De christelijke roman toen

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De christelijke roman toen

Bericht door Mara »

In het artikel Christelijke romans weerspiegelden moraal van de dag, miste ik een paar namen, die zeker in dat rijtje thuishoorden.

Cateau Kray-Sysma. Zij schreef toen een opmerkelijke roman over een vrouw die op latere leeftijd met een man trouwt, die geen seksuele gevoelens bleek te hebben.
Ook Dolk Kloek mis ik. Hij schreef ook veel boeken voor de VCL reeks.
Annie Ferwerda moet ook zeker in het rijtje voorkomen.

Ik vond het niveau van de reeks toen veel hoger dan nu. Ik lees ze allang niet meer, soms nog de achterkant, maar het trekt mij helemaal niet meer.
En ze worden nog steeds aangeboden op de tweedehands boekenmarkt.
Ik heb enkele boeken uit mijn moeder's kast gehouden, o.m. van Nelly van Dijk-Has en Annie Ferwerda.

Maar in alle romans van die tijd was de spanning vaak wel: krijgen ze elkaar, of niet? Meestal wel, een enkele keer niet. Zoals de Duitse soldaat in de trilogie: Het geslacht Bronkhorst van Annie Oosterbroek.
Ik moest wel huilen toen, als jong meisje.

Ondanks dat de vrouw als een min of meer hulpeloos wezen echt een man nodig leek te hebben, waren de vrouwen toch wel dapper en in staat om beslissingen te nemen.
Je ziet ook wel terugkerende personages bij de diverse schrijfsters. Bij Nelly van Dijk trippelden de vrouwen vaak, bij Jos van Manen was de altijd gevoelig en de man had een sterk leidend karakter.

Hebben jullie een favoriete roman uit die tijd, uit de VCL serie dus, die je zo eens in de zoveel tijd nog een keer pakt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De christelijke roman toen

Bericht door Dodo »

Van Jos van Manen heb ik alles wel gelezen, ook wel veel van geleerd. Ze had ook wel oog voor psychologische dingen. De andere namen die je noemt ken ik hooguit van de kringloop, ik heb er nooit iets van gelezen.
Aan welk artikel refereer je? Staat dat nu in de krant soms?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De christelijke roman toen

Bericht door Mara »

Alsjeblieft
https://www.rd.nl/opinie/christelijke-r ... -1.1695979
Dodo schreef:De andere namen die je noemt ken ik hooguit van de kringloop, ik heb er nooit iets van gelezen.
Toch maar eens doen dan, zeker als je zo'n boek voor een kwartje kunt kopen (of 2).
Er zitten daar echt wel interessante boeken tussen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De christelijke roman toen

Bericht door Terri »

Mara schreef: Hebben jullie een favoriete roman uit die tijd, uit de VCL serie dus, die je zo eens in de zoveel tijd nog een keer pakt?
De zilveren bel van Nelly van Dijk-Has.
Heeft me vroeger diep geraakt, blijft daardoor een plekje houden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De christelijke roman toen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:In het artikel Christelijke romans weerspiegelden moraal van de dag, miste ik een paar namen, die zeker in dat rijtje thuishoorden.

Cateau Kray-Sysma. Zij schreef toen een opmerkelijke roman over een vrouw die op latere leeftijd met een man trouwt, die geen seksuele gevoelens bleek te hebben.
Ook Dolk Kloek mis ik. Hij schreef ook veel boeken voor de VCL reeks.
Annie Ferwerda moet ook zeker in het rijtje voorkomen.

Ik vond het niveau van de reeks toen veel hoger dan nu. Ik lees ze allang niet meer, soms nog de achterkant, maar het trekt mij helemaal niet meer.
En ze worden nog steeds aangeboden op de tweedehands boekenmarkt.
Ik heb enkele boeken uit mijn moeder's kast gehouden, o.m. van Nelly van Dijk-Has en Annie Ferwerda.

Maar in alle romans van die tijd was de spanning vaak wel: krijgen ze elkaar, of niet? Meestal wel, een enkele keer niet. Zoals de Duitse soldaat in de trilogie: Het geslacht Bronkhorst van Annie Oosterbroek.
Ik moest wel huilen toen, als jong meisje.

Ondanks dat de vrouw als een min of meer hulpeloos wezen echt een man nodig leek te hebben, waren de vrouwen toch wel dapper en in staat om beslissingen te nemen.
Je ziet ook wel terugkerende personages bij de diverse schrijfsters. Bij Nelly van Dijk trippelden de vrouwen vaak, bij Jos van Manen was de altijd gevoelig en de man had een sterk leidend karakter.

Hebben jullie een favoriete roman uit die tijd, uit de VCL serie dus, die je zo eens in de zoveel tijd nog een keer pakt?
Liesbeth Lems, Dieuwke Winsemius
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De christelijke roman toen

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef: Hebben jullie een favoriete roman uit die tijd, uit de VCL serie dus, die je zo eens in de zoveel tijd nog een keer pakt?
De zilveren bel van Nelly van Dijk-Has.
Heeft me vroeger diep geraakt, blijft daardoor een plekje houden.
Ja bij mij ook. De trilogie in zn geheel.

Maar er zijn ook auteurs die maar 1 boek voor de VCL hebben geschreven, als ik me goed heriiner.
Eén daarvan is Jelle Wytzes, De keizer en de nieuwe God. Dat boek maakte destijds wel indruk op mij.

Mijn moeder is jarenlang geabonneerd geweest op de serie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie