Dagboeken

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: DAGBOEKEN

Bericht door Grace »

Kislev schreef:Kent iemand het dagboek 'Geheel voor hem' (? dacht ik) van Oswald Chambers. We hebben het opzij gelegd en een ander dagboek genomen. Was werkelijk niet om door te komen. Af en toe mooie gedachten maar over het algemeen erg vaag. Ooit gekregen van een predikant waarbij ik na elke preek van hem dacht "???? waar ging het over ?????" dat gevoel had ik bij het dagboek dus ook.
Ik lees het ook en moet zeggen dat ik vaak diepzinnige dingen leer uit dit dagboek. Je kan hem beter in het Engels lezen, omdat het erg moeilijk vertaald is in het Nederlands en daardoor soms lastig kan zijn.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: DAGBOEKEN

Bericht door Kislev »

J.C. Philpot schreef:
Kislev schreef:Kent iemand het dagboek 'Geheel voor hem' (? dacht ik) van Oswald Chambers. We hebben het opzij gelegd en een ander dagboek genomen. Was werkelijk niet om door te komen. Af en toe mooie gedachten maar over het algemeen erg vaag. Ooit gekregen van een predikant waarbij ik na elke preek van hem dacht "???? waar ging het over ?????" dat gevoel had ik bij het dagboek dus ook.
President Bush gebruikte dit dagboek. Het dagboek focust vooral op totale overgave en heiliging, voor mijzelf vind ik dat de nadruk te weinig ligt op de volkomen verlossing en genade in Christus Jezus.
Dat herken ik, ik vond het op den duur een erg zalig-door-de-goede-werken karakter hebben.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: DAGBOEKEN

Bericht door Grace »

Kislev schreef:
J.C. Philpot schreef:
Kislev schreef:Kent iemand het dagboek 'Geheel voor hem' (? dacht ik) van Oswald Chambers. We hebben het opzij gelegd en een ander dagboek genomen. Was werkelijk niet om door te komen. Af en toe mooie gedachten maar over het algemeen erg vaag. Ooit gekregen van een predikant waarbij ik na elke preek van hem dacht "???? waar ging het over ?????" dat gevoel had ik bij het dagboek dus ook.
President Bush gebruikte dit dagboek. Het dagboek focust vooral op totale overgave en heiliging, voor mijzelf vind ik dat de nadruk te weinig ligt op de volkomen verlossing en genade in Christus Jezus.
Dat herken ik, ik vond het op den duur een erg zalig-door-de-goede-werken karakter hebben.
Noem eens een paar citaten waar dat gezegd wordt, waaruit je dat idee krijgt.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: DAGBOEKEN

Bericht door Kislev »

Het dagboek is niet 'Geheel voor Hem' maar 'Vernieuw onze dagen' zie ik.

Hier van drie dagen het stukje:

Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en
neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder die zijn leven zal
willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder die zijn leven
verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het
behouden.(MARCUS 8:34,35)

Jezus zegt dat als iemand zichzelf wint, hij zichzelf zal verliezen; en als hij zichzelf om Zijnentwil verliest, zal hij zichzelf winnen. Pas op dat je hier het begrip tijd niet bijhaalt. Want op hetzelfde ogenblik dat Gods Geest jouw geest aanraakt, wordt dit zichtbaar inje lichaam. Vergeet dus alsjeblieft de gedachte aan een gebouw van drie verdiepingen met een vage geheimzinnige ethische bovenverdieping die geest heet, een middenverdieping die ziel wordt genoemd en een onderverdieping, lichaam geheten. Alien zijn wij persoonlijkheden, en een persoonlijkheid openbaart zich in drie aspecten: geest, ziel en lichaam. Denk daarom nooit dat datgene wat de geest levend maakt, tijd moet krijgen om tot de ziel en het lichaam door te dringen; want het manifesteert zich direct, van de kruin van ons hoofd tot aan onze voetzolen. Jezus zegt dat mensen het hoogste goed mis kunnen lopen, maar zijn gezichtspunt is voor ons niet acceptabel omdat we niet gelo-ven dat we het inderdaad mis kunnen lopen. Hoe ver staan we tegenwoordig af van de wijze waarop Jezus de dingen bekijkt; wij denken natuurlijk, rationalistisch, en wat Hij ons zegt is volslagen abracadabra tenzij we de diepste kern van zijn evangelic geloven, nl. dat er iets in ons moet worden geplant door Gods bovenna-tuurlijke genade. Het gezichtspunt van deze Jezus Christus is dat een mens het grootste goed van zijn leven kan mislopen. Wij willen eraag geloven dat we tenslotte toch nog wel aoed terecht zullen komen, maar Jezus zegt: zo is het niet. Als mijn voeten een bepaalde kant uit lopen, kan ik geen stap in de tegenovergestelde ricbting vooruitkomen tenzij ik rechtsomkeert maak.


Dat alles heb ik in achtgenomen,. waarin schiet ik nog tekort? (MATTEUS 19:20)
Als je luistert naar sommige evangelistische toespraken moet je haast tot de conclusie komen dat we wel erg grote zondaars moe-£n zijn voor we gered kunnen worden; maar de meeste mensen i nu eenmaal niet zulke diepgevallen zondaars. De rijke jonge ! man was een oprecht, gaat en godsdienstig mens. Het zou dwaas zijn met hem over zonden te spreken; hij had het punt nog niet bereikt waarop hij begreep wat zonde wel betekende. Er zijn honderden zuiver levende, oprechte mensen die geen overtuiging van zonde bezitten, en dan bedoel ik zonde in het licht van de geboden die Jezus hier opnoemt. We zullen nog eens moeten nagaan waar wij overtuiging van zonde plaatsen en waar Gods Geest deze plaatst. In het bijbelgedeelte waarin Saulus van Tarsus door God gegrepen wordt, komt het hele woord "zonde" niet Lyoor, maar niemand heeft dieper geweten wat zonde was dan de Paulus. Als wij Gods orde omdraaien en niet in de aller-erste plaats de mensen confronteren met de vraag wie Jezus nu ligenlijk is, brengen we een lamlendig soort Christendom dat het : mensen als de rijke jongeling voorgoed buiten spel zet. Het keest ongelofelijke van Jezus Christus is dat Hij het lot van de ens niet afhankelijk stelt van de vraag of die mens goed of lit is, of van wat hij al dan niet gedaan heeft, maar van wie hij : dat Hij is.


“wat Ik u zeg in het donker…”
Laten we goed begrijpen dat het donker waarover de Heer het heeft geen donker is wegens zonde of ongehoorzaamheid, maar veeleer duisternis vanwege een overvloedig licht. In het leven van elke discipel zijn er momenten dat de dingen niet klaar en duidelijk zijn, zodat men onmogelijk kan weten wat te doen of te zeggen. Zulke momenten van duisternis komen als een tucht-oefening voor ons karakter en als een middel om de Heer dieper te leren kennen. Zo’n donker ogenblik is een tijd om te luisteren, niet om te spreken. Dit aspect van duisternis als een noodzakelijk kant van de gemeenschap met God is niet ongebruikelijk in de Bijbel. De Heer deelt het donker met Zijn discipel: “Wat Ik je zeg in het donker…” Hij is er zelf bij, Hij weet er alles van. Het mysterie moet er altijd zijn, want het mysterie betekent dat ik mij laat leiden door gehoorzaamheid aan Iemand die meer weet dan ik. Op de berg der verheerlijking komt deze duisternis vanwege een overvloed aan licht duidelijk naar voeren: “En zij werden bevreesd, toen die de wolk ingingen” maar in de wolk “zagen zij niemand meer bij zich dan Jezus alleen”.
Laatst gewijzigd door Kislev op 23 mar 2009, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: DAGBOEKEN

Bericht door refo »

Welke taal is dat?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: DAGBOEKEN

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat er heel wat lezers van De Saambinder en De Wachter Sions onder ons zijn.
Maar ik zou hier toch even willen attenderen op een nieuw dagboek,
waar al enkele weken mee wordt geadverteerd:

Lezen met de Kanttekeningen
Bijbels Dagboek voor jong en oud

M.M.V. PREDIKANTEN uit de GEREFORMEERDE GEMEENTEN,
DE GEREFORMEERDE GEMEENTEN in NEDERLAND en de
OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN.


De kanttekeningn zouden onder ons beter belicht moeten worden,
vandaar dat ik het een prachtige uitgave vind, en daarenboven is het
interkerkelijk wat betreft de auteurs.
Hopelijk zullen er meer dergelijke samenwerkingen tussen reformatorische
kerkverbanden komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: DAGBOEKEN

Bericht door Mister »

Me dunkt dat we het nog wel wat interkerkelijker kunnen maken. Wel een goed initiatief!
kroonprinses
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2012, 12:20

Re: DAGBOEKEN

Bericht door kroonprinses »

Ik heb al tig keer het dagboekje van H.W.S. gelezen ....blijft me dierbaar ook al lees ik daarnaast andere bijbelse dagboeken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: DAGBOEKEN

Bericht door J.C. Philpot »

kroonprinses schreef:Ik heb al tig keer het dagboekje van H.W.S. gelezen ....blijft me dierbaar ook al lees ik daarnaast andere bijbelse dagboeken.
Mijn vrouw leest het ook. Een prachtig bevindelijk en praktisch dagboekje!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Dagboeken

Bericht door SecorDabar »

Welk dagboek lezen jullie voor het jaar 2014???? :livre :livre :livre ??????

Nou, laat ik maar wat neerschrijven over mijn dagboek voor dit jaar 2014.

Ik lees nu een heel oud dagboek uit 1856!!

Opmerkelijke titel: Eén ding is noodig!

Auteur: Napoleon Roussel (1808-1878)

Uit het frans vertaald door Ds. J.P. Hasebroek.

Iets over dit dagboek heb ik het volgende gevonden:

Één ding is noodig. Uren van huiselijke Godsdienstoefening,
in Beschouwingen over het Nieuwe Testament, voor iederen dag des jaars.
Uit het Fransch van Napoleon Roussel.
Te Amsterdam, bij W.H. Kirberger. 1856. In royaal 8vo. 1020 blz. f 8-:
bron: Vaderlandsche Letteroefeningen. Referent P. Ellerman, Amsterdam 1857

Als ik alleen op het uitwendige afging, zoo zou hij het werk van ROUSSEL allervoortreffelijkst noemen.
Het kan tot model dienen voor alle uitgevers; het is een schoon boekdeel;
Het papier is helder, al mocht het wat steviger zijn voor zulk een volumineus werk;
De druk is bijzonder schoon, en geeft den Heer M.J. PORTIELJE aanspraak op hoge lof;
En kon ook een sterkere kartonsoort de talrijke bladen samenhouden,
er is gelegenheid om het werk gebonden te krijgen met kleine prijsverhoging.
De prijs zelf is ook al zeer matig gesteld; en om dit alles brengen wij den Heer KIRBERGER onzen lof en onze dankzegging.

Wat nu echter het werk aangaat... ja, ik loop er hoog mee op,
want ik behoor nog tot die zwakken in den lande, welke hoog kunnen lopen met een boek,
waarin voorkomt wat hem stuit, wel eens ergert.
De exclusieve richting van ROUSSEL is bekend;
Een aanprijzend voorbericht van Ds. J.P. HASEBROEK zegt genoeg -
en wij vinden dan ook den geest, dien deze namen doen verwachten.
Maar dit doet ons genoegen, dat wij hier en daar zulke recht heldere denkbeelden
ontwikkeld zien ten opzichte van zaken, die anders bij de bedoelde richting
het meest onwaar worden voorgesteld, en vermaningen horen over gebreken,
die iedereen dagelijks in de volgers der orthodoxie hinderen.
Al vonden wij echter hiervan niets in het werk van ROUSSEL,
zoo zouden wij toch doof moeten zijn voor alle Christelijke waarheid,
wanneer wij niet verrukt waren over den ernst en de diepte, die wij in dit boek aantreffen.

ROUSSEL - zij zijn oog ook wat beneveld - is thuis op het gebied des geestelijken levens,
geheel thuis, kent de wonden en de zwakten van het menselijk hart,
kent de gevaren en verzoekingen van het praktisch leven, is een zielen-doktor bij uitnemendheid -
en dan moge hij ijveren voor leerstellingen, hij behoeft ze ons niet op te dringen,
maar wel het waarachtig leven, dat in hem is - en dat nemen wij gaarne over.
Met dat al achten wij een huiselijke lezing van het N.T., als hier wordt aanbevolen,
daar het geheel wordt behandeld in 365 overdenkingen, verkeerd.
Dit jaar (1857) hadden wij Pasen op 12 April;
dus, volgens dit boek, te lezen: Lukas XIII:18-35. Is dat gepast?

ROUSSEL's Één ding is noodig zal zijn weg wel vinden,
Want velen, die den Schrijver hun geestverwant noemen, zijn onverzadigbaar met stichtelijke lectuur.
Wij bevelen het daarenboven den wèl-ontwikkelde aan,
die (zoo als het heet) met oordeel des onderscheids weet te lezen;
En gij, H.H. Predikanten of studenten in de theologie!
Kunt ge 't u aanschaffen, of later op een actie voor een prijsje machtig worden,
- laat de gelegenheid niet voorbijgaan! - 't geeft vrij wat voor den preekstoel,
en voor 't krankbed, en voor de catechisatie, vooral ook:
omdat het VEEL VOOR HET EIGEN HART geeft.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dagboeken

Bericht door helma »

Wij lezen deze:
Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wij lezen deze:
Afbeelding
Bestaat van dit boek ook een hertaalde versie? Ik bedoel een redelijk recente hertaling?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken

Bericht door -DIA- »

En verder zijn we na bijna 20 jaar weer opnieuw begonnen met
Teerkost op de weg
door
ds. J. Koster
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dagboeken

Bericht door helma »

@Dia:
Het zien op Jezus is de titel van het bekende standaardwerk van Isaac Ambrosius (1604-1664). Voor velen geldt het motto: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat heeft wellicht te maken met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Om het geheel toegankelijk te maken is daarom een selectie uit dit handboek gemaakt, geschikt voor dagboekgebruik. J.M. Vermeulen, bekend van zijn biografi eën over predikanten, heeft op zorgvuldige wijze, met behoud van de oorspronkelijke opzet, een bijzonder fraai dagboek samengesteld. De tekst is geredigeerd, zinnen zijn ingekort, verouderde woorden zijn vervangen, zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen.
Ambrosius beschrijft het borgwerk van Christus in tien onderdelen, uitgewerkt in tachtig thema's, die in vervolgseries aan de orde komen. Deze volgorde wordt ook in het dagboek aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Een bijzonder dagboek, over een thema dat de moeite waard is een jaar lang te overdenken.


J.M. Vermeulen, bekend publicist, redacteur en biograaf, heeft na eerdere geliefde (dag)boeken, ook nu weer een belangrijk theologisch werk voor een breed publiek toegankelijk gemaakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dagboeken

Bericht door -DIA- »

helma schreef:@Dia:
Het zien op Jezus is de titel van het bekende standaardwerk van Isaac Ambrosius (1604-1664). Voor velen geldt het motto: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat heeft wellicht te maken met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Om het geheel toegankelijk te maken is daarom een selectie uit dit handboek gemaakt, geschikt voor dagboekgebruik. J.M. Vermeulen, bekend van zijn biografi eën over predikanten, heeft op zorgvuldige wijze, met behoud van de oorspronkelijke opzet, een bijzonder fraai dagboek samengesteld. De tekst is geredigeerd, zinnen zijn ingekort, verouderde woorden zijn vervangen, zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen.
Ambrosius beschrijft het borgwerk van Christus in tien onderdelen, uitgewerkt in tachtig thema's, die in vervolgseries aan de orde komen. Deze volgorde wordt ook in het dagboek aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Een bijzonder dagboek, over een thema dat de moeite waard is een jaar lang te overdenken.


J.M. Vermeulen, bekend publicist, redacteur en biograaf, heeft na eerdere geliefde (dag)boeken, ook nu weer een belangrijk theologisch werk voor een breed publiek toegankelijk gemaakt.
De vraag stelde ik eigenlijk voor een vriendin die op bed geen zwaar boek meer kan lezen.
Nu heeft ze een zogenaamde e-reader, waar de tekst van dit boek in staat.
Ze kan zich niet aan de indruk ontworstelen dat er modernere theologische gedachten zijn
ingeslopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie