Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Jongere »

MarthaMartha schreef:en al lezend door dit topic de volgende aanvulling: ben ik nou gek? ja, zijn visie verschilt hier en daar van de mijne, maar ik heb toch geen gekke dingen gelezen, het boek raakte me nogal, ging me steeds meer herkennen in die verloren zoon.....
[off-topic]
Ja, dat boek van hem schijnt mooi te zijn heb ik al meerdere mensen horen zeggen. Maar een preek die ik van hem zag vond ik eerlijk gezegd inhoudsloos, al zei hij heel mooie dingen op een heel mooie manier. Maar het was een christendom meer gericht op de zelfwaardering van de mensen in de kerk, dan op het brengen van het èchte evangelie.
Maar ik moet eerlijk zijn en zeggen dat dit het enige is wat ik van hem heb gezien. Misschien legde hij in andere preken weer op heel andere dingen de nadruk. Ik hoop het.[/off-topic]

Mensen, graag on-topic hier. :fouet
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:Mensen, graag on-topic hier. :fouet
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:
Lapressa schreef:Ik zeg niet dat je alle boeken MOET lezen.

Ik vraag mij alleen af hoe je van te voren boeken af kunt wijzen als niet Bijbel getrouw, zonder dat zelf getoetst te hebben.
Dat kan. Er zijn gelukkig ook anderen die voor je lezen. Ook zijn er auteurs bij wie je je echt geen illusies hoeft te maken. :)
:humhihi :humhihi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Bonny »

Wolkers en Reve, streekromans. WF Hermans kan ik niemand aanraden
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door jvdg »

Bonny schreef:Wolkers en Reve, streekromans. WF Hermans kan ik niemand aanraden
Hoewel ik het deels met je eens ben, maar hoe kan je iets afraden wat je zelf niet hebt gelezen?

Ik lust geen kaas, maar zal nimmer oordelen over de kwaliteit hiervan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
Bonny schreef:Wolkers en Reve, streekromans. WF Hermans kan ik niemand aanraden
Hoewel ik het deels met je eens ben, maar hoe kan je iets afraden wat je zelf niet hebt gelezen?

Ik lust geen kaas, maar zal nimmer oordelen over de kwaliteit hiervan.
Ik heb wel Hermans gelezen, maar kan het alsnog niemand aanraden. 'Nooit meer slapen' vond ik een vreselijk boek om te lezen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door cosmo »

Dat is dan louter een persoonlijke visie, Jongere. Hermans behoort in mijn ogen tot de beste Nederlandstalige schrijvers van de afgelopen eeuw.

En over Kaas, lees het boek van Elschot eens.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:Dat is dan louter een persoonlijke visie, Jongere. Hermans behoort in mijn ogen tot de beste Nederlandstalige schrijvers van de afgelopen eeuw.
Maar natuurlijk, cosmo. Alles wat ik zeg is louter mijn persoonlijke visie. Zo gaat dat nu eenmaal in een topic met meningen. Maar alsnog bedankt voor de herinnering.

Dan ben ik wel erg benieuwd naar jouw motivatie voor je mening. Iedereen heeft een paar maatstaven waaraan hij bepaald wat goed is of niet. Ik ben benieuwd naar jouw redenen om Hermans zo'n goede schrijver te vinden. Is dat schrijfstijl, is dat inhoud, is dat onderwerpkeuze, etc. Ik wil ook zeker nog wel vertellen waarom voor mij 'Nooit meer slapen' een vreselijk boek was om te lezen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door cosmo »

Hermans is hangt het gedachtengoed van L. Wittgenstein aan, en ik vind dat hij die thematiek uitermate goed heeft verwerkt in zijn boeken. De wijze waarop hij dat doet, spreekt mij zeer aan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek zal ik zeker nooit lezen

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:Hermans is hangt het gedachtengoed van L. Wittgenstein aan, en ik vind dat hij die thematiek uitermate goed heeft verwerkt in zijn boeken. De wijze waarop hij dat doet, spreekt mij zeer aan.
Dat ben ik volledig met je eens. Wàt Hermans vertegenwoordigd, dat doet hij dan ook zeer goed.
Maar ik had al gemerkt dat daar dan het verschil ligt tussen ons. Want ik ken de opvattingen van Wittgenstein (en in zekere zin de concretere uitwerking daarvan door de Wiener Kreis) wel, maar dat zijn absoluut niet mijn opvattingen. En dat zorgt ervoor dat bij het lezen van het boek mijn emotionele betrokkenheid zwaarder meeweegt dan mijn intellectuele betrokkenheid. Dus: ik trek me meer de inhoud van het gedachtengoed aan wat ik duidelijk lees bij Hermans dan dat ik er van kan genieten hoe mooi hij dat heeft verwoord.
Nog altijd liggen Het behouden huis en De donkere kamer van Damocles te wachten, maar na Nooit meer slapen had ik er even genoeg van.
Plaats reactie