E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Vervolgde schreef:Opvallend vind ik dat het argument van het erfgoed ontbreekt.
Bij mij op de plank staan boeken van mijn betovergrootouders, mijn grootouders en mijn ouders. Ik hoop de boeken uiteindelijk ook weer te kunnen doorgeven. Deze boeken spreken tot me dat ik deel ben van de familie. Ik denk dat geen enkele e-reader hier tegenop kan.

Overigens denk ik ook dat zo'n product niet een paar honderd jaar meegaat.
Dat vind ik een heel goed argument.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Maar je kan daar geen boeken lenen, Jantje. Dat kan alleen maar digitaal momenteel; de 'gewone' bibliotheek is helaas gesloten.
Ik leen nooit boeken. De boeken die ik lees wil ik ook zelf houden. Ik kom dus ook nooit in een bibliotheek.
+1

Een interessant of mooi boek wil ik zelf hebben. Zoveel mogelijk nieuw. En een eenmaal gekocht vertrekt slechts zelden als 'tweede kans' naar een volgend adres.
Kijk je ook wel eens tussen je boeken hoe vaak je ze 2 keer leest? Ik had, tot een jaar of 3 terug, ook enorm veel boeken. Toen toch, met soms pijn in het hart, de bezem er een beetje doorheen gehaald.
Nee hoor. Geen enkel probleem. Ik ruim graag op. Zoveel boeken hebben is geen rijkdom, maar ballast.

Wijlen ds. C. Stelwagen schreef eens:
„Lees de Redelijke Godsdienst van Brakel, de Galatenbrief van Luther, de Institutie van Calvijn en nog iets van Kohlbrugge. Verder moet je niet te veel lezen. Veel stichtelijke boekjes komen op hetzelfde neer. Lees fundamentele boeken, waar je over na moet denken, waar je in jezelf wat over kunt blijven murmelen, waar je je handen bij kunt vouwen, waarbij je ook weleens moet vragen: „Heere, wat bedoelt U?”
En ik vind het zo waar... Ik voeg dan stiekem nog wel wat boeken toe: ds. Doornenbal, ds. Winslow, Erskine. Maar verder echt niet. Het is genoeg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Toch een PB van @Jantje om een e-reader te kopen Afbeelding.
In geen enkel geval. :nonnon Absoluut niet zelfs. Ik moet er niet aan denken. Als ik zoiets voor mijn verjaardag zou krijgen, ging het gelijk Marktplaats op.
Tiberius schreef:Mijn lippen zijn verzegeld. :lock
Ja, maar je had heus wel kunnen zeggen dat ík het niet was. En bovendien gebruik je voor dit forum niet je mond om te spreken, maar je handen om te typen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Ok, dus ik had het wel moge zeggen?
Mocht je er een op je verjaardag krijgen dan houd ik me aanbevolen!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bonny »

Vervolgde schreef:Opvallend vind ik dat het argument van het erfgoed ontbreekt.
Bij mij op de plank staan boeken van mijn betovergrootouders, mijn grootouders en mijn ouders. Ik hoop de boeken uiteindelijk ook weer te kunnen doorgeven. Deze boeken spreken tot me dat ik deel ben van de familie. Ik denk dat geen enkele e-reader hier tegenop kan.

Overigens denk ik ook dat zo'n product niet een paar honderd jaar meegaat.
Tjonge, dat zijn best oude boeken. Om welke titels gaat het dan, als ik zo vrij mag zijn?
The Groom's still waiting at the altar
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Ok, dus ik had het wel moge zeggen?
Mocht je er een op je verjaardag krijgen dan houd ik me aanbevolen!
Prima. Ik zal aan je denken. Maar ik acht de kans 0.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Floor schreef:Met interesse volg ik de discussie over e-reader en papieren boek. In de kast heb ik een Kobo Glo HD liggen. Ik herinner me dat ik het lastig vond om er makkelijk boeken op te zetten. Op den duur had ik 2 accounts: een Bol.com e een Kobo. Hierdoor is mijn e-reader in de kast terecht gekomen. Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd hoe jullie de boeken op de e-reader zetten.
Klopt. Daarom moet je geen Kobo-reader nemen. ;)

Vanmorgen heb ik een PB getypt naar een forummer die me vroeg waar op te letten als je een e-reader koopt. Door de bomen zie je algauw het bos niet meer.

Dit is mijn antwoord (enigszins bewerkt). Misschien heb je er wat aan, vooral het dik-gemaakte.
Ja dat is een lastige vraag, omdat er inderdaad sprake is van keuzestress.

Laat ik je maar uitleggen hoe ik het gedaan heb.
De beperkingen bij mij waren budget en wat doe je er mee.

Wat budget betreft: ik wilde een e-reader van ca. 150 euro. Er zijn er ver boven de 200, bijvoorbeeld de Onyx-serie, maar je moet ergens een grens stellen, vind ik. Voor mij was dat die 150 euro.

Wat doe je er mee, dat klinkt makkelijker dan het is.
Het eerste antwoord is: lezen. En dat kunnen ze allemaal, dus daar schiet je niet mee op.
Wat ik wel begrepen heb, is hoe hoger de resolutie, hoe beter leesbaar het is. En ook een schermlicht is heel praktisch. Daarmee vallen de lezers van onder de 100 euro al snel af. (Waarmee ik niet wil zeggen, dat die slecht zijn, maar die hebben geen schermlicht).

Een ander belangrijk criterium vind ik: hoe makkelijk kan je er boeken op zetten?
Dan blijven er drie groepen over.
1. Kindle van Amazon. Deze zijn erg aan Amazon gelinkt. Het is omslachtig om er andere boeken op te zetten, namelijk via een bestandsconversie en een kabeltje aansluiten. Om beide redenen viel die voor mij af.
2. Kobo. Deze zijn op bol.com gericht. Ze zijn erg handig als je alleen maar bij Bol koopt en/of leent (via Kobo Plus). Voor digibeten is het een goede oplossing. Nadeel is: als je boeken elders vandaan hebt (en dat heb ik nogal), dan is het omslachtig om die op je reader te krijgen: ook weer via een kabeltje.
3. Pocketbook. Het grote voordeel van Pocketbook vind ik dat ze niet aan een specifieke winkel zijn gebonden. Je kan je boeken er via een Dropbox-map op zetten en er weer afhalen (als je dat wilt). Geen gedoe met kabeltjes. Je kan je boeken dus bij Bol.com kopen, of bij Amazon, of elders. Ik heb boeken van Theologienet, enz. Ik leen ook vaak boeken bij de onlinebibliotheek.nl; zo lang je maar een epub, pdf of ascm kan downloaden naar je Dropbox-map, dan werkt het prima.

Alles bij elkaar kwam ik op de Pocketbook Lux 4 uit, rond de 130 euro; een hoesje erbij en dan zit je tegen de 150.
Nu hebben ze bij Mediamarkt in januari jaarlijks een geen-btw-actie (dus 21% korting), waardoor het iets duurdere model Pocketbook HD 3 (met betere resolutie, verder identiek) van 180 euro zakte naar 135 euro. Die heb ik toen gekocht en geen moment spijt van gehad. ;)

Wat je wel moet realiseren, als je veel prentenboeken bekijkt, zoals Huisman op het forum aangeeft, dan werkt een tablet inderdaad beter.

En als je voor een tamelijke digibeet moet kiezen, zou ik Kobo adviseren. De gebruikskosten zijn wel iets hoger (Kobo Plus is dacht ik 13 euro per maand, terwijl de Onlinebibliotheek 45 euro per jaar is), maar voor een leek is het veel minder gedoe.

Hopelijk heb je hier wat aan. ;)
Succes met je zoektocht.
Dank je Tiberius!

Mijn ereader ligt net als die van @ Floor ook te verstoffen in de kast. Het overzetten van boeken vind ik echt wel een ding. Ik koop nog graag een mooi boek, maar tijdens de vakantie lees ik meestal van de e reader en dan is dat toch ook best prettig. Het scheelt een hoop sjouwwerk van alle boeken je je mee wil nemen.

Bij bol hebben ze voor kinderen in de corona periode nu de thuisblijvertjes actie. Elke vrijdag 10 boeken voor 0,01 cent per stuk. Nu hebben wij de kobo op onze tablet gedownload en leest dochter van de tablet (eindelijk) ook boeken. Zij deed namelijk alles om lezen te ontlopen, maar van een beeldscherm af vindt zij bere interessant :0
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Floor schreef:Met interesse volg ik de discussie over e-reader en papieren boek. In de kast heb ik een Kobo Glo HD liggen. Ik herinner me dat ik het lastig vond om er makkelijk boeken op te zetten. Op den duur had ik 2 accounts: een Bol.com e een Kobo. Hierdoor is mijn e-reader in de kast terecht gekomen. Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd hoe jullie de boeken op de e-reader zetten.
Klopt. Daarom moet je geen Kobo-reader nemen. ;)

Vanmorgen heb ik een PB getypt naar een forummer die me vroeg waar op te letten als je een e-reader koopt. Door de bomen zie je algauw het bos niet meer.

Dit is mijn antwoord (enigszins bewerkt). Misschien heb je er wat aan, vooral het dik-gemaakte.
Ja dat is een lastige vraag, omdat er inderdaad sprake is van keuzestress.

Laat ik je maar uitleggen hoe ik het gedaan heb.
De beperkingen bij mij waren budget en wat doe je er mee.

Wat budget betreft: ik wilde een e-reader van ca. 150 euro. Er zijn er ver boven de 200, bijvoorbeeld de Onyx-serie, maar je moet ergens een grens stellen, vind ik. Voor mij was dat die 150 euro.

Wat doe je er mee, dat klinkt makkelijker dan het is.
Het eerste antwoord is: lezen. En dat kunnen ze allemaal, dus daar schiet je niet mee op.
Wat ik wel begrepen heb, is hoe hoger de resolutie, hoe beter leesbaar het is. En ook een schermlicht is heel praktisch. Daarmee vallen de lezers van onder de 100 euro al snel af. (Waarmee ik niet wil zeggen, dat die slecht zijn, maar die hebben geen schermlicht).

Een ander belangrijk criterium vind ik: hoe makkelijk kan je er boeken op zetten?
Dan blijven er drie groepen over.
1. Kindle van Amazon. Deze zijn erg aan Amazon gelinkt. Het is omslachtig om er andere boeken op te zetten, namelijk via een bestandsconversie en een kabeltje aansluiten. Om beide redenen viel die voor mij af.
2. Kobo. Deze zijn op bol.com gericht. Ze zijn erg handig als je alleen maar bij Bol koopt en/of leent (via Kobo Plus). Voor digibeten is het een goede oplossing. Nadeel is: als je boeken elders vandaan hebt (en dat heb ik nogal), dan is het omslachtig om die op je reader te krijgen: ook weer via een kabeltje.
3. Pocketbook. Het grote voordeel van Pocketbook vind ik dat ze niet aan een specifieke winkel zijn gebonden. Je kan je boeken er via een Dropbox-map op zetten en er weer afhalen (als je dat wilt). Geen gedoe met kabeltjes. Je kan je boeken dus bij Bol.com kopen, of bij Amazon, of elders. Ik heb boeken van Theologienet, enz. Ik leen ook vaak boeken bij de onlinebibliotheek.nl; zo lang je maar een epub, pdf of ascm kan downloaden naar je Dropbox-map, dan werkt het prima.

Alles bij elkaar kwam ik op de Pocketbook Lux 4 uit, rond de 130 euro; een hoesje erbij en dan zit je tegen de 150.
Nu hebben ze bij Mediamarkt in januari jaarlijks een geen-btw-actie (dus 21% korting), waardoor het iets duurdere model Pocketbook HD 3 (met betere resolutie, verder identiek) van 180 euro zakte naar 135 euro. Die heb ik toen gekocht en geen moment spijt van gehad. ;)

Wat je wel moet realiseren, als je veel prentenboeken bekijkt, zoals Huisman op het forum aangeeft, dan werkt een tablet inderdaad beter.

En als je voor een tamelijke digibeet moet kiezen, zou ik Kobo adviseren. De gebruikskosten zijn wel iets hoger (Kobo Plus is dacht ik 13 euro per maand, terwijl de Onlinebibliotheek 45 euro per jaar is), maar voor een leek is het veel minder gedoe.

Hopelijk heb je hier wat aan. ;)
Succes met je zoektocht.
Dank je Tiberius!

Mijn ereader ligt net als die van @ Floor ook te verstoffen in de kast. Het overzetten van boeken vind ik echt wel een ding. Ik koop nog graag een mooi boek, maar tijdens de vakantie lees ik meestal van de e reader en dan is dat toch ook best prettig. Het scheelt een hoop sjouwwerk van alle boeken je je mee wil nemen.

Bij bol hebben ze voor kinderen in de corona periode nu de thuisblijvertjes actie. Elke vrijdag 10 boeken voor 0,01 cent per stuk. Nu hebben wij de kobo op onze tablet gedownload en leest dochter van de tablet (eindelijk) ook boeken. Zij deed namelijk alles om lezen te ontlopen, maar van een beeldscherm af vindt zij enorm interessant :0
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

De Kobo-app op je iPad doet inderdaad (vrijwel) hetzelfde als een fysieke Kobo-reader.

Je hoort vaak dat een Kobo-reader geselecteerd wordt vanwege zijn gebruikersvriendelijkheid.
Maar dat geldt voor het lezen; voor het erop-zetten van e-books van buiten Bol.com is hij juist niet zo gebruikersvriendelijk. Daar heb je behoorlijk wat ict-vaardigheden voor nodig. Daarom ligt hij bij meerdere mensen gewoon te verstoffen: die nemen de moeite niet meer om dat omslachtige proces steeds weer in te gaan.
Ik heb hem om die reden verruild voor een Pocketbook; vooral de nieuwere modellen zijn een stuk gebruikersvriendelijker en sneller geworden ten opzichte van de oudere. (De oudere modellen kampten met traagheid bij het omslaan van de bladzijden: hij buffert steeds vijf pagina's en het duurde even voordat een volgend setje van vijf geladen was. Let daar op, mocht je een tweedehands exemplaar willen kopen)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door dennis »

Wat ik nog mis in de hele discussie is de invloed op het aanbod van boeken. Op E-books wordt veel minder verdiend door uitgevers. Veel uitgevers schijnen er zelfs geld op toe te leggen. Als dat zo blijft zal het aanbod van nieuwe boeken in de toekomst misschien erg verschralen...
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

dennis schreef:Wat ik nog mis in de hele discussie is de invloed op het aanbod van boeken. Op E-books wordt veel minder verdiend door uitgevers. Veel uitgevers schijnen er zelfs geld op toe te leggen. Als dat zo blijft zal het aanbod van nieuwe boeken in de toekomst misschien erg verschralen...
Ik snap dit wel ja, maar als je ziet hoe lang het duurt voordat je het boek krijgt, ik heb ook wel eens een maand moeten wachten, ja dat wil je niet nog een keer.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:De Kobo-app op je iPad doet inderdaad (vrijwel) hetzelfde als een fysieke Kobo-reader.

Je hoort vaak dat een Kobo-reader geselecteerd wordt vanwege zijn gebruikersvriendelijkheid.
Maar dat geldt voor het lezen; voor het erop-zetten van e-books van buiten Bol.com is hij juist niet zo gebruikersvriendelijk. Daar heb je behoorlijk wat ict-vaardigheden voor nodig. Daarom ligt hij bij meerdere mensen gewoon te verstoffen: die nemen de moeite niet meer om dat omslachtige proces steeds weer in te gaan.
Ik heb hem om die reden verruild voor een Pocketbook; vooral de nieuwere modellen zijn een stuk gebruikersvriendelijker en sneller geworden ten opzichte van de oudere. (De oudere modellen kampten met traagheid bij het omslaan van de bladzijden: hij buffert steeds vijf pagina's en het duurde even voordat een volgend setje van vijf geladen was. Let daar op, mocht je een tweedehands exemplaar willen kopen)
Ik gebruik met veel tevredenheid een Kobo-reader.
Ik vind het wel meevallen met die gebruiksvriendelijkheid. Zo veel vaardigheden zijn er toch niet nodig om een kabeltje te gebruiken? Je sleept een bestandje naar de reader en klaar is kees.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

dennis schreef:Wat ik nog mis in de hele discussie is de invloed op het aanbod van boeken. Op E-books wordt veel minder verdiend door uitgevers. Veel uitgevers schijnen er zelfs geld op toe te leggen. Als dat zo blijft zal het aanbod van nieuwe boeken in de toekomst misschien erg verschralen...
Ik begrijp je argument.
Maar m.i. kunnen ze dan beter het verdienmodel aanpassen. Op iets langere termijn denk ik dat je met e-books meer kan verdienen, omdat je het boek eigenlijk nooit uit de handel hoeft te halen. Het neemt immers geen ruimte in beslag.
Overigens is een verschraald boekenaanbod misschien niet eens zo heel erg, gezien de soms erg matige boeken dit op de markt komen.

Als je zelf schrijft, kan je ook zelf je e-books uit gaan geven. Dan ben je niet meer afhankelijk van de goodwill van een uitgever of je boek uitgegeven wordt of niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:De Kobo-app op je iPad doet inderdaad (vrijwel) hetzelfde als een fysieke Kobo-reader.

Je hoort vaak dat een Kobo-reader geselecteerd wordt vanwege zijn gebruikersvriendelijkheid.
Maar dat geldt voor het lezen; voor het erop-zetten van e-books van buiten Bol.com is hij juist niet zo gebruikersvriendelijk. Daar heb je behoorlijk wat ict-vaardigheden voor nodig. Daarom ligt hij bij meerdere mensen gewoon te verstoffen: die nemen de moeite niet meer om dat omslachtige proces steeds weer in te gaan.
Ik heb hem om die reden verruild voor een Pocketbook; vooral de nieuwere modellen zijn een stuk gebruikersvriendelijker en sneller geworden ten opzichte van de oudere. (De oudere modellen kampten met traagheid bij het omslaan van de bladzijden: hij buffert steeds vijf pagina's en het duurde even voordat een volgend setje van vijf geladen was. Let daar op, mocht je een tweedehands exemplaar willen kopen)
Ik gebruik met veel tevredenheid een Kobo-reader.
Ik vind het wel meevallen met die gebruiksvriendelijkheid. Zo veel vaardigheden zijn er toch niet nodig om een kabeltje te gebruiken? Je sleept een bestandje naar de reader en klaar is kees.
Voor jou misschien wel ja.
Zelf heb ik de neiging om zo'n e-book dan maar snel op mijn iPad te lezen en niet de moeite te nemen om op de e-reader te zetten.
Of alleen boeken die ik op zondag wil lezen op de e-reader ('s zondags gebruik ik mijn iPad uit principe liever niet).
Maar wellicht ligt dat aan mij hoor. Alles wat ik hier in dit topic schrijf, reflecteert overigens sowieso mijn eigen mening en ervaring.
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben IT’r en juist daarom wil ik alles zo makkelijk mogelijk. Dus geen gedoe met kabeltjes maar zoveel mogelijk via cloud.
Plaats reactie