uitspraak. Daarmee zet je de grondslag van RF op losse schroeven. En als moderator weiger ik dat te accepteren.
Dat is gewoon niet waar. Calvijn zou zoiets nooit beweerd hebben over Luther. Ik vraag mij af of je wel door hebt wat je opschrijft.

Spurgeon en Philpot vallen ook buiten de grondslag van dit forum. Zij hadden ook onbijbelse opvattingen. Net als dr. Steenblok, hoewel deze de grondslag van dit forum wel onderschreef. Maar dat plaatst geen van hen buiten de algemene christelijke kerk.

En het is ook zeker niet reformatorisch om dat wél te vinden, wat de moderatoren van Refoforum daar ook van vinden.

Er zijn ook mensen waarover reformatorische gelovigen al eeuwen van mening verschillen, bijvoorbeeld over leden van de RKK. Ik ben in ieder geval niet van plan om op grond van dit interview iemand buiten het koninkrijk van God in te delen. Ik peins er niet over.
Het maakt wel een verschil of je de godheid van Jezus verloochent, zoals ds. Troost lijkt te doen, dan dat je een andere visie hebt op het sacrament van de Heilige Doop.

Het belijden van de godheid van Jezus is wezenlijk voor het christelijk geloof. Als je dát loochent is er geen vergeving mogelijk van de zonden. Dat is wel heel wat anders als iemand die een andere visie heeft op de Heilige Doop, mijns inziens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dat stond mij niet meer bij. Nu ik het zo zie, heb ik het destijds gelezen.

De kinderbijbel 'Alle mensen' gaat echter juist niet over Jezus, omdat hij (om het met de woorden uit de inleiding te zeggen, uit mijn hoofd geciteerd) niet zomaar een mens is, maar ook (de zoon van?) God.

Ik lees niet echt iets onrechtzinnigs in het artikel. Het wordt pas spannend als de vraag gaat over de drie-eenheid. Daar richt de interviewer zich gek genoeg niet op, voor zover ik zag.

Ik heb een aantal verhalen uit de kinderbijbel gelezen, en dat waren voluit bijbelse verhalen met voluit bijbelse toepassingen.
Ik vind dat je de mist met omtrekkende woorden behoorlijk dicht maakt, DDD.

Troost zegt in het artikel: Jezus is de hoogst mogelijke, naast God, Jezus was van eeuwigheid in het hart van God en is als volmaakt mens op aarde komen.

Jij zegt: ik lees niet echt iets onrechtzinnigs in het artikel. Daar zit de kern van mijn/onze kritiek. Als je het citaat van Troost niet onrechtzinnig vindt, plaats je jezelf buiten de kaders van de gereformeerde theologie en buiten de kaders van de grondslag van dit forum.

Mistflarden als definities over ortodoxie, christelijke kerk, etc gaan voorbij aan dit kardinale punt en hebben het doel om 1) een onjuist standpunt te verbloemen of 2) een beetje te trollen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou echt nog niet weten hoe ik nog preciezer en helderder moet opschrijven wat ik vind.

Als je bedoelt dat ik de grenzen van de orthodoxie verder oprek dan jij juist vindt, dan is dat niet perse vaag, maar een verschil van mening, waarbij ik natuurlijk wel benieuwd ben op grond waarvan dit niet en iets anders wel (of ook niet) past binnen het algemeen christelijk geloof.
Op Refoforum hanteren we de grenzen van Gods Woord en de belijdenisgeschriften (3FvE). Dat doen we niet omdat we het leuk vinden om de 'orthodoxie' te begrenzen, maar omdat we geloven dat dit de zaligmakende leer is. Alles wat daarmee in strijd is, dient te worden afgewezen als onbijbels.

Ik kan hier ook wel over de grenzen die de PKN hanteert, gaan praten. Dan kan vrijzinnigheid er ook nog mee door. Maar dat is hier totaal niet relevant.

Als jij dus zegt dat ds. Troost uitspraken doet die weliswaar strijdig zijn met onze grondslag, maar hem niet buiten de kerk der eeuwen plaatsen (op zichzelf ook al een vage aanduiding), dan vind ik dat een gevaarlijke en vage uitspraak. Daarmee zet je de grondslag van RF op losse schroeven. En als moderator weiger ik dat te accepteren.
Dat is gewoon niet waar. Calvijn zou zoiets nooit beweerd hebben over Luther. Ik vraag mij af of je wel door hebt wat je opschrijft.

Spurgeon en Philpot vallen ook buiten de grondslag van dit forum. Zij hadden ook onbijbelse opvattingen. Net als dr. Steenblok, hoewel deze de grondslag van dit forum wel onderschreef. Maar dat plaatst geen van hen buiten de algemene christelijke kerk.

En het is ook zeker niet reformatorisch om dat wél te vinden, wat de moderatoren van Refoforum daar ook van vinden.

Er zijn ook mensen waarover reformatorische gelovigen al eeuwen van mening verschillen, bijvoorbeeld over leden van de RKK. Ik ben in ieder geval niet van plan om op grond van dit interview iemand buiten het koninkrijk van God in te delen. Ik peins er niet over.
Het maakt wel een verschil of je de godheid van Jezus verloochent, zoals ds. Troost lijkt te doen, dan dat je een andere visie hebt op het sacrament van de Heilige Doop.

Het belijden van de godheid van Jezus is wezenlijk voor het christelijk geloof. Als je dát loochent is er geen vergeving mogelijk van de zonden. Dat is wel heel wat anders als iemand die een andere visie heeft op de Heilige Doop, mijns inziens.
De enige zonde waarvoor geen vergeving mogelijk is, is de zonde tegen de Heilige Geest!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door eilander »

Misverstandje, @Forummer. Natuurlijk is er bekering mogelijk. Maar dan moet daar ook wel sprake van zijn. Het gaat hier natuurlijk om een soortgelijke uitspraak als in de belijdenis van Athanasius: "Dit is het algemeen geloof, hetwelk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden." Vasthouden aan een dergelijke dwaling kan dus niet gepaard gaan met de zaligheid.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Adagio »

Johannes 6
"De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
En zij zeiden: Is Deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald? Jezus antwoordde dan en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."

"Ik ben het levende Brood Dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld. De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?" "Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?"
"Jezus dan zeide tot de twaalve: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot wien zullen wij heen gaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods."

1 Joh. 4:
"Hieraan kent gij den geest Gods: Alle geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; en alle geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt dat komen zal, en is nu alrede in de wereld."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ja, die 1 Johannes 4 zou @DDD nog eens aandachtig moeten lezen. Daar staat nog meer dan het geciteerde gedeelte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Ad Anker »

We zijn inmiddels behoorlijk of topic. Het niet krachtig afstand nemen van visies die ver afstaan van de grondslag die we hier voorstaan is iets wat we hier niet willen. Een gesprek over een kernwaarde van het christelijk geloof is hier toegestaan. Dat doen we in een topic die daarvoor bestemd is, wellicht een nieuwe. Het uitgangspunt van zo'n gesprek is niet de visie van een theoloog die zich niet conformeert aan de grondslag die we hier voorstaan.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou echt nog niet weten hoe ik nog preciezer en helderder moet opschrijven wat ik vind.

Als je bedoelt dat ik de grenzen van de orthodoxie verder oprek dan jij juist vindt, dan is dat niet perse vaag, maar een verschil van mening, waarbij ik natuurlijk wel benieuwd ben op grond waarvan dit niet en iets anders wel (of ook niet) past binnen het algemeen christelijk geloof.
Op Refoforum hanteren we de grenzen van Gods Woord en de belijdenisgeschriften (3FvE). Dat doen we niet omdat we het leuk vinden om de 'orthodoxie' te begrenzen, maar omdat we geloven dat dit de zaligmakende leer is. Alles wat daarmee in strijd is, dient te worden afgewezen als onbijbels.

Ik kan hier ook wel over de grenzen die de PKN hanteert, gaan praten. Dan kan vrijzinnigheid er ook nog mee door. Maar dat is hier totaal niet relevant.

Als jij dus zegt dat ds. Troost uitspraken doet die weliswaar strijdig zijn met onze grondslag, maar hem niet buiten de kerk der eeuwen plaatsen (op zichzelf ook al een vage aanduiding), dan vind ik dat een gevaarlijke en vage uitspraak. Daarmee zet je de grondslag van RF op losse schroeven. En als moderator weiger ik dat te accepteren.
Dat is gewoon niet waar. Calvijn zou zoiets nooit beweerd hebben over Luther. Ik vraag mij af of je wel door hebt wat je opschrijft.

Spurgeon en Philpot vallen ook buiten de grondslag van dit forum. Zij hadden ook onbijbelse opvattingen. Net als dr. Steenblok, hoewel deze de grondslag van dit forum wel onderschreef. Maar dat plaatst geen van hen buiten de algemene christelijke kerk.

En het is ook zeker niet reformatorisch om dat wél te vinden, wat de moderatoren van Refoforum daar ook van vinden.

Er zijn ook mensen waarover reformatorische gelovigen al eeuwen van mening verschillen, bijvoorbeeld over leden van de RKK. Ik ben in ieder geval niet van plan om op grond van dit interview iemand buiten het koninkrijk van God in te delen. Ik peins er niet over.
Het maakt wel een verschil of je de godheid van Jezus verloochent, zoals ds. Troost lijkt te doen, dan dat je een andere visie hebt op het sacrament van de Heilige Doop.

Het belijden van de godheid van Jezus is wezenlijk voor het christelijk geloof. Als je dát loochent is er geen vergeving mogelijk van de zonden. Dat is wel heel wat anders als iemand die een andere visie heeft op de Heilige Doop, mijns inziens.
Ik was even in vergadering.

Maar het is duidelijk dat als iemand de godheid van Christus loochent, hij zich buiten de algemene Christelijke kerk plaatst. Dat was niet waar ik op reageerde.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar het is duidelijk dat als iemand de godheid van Christus loochent, hij zich buiten de algemene Christelijke kerk plaatst. Dat was niet waar ik op reageerde.
Juist.

Ds. Troost doet dat ook. Dat kun je heel helder in het RD-artikel lezen. Dus daarmee plaats hij zich ook buiten de algemene christelijke kerk.

Dus dan zie ik graag dat je je eerdere opmerkingen over dat hij tot de christelijke orthodoxie behoort en dat je niets onrechtzinnigs bespeurt, terugneemt in duidelijke bewoordingen.
Ad Anker schreef:We zijn inmiddels behoorlijk of topic. Het niet krachtig afstand nemen van visies die ver afstaan van de grondslag die we hier voorstaan is iets wat we hier niet willen. Een gesprek over een kernwaarde van het christelijk geloof is hier toegestaan. Dat doen we in een topic die daarvoor bestemd is, wellicht een nieuwe. Het uitgangspunt van zo'n gesprek is niet de visie van een theoloog die zich niet conformeert aan de grondslag die we hier voorstaan.
Ik weet even niet goed hoe ik deze reactie moet opvatten. Moet de discussie stopgezet worden? Mag ik niet meer op bovenstaande post van @DDD reageren? Of wat is de bedoeling?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad, goede vraag. On topic a.u.b.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door DDD »

DDD schreef:Het zegt iets over hoe je de verhouding tussen Jezus' mens-zijn en godheid ziet. Ik beweer niet dat ds. Troost op Refoforum thuis hoort, maar ik beweer ook niet dat zijn opvatting ingaat tegen de orthodoxie in bredere zin.

Zolang hij de godheid van Christus maar niet ontkent.
Ik zie trouwens in de laatste alinea van het interview dat hij de godheid van Christus wel ontkent. Ik had zelf niet goed gelezen. Ook omdat dit niet terugkomt in de citaten die tegen mijn standpunt zijn aangevoerd viel mij dat later ook niet op.

Excuses voor de misverstanden. Iedereen mag er natuurlijk vanuit gaan dat ik goed had gelezen en ik had kennelijk haast.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Tiberius »

Wat een droevige flauwekul weer.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Terri »

als iemand z'n excuses aanbiedt is dat geen droevige flauwekul :hum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door GerefGemeente-lid »

@Tiberius heeft het in het zwart geschreven, dus ik heb de vrijmoedigheid om hier te zeggen dat ik begrijp wat hij bedoelt en het in wezen ook met hem eens ben.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Ad Anker »

We gaan even pauzeren. Kan op een later moment op verzoek weer open. :lock
Gesloten