Dagboeken

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dagboeken

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Zijn er hier die ervaring hebben met een dagboek van Jos Douma?
Vertel ;)

http://www.rejoicenow.nl/page/kritiek-op-jos-douma
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dagboeken

Bericht door DDD »

Ik vind dit echt een kwalijk artikel. Stilte en meditatietechnieken die ook in andere godsdiensten worden gebruikt, worden om die reden afgewezen.

Maar dat moslims bidden, brengt niet mee dat christenen níet zouden moeten bidden. Dat geldt voor het overgrote deel van de bezwaren in dit artikel. Bezwaren tegen de leer van de dominee moet je ontlenen aan zijn prediking, niet aan de vraag hoe je je hoofd kunt concentreren op het lezen van de bijbel.

Overigens merk ik bij mijzelf dat het heel moeilijk is je te concentreren, en als daarvoor meditatietechnieken zijn, zie ik niet in wat daar mis mee zou zijn.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dagboeken

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Zijn er hier die ervaring hebben met een dagboek van Jos Douma?
Vertel ;)

http://www.rejoicenow.nl/page/kritiek-op-jos-douma
Het zegt ook wel weer genoeg over de ontwikkelingen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dagboeken

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Zijn er hier die ervaring hebben met een dagboek van Jos Douma?
Vertel ;)
http://www.rejoicenow.nl/page/kritiek-op-jos-douma
Verontrustend. Wellicht is een dagboek dan niet aan te raden.
Auto schreef: Het zegt ook wel weer genoeg over de ontwikkelingen.
Wéér die ontwikkelingen uit de plaats Zwolle :slurp
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dagboeken

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind dit echt een kwalijk artikel. Stilte en meditatietechnieken die ook in andere godsdiensten worden gebruikt, worden om die reden afgewezen.

Maar dat moslims bidden, brengt niet mee dat christenen níet zouden moeten bidden. Dat geldt voor het overgrote deel van de bezwaren in dit artikel. Bezwaren tegen de leer van de dominee moet je ontlenen aan zijn prediking, niet aan de vraag hoe je je hoofd kunt concentreren op het lezen van de bijbel.

Overigens merk ik bij mijzelf dat het heel moeilijk is je te concentreren, en als daarvoor meditatietechnieken zijn, zie ik niet in wat daar mis mee zou zijn.
Misschien omdat veel meditatietechnieken niet los verkrijgbaar zijn maar zijn verbonden met mystieke afgodendienst ?

Jos Douma is al vrij lang een predikant met omstreden ideeën. Ideeën die met de leer van de reformatie weinig raakvlakken(blijf dat een mooi woord vinden :huhu ) hebben
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dagboeken

Bericht door eilander »

Ik lees het dagboek van Kohlbrugge "De gouden scepter toegereikt".
Ik ken het dagboek van Jos Douma niet, maar ik verwacht dat het dagboek van Kohlbrugge vele malen méér aan te bevelen is.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dagboeken

Bericht door CvdW »

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dagboeken.
Wij lezen elke dag een gedeelte uit de Bijbel en een gedeelte uit Ambrosius 'Zien op Jezus'. Aanbevelenswaardig!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dagboeken

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:Persoonlijk ben ik geen voorstander van dagboeken.
Wij lezen elke dag een gedeelte uit de Bijbel en een gedeelte uit Ambrosius 'Zien op Jezus'. Aanbevelenswaardig!
Waarom niet?
CvdW schreef: Wij lezen elke dag een gedeelte uit de Bijbel en een gedeelte uit Ambrosius 'Zien op Jezus'. Aanbevelenswaardig!
Heel mooi idd!


Afbeelding

Ik zit in deze. Een aanrader. Zeer kernachtig!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dagboeken

Bericht door CvdW »

Jeremiah schreef:
CvdW schreef:Persoonlijk ben ik geen voorstander van dagboeken.
Wij lezen elke dag een gedeelte uit de Bijbel en een gedeelte uit Ambrosius 'Zien op Jezus'. Aanbevelenswaardig!
Waarom niet?

Hoewel de stukjes in een dagboek leerzaam, onderwijzend kunnen zijn. Heb ik persoonlijk ervaren dat ik liever een compleet boek zelf lees.
Voor mij hoeft niet alles al voorgekauwd te zijn. (dit gedeelte lezen uit je Bijbel en dit lezen op de dag van datum, eventueel zijn er nog stukjes voor speciale dagen). Maar dit is voor ieder persoonlijk.
In mijn omgeving merk ik niet dat door het lezen van dagboekstukjes de complete boeken worden gelezen. Ik meen dat ik dat wel eens gelezen heb in een voorwoord of artikel, de hoop dat ze door middel van dagboekstukjes gaan grijpen naar het complete boek.
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dagboeken

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind dit echt een kwalijk artikel. Stilte en meditatietechnieken die ook in andere godsdiensten worden gebruikt, worden om die reden afgewezen.

