Romans en fictie

Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Romans en fictie

Bericht door merel »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Afbeelding

Wie heeft dit boek gelezen?
Ik ben er twee keer aan begonnen, maar het kan mij niet echt bekoren.
Waarom dan gewoon niet in de papierbak of desnoods op Marktplaats gezet?
Uw opent een onderwerp over een boek wat u niet kan bekoren...wat verwacht u dan van hier?
Zomaar uit nieuwsgierigheid...
Misschien dat anderen wel wat in het boek 'zien'? Zo raar is het niet. Ik ben ook wel eens meerdere malen in een boek begonnen ( Verdriet van België van Hugo Claus) en ben elke keer gestopt.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Romans en fictie

Bericht door merel »

refo schreef:
Mara schreef:
Net er in begonnen. Veelbelovend!
We wachten af bij welke bladzijde je het 'dichtklapt'.
Hoezo? Ken jij het boek?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

In de afgelopen week heb ik De bekeerlinge, van Stefan Hertmans gelezen. Het was voor de leeskring, ik weet niet of anders doorgebeten zou hebben. Maar ik heb er zeker geen spijt van.
Het speelt een jaar of duizend geleden, in Frankrijk. Een jonge christelijke vrouw wordt verliefd op een jonge Joodse man. Een onmogelijke liefde, maar ze gaan er samen vandoor en moeten vluchten voor hun leven. Dat is nog maar het beginnetje van het verhaal.
De schrijver heeft een paar historische gegevens gebruikt om een meeslepend verhaal te maken, met veel details over de wereld van toen. Hij is de mogelijke tocht van de hoofdpersonen nog een keer gegaan, heeft de synagogen en andere plaatsen van toen nog eens bezocht.
Een interessant detail vond ik het bestaan van 'geniza', min of meer ondergrondse bergplaatsen voor schriftgedeelten waarin de naam Jahweh voorkomt, en die dus niet weggegooid mogen worden. Die gaan door een gat in de muur, in een diepe holte waar je niet meer bij kunt. De documenten die de schrijver op dit verhaal brachten, kwamen uit zo'n geniza.
Het boek is zeker een aanrader! Er komt wel behoorlijk wat geweld in voor.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Romans en fictie

Bericht door merel »

Bedankt voor de tip!
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Romans en fictie

Bericht door Augustienus »

Het is een mooi, maar heftig boek inderdaad. Het loopt ook niet goed af. Het antisemitisme vanuit de toenmalige christenen is beschamend om te lezen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Laatst gelezen boek: Papieren paradijs, door Marlies Medema.
Roman gebaseerd op historische gebeurtenissen. Een domineesgezin dat halverwege de negentiende eeuw naar Suriname verkast, met een heleboel boerenfamilies, om een nieuw leven op te bouwen. Het valt gruwelijk tegen natuurlijk, maar het is geen negatief boek geworden. Interessant om te lezen over dat deel van de Nederlandse geschiedenis.
De indeling vond ik wat merkwaardig. Het wordt zo aangekondigd bij de info: de domineesvrouw die tegen haar zin naar Suriname gaat. Toch gebeurt dat pas op de helft van het boek.
Verder zaten er wat slordigheidjes in. Ze geeft haar jonge kind tomatensoep, maar de tomaat kwam pas vijftig jaar later op de Nederlandse bordjes terecht.
Toch is het boek een aanrader. Nergens een onvertogen woord, je leest over een deel van de geschiedenis dat niet zo bekend is, het is vlot geschreven, het leest lekker weg.
En wat me erg opviel: dominee worden omdat je daarin een leuke carrière ziet. Hoe is het mogelijk. Hij bakt er dan ook niet veel van...
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Romans en fictie

Bericht door Anselmus »

Dodo schreef:Laatst gelezen boek: Papieren paradijs, door Marlies Medema.
Roman gebaseerd op historische gebeurtenissen. Een domineesgezin dat halverwege de negentiende eeuw naar Suriname verkast, met een heleboel boerenfamilies, om een nieuw leven op te bouwen. Het valt gruwelijk tegen natuurlijk, maar het is geen negatief boek geworden. Interessant om te lezen over dat deel van de Nederlandse geschiedenis.
De indeling vond ik wat merkwaardig. Het wordt zo aangekondigd bij de info: de domineesvrouw die tegen haar zin naar Suriname gaat. Toch gebeurt dat pas op de helft van het boek.
Verder zaten er wat slordigheidjes in. Ze geeft haar jonge kind tomatensoep, maar de tomaat kwam pas vijftig jaar later op de Nederlandse bordjes terecht.
Toch is het boek een aanrader. Nergens een onvertogen woord, je leest over een deel van de geschiedenis dat niet zo bekend is, het is vlot geschreven, het leest lekker weg.
En wat me erg opviel: dominee worden omdat je daarin een leuke carrière ziet. Hoe is het mogelijk. Hij bakt er dan ook niet veel van...
Nadat ik van diverse mensen las en hoorde dat ze dit boek hadden gelezen, ben ik er ook in begonnen. Ik vond de houding van de predikantsvrouw niet echt getuigen van de Bijbelse oproep tot nederigheid en onderdanigheid, ook niet richting haar ouders. Ik vroeg me tijdens het lezen van de dialogen herhaaldelijk af hoe historisch die weergegeven zijn. In de 18e/19e eeuw verwacht ik traditionelere reactiepatronen, maar misschien zegt dat meer iets over mijn visie op die tijd. Ik ben bijna bij Suriname denk ik. Het viel mij ook op dat dat vrij laat in het boek aan de orde komt in vergelijking met wat de omslag naar voren brengt.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Ik denk dat er aardig wat 21e-eeuws gedrag en taalgebruik ingeslopen is.
Ik kwam bijvoorbeeld het gebruik van het woord 'universum' tegen. Ze zegt dan: als er een universum was zonder ....
Ik vroeg me af of dat nu een woord was dat een gewone burger toen tot haar beschikking had.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Romans en fictie

Bericht door Klavart »

Dodo schreef:Ik denk dat er aardig wat 21e-eeuws gedrag en taalgebruik ingeslopen is.
Ik kwam bijvoorbeeld het gebruik van het woord 'universum' tegen. Ze zegt dan: als er een universum was zonder ....
Ik vroeg me af of dat nu een woord was dat een gewone burger toen tot haar beschikking had.
Haar moet zijn zijn. Burger is een mannelijk woord.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Gelezen: Fresia's voor mevrouw Brak, door Jannetje Koelewijn.
Het boek beschrijft de laatste jaren van haar ouders, die ze van heel dichtbij meemaakte. Ze trok veel met ze op en legde alles vast.
Het boek leest heel makkelijk, het is interessant en onderhoudend, ik kan niet anders zeggen. En toch vond ik het geen fijn boek. Het gaat maar door en door, aldoor beschrijvingen van uitstapjes, gesprekken, herinneringen. De schrijfster komt een predikant op het spoor die haar ouders goed kende toen ze veel jonger waren, en neemt over hem ook een heleboel op, wat de gang van het verhaal niet duidelijker maakt.
Er zit veel in over kerk en geloof. Op zich nooit spottend, maar de schrijfster wil er niet veel van weten, zoveel is wel duidelijk. Op een gegeven moment ontmoet haar vader (met haar erbij) ds. Visser uit Amsterdam (PKN), en van de gesprekken schrijft ze een en ander op.
Ik vond dat wonderlijk. Is het netjes om een bestaande persoon in je boek op te voeren, en delen van pastorale gesprekken en gebeden op te nemen in je boek? Zou ze het hem gevraagd hebben?
Het boek staat op de lijst voor de leeskring, maar ik hoop dat het niet aan de beurt komt. Ik kan me voorstellen dat het voor de familie een belangrijk en interessant document is, maar ik zie er niet veel literairs in. Waarom dit een boek moest worden, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Romans en fictie

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Gelezen: Fresia's voor mevrouw Brak, door Jannetje Koelewijn.
Het boek beschrijft de laatste jaren van haar ouders, die ze van heel dichtbij meemaakte. Ze trok veel met ze op en legde alles vast.
Het boek leest heel makkelijk, het is interessant en onderhoudend, ik kan niet anders zeggen. En toch vond ik het geen fijn boek. Het gaat maar door en door, aldoor beschrijvingen van uitstapjes, gesprekken, herinneringen. De schrijfster komt een predikant op het spoor die haar ouders goed kende toen ze veel jonger waren, en neemt over hem ook een heleboel op, wat de gang van het verhaal niet duidelijker maakt.
Er zit veel in over kerk en geloof. Op zich nooit spottend, maar de schrijfster wil er niet veel van weten, zoveel is wel duidelijk. Op een gegeven moment ontmoet haar vader (met haar erbij) ds. Visser uit Amsterdam (PKN), en van de gesprekken schrijft ze een en ander op.
Ik vond dat wonderlijk. Is het netjes om een bestaande persoon in je boek op te voeren, en delen van pastorale gesprekken en gebeden op te nemen in je boek? Zou ze het hem gevraagd hebben?
Het boek staat op de lijst voor de leeskring, maar ik hoop dat het niet aan de beurt komt. Ik kan me voorstellen dat het voor de familie een belangrijk en interessant document is, maar ik zie er niet veel literairs in. Waarom dit een boek moest worden, weet ik niet.
Jammer is dat. Jannetje Koelewijn is toch wel een goede journaliste. Maar ja, dat is nog iets anders dan een goede literator.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Gelezen: De verloren vader, door Diney Costeloe.
Het is het verhaal van een Engels dorpje waar een monument voor de eerste wereldoorlog staat: voor elke gevallen soldaat uit het dorp is een boom geplant, acht stuks. Alleen, er staan er negen. Niemand weet wie de negende boom daar gezet heeft indertijd.
En nu moet het bosje weg, omdat er voor woningbouw ruimte gemaakt moet worden. De meningen in het dorp zijn verdeeld. De ene kant wil de bomen houden, de andere kant wil vooruitgang. Op zich vond ik dat al een heel interessant dilemma.
De hoofdpersoon is een journaliste die zich gaat verdiepen in die negen bomen. Wie waren die soldaten en vooral: voor wie was die negende? Er komen brieven en dagboeken uit de eerste wereldoorlog tevoorschijn, en gaandeweg worden dingen duidelijk.
Het boek is vlot geschreven, leest makkelijk weg, keurig taalgebruik, goede karakters. De gruwelen van die oorlog kwamen weer flink binnen bij me. Het eind vond ik een beetje makkelijk, er kwam wel erg veel op z'n plek terecht. Maar over het geheel ben ik heel positief over dit boek.

Ik heb nog een ander boek van haar, over kinderen die aan de alleenstaande moeder worden ontfutseld en naar Australië verscheept. Ik ben er in begonnen maar ik vind dat dan weer wat minder. Het begint wat langdradig en niet heel geloofwaardig, en eigenlijk weet je ook al wel wat ze ongeveer mee gaan maken en dat het op het eind toch weer min of meer goed komt. Geen zin in.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Romans en fictie

Bericht door margrietha »

Dodo schreef:Gelezen: De verloren vader, door Diney Costeloe.
Het is het verhaal van een Engels dorpje waar een monument voor de eerste wereldoorlog staat: voor elke gevallen soldaat uit het dorp is een boom geplant, acht stuks. Alleen, er staan er negen. Niemand weet wie de negende boom daar gezet heeft indertijd.
En nu moet het bosje weg, omdat er voor woningbouw ruimte gemaakt moet worden. De meningen in het dorp zijn verdeeld. De ene kant wil de bomen houden, de andere kant wil vooruitgang. Op zich vond ik dat al een heel interessant dilemma.
De hoofdpersoon is een journaliste die zich gaat verdiepen in die negen bomen. Wie waren die soldaten en vooral: voor wie was die negende? Er komen brieven en dagboeken uit de eerste wereldoorlog tevoorschijn, en gaandeweg worden dingen duidelijk.
Het boek is vlot geschreven, leest makkelijk weg, keurig taalgebruik, goede karakters. De gruwelen van die oorlog kwamen weer flink binnen bij me. Het eind vond ik een beetje makkelijk, er kwam wel erg veel op z'n plek terecht. Maar over het geheel ben ik heel positief over dit boek.

Ik heb nog een ander boek van haar, over kinderen die aan de alleenstaande moeder worden ontfutseld en naar Australië verscheept. Ik ben er in begonnen maar ik vind dat dan weer wat minder. Het begint wat langdradig en niet heel geloofwaardig, en eigenlijk weet je ook al wel wat ze ongeveer mee gaan maken en dat het op het eind toch weer min of meer goed komt. Geen zin in.
Haar laatste boek heb ik ook gelezen , helaas werd hier in gevloekt en het was nogal platvloers in de beschrijving van sexualiteit. Dit in tegenstelling tot haar andere boeken.
Jammer, ik had t in een christelijke boekhandel gekocht, zonde van t geld!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Romans en fictie

Bericht door dennis »

Afgelopen zaterdag stond er een stuk over een christelijke roman in het RD-magazine: 'Een stem uit de hemel' van Sytze van de Veen. Wie kent dit boek inmiddels?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Romans en fictie

Bericht door Susanna »

Weten jullie een paar goede christelijke fantasy boeken voor volwassenen? Die van C.S. Lewis ken ik.
Plaats reactie