Nijenhuis, B

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

Literatuur moet je misschien met een andere instelling lezen?
een andere instelling dan wat?
Dan een meer consumptief boek misschien?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adje

Bericht door Adje »

Het is toch niet zo erg, dat jij je niet kan vinden in al die positieve reacties? Waar hou je zelf van dan?
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Bondert
Als je het nou eens een goede vergelijking tussen moderne en christelijke literatuur wilt moet je eigenlijk ook "De donkere kamer van Damocles" van W. F. Hermans lezen
Dit is inderdaad een fantastisch boek. Ik zou ook 'Nooit meer slapen' willen aanraden.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Marjan

Literatuur moet je misschien met een andere instelling lezen?
een andere instelling dan wat?
Dan een meer consumptief boek misschien?
Beste Pim, je hebt geen idee van wat voor boeken ik graag lees. Ik zit op een leeskring voor (christelijke) literatuur. We hebben Brandglas gelezen, De glazen brug, De laatste wagon, Kaj, Overwinteren, Sleuteloog en meer.

De laatste wagon vind ik warrig geschreven, de karakters vind ik soms karikaturaal, sommige dingen vergezocht en ik vind het niet sterk dat je het boek eigenlijk twee keer moet lezen om alles een beetje te snappen, en op het eind komt alles wel erg op zijn pootjes terecht.
Ik zie ook wel goede kanten in het boek hoor. De eenzaamheid van de hoofdpersoon is heel aangrijpend beschreven. De karakterontwikkelingen zijn wel goed, bijvoorbeeld van de jongen waar ze een relatie mee krijgt maar die haar dumpt omdat ze in de gevangenis heeft gezeten.

Maar ik vond het wel leuk om een steen in de vijver te gooien omdat iedereen hier zo lovend over het boek deed.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Marjan

Literatuur moet je misschien met een andere instelling lezen?
een andere instelling dan wat?
Dan een meer consumptief boek misschien?
Beste Pim, je hebt geen idee van wat voor boeken ik graag lees. Ik zit op een leeskring voor (christelijke) literatuur. We hebben Brandglas gelezen, De glazen brug, De laatste wagon, Kaj, Overwinteren, Sleuteloog en meer.

De laatste wagon vind ik warrig geschreven, de karakters vind ik soms karikaturaal, sommige dingen vergezocht en ik vind het niet sterk dat je het boek eigenlijk twee keer moet lezen om alles een beetje te snappen, en op het eind komt alles wel erg op zijn pootjes terecht.
Ik zie ook wel goede kanten in het boek hoor. De eenzaamheid van de hoofdpersoon is heel aangrijpend beschreven. De karakterontwikkelingen zijn wel goed, bijvoorbeeld van de jongen waar ze een relatie mee krijgt maar die haar dumpt omdat ze in de gevangenis heeft gezeten.

Maar ik vond het wel leuk om een steen in de vijver te gooien omdat iedereen hier zo lovend over het boek deed.
Prima, heel goed!

Ik vond het wel leuk je plons in de vijver te nuanceren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Sommige boeken van hem spreken me wel aan, maar ze zijn niet allemaal even mooi. Soms heb ik het idee dat hij iets te literair wil zijn/doen, en dit gaat dan net ten koste van zijn sterke verhaal. Maar het staat voor mij vast dat hij meer kwaliteit in huis heeft dan een dozijn christelijke hedendaagse schrijvers/schrijfsters. Laat ik maar even geen namen noemen. :)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Doe maar wel, dat praat makkelijker.
Be yourself, there are plenty of others.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Doe maar wel, dat praat makkelijker.
:D Nee, dat wordt een beetje off-topic. Het gaat me erom dat er gewoon een heel groot aantal schrijvers/schrijfsters is wat reformatorische boeken schrijft die beneden literair peil zijn. Dat is een beetje jammer want ik geloof dat als 'reformatorischen' op één punt sterk kunnen zijn , dat het wel het literaire punt is. Namen kennen jullie denk ik zelf genoeg.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Doe maar wel, dat praat makkelijker.
:D Nee, dat wordt een beetje off-topic. Het gaat me erom dat er gewoon een heel groot aantal schrijvers/schrijfsters is wat reformatorische boeken schrijft die beneden literair peil zijn. Dat is een beetje jammer want ik geloof dat als 'reformatorischen' op één punt sterk kunnen zijn , dat het wel het literaire punt is. Namen kennen jullie denk ik zelf genoeg.
Is er hier iemand op het forum die bang is om off-topic te gaan??? :P

Bedoel je schrijvers als Van de Poel of schrijvers als Joke Verweerd?
Be yourself, there are plenty of others.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Is er hier iemand op het forum die bang is om off-topic te gaan??? :P

Bedoel je schrijvers als Van de Poel of schrijvers als Joke Verweerd?
Het is wel heel verleidelijk om op de namen-tour te gaan. :D Maar als ze me toch in de mond worden gelegd: hieraan denk ik inderdaad. Hoewel Verweerd nog wel moeite doet haar boeken kwaliteit mee te geven. De boeken van vd Poel vind ik om te huilen (om even dramatisch te worden): met stereotiep boze vader die ouderling is, meisje of jongen dat in de problemen raakt en door vader wordt verstoten, de kerk de rug toekeert maar weer op het goede spoor wordt gezet door de jonge dominee die nieuw is in het dorp. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat de vader meer berouw heeft dan het kind, wat die ook gedaan heeft. Maar ik laat me nu wel heel erg uit de tent lokken. :P
En nu heb ik het nog niet eens over de vertaalde romans die uit Amerika zijn komen binnenzeilen (waar ik er overigens zelf nu 1 van aan het lezen ben :D) want dat is al helemaal geen kwaliteit met Jack of Jake die zijn vrouw verliest en ook zijn geloof nog maar het komt weer goed.

Oke.

Nijenhuis is toch een goede schrijver... :!
Alfabandito

Bericht door Alfabandito »

Oorspronkelijk gepost door ruchama
De familie Heesters heb ik vannacht uitgelezen. Ik was er eerder in begonnen, maar vond het een ramp, en daar snap ik nu niets van. Wat een ongelofelijk humoristisch boek. Ik heb me misselijk liggen lachen... :du:du:,:,
Ik ben er nu in bezig voor zoveelste keer en hij blijft leuk!
Of DIT boek ook onder de kop literatuur valt waag ik te betwijfelen...but who cares?
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik zal het nog eens uit de bieb halen. Wie weet word ik dan toch nog eens een bescheiden Nijenhuisfan.
Een fannetje zogezegd.

Wat voor vertaalde romans bedoel je? Noem gerust man en paard.
Be yourself, there are plenty of others.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Wat voor vertaalde romans bedoel je? Noem gerust man en paard.
Hoewel het vorige nog te doen was, zijn dit er, helaas, echt te veel om op te noemen. Ik kan me herinneren dat er in een bijlage in het RD wel eens een kritisch (maar positief geschreven!) artikel heeft gestaan over dat soort boeken. Denk aan 'Deadline' en meer van Randy Alcorn, hoewel 'Thuiskomst' beter schijnt te zijn, maar dat heb ik ook weer van horen zeggen. Bodie (en Brock :!) Thoene schijnt op het zelfde neer te komen, heb ik zelf echter ook nooit gelezen. En dit zijn dan nog romans waar geloof centraal staat, dan zijn er ook nog boeken van bijv. John Grisham die niets met geloof te maken hebben maar razend populair zijn.
Het maakt mij niet zoveel uit wat anderen lezen maar als ik dan hoor dat ze de meeste Nederlandse literatuur niet kennen vind ik dat toch, op z'n zachtst gezegd, een beetje jammer.
Adje

Bericht door Adje »

Nou, laat ik eens een handje zand in de soep gooien:
Je kunt die hele Nijenhuis van mij kado krijgen!
Ik vind er niks aan!
Nuja, uiteindelijk zegt dit meer over jou, dan over Nijenhuis.

[Aangepast op 9/3/05 door Adje]
Plaats reactie