Watchman Nee

gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Watchman Nee

Bericht door gerrit de 2e »

Ik heb al heel wat van deze man gelezen. Hij schijnt dispensationalist te zijn, en vele beweren dat hij Arminiaans is. Ok, hij is wat activistisch maar dat is het woord in zekere (dezelfde) zin ook, maar om hem nou Arminiaans te noemen vind ik ook heel wat. Ik heb al bijzonder veel van deze man geleerd, en kan het niet laten boekjes te kopen van deze man. Met zijn leerling Witness Lee heb ik wat meer moeite. Die kan je misschien wel Arminiaans noemen om dat woord maar te gebruiken.
Wat vindt u/jij van zijn boekje's?

Gr.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Die laatste url is niet zo tactisch gekozen :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

'Het normale christelijke leven' vond ik erg goed. Hoort eigenlijk in elke boekenkast te staan, omdat het gaat om de basiszaken van een leven met God. Ik heb erg veel van Nees boeken geleerd.
Wat is er precies mis met dispensationalisme? :)

Met Witness Lee heb ik ook moeite, hoewel ik 'de allesomvattende Christus' over het algemeen wel leerzaam vond.

Ken je Sundar Singh? Nu we toch in Aziatische sferen zijn. :) Dat was een belangrijke Indiase sadhu, die tot geloof in de Heere Jezus kwam en daarna heel veel geschreven heeft. Sommige van de visioenen die hij gehad heeft zijn erg vaag en mystiek, maar hij heeft ook zulke prachtige dingen geschreven over rust en vrede in Christus. Aan te raden!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Pim
Wel eens van GOOGLE gehoord Rhodeetje?

Hier een paar links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Watchman_Nee

http://www.watchmannee.org

http://www.christen-zijn.nl/Nee.htm
Bedankt Pim. Interessante links.
Ik ben bang dat het wel een poosje gaat duren voordat ik Gerrit een antwoord ga geven. Ga er maar van uit dat ik dat doe als je dit topic al weer lang vergeten bent...:!
Dit is de nieuwe link;
http://www.wachtmannee.nl

Van Sunar shing heb ik nooit gehoord Lebaoth, zal eens wat over opzoeken. Wat er precies mis is met dispensationalisme weet ik niet. Ik vind het knap als je deze opvattingen uit het woord duidelijk kan weerleggen. Ik kan het niet, daarom heb ik ook geen uitgesproken escatologische mening. De practische benadering van de levende Gemeente's als het Lichaam van Christus spreken me heel erg aan. Deze zienswijze haalt nog veel meer uit de brieven van Paulus.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Ik heb wel gehoord van Sundar Singh. Hij kwam uit een Sikn familie. En was een overtuigd van zijn religie, en hij had een hekel aan christenen, hij was net als Paulus voordat hij tot bekering kwam. Totdat (zoals hij beweerd) de Here Jezus Christus aan hem verheen, en hij radicaal tot bekering kwam. Dit ging gepaard met vervolgingen vanuit z'n eigen familie. Zijn ouders hebben geprobeerd om hem te vergiftigen. Hij is ook vaak mishandeld ivm met predikingen en verkondiging van het Evangelie. Uiteindelijk is hij naar Nepal vertrokken, en sinds die tijd heeft niemand hem ooit meer gezien, waarschijnlijk is hij daar gestorven. Hij werd ook wel "the men with the bleeding feet" genoemd, omdat hij altijd op bloten voeten liep als hij de dorpen inging om te evangelisren. Het is een indrukwekkend getuigenis, maar ik moet wel tevens zeggen dat ik ook mijn bedekkingen en twijfels hebt bij bepaalde verhalen van hem. Hij beweerd dat hij gewoon naast leeuwen sliep en leeuwen uit z'n hand liet eten. Nogmaals zijn bekering en werk als evgalist is indrukkend wekend, maar zet even goed vraag tekens bij bepaalde gebeurtenissen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Ik heb ook een boekje van Sadhu Sundar Singh gelezen. Een indrukwekkende levensbeschrijving. Net als Mayflower had ik bij bepaalde dingen vraagtekens. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dat meer te maken had met mijn ongeloof dan met de realiteit en de eventuele waarheid van zijn dromen, visioenen en ervaringen. Ik heb gehoord dat Corrie ten Boom heel erg geinspireerd is door de werken van Sundar Singh.

Wat Wathcman Nee betreft. Hij is m.i. geen Arminiaan. Heeft heel duidelijk zicht op het geestelijke leven van een gelovige en de strijd met het vlees. Iedereen zal, zij het ter kennisneming, werken van Nee moeten lezen. Hij is ontzettend bijbelgetrouw en wel heel diep. Vooral zijn boek 'De geestelijk mens' is heel theologisch en helder. En wat die 'bedelingenleer' betreft van Nee. Ook dat valt wel mee en dat leert hij absoluut niet in zijn boeken. Ik ben wel benieuwd hoe Gerrit bij dat vermoeden komt.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Het is geen vermoeden maar van horen zeggen. Daarom heb ik het als ''schijnt'' op het forum geplaatst om te prikkelen.
Overigens is dat voor mij geen barriëre bij het lezen van WN. Wel zou ik wat problemen hebben met een eventueel arminiaanse achtergrond. Als ik zie wat Arminius leert, denk ik wel eens dat we mensen te snel voor Arminiaan uitmaken.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Watchman Nee was afkomstig uit de broederbeweging, zeg maar de Vergadering van Gelovigen (waar bv prof Ouweneel ook toebehoort) in Nederland. Hij hing inderdaad het dispensationalisme aan. Van Watchman Nee is ook het boek "de geestelijke mens", waar hij uitgebreid ingaat op het gestelijke leven en de verhoudingen tussen ziel, geest en lichaam.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Watchman Nee

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb nu iemand op het werk die aanhanger is van deze beweging.
Wat zijn de gedachte hierover? Ik vind het wat dubbel, enerzijds lijkt hij best wel Arminiaans, anderzijds ook weer niet.

Zijn er kenners?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Watchman Nee

Bericht door Philip »

HersteldHervormd schreef:Ik heb nu iemand op het werk die aanhanger is van deze beweging.
Wat zijn de gedachte hierover? Ik vind het wat dubbel, enerzijds lijkt hij best wel Arminiaans, anderzijds ook weer niet.

Zijn er kenners?
Ik denk dat je hier een mooi antwoord hebt: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0b5d941391

Verder nog: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e119e5aaf2
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Watchman Nee

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Ik heb nu iemand op het werk die aanhanger is van deze beweging.
Wat bedoel je met "deze beweging"? De beweging van Watchman Nee (Klein Kuddeke) bevind zich namelijk in China.

De boeken van Nee worden in behoudende evangelische kring wel gelezen, al word dat met de postmodernisering van die kring wel minder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Watchman Nee

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb nu iemand op het werk die aanhanger is van deze beweging.
Wat bedoel je met "deze beweging"? De beweging van Watchman Nee (Klein Kuddeke) bevind zich namelijk in China.

De boeken van Nee worden in behoudende evangelische kring wel gelezen, al word dat met de postmodernisering van die kring wel minder.

Nou, ik heb hier iemand tegenover me die iedere zondag naar een bijeenkomst gaat. Het is toch echt Nederlands.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie