Watchman Nee

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Watchman Nee

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Nou, ik heb hier iemand tegenover me die iedere zondag naar een bijeenkomst gaat. Het is toch echt Nederlands.
Hoe heet die bijeenkomst / beweging?

Of doel je op Witness Lee, die een tijd samengewerkt heeft met Watchman Nee, en ook wel gebruikt maakt van zijn lectuur? Dat is inderdaad een sekte.

Zo ver wil ik niet gaan als het gaat om Watchman Nee zelf, en zijn huiskerkenbeweging in China (klein kuddeke).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Watchman Nee

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Nou, ik heb hier iemand tegenover me die iedere zondag naar een bijeenkomst gaat. Het is toch echt Nederlands.
Hoe heet die bijeenkomst / beweging?

Of doel je op Witness Lee, die een tijd samengewerkt heeft met Watchman Nee, en ook wel gebruikt maakt van zijn lectuur? Dat is inderdaad een sekte.

Zo ver wil ik niet gaan als het gaat om Watchman Nee zelf, en zijn huiskerkenbeweging in China (klein kuddeke).
Watchman Nee en Witness Lee hebben samen een paar boeken geschreven die besproken en behandeld worden. Ik denk dat ze wel samenwerkten inderdaad. Het gaat dus om hun beide.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Watchman Nee

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Watchman Nee en Witness Lee hebben samen een paar boeken geschreven die besproken en behandeld worden. Ik denk dat ze wel samenwerkten inderdaad. Het gaat dus om hun beide.
Hier kun je wat informatie vinden over Witness Lee, en zijn sekte (de "local church"):
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/witnessLee.pdf

Ze gebruiken inderdaad ook boeken van Watchman Nee. Echter wijken ze op veel punten wel van hem af. Zoals gezegt, beschouw ik Watchman Nee positiever als Witness Lee, die serieus dwaalt op kernzaken van het Christelijk geloof (waaronder de drieeenheid, zie: https://contrast2.wordpress.com/2010/09 ... inistries/).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Watchman Nee

Bericht door Susanna »

Is Watchman Nee te vergelijken met Andrew Murray?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Watchman Nee

Bericht door DDD »

Los daarvan is in het Daniel-artikel wel duidelijk sprake van plagiaat, of althans overname van het eerdere artikel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Watchman Nee

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Is Watchman Nee te vergelijken met Andrew Murray?
Andrew Murray was een Gereformeerde dominee, en Watchman Nee van de broederbeweging.

Wel is een overeenkomst, dat beiden accenten hebben van de higher life beweging (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Higher_Life_movement). Dat is denk ik hun voornaamste raakvlak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Watchman Nee

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Is Watchman Nee te vergelijken met Andrew Murray?
Andrew Murray was een Gereformeerde dominee, en Watchman Nee van de broederbeweging.

Wel is een overeenkomst, dat beiden accenten hebben van de higher life beweging (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Higher_Life_movement). Dat is denk ik hun voornaamste raakvlak.
Ja dat bedoel ik: dat raakvlak. Dat higher life.
Plaats reactie