Romans en fictie

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Romans en fictie

Bericht door dennis »

Dat er in een boek veel geweld voorkomt betekent absoluut niet dat het niet christelijk kan zijn.
Schuld en boete, draait bijvoorbeeld om een gruwelijke moord, maar is absoluut een christelijke klassieker. Ik las recent
'Eiland' van Sietze van de Veen. ook best veel geweld, maar daar zit dan een diepere betekenis achter. Als er trouwens een Boek is waar veel geweld in voorkomt ...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Romans en fictie

Bericht door eilander »

dennis schreef:Dat er in een boek veel geweld voorkomt betekent absoluut niet dat het niet christelijk kan zijn.
Schuld en boete, draait bijvoorbeeld om een gruwelijke moord, maar is absoluut een christelijke klassieker. Ik las recent
'Eiland' van Sietze van de Veen. ook best veel geweld, maar daar zit dan een diepere betekenis achter. Als er trouwens een Boek is waar veel geweld in voorkomt ...
Dit vind ik een kwalijke uitspraak. De Bijbel is Gods Woord. De Heilige Geest heeft de bijbelschrijvers geïnspireerd om op te schrijven wat geschreven moest worden. Het gaat om historie.
Hoe dúrf je dat te vergelijken met al dan niet christelijke romans?!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Romans en fictie

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
dennis schreef:Dat er in een boek veel geweld voorkomt betekent absoluut niet dat het niet christelijk kan zijn.
Schuld en boete, draait bijvoorbeeld om een gruwelijke moord, maar is absoluut een christelijke klassieker. Ik las recent
'Eiland' van Sietze van de Veen. ook best veel geweld, maar daar zit dan een diepere betekenis achter. Als er trouwens een Boek is waar veel geweld in voorkomt ...
Dit vind ik een kwalijke uitspraak. De Bijbel is Gods Woord. De Heilige Geest heeft de bijbelschrijvers geïnspireerd om op te schrijven wat geschreven moest worden. Het gaat om historie.
Hoe dúrf je dat te vergelijken met al dan niet christelijke romans?!
Heeft de Bijbel iets te zeggen over romans, ook qua stijl en inhoud van een verhaal? Als we een eigenscap van de Heere Jezus als voorbeeld nemen dan plaatsen we ons ook niet op gelijke hoogte met Hem. Ik denk dat geweld in de Bijbel iets te zeggen heeft over de manier waarop geweld in romans naar voren kan komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Romans en fictie

Bericht door dennis »

eilander schreef:
dennis schreef:Dat er in een boek veel geweld voorkomt betekent absoluut niet dat het niet christelijk kan zijn.
Schuld en boete, draait bijvoorbeeld om een gruwelijke moord, maar is absoluut een christelijke klassieker. Ik las recent
'Eiland' van Sietze van de Veen. ook best veel geweld, maar daar zit dan een diepere betekenis achter. Als er trouwens een Boek is waar veel geweld in voorkomt ...
Dit vind ik een kwalijke uitspraak. De Bijbel is Gods Woord. De Heilige Geest heeft de bijbelschrijvers geïnspireerd om op te schrijven wat geschreven moest worden. Het gaat om historie.
Hoe dúrf je dat te vergelijken met al dan niet christelijke romans?!
Goed lezen. Ik vergelijk die twee helemaal niet. Natuurlijk is de Bijbel van een geheel andere orde dan hedendaagse romans. Maar er valt wel meer over te zeggen. In de Bijbel wordt een opvallend realistisch beeld gegeven van de werkelijkheid in een wereld buiten het paradijs.

Ik ben van mening dat dat ook in hedendaagse boeken en verhalen zo mag (en misschien zelfs wel moet).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Afbeelding

Wie heeft het inmiddels gelezen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Romans en fictie

Bericht door Herman »

Mara schreef:Wie heeft het inmiddels gelezen?
Ik.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Romans en fictie

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Afbeelding
Ik had nog een tas met ongelezen boeken staan, zag ik.
Afgelopen zondag ben ik erin begonnen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit al gelezen had.
Ik lees het met veel genoegen.
Ik vind de karakters altijd wel boeiend, die zij beschrijft.

De foto heb ik van een m.p. advertentie, dus wie het wil hebben, het kost slechts 70 cent. :)
Jij meisje, een van de 'klassiekers' waarmee ik ben opgevoed. Volgens mij het eerste en ook het beste boek van Annie Ferwerda-v.d. Berg.
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Romans en fictie

Bericht door merel »

Herman schreef:
Mara schreef:Wie heeft het inmiddels gelezen?
Ik.
Is het verhaal niet 'te' aangrijpend. Ik krijg al buikpijn van de eerste pagina's en het verdriet dat ervan afspat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

merel schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Wie heeft het inmiddels gelezen?
Ik.
Is het verhaal niet 'te' aangrijpend. Ik krijg al buikpijn van de eerste pagina's en het verdriet dat ervan afspat.
Ik heb een paar hoofdstukken gelezen, maar ze schrijft "filmisch", zodat je alles voelt.
Pijn, walging. Dus het is geen boek om in één ruk uit te lezen.
Zij is echt een aanwinst!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Romans en fictie

Bericht door Herman »

merel schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Wie heeft het inmiddels gelezen?
Ik.
Is het verhaal niet 'te' aangrijpend. Ik krijg al buikpijn van de eerste pagina's en het verdriet dat ervan afspat.
De buikpijn zal dan alleen maar erger worden. Dat is de kwaliteit van het verhaal.

Overigens ligt het boek hier in huis verstopt, want mijn vrouw wil het gezien de thematiek beslist niet zien, laat staan lezen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Ik ga dit ook niet lezen. Ik heb een recensie gezien, en wat ik las van het verhaal deed me denken aan 38 nachten. En dat vond ik ook een zwaar boek om te lezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Ik heb het uit. Ik wilde er wat langer over doen, maar het is zo spannend dat ik wilde weten hoe het afliep.
En dat einde was niet voorspelbaar, vond ik.
Het boek is gebaseerd op waarheid en het is ongelooflijk dat dit gebeurde in Nederland.
Wat vrouwen elkaar aandoen, in zo'n situatie. :ouin
Het boek 38 nachten kwam ik niet doorheen, dus voor mij is dat geen vergelijk.
merel schreef:Is het verhaal niet 'te' aangrijpend.
Mij greep het zeker aan. Maar sowieso hoe men leefde toen, in bittere armoede, meisjes mochten niet naar school.
Moeder gaat met haar kinderen naar de kerk, ze had niet eens een Bijbel!
Maar als je niet kunt lezen....

En laat de dominee dit gisteren nu zeggen, hoe bijzonder het is dat wij een Bijbel hebben.
Zo vanzelfsprekend was dat niet, tot voor een ruim honderd jaar geleden.
En al helemaal niet in bijbelse tijden en totdat de boekdrukkunst was uitgevonden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Afbeelding

Net er in begonnen. Veelbelovend!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Romans en fictie

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Afbeelding

Wie heeft dit boek gelezen?
Ik ben er twee keer aan begonnen, maar het kan mij niet echt bekoren.
Waarom dan gewoon niet in de papierbak of desnoods op Marktplaats gezet?
Uw opent een onderwerp over een boek wat u niet kan bekoren...wat verwacht u dan van hier?
Zomaar uit nieuwsgierigheid...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Romans en fictie

Bericht door refo »

Mara schreef:Afbeelding

Net er in begonnen. Veelbelovend!
We wachten af bij welke bladzijde je het 'dichtklapt'.
Plaats reactie