Maar dat moslims bidden, brengt niet mee dat christenen níet zouden moeten bidden. Dat geldt voor het overgrote deel van de bezwaren in dit artikel. Bezwaren tegen de leer van de dominee moet je ontlenen aan zijn prediking, niet aan de vraag hoe je je hoofd kunt concentreren op het lezen van de bijbel.

Overigens merk ik bij mijzelf dat het heel moeilijk is je te concentreren, en als daarvoor meditatietechnieken zijn, zie ik niet in wat daar mis mee zou zijn.
Misschien omdat veel meditatietechnieken niet los verkrijgbaar zijn maar zijn verbonden met mystieke afgodendienst ?

Jos Douma is al vrij lang een predikant met omstreden ideeën. Ideeën die met de leer van de reformatie weinig raakvlakken(blijf dat een mooi woord vinden :huhu ) hebben
Je gebruikt het woord dan nu in ieder geval goed;-)

En verder weet ik niets van deze omstredenheid. Dit soort websites van mensen die niet echt verstand van zaken hebben, is mijns inziens niet overtuigend.

Concentratietechnieken worden voor zover ik weet al vanaf het begin van het christendom gebruikt om zich op God te concentreren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dagboeken

Bericht door Orchidee »

Hartelijk dank voor uw feedback!
Ik weet niet of we er uit gaan komen maar 1 maaltijd van de dag lezen we de bijbel met een dagboek en de kinderen willen graag een dagboek van Jos Douma omdat zij daar al ervaring mee hebben bij anderen.
Ik heb hier ook een dagboek van Max Lucado liggen maar dat vind ik meer voor de jeugd, individueel en niet iets om gezamenlijk te lezen.
We lezen nu een dagboekje van Spurgeon, voor ons als ouders goed te behappen maar de jeugdigen hebben liever iets "eigentijds"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dagboeken

Bericht door Jongere »

Orchidee schreef:Hartelijk dank voor uw feedback!
Ik weet niet of we er uit gaan komen maar 1 maaltijd van de dag lezen we de bijbel met een dagboek en de kinderen willen graag een dagboek van Jos Douma omdat zij daar al ervaring mee hebben bij anderen.
Ik heb hier ook een dagboek van Max Lucado liggen maar dat vind ik meer voor de jeugd, individueel en niet iets om gezamenlijk te lezen.
We lezen nu een dagboekje van Spurgeon, voor ons als ouders goed te behappen maar de jeugdigen hebben liever iets "eigentijds" Afbeelding
Overweeg eens het "Bijbels dagboek" van John Stott. Ik moet niet zoveel hebben van dagboeken, maar ik vind dit een hele positieve en leerzame uitschieter.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Dagboeken

Bericht door Paal »

Lees vooral het dagboek van ds E van Meer
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken

Bericht door -DIA- »

Paal schreef:Lees vooral het dagboek van ds E van Meer
Die is zeker goed. Mijn ouders hebben het aan mijn opa en oma van moeders kant cadeau gegeven (ze waren in naam hervormd), en mijn ouders hoopten dat ze het eerder zouden lezen als het van een Hervormde dominee was... Jammer dat we er nooit weer iets van hebben terug gehoord.

Ik heb er verschillende thuis:
Een greep:
HET BROOD DES LEVENS - Ds. P. Blok
UIT JOZEFS SCHUREN - Oud Geref. predikanten
TEERKOST OP DE WEG - Ds. J. Koster
ZIET UW KONING ZAL KOMEN - Ds. G.H. Kersten
DES NACHTS ZAL ZIJN LIED BIJ MIJ ZIJN - Ds. P. Blok
DOOR BACA'S VALLEI - Ds. J.C. Philpot
WAAKT EN BIDT - Wulfert Floor
DAGELIJKS MANNA (drie delen) - Ds. G. van Reenen e.a.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dagboeken

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef: We lezen nu een dagboekje van Spurgeon, voor ons als ouders goed te behappen maar de jeugdigen hebben liever iets "eigentijds" Afbeelding
https://www.gzb.nl/head-menu/zendingsco ... zb-dagboek
Het voordeel van Een handvol koren is dat er per dag een stukje voor volwassenen én een stukje voor de jeugd is. Je kunt dus ook op twee momenten beide stukjes samen bespreken.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie