Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Jongere »

Wilma van den Berg schreef: Helemaal mee eens. Die eerst heb ik ook gelezen, maar de rest dus echt niet....
Kan je ook nog uitleggen waarom niet? Ik vind het één van de beste christelijke schrijvers die ik ken.
Ik vond van Lewis erg mooi:
- Onversneden Christendom
- De afschaffing van de mens
- Verrast door Vreugde
- Malacandra & Perelandra
- Brieven uit de hel
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Boeken van Max Lucado zal ik nooit lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:Boeken van Max Lucado zal ik nooit lezen.
ach...ik heb gister nog voorgelezen uit de nerflanders. En het raakte me weer...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Of boeken van Henri Nouwen...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Ariene »

J.C. Philpot schreef:Of boeken van Henri Nouwen...
dat is echt een gemis!

deze man schrijft zulke mooie dingen!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Ichtus »

J.C. Philpot schreef:Of boeken van Henri Nouwen...
Hij was pas nog in de uitzending van Hour of Power. Zijn preken werden in de herhaling gedaan...
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ariene schreef:
J.C. Philpot schreef:Of boeken van Henri Nouwen...
dat is echt een gemis!

deze man schrijft zulke mooie dingen!
Die man gelooft dat je ook via de weg van het Zen-boeddhisme tot God kan komen, dat is pas een gemis...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door jakobmarin »

J.C. Philpot schreef:
Ariene schreef:
J.C. Philpot schreef:Of boeken van Henri Nouwen...
dat is echt een gemis!

deze man schrijft zulke mooie dingen!
Die man gelooft dat je ook via de weg van het Zen-boeddhisme tot God kan komen, dat is pas een gemis...
Wel alles vertellen Philpot:
Nouwen gebruikt herhaling in zijn gebeden tot God, zoals het boeddisme zijn mantra's heeft (herhalen van steeds dezelfde woorden) en zoals Rick Warren in zijn boek de zgn. ademgebeden heeft.
Het is niet mijn manier, moet ik zeggen, maar om dat direct te zeggen dat Nouwen leert dat je via het boeddisme bij God kan komen is misleidend.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ichtus schreef:Hij was pas nog in de uitzending van Hour of Power.
En dat is een programma dat ik nooit zal kijken.

Enige interessante uitspraken van dominee Robert Schuller (oprichter Hourof Power):

Wie bezit het vee op duizend heuvels, ertsmijnen die nooit ontdekt werden en die te wachten liggen om miljonairs te maken van eenvoudige boerenzonen? Neem Christus als uw Partner en geef Hem een kans om het mirakel te werken dat Hij beloofde: “Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben, en overvloed hebben” .

Ik wijs er sterk op dat zelfliefde de ultieme wil van de mens is - dat wat u echt wilt, boven alle andere dingen in de wereld, is het bewustzijn dat u een waardig persoon bent.

Konden wij onszelf maar genoeg liefhebben om tot God te durven naderen … Maar wij voelen ons te onwaardig. De ene laag van negatief gedrag wordt op de andere geplaatst, tot wij ons vertonen als opstandige zondaars. Maar onze rebellie is een reactie, niet onze natuur. Van nature zijn wij vreesachtig , niet slecht. Erfzonde is geen boosaardige karaktertrek ; het is een ge-neigdheid tot wantrouwen … zeg niet dat de kern van de menselijke ziel ondeugend is. Als dat zo zou zijn, dan is het menselijke wezen waarlijk totaal verdorven. Maar positief Christendom houdt niet vast aan menselijke verdorvenheid, maar aan menselijke onbekwaamheid.

Hij heeft ze nooit “zondaars” genoemd. Hij zag grote mogelijkheden in elk van deze mensen. Hoe heeft hij toch getracht hen het gevoel te geven van zelfachting en de waardigheid die zij verdienden! Zij waren tenslotte menselijke wezens, afstammelingen van God.

Christus heeft altijd getracht om de mensen hun zelfbeeld op te krikken. Wanneer Hij immorele mensen ontmoette, noemde Hij hen nooit zondaars. Nooit!.
Hij geloofde in de waardigheid van het individu. Zodus noemde Hij nooit iemand een zondaar. Hij zag het individu altijd als een heilige.

Wedergeboren worden betekent dat wij moeten veranderd worden van een negatief tot een positief zelfbeeld - van inferioriteit naar zelfrespect, van vrees naar liefde, van twijfel naar vertrouwen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Een citaat van Henri Nouwen, wellicht dat dat wat licht op de zaak werpt:
"Today I personally believe that while Jesus came to open the door to God's house, all human beings can walk through that door, whether they know about Jesus or not. Today I see it as my call to help every person claim his or her own way to God."

Wellicht is het nu duidelijk waarom ik geen boeken van Henri Nouwen lees.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Ariene »

jij leest alleen maar boeken van echt bekeerde schrijvers?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ariene schreef:jij leest alleen maar boeken van echt bekeerde schrijvers?
Of iemand echt bekeerd is kan ik niet beoordelen, wel of een schijver/boek bijbelgetrouw is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Ariene »

J.C. Philpot schreef:
Ariene schreef:jij leest alleen maar boeken van echt bekeerde schrijvers?
Of iemand echt bekeerd is kan ik niet beoordelen, wel of een schijver/boek bijbelgetrouw is.
Oké, lees jij dan alleen boeken van schrijvers die bijbel getrouw zijn?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ariene schreef:Oké, lees jij dan alleen boeken van schrijvers die bijbel getrouw zijn?
Qua theologische boeken lees ik normaal gesproken inderdaad alleen boeken van schrijvers die op de hoofdlijnen bijbelgetrouw zijn. Net zoals ik alleen een kookboek van iemand die echt kan koken lees.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 sep 2008, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Ariene »

J.C. Philpot schreef:
Ariene schreef:Oké, lees jij dan alleen boeken van schrijvers die bijbel getrouw zijn?
Qua theologische boeken lees ik normaal gesproken inderdaad alleen boeken van schrijvers die op de hoofdlijnen bijbelgetrouw zijn.
Dus nu trek je een scheidslijn tussen theologische boeken en ....?

Ik kan niet zeggen dat ik Henri Nouwen lees als theologisch boek.
maar ik kan absoluut stilgezet worden door zijn heldere kijk op de dingen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie