E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jongere »

Ik denk dat het vooral met je context te maken heeft wat je als gedoe ervaart. Als je cloud gewend bent, raak je er denk ik ook een beetje door verwend. Had je vroeger nog een ritje naar een boekhandel, inmiddels is een kabeltje gebruiken al meer gedoe dan zonder kabeltje.
Net vanochtend schafte ik een e-book aan via bol.com; dat synchroniseert direct op de e-reader en verschijnt in m'n bibliotheek. Dat is natuurlijk het handigst. Maar iets met een kabeltje op een apparaat zetten ervaar ik echt nog niet als heel belastend. Het is een stapje meer, maar daar ben je in 3 minuten mee klaar.
Ik vind e-books / de e-reader prettig werken, maar merk dat ik het alleen voor b-boeken reserveer. Een boek dat ik bijv. met een leeskring bespreek, maar daarna niet snel nog eens zal pakken. De echte klassiekers, nieuwe theologische werken, etc. - die heb ik het liefst in handen. Sterker nog: die haal ik het liefst bij een fysieke boekhandel. Ik vind het heel jammer dat een groot deel daarvan momenteel op omvallen staat.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Maar je kan daar geen boeken lenen, Jantje. Dat kan alleen maar digitaal momenteel; de 'gewone' bibliotheek is helaas gesloten.
Ik leen nooit boeken. De boeken die ik lees wil ik ook zelf houden. Ik kom dus ook nooit in een bibliotheek.
+1

Een interessant of mooi boek wil ik zelf hebben. Zoveel mogelijk nieuw. En een eenmaal gekocht vertrekt slechts zelden als 'tweede kans' naar een volgend adres.
Kijk je ook wel eens tussen je boeken hoe vaak je ze 2 keer leest? Ik had, tot een jaar of 3 terug, ook enorm veel boeken. Toen toch, met soms pijn in het hart, de bezem er een beetje doorheen gehaald.
Het aantal keer lezen is voor mij niet van belang. Het varieert in mijn boekenkasten van 0 tot +-25 keer.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
dennis schreef:Wat ik nog mis in de hele discussie is de invloed op het aanbod van boeken. Op E-books wordt veel minder verdiend door uitgevers. Veel uitgevers schijnen er zelfs geld op toe te leggen. Als dat zo blijft zal het aanbod van nieuwe boeken in de toekomst misschien erg verschralen...
Ik snap dit wel ja, maar als je ziet hoe lang het duurt voordat je het boek krijgt, ik heb ook wel eens een maand moeten wachten, ja dat wil je niet nog een keer.
Bij Hertog.nl, Banier.nl, Bol.com, vrijwel altijd binnen één dag. ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Niet doen! ;)
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Herman schreef:Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Niet doen! ;)
Prima. Ik stuur je even een tikkie voor het fonds 'Help Herman zijn fysieke boekenvoorraad verdubbelen'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Ik heb zelf al 5 jaar een Kobo, waar ik nog steeds best tevreden mee ben. Ik vind het wel jammer dat ik de boeken met een kabeltje erop moet zetten. Een Dropboxfunctie zoals bij de Pocketbook lijkt me erg handig, al heb ik met dat merk geen ervaring.

Een Kindle zou ik niet nemen, omdat die geen epub formaat ondersteund.

Verder: zorg dat je er 1 met backlight heb (dan kun je in het donker lezen) en met een e-inkt scherm (rustig voor de ogen en heel energiezuinig).

Tiberius heeft verder wel wat goede richtlijnen gegeven:
Tiberius schreef:Ja dat is een lastige vraag, omdat er inderdaad sprake is van keuzestress.

Laat ik je maar uitleggen hoe ik het gedaan heb.
De beperkingen bij mij waren budget en wat doe je er mee.

Wat budget betreft: ik wilde een e-reader van ca. 150 euro. Er zijn er ver boven de 200, bijvoorbeeld de Onyx-serie, maar je moet ergens een grens stellen, vind ik. Voor mij was dat die 150 euro.

Wat doe je er mee, dat klinkt makkelijker dan het is.
Het eerste antwoord is: lezen. En dat kunnen ze allemaal, dus daar schiet je niet mee op.
Wat ik wel begrepen heb, is hoe hoger de resolutie, hoe beter leesbaar het is. En ook een schermlicht is heel praktisch. Daarmee vallen de lezers van onder de 100 euro al snel af. (Waarmee ik niet wil zeggen, dat die slecht zijn, maar die hebben geen schermlicht).

Een ander belangrijk criterium vind ik: hoe makkelijk kan je er boeken op zetten?
Dan blijven er drie groepen over.
1. Kindle van Amazon. Deze zijn erg aan Amazon gelinkt. Het is omslachtig om er andere boeken op te zetten, namelijk via een bestandsconversie en een kabeltje aansluiten. Om beide redenen viel die voor mij af.
2. Kobo. Deze zijn op bol.com gericht. Ze zijn erg handig als je alleen maar bij Bol koopt en/of leent (via Kobo Plus). Voor digibeten is het een goede oplossing. Nadeel is: als je boeken elders vandaan hebt (en dat heb ik nogal), dan is het omslachtig om die op je reader te krijgen: ook weer via een kabeltje.
3. Pocketbook. Het grote voordeel van Pocketbook vind ik dat ze niet aan een specifieke winkel zijn gebonden. Je kan je boeken er via een Dropbox-map op zetten en er weer afhalen (als je dat wilt). Geen gedoe met kabeltjes. Je kan je boeken dus bij Bol.com kopen, of bij Amazon, of elders. Ik heb boeken van Theologienet, enz. Ik leen ook vaak boeken bij de onlinebibliotheek.nl; zo lang je maar een epub, pdf of ascm kan downloaden naar je Dropbox-map, dan werkt het prima.

Alles bij elkaar kwam ik op de Pocketbook Lux 4 uit, rond de 130 euro; een hoesje erbij en dan zit je tegen de 150.
Nu hebben ze bij Mediamarkt in januari jaarlijks een geen-btw-actie (dus 21% korting), waardoor het iets duurdere model Pocketbook HD 3 (met betere resolutie, verder identiek) van 180 euro zakte naar 135 euro. Die heb ik toen gekocht en geen moment spijt van gehad. ;)

Wat je wel moet realiseren, als je veel prentenboeken bekijkt, zoals Huisman op het forum aangeeft, dan werkt een tablet inderdaad beter.

En als je voor een tamelijke digibeet moet kiezen, zou ik Kobo adviseren. De gebruikskosten zijn wel iets hoger (Kobo Plus is dacht ik 13 euro per maand, terwijl de Onlinebibliotheek 45 euro per jaar is), maar voor een leek is het veel minder gedoe.

Hopelijk heb je hier wat aan. ;)
Succes met je zoektocht.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 mei 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Mannetje schreef:
Herman schreef:Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Niet doen! ;)
Prima. Ik stuur je even een tikkie voor het fonds 'Help Herman zijn fysieke boekenvoorraad verdubbelen'.
Ik heb zelf Bookspot.nl
Hoef je alleen maar Acrobat Reader te downloaden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
En waarom raad je dat af? E-books hebben veel voordelen. Ze zijn duurzamer, gebruiken minder fysieke ruimte, je kunt veel boeken tegelijkertijd meenemen, etc.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
Als je een e-reader hebt kun je goedkoper boeken kopen, en ook veel gratis boeken. Als je veel leest verdien je het zo terug.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
En waarom raad je dat af? E-books hebben veel voordelen. Ze zijn duurzamer, gebruiken minder fysieke ruimte, je kunt veel boeken tegelijkertijd meenemen, etc.
Lees het draadje maar terug.

@J.C. Philpot, ik lees veel, maar wel langzaam. Anders raak ik de draad snel kwijt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Lees het draadje maar terug.
Je vindt de geur van boeken belangrijk en je wilt voelen. Dat zijn ongeveer de enige argumenten die je noemt. Het zijn bovendien subjectieve argumenten. Je kunt je ook nog met paard en wagen verplaatsen of met de vélocipède, dat doen we ook niet meer. Hooguit kortstondig voor het plezier, maar niet als reguliere wijze van transport. Welkom in de moderne tijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
Als je een e-reader hebt kun je goedkoper boeken kopen, en ook veel gratis boeken. Als je veel leest verdien je het zo terug.
Bovendien kan je eindeloos boeken lenen via de online bibliotheek. Zonder dat je de deur uit hoeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: E-reader of fysiek boek (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Ik raad het kopen van een e-reader ten zeerste af. Je kunt beter boeken kopen voor dat geld.
Als je een e-reader hebt kun je goedkoper boeken kopen, en ook veel gratis boeken. Als je veel leest verdien je het zo terug.
Bovendien kan je eindeloos boeken lenen via de online bibliotheek. Zonder dat je de deur uit hoeft.
Dat hoeft ook niet als je gewone boeken aanschaft. Gebr. Koster, Den Hertog en Uitgeverij De Banier hebben allen ook een webshop. Je kunt vaak zelfs achteraf betalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie