"De Hemelse Man"

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nee
er werd gezegd dat het pijlen van de satan zijn om verwarring te zaaien

en dat is zo

want verwarring zaait het in ieder geval
toch?
Toch is dan óf het boek een pijl van de satan óf de brief....

Die brief kan ook nog een waarschuwing zijn waartoe die Chinese predikanten gedreven zijn door de Heilige Geest!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

jammer dat anemoon haar oordeel al klaar heeft voordat de dingen goed onderzocht zijn.

heb ik hier ooit iemand op het forum meerdere malen horen beweren dat je iets persoonlijk meegemaakt en onderzocht moet hebben vóór je een oordeel mag vellen....?????
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Sjonge, gaan ze hier ook al ruziezoeken ....:bu

satan had vast niet gedacht dat dat balletje tot in deze hoek zou rollen....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sjonge, gaan ze hier ook al ruziezoeken ....:bu

satan had vast niet gedacht dat dat balletje tot in deze hoek zou rollen....
Wat wil je hiermee zeggen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sjonge, gaan ze hier ook al ruziezoeken ....:bu

satan had vast niet gedacht dat dat balletje tot in deze hoek zou rollen....
Wat wil je hiermee zeggen?
Verwarring
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sjonge, gaan ze hier ook al ruziezoeken ....:bu

satan had vast niet gedacht dat dat balletje tot in deze hoek zou rollen....
ik betreur het als mensen binnen de kortste keren een discussie proberen dood te slaan door te gaan smijten met termen als satan, dood, hel en verdoemenis.

Ik wil pleiten voor de grootste terughoudendheid in het gebruik van dit soort termen. Laten we een beetje bescheiden blijven en niet doen alsof wij precies weten waar de satan wel of niet achter zit als er een discussie gevoerd wordt op een reformatorisch forum. En als we al op zoek zijn naar het werk van de duivel, laten we dan allereerst de hand in eigen boezem steken!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sjonge, gaan ze hier ook al ruziezoeken ....:bu

satan had vast niet gedacht dat dat balletje tot in deze hoek zou rollen....
Wat wil je hiermee zeggen?
Verwarring
Waarom kan de brief geen door de Heilige Geest gedreven waarschuwing zijn?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Gabrielle noemde iets van satan en Anemoon bevestigde dat. De constatering van Anemoon was dat het in ieder geval verwarring zaait. Lijkt me een objectief waarneembare conclusie. Vervolgens wordt anemoon beschuldigd van oordelen. Dat vind ik onterecht. En de felle toon ook.

En of het door de Heilige Geest gedreven is weet ik niet en kunnen we vanuit hier ook niet beoordelen. De tijd zal het leren.

[Aangepast op 3/12/04 door Miscanthus]
HansB

Bericht door HansB »

Ik was net van plan om dat boek te gaan kopen. Zal ik daar nu maar even mee wachten. Wel jammer omdat ik er al zoveel over gehoord heb. Ik had er zin in om het te gaan lezen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door HansB
Ik was net van plan om dat boek te gaan kopen. Zal ik daar nu maar even mee wachten. Wel jammer omdat ik er al zoveel over gehoord heb. Ik had er zin in om het te gaan lezen.
Tja, dan kun je eerst nog het topic lezen over een rechte slag met een kromme stok! ;)
HansB

Bericht door HansB »

Misschien zoek ik niet goed. Maar die topic over die kromme stok kan ik niet vinden. Waar staat die?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Even wachten.

Er worden dus wel vraagtekens gezet bij de brief van vooraanstaande Chinese predikanten en niet bij het boek 'De Hemelse Man'.

Ik weet overigens niet wat ik van dit verhaal (het boek vs de brief) moet denken, maar waarom weten jullie al wie van beide partijen gelijk heeft?

Ik heb daar geen enkele aanwijzing voor.....
Ik vind de citaten die het Rd uit die brief heeft geplukt ook niet zo heel erg duidelijk, maar ik denk dat ik wel weet waar ik de argumenten van die briefschrijvers moet zoeken.

Als je de geschiedenis van de vroege kerk bestudeert, dan kom je een opvallende parallel tegen. Ook daar stond namelijk in de tijd van de vervolging de vraag centraal, of je wel mocht vluchten. Mijn gebrekkige geheugen verteld mij dat o.a. Cyprianus (het kan ook Tertullianus zijn geweest) in die tijd is ondergedoken, en toen die situatie enigszins gestabiliseerd was, en hij weer een meer openbare rol in de kerk ging vervullen, hij als ketters gebrandmerkt werd. Daarbij wordt dan vooral verweten dat hij lijf en goed niet geheel over had voor de zaak des Heeren. Cyprianus weerlegde deze bezwaren, met het argument dat hij door ondergedoken te zijn, hij zijn gemeente kan blijven dienen.
Deze vragen hebben wel specifiek betrekking op het martelaarschap, en het verbaast mij niets dat dezelfde moeilijkheid nu aan de orde komt binnen de Chinese Kerk.

[Aangepast op 3/12/04 door Herman]
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoe is het mogelijk zelf over een boek krijgende forumleden hier ruzie.

Het is altijd nog zo -----HOOR EN WEDERHOOR EN BEWIJZEN .
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Herman
Oorspronkelijk gepost door Pim
Even wachten.

Er worden dus wel vraagtekens gezet bij de brief van vooraanstaande Chinese predikanten en niet bij het boek 'De Hemelse Man'.

Ik weet overigens niet wat ik van dit verhaal (het boek vs de brief) moet denken, maar waarom weten jullie al wie van beide partijen gelijk heeft?

Ik heb daar geen enkele aanwijzing voor.....
Ik vind de citaten die het Rd uit die brief heeft geplukt ook niet zo heel erg duidelijk, maar ik denk dat ik wel weet waar ik de argumenten van die briefschrijvers moet zoeken.

Als je de geschiedenis van de vroege kerk bestudeert, dan kom je een opvallende parallel tegen. Ook daar stond namelijk in de tijd van de vervolging de vraag centraal, of je wel mocht vluchten. Mijn gebrekkige geheugen verteld mij dat o.a. Cyprianus (het kan ook Tertullianus zijn geweest) in die tijd is ondergedoken, en toen die situatie enigszins gestabiliseerd was, en hij weer een meer openbare rol in de kerk ging vervullen, hij als ketters gebrandmerkt werd. Daarbij wordt dan vooral verweten dat hij lijf en goed niet geheel over had voor de zaak des Heeren. Cyprianus weerlegde deze bezwaren, met het argument dat hij door ondergedoken te zijn, hij zijn gemeente kan blijven dienen.
Deze vragen hebben wel specifiek betrekking op het martelaarschap, en het verbaast mij niets dat dezelfde moeilijkheid nu aan de orde komt binnen de Chinese Kerk.

[Aangepast op 3/12/04 door Herman]
Nu ga ik even mijn geheugen meelaten doen, voor zover ik weet was Cyprianus niet zelf ondergedoken, maar nam hij het op voor mensen die dit wel hadden gedaan. Later kwam de beweging van de Donatisten op, zij wilden heel zuivere bisschoppen en verwierpen veel bisschoppen van de katholieke kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie