Ik zoek een boek. Wie helpt?

wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door wfloor »

Ik zoek niet een boek, maar een citaat. Ik meen dat het een anekdote is van ds. Jac van Dijk, maar het kan ook van ds. Doornenbal zijn geweest. De anekdote gaat ongeveer alsvolgt:

De betreffende predikant is op een verjaardag of bruiloft. Hij vertrekt en geeft iedereen een hand. Aan iedereen vraagt hij of hij/zij denkt dat Jezus vanavond terugkomt. Iedereen zegt "vanavond denk ik niet". Als betreffende predikant bijna weg is draait hij zich om en zegt "dan kan het vanavond wel gebeuren, want Hij komt als een dief in de nacht."

Om in een bepaalde publicatie dit voorbeeld aan te halen wil ik het wel letterlijk kunnen citeren, maar ik kan het nergens meer terugvinden. Wie kan mij een foto o.i.d. sturen met daarin deze letterlijke anekdote?

Alvast hartelijk dank.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Het is toch niet nodig om aan zo'n anekdote een naam van een dominee te plakken?
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door wfloor »

refo schreef:Het is toch niet nodig om aan zo'n anekdote een naam van een dominee te plakken?
Het gaat me in de eerste plaats niet om die predikant. Maar ik wil wel graag de anekdote goed weergeven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Met zo'n verhaal is het toch niet nodig dat dat om een bepaalde predikant gaat? Iedereen mag zoiets doen.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door wfloor »

refo schreef:Met zo'n verhaal is het toch niet nodig dat dat om een bepaalde predikant gaat? Iedereen mag zoiets doen.
Als ik een anekdote citeer dien ik dat zo getrouw mogelijk te doen. (9e gebod). Er gaan al genoeg verminkte anekdotes de ronde, daar wil ik niet aan meewerken. Dat ik de namen Dijk en Doornenbal erbij vermelde is om mede-forumleden het zoeken makkelijker te maken.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Jager »

wfloor schreef:Ik zoek niet een boek, maar een citaat. Ik meen dat het een anekdote is van ds. Jac van Dijk, maar het kan ook van ds. Doornenbal zijn geweest. De anekdote gaat ongeveer alsvolgt:

De betreffende predikant is op een verjaardag of bruiloft. Hij vertrekt en geeft iedereen een hand. Aan iedereen vraagt hij of hij/zij denkt dat Jezus vanavond terugkomt. Iedereen zegt "vanavond denk ik niet". Als betreffende predikant bijna weg is draait hij zich om en zegt "dan kan het vanavond wel gebeuren, want Hij komt als een dief in de nacht."

Om in een bepaalde publicatie dit voorbeeld aan te halen wil ik het wel letterlijk kunnen citeren, maar ik kan het nergens meer terugvinden. Wie kan mij een foto o.i.d. sturen met daarin deze letterlijke anekdote?

Alvast hartelijk dank.
Het is te lezen in Ds. Jac. van Dijk - Hebt u even?
Leven bij de Bijbel is hopen op de wederkomst van de Heere Jezus.
Het was op een visite-avond. Geroddeld was er niet. Prettige gesprekken waren gevoerd.
De dominee vroeg aan degene die naast hem zat: ,,Verwacht u dat deze nacht de Heere komt?" De aangesprokene aarzelde, maar kon de vraag toch niet ontwijken: ,,Nee, dat verwacht ik eigenlijk niet." ,,En u?" vroeg de predikant aan de volgende, ,,verwacht u de Heere vannacht?" Deze antwoordde ook: ,,Niet in deze nacht." De dominee vroeg verder. Niemand ontkwam aan zijn vraag en allen antwoordden: ,,Nee, niet deze nacht." Rustig stond de predikant op en bij de deur zei hij: ,,In zo'n nacht zal Hij komen." Toen de predikant weggegaan was, duurde het lang voordat iemand het stilzwijgen verbrak.
Pagina 37, uitgever Callenbach (zonder jaar)
WOORD VOORAF

Voor de N.C.R.V. verzorgde ik in oktober 1960 de rubriek ,,Op de man af", 's avonds om tien over zeven, direct na de nieuwsberichten; zonder enige aankondiging.
De Boodschap moest in vijf minuten zodanig worden gebracht, dat men niet ogenblikkelijk de knop van het toestel zou omdraaien. Ik hoop daarin nu en dan geslaagd te zijn.

JAC. VAN DIJK
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door wfloor »

Jager schreef:
wfloor schreef:Ik zoek niet een boek, maar een citaat. Ik meen dat het een anekdote is van ds. Jac van Dijk, maar het kan ook van ds. Doornenbal zijn geweest. De anekdote gaat ongeveer alsvolgt:

De betreffende predikant is op een verjaardag of bruiloft. Hij vertrekt en geeft iedereen een hand. Aan iedereen vraagt hij of hij/zij denkt dat Jezus vanavond terugkomt. Iedereen zegt "vanavond denk ik niet". Als betreffende predikant bijna weg is draait hij zich om en zegt "dan kan het vanavond wel gebeuren, want Hij komt als een dief in de nacht."

Om in een bepaalde publicatie dit voorbeeld aan te halen wil ik het wel letterlijk kunnen citeren, maar ik kan het nergens meer terugvinden. Wie kan mij een foto o.i.d. sturen met daarin deze letterlijke anekdote?

Alvast hartelijk dank.
Het is te lezen in Ds. Jac. van Dijk - Hebt u even?
Leven bij de Bijbel is hopen op de wederkomst van de Heere Jezus.
Het was op een visite-avond. Geroddeld was er niet. Prettige gesprekken waren gevoerd.
De dominee vroeg aan degene die naast hem zat: ,,Verwacht u dat deze nacht de Heere komt?" De aangesprokene aarzelde, maar kon de vraag toch niet ontwijken: ,,Nee, dat verwacht ik eigenlijk niet." ,,En u?" vroeg de predikant aan de volgende, ,,verwacht u de Heere vannacht?" Deze antwoordde ook: ,,Niet in deze nacht." De dominee vroeg verder. Niemand ontkwam aan zijn vraag en allen antwoordden: ,,Nee, niet deze nacht." Rustig stond de predikant op en bij de deur zei hij: ,,In zo'n nacht zal Hij komen." Toen de predikant weggegaan was, duurde het lang voordat iemand het stilzwijgen verbrak.
Pagina 37, uitgever Callenbach (zonder jaar)
WOORD VOORAF

Voor de N.C.R.V. verzorgde ik in oktober 1960 de rubriek ,,Op de man af", 's avonds om tien over zeven, direct na de nieuwsberichten; zonder enige aankondiging.
De Boodschap moest in vijf minuten zodanig worden gebracht, dat men niet ogenblikkelijk de knop van het toestel zou omdraaien. Ik hoop daarin nu en dan geslaagd te zijn.

JAC. VAN DIJK

Heel hartelijk dank.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Mara »

wfloor schreef: Heel hartelijk dank.
Wat fijn dat je je antwoord hebt gekregen en zo uitgebreid.
Ik vind het ook heel interessant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Ik denk alleen niet dat dit echt gebeurd is. Iedere christen weet dat je nooit kunt zeggen: 'vannacht niet', of iets dergelijks.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door DDD »

Nou als het gaat om de vraag of je dat denkt, dan is het toch zeker wel een goed antwoord in mijn geval, want daar ga ik toch meestal niet vanuit.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
wfloor schreef: Heel hartelijk dank.
Wat fijn dat je je antwoord hebt gekregen en zo uitgebreid.
Ik vind het ook heel interessant.
Sluit ik me bij aan, indrukwekkend dit te lezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Ik denk alleen niet dat dit echt gebeurd is. Iedere christen weet dat je nooit kunt zeggen: 'vannacht niet', of iets dergelijks.
Nou, ik heb meerdere keren meegemaakt dat voor een zaal of kerk gevraagd werd: "Wie verwacht dat Jezus vandaag terug komt?" en niemand reageerde. Op zo'n dag zal Hij komen. Maar er zullen weinig christenen zijn die zeggen: "Hij komt vandaag".
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Adagio »

Hij kome eerst in 'beestenstallen' van harten
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Adagio schreef:Hij kome eerst in 'beestenstallen' van harten
Hij is maar eenmaal in een stal gekomen en dat was genoeg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
refo schreef:Ik denk alleen niet dat dit echt gebeurd is. Iedere christen weet dat je nooit kunt zeggen: 'vannacht niet', of iets dergelijks.
Nou, ik heb meerdere keren meegemaakt dat voor een zaal of kerk gevraagd werd: "Wie verwacht dat Jezus vandaag terug komt?" en niemand reageerde. Op zo'n dag zal Hij komen. Maar er zullen weinig christenen zijn die zeggen: "Hij komt vandaag".
Volgens mij is dit ook de verkeerde focus. Waken en bereid zijn, is een levenswijze vanuit het verlangen 'Ja kom Heere Jezus!' Niet vanuit een berekening: het zou weleens vandaag kunnen zijn...
Plaats reactie