Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door sputnik »

Puur uit interesse, weet iemand waar ik het volgende 'boekje' kan verkrijgen? Het gaat om deze:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-pub ... -1.1612431
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Piet Puk »

sputnik schreef:Puur uit interesse, weet iemand waar ik het volgende 'boekje' kan verkrijgen? Het gaat om deze:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-pub ... -1.1612431
Kerkelijk Bureau GGiN volgens mij. Volgens mij kun je in dit boek ook terecht voor je 1e vraag in het vorige topic.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 21 jan 2020, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door -DIA- »

Persoonlijk vind ik een beetje jammer als men zo zich weer uitdrukkelijker wil profileren van de Gereformeerde Gemeenten. Er zijn immers geen leergeschillen die zo groot zijn dat er van een andere orde moet worden gesproken. Dan heb ik het vanzelf over de oude leer, zoals die ook in de GG nóg mag gehoord worden. Ik weet ook wel dat er vanuit de GGiN geen samenwerking mogelijk is met een bepaald deel van onze gemeenten, maar ik hoop toch aan dat men niet gaat veralgemeniseren. Zo weet ik goed wat ds. Mallan bedoelde als hij richting de 'synodalen' sprak. Hij kom (terecht!) scherp zijn, maar soms vergat hij in zijn ijver dat niet het gehele kerkverband bedoeld kon zijn. Daar kon ik zelf makkelijk overheen lezen, vooral om het feit dat ds. Mallan zelf heel veel van nabij meegemaakt heeft en heel veel onrecht heeft moeten incasseren. Ik hoop niet dat zo'n boekje polariserend werkt. Wel mogen vanzelf de dwalingen in onze gemeenten aangewezen worden, wat zeg ik, dat is juist wenselijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Marck »

Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje GGiN

Bericht door -DIA- »

Ronaldus schreef:Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
Dat weet ik niet. Wie was de schrijver dan? Of wie waren de schrijvers?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boekje GGiN

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
Dat weet ik niet. Wie was de schrijver dan? Of wie waren de schrijvers?
Klopt. Uitgegeven op aangeven van de generale synode.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Posthoorn »

Men kan beter het boekje van ds. C. Hoogerland gaan lezen: Om vriend en broed'ren spreek ik nu. :livre
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Mannetje »

-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Boekje GGiN

Bericht door Panny »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
Dat weet ik niet. Wie was de schrijver dan? Of wie waren de schrijvers?
Klopt. Uitgegeven op aangeven van de generale synode.
Ik heb ooit op catechisatie dit boekje gekregen: https://kerkelijkedienstverlening.nl/pr ... n-woorden/

Die is wel erg helder als je een indruk wilt krijgen van wat er in de GG geleerd wordt.

Er zit inderdaad een verschil tussen de GG en GGiN in de leer wat betreft het aanbod van genade.
En ik geloof dat de GGiN hier niet goed zit.
Maar het is meer een theologische discussie waar je in de praktijk niet altijd wat van zal merken. En in de rechterflank van de GG kom je het toch ook wel tegen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Boekje GGiN

Bericht door Marck »

Panny schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
Dat weet ik niet. Wie was de schrijver dan? Of wie waren de schrijvers?
Klopt. Uitgegeven op aangeven van de generale synode.
Ik heb ooit op catechisatie dit boekje gekregen: https://kerkelijkedienstverlening.nl/pr ... n-woorden/

Die is wel erg helder als je een indruk wilt krijgen van wat er in de GG geleerd wordt.

Er zit inderdaad een verschil tussen de GG en GGiN in de leer wat betreft het aanbod van genade.
En ik geloof dat de GGiN hier niet goed zit.
Maar het is meer een theologische discussie waar je in de praktijk niet altijd wat van zal merken. En in de rechterflank van de GG kom je het toch ook wel tegen.
Nieuwe layout Afbeelding
Ik heb een ouder exemplaar. Wel duidelijke uitleg. Komt uit LG maar dan voor jongeren begreep ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje GGiN

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Had de GG wat jaren terug ook zo'n soort uitgave genaamd Louter Genade?
Dat weet ik niet. Wie was de schrijver dan? Of wie waren de schrijvers?
Klopt. Uitgegeven op aangeven van de generale synode.
Ik heb ooit op catechisatie dit boekje gekregen: https://kerkelijkedienstverlening.nl/pr ... n-woorden/

Die is wel erg helder als je een indruk wilt krijgen van wat er in de GG geleerd wordt.

Er zit inderdaad een verschil tussen de GG en GGiN in de leer wat betreft het aanbod van genade.
En ik geloof dat de GGiN hier niet goed zit.
Maar het is meer een theologische discussie waar je in de praktijk niet altijd wat van zal merken. En in de rechterflank van de GG kom je het toch ook wel tegen.
Het is meer een theoretisch verschil, om te benoemen, want in de praktijk is dat verschil er nauwelijks. Misschien wel dat er hier en daar een wat ander accent wordt gelegd, maar niet zo dat het compleet verschillend is. Let wel, dan heb ik het over de rechterflank (raar woord is dat) van de Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Bloksteen »

Gelukkig zijn er nog genoeg verschillen en klopt er niets van wat je zegt.
Het aanbod van genade wordt toch echt anders gebracht. Daarnaast nog kleinere leerverschillen. Ook doet men in de GGIN niet aan zakelijke prediking. En wat te denken van alle cultuurverschillen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door refo »

Het aanbod van genade is in de GG ook niet echt een issue meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Het aanbod van genade is in de GG ook niet echt een issue meer.
Hoezo niet? en hoe bedoel je?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje GGiN "Wet en evangelie"

Bericht door DDD »

Het is natuurlijk wel zo dat men in de rechterflank van de GG steeds verder afwijkt van de leer van de GG zoals die er voor de oorlog was. Dan heb ik het niet zozeer over de culturele eigenaardigheden, want die worden in de rechterflank juist beter bewaard. Hoewel dat ook een discussiepunt is, want vóór de tweede wereldoorlog vonden predikanten van de Veluwe het in Rotterdam maar werelds gekleed allemaal, terwijl iedereen gewoon op zijn paasbest naar de kerk ging, zowel in de stad als in een dorp. Maar in een dorp was het gewoon allemaal wat donkerder.

@refo:
Voor jouw dominee misschien, maar in het algemeen valt dat nog heus wel mee.
Plaats reactie