Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Cornelius

Bericht door Cornelius »

De Catechismus verklaring van Ds. van Sliedregt is bijzonder mooi ! En ook de korte uitleg van Ds. W.L. Tukker.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

*Ik heb alleen die van Ds J.W. Kersten gelezen. Helaas niet helemaal compleet. Owja, er lag in de kerkbank nog eentje van Ds van Rhenen. Daar las ik wel eens in voor de dienst. Daar moet je van houden....
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door jakobmarin »

Er is ook een "Eigentijdse en Verkorte Uitgave" van de HC:
1. Wat is je enige echte houvast, voor altijd?
  • 1. Dat ik helemaal en voor altijd eigendom van de Heere Jezus ben. Hij heeft voor mijn zonde betaald en mij van de duivel verlost.
    2. Daarom kan mij zonder Gods wil niets gebeuren. Zelfs dingen die ik moeilijk vind, maakt God de Vader voor mij goed.
    3. Daarom mag ik ook zeker zijn van het eeuwige leven. De Heilige Geest zorgt ervoor dat ik nu graag voor God wil leven.
2. Welke drie dingen moet je weten om in dit houvast te leven?
  • 1. Hoe erg mijn zonde is. (Ellende)
    2. Hoe ik van die zonde verlost wordt. (Verlossing)
    3. Hoe ik God daarvoor moet danken. (Dankbaarheid)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re:

Bericht door Johann Gottfried Walther »

mayflower schreef:Wie heeft het commentaar gelezen van Johannes van der Kemp ?
Iemand misschien al de verklaring van Ds. Johannes van der Kemp (1664 - 1718) gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Re:

Bericht door caprice »

Johann Gottfried Walther schreef:
mayflower schreef:Wie heeft het commentaar gelezen van Johannes van der Kemp ?
Iemand misschien al de verklaring van Ds. Johannes van der Kemp (1664 - 1718) gelezen?
Ik heb er gedeelten uit gelezen. Erg mooi en duidelijk. Ik ben van plan hem nog een keer helemaal te lezen. Het hangt er vanaf of er volgend jaar bij ons in de kerk een recente verklaring gelezen wordt, of een oudvader. Aan de hand daarvan bepaal ik mijn keuze om thuis een andere te lezen m.b.t. dit criterium.

De verklaring van Ferre en Brinkman is ook zeer aan te bevelen. O.a. zeer onderwijzend in de leer. Die heb ik het afgelopen jaar gelezen. Alleen de laatste twee preken nog.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door Marieke »

Ik ben op zoek naar een bepaalde preek uit de catechismusverklaring van ds. van Sliedregt.
Wie zou mij eventueel aan een kopietje kunnen helpen?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door dennis »

Ik heb er inmiddels een vrij groot aantal gelezen/gehoord, maar die van ds. Van Haaren blijft voor mij erg waardevol.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door ejvl »

Van der Groe vind ik ook wel mooi, alleen lastig te lezen, alles staat in 1 stuk geschreven.
Volgens mij komt Honkoop binnenkort er ook met 1.
Ds Moerkerken, Kersten, van Rhenen en dergelijke, goed te lezen, alleen zit er wel een verschil in visie op zondag 7 bij verschillende schrijvers.
Laatst gewijzigd door ejvl op 16 jan 2012, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:Van der Groe vind ik ook wel mooi, alleen lastig te lezen, alles staat in 1 stuk geschreven.
Volgens mij komt Hongkoop binnenkort er ook met 1.
Ds Moerkerken, Kersten, van Rhenen en dergelijke, goed te lezen, alleen zit er wel een verschil in visie op zondag 7 bij verschillende schrijvers.
Inderdaad, de verklaringen van de dominees Van Haaren, Moerkerken, Kersten, van Reenen, v.d. Kemp heb ik allemaal wel. Prachtige verklaringen, die elkaar mooi aanvullen.
Ds. Honkoop is trouwens gewoon een Nederlander, geen HonGkoop
Maar ik ben nu even specifiek op zoek naar de verklaring van ds. van Sliedregt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door SecorDabar »

dennis schreef:Ik heb er inmiddels een vrij groot aantal gelezen/gehoord, maar die van ds. Van Haaren blijft voor mij erg waardevol.
Beste Dennis,

De catechismusverklaring van ds. J. van Haaren vind je erg waardevol.
Kun je dat ook verklaren waarom je dat zo vindt?
Vanwege de geestelijke leringen, bevindelijke element van de HC ?
Of heeft dat te maken met de actuele onderwerpen ?
Ik neem aan dat Ds. van Haaren (1933-1984) bij de behandeling van de 10 geboden, niets heeft geweten over het gebruik van internet en mobieltjes, e.d.,

(Overigens niet dat ik dat voor mijzelf zo belangrijk vindt, maar door het hedendaagse leefpatroon, zijn dit wel zaken die bij uitstek in een HC verklaring kunnen benoemd worden).
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door SecorDabar »

Marieke schreef:Ik ben op zoek naar een bepaalde preek uit de catechismusverklaring van ds. van Sliedregt.
Wie zou mij eventueel aan een kopietje kunnen helpen?
Mag misschien geen reclame maken (strijd volgens mij met de forumregels?) maar dit trof ik op een website van een boekhandel:

Uw enige troost - 2 delen compleet Prediking van de Heidelbergse Catechismus

nu € 99,00

Ds. J. van Sliedregt (1914-1973) was Hervormd predikant en heeft in woord en geschrift aan velen leiding gegeven.
Zijn catechismusverklaring is na zijn overlijden verschenen;
het is een kostbare nalatenschap.
Ds. Van Sliedregt heeft de 52 Zondagen in 186 preken verklaard.
De verklaring is eerder in zes delen verschenen, maar was al lange tijd uitverkocht.
Naar een herdruk werd door velen uitgezien.
Deze verschijnt nu in twee delen.
De tekst werd opnieuw gezet.
1530 pagina's
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:
dennis schreef:Ik heb er inmiddels een vrij groot aantal gelezen/gehoord, maar die van ds. Van Haaren blijft voor mij erg waardevol.
Beste Dennis,

De catechismusverklaring van ds. J. van Haaren vind je erg waardevol.
Kun je dat ook verklaren waarom je dat zo vindt?
Vanwege de geestelijke leringen, bevindelijke element van de HC ?
Of heeft dat te maken met de actuele onderwerpen ?
Ik neem aan dat Ds. van Haaren (1933-1984) bij de behandeling van de 10 geboden, niets heeft geweten over het gebruik van internet en mobieltjes, e.d.,

(Overigens niet dat ik dat voor mijzelf zo belangrijk vindt, maar door het hedendaagse leefpatroon, zijn dit wel zaken die bij uitstek in een HC verklaring kunnen benoemd worden).
Heel goed punt. De waarde die ik erin zie - sterker: de liefde die ik voor deze verklaring heb - ligt in de eerste plaats inderdaad in de bevindelijke verklaringen van wat in de ziel leeft, maar ik waardeer ook de duidelijk en eerlijke manier waarop deze predikant preekte. Heel concreet. Ik kan veel voorbeelden geven..
Twee: in een van de preken heeft hij het over mensen die thuiskomen uit de kerk en dan tegen elkaar zeggen: dat was weer een mooie preek.

Ds. Van Haaren: mooie preek? Er bestaan helemaal geen mooie preken. Het gaat erom (in mijn eigen woorden) wat de preek met je doet. Of die je stilzet!
Zo herkenbaar. Toen en zeker ook nu. We kunnen ons hele leven mooie preken horen en daarna verloren gaan.

Ander voorwerp: Hij maakt een opmerking over dansen, en zegt dan dat Gods volk ook danst. Danst van zielenvreugd. En dan schrijft hij dat niet de bedrukte gezichten maar ten diepste de vreugde in God, de uitstraling van Gods kinderen zou moeten zijn.
Als je eens iets van die vreugde hebt mogen smaken, weet je dat dat waar is.
Scheppen met vreugde, uit de fonteinen des Heils.

Natuurlijk: hij schrijft niet over mobieltjes. En als hij nu geleefd zou hebben zou hij dat vast wel doen. Maar toch vind ik hem ook in uitleg van de geboden soms verrassend actueel.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:
SecorDabar schreef:
dennis schreef:Ik heb er inmiddels een vrij groot aantal gelezen/gehoord, maar die van ds. Van Haaren blijft voor mij erg waardevol.
Beste Dennis,

De catechismusverklaring van ds. J. van Haaren vind je erg waardevol.
Kun je dat ook verklaren waarom je dat zo vindt?
Vanwege de geestelijke leringen, bevindelijke element van de HC ?
Of heeft dat te maken met de actuele onderwerpen ?
Ik neem aan dat Ds. van Haaren (1933-1984) bij de behandeling van de 10 geboden, niets heeft geweten over het gebruik van internet en mobieltjes, e.d.,

(Overigens niet dat ik dat voor mijzelf zo belangrijk vindt, maar door het hedendaagse leefpatroon, zijn dit wel zaken die bij uitstek in een HC verklaring kunnen benoemd worden).
Heel goed punt. De waarde die ik erin zie - sterker: de liefde die ik voor deze verklaring heb - ligt in de eerste plaats inderdaad in de bevindelijke verklaringen van wat in de ziel leeft, maar ik waardeer ook de duidelijk en eerlijke manier waarop deze predikant preekte. Heel concreet. Ik kan veel voorbeelden geven..
Twee: in een van de preken heeft hij het over mensen die thuiskomen uit de kerk en dan tegen elkaar zeggen: dat was weer een mooie preek.

Ds. Van Haaren: mooie preek? Er bestaan helemaal geen mooie preken. Het gaat erom (in mijn eigen woorden) wat de preek met je doet. Of die je stilzet!
Zo herkenbaar. Toen en zeker ook nu. We kunnen ons hele leven mooie preken horen en daarna verloren gaan.

Ander voorwerp: Hij maakt een opmerking over dansen, en zegt dan dat Gods volk ook danst. Danst van zielenvreugd. En dan schrijft hij dat niet de bedrukte gezichten maar ten diepste de vreugde in God, de uitstraling van Gods kinderen zou moeten zijn.
Als je eens iets van die vreugde hebt mogen smaken, weet je dat dat waar is.
Scheppen met vreugde, uit de fonteinen des Heils.

Natuurlijk: hij schrijft niet over mobieltjes. En als hij nu geleefd zou hebben zou hij dat vast wel doen. Maar toch vind ik hem ook in uitleg van de geboden soms verrassend actueel.
Dat is waar! (Wat de preek met je doet dus) Ik ken ds. van Haaren wat beter. Hij is enkele jaren onze predikant geweest.
Ik zie hem nog op de kansel staan. Maar ik was toen in feite toen nog te jong om alles te begrijpen.
Maar heb vaak gehoord hoe er later onder het volk met veel achting over ds. van Haaren werd gesproken.
En verder spreekt hij natuurlijk nog door zijn nagelaten preken en meditaties.

Over Catechismusverkaringen gepsroken: Ook die van ds. E. Venema is een goede. Die kan ik
ook iedereen aanbevelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door refo »

De HC is zelf bedoeld als leerboekje. Waarom dan al die 'verklaringen'? :livre
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door eilander »

refo schreef:De HC is zelf bedoeld als leerboekje. Waarom dan al die 'verklaringen'? :livre
Dat zijn uitgeschreven preken van de "leerdiensten" over de HC.
Is dat zo ingewikkeld?
Plaats reactie