Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef: Maar nogmaals: laten we eerst afwachten wat ds. Schot precies schrijft in het boekje. Misschien is het een idee dat het RD dr. M. Klaassen vraagt om hierover een recensie te schrijven.
Is dit serieus bedoeld of ben je ook principieel tegen smileys?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef: Maar nogmaals: laten we eerst afwachten wat ds. Schot precies schrijft in het boekje. Misschien is het een idee dat het RD dr. M. Klaassen vraagt om hierover een recensie te schrijven.
Is dit serieus bedoeld of ben je ook principieel tegen smileys?
Nee. Er had inderdaad een smiley bij gemoeten. Ik heb dat inmiddels aangepast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Susan »

eilander schreef:
Susan schreef:En pleiten op je doop. Ik denk niet dat dat Bijbels is. Ik lees nergens dat iemand pleit op zijn of haar doop.
Hier kan makkelijk een misverstand ontstaan. Je moet de doop hier niet als een op zichzelf staande gebeurtenis zien.
De doop verzegelt de belofte van het Evangelie. Met 'pleiten op de doop' wordt dus niets anders bedoeld dan pleiten op de belofte van het Evangelie, maar dan wel met de persoonlijke spits: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord, en die belofte hebt U Zelf aan mijn voorhoofd willen verzegelen!'
Iemand zei een keertje: niet één pleitgrond is zo betrouwbaar als het pleiten op het zegel des Verbonds. Ik zou zo graag een voorbeeld hebben van iemand uit de Bijbel die op die manier op zijn doop of belijdenis pleitte. Uit de brieven van Paulus bijvoorbeeld. Zou Lydia dat gedaan hebben? Of de stokbewaarder.

Of zouden zij meer gedacht hebben aan wat Paulus zegt: "Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen."

Er is echt een heel groot verschil tussen pleiten op een belofte en wat Paulus zegt tegen de gelovigen in Rome :bobo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door eilander »

Susan schreef:
eilander schreef:
Susan schreef:En pleiten op je doop. Ik denk niet dat dat Bijbels is. Ik lees nergens dat iemand pleit op zijn of haar doop.
Hier kan makkelijk een misverstand ontstaan. Je moet de doop hier niet als een op zichzelf staande gebeurtenis zien.
De doop verzegelt de belofte van het Evangelie. Met 'pleiten op de doop' wordt dus niets anders bedoeld dan pleiten op de belofte van het Evangelie, maar dan wel met de persoonlijke spits: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord, en die belofte hebt U Zelf aan mijn voorhoofd willen verzegelen!'
Iemand zei een keertje: niet één pleitgrond is zo betrouwbaar als het pleiten op het zegel des Verbonds. Ik zou zo graag een voorbeeld hebben van iemand uit de Bijbel die op die manier op zijn doop of belijdenis pleitte. Uit de brieven van Paulus bijvoorbeeld. Zou Lydia dat gedaan hebben? Of de stokbewaarder.

Of zouden zij meer gedacht hebben aan wat Paulus zegt: "Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen."

Er is echt een heel groot verschil tussen pleiten op een belofte en wat Paulus zegt tegen de gelovigen in Rome :bobo
Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Susan »

eilander schreef:
Susan schreef:
eilander schreef:
Susan schreef:En pleiten op je doop. Ik denk niet dat dat Bijbels is. Ik lees nergens dat iemand pleit op zijn of haar doop.
Hier kan makkelijk een misverstand ontstaan. Je moet de doop hier niet als een op zichzelf staande gebeurtenis zien.
De doop verzegelt de belofte van het Evangelie. Met 'pleiten op de doop' wordt dus niets anders bedoeld dan pleiten op de belofte van het Evangelie, maar dan wel met de persoonlijke spits: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord, en die belofte hebt U Zelf aan mijn voorhoofd willen verzegelen!'
Iemand zei een keertje: niet één pleitgrond is zo betrouwbaar als het pleiten op het zegel des Verbonds. Ik zou zo graag een voorbeeld hebben van iemand uit de Bijbel die op die manier op zijn doop of belijdenis pleitte. Uit de brieven van Paulus bijvoorbeeld. Zou Lydia dat gedaan hebben? Of de stokbewaarder.

Of zouden zij meer gedacht hebben aan wat Paulus zegt: "Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen."

Er is echt een heel groot verschil tussen pleiten op een belofte en wat Paulus zegt tegen de gelovigen in Rome :bobo
Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Ja, ik heb je bijdrage gelezen maar begrijp de link van het water van de doop en de persoonlijkse spits niet. Als ik de doop zo zie als Paulus het aanhaalt, blijft de link naar voorhoofd, water en beloftes wat vaag.

Dat je zegt: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord', is wel heel mooi. Dat is iets wat ik teruglees in de Bijbel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door eilander »

Susan schreef:
eilander schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Ja, ik heb je bijdrage gelezen maar begrijp de link van het water van de doop en de persoonlijkse spits niet. Als ik de doop zo zie als Paulus het aanhaalt, blijft de link naar voorhoofd, water en beloftes wat vaag.

Dat je zegt: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord', is wel heel mooi. Dat is iets wat ik teruglees in de Bijbel.
Oké. Ja, ik geloof dat we hierin niets voor onszelf te kiezen hebben. De Heere heeft het goed gedacht om de doop als teken en zegel van Zijn belofte te geven. Onderdompeling of besprenkeling is daarin niet van wezenlijk belang.
Maar het ging mij hier eigenlijk vooral om de uitleg van de uitdrukking 'pleiten op je doop'. Ik hoop dat die uitdrukking nu in elk geval wat duidelijker is, en dat het niets te maken met een pleiten op de gebeurtenis als zodanig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Susan schreef:
eilander schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Ja, ik heb je bijdrage gelezen maar begrijp de link van het water van de doop en de persoonlijkse spits niet. Als ik de doop zo zie als Paulus het aanhaalt, blijft de link naar voorhoofd, water en beloftes wat vaag.

Dat je zegt: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord', is wel heel mooi. Dat is iets wat ik teruglees in de Bijbel.
Oké. Ja, ik geloof dat we hierin niets voor onszelf te kiezen hebben. De Heere heeft het goed gedacht om de doop als teken en zegel van Zijn belofte te geven. Onderdompeling of besprenkeling is daarin niet van wezenlijk belang.
Maar het ging mij hier eigenlijk vooral om de uitleg van de uitdrukking 'pleiten op je doop'. Ik hoop dat die uitdrukking nu in elk geval wat duidelijker is, en dat het niets te maken met een pleiten op de gebeurtenis als zodanig.
Wanneer zijn ze eigenlijk begonnen met besprenkelen in plaats van onderdompelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Mannetje »

Volgens ds. Procee werden de 3000 op de pinksterdagen al besprenkeld.
-
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

samanthi schreef:
eilander schreef:
Susan schreef:
eilander schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Ja, ik heb je bijdrage gelezen maar begrijp de link van het water van de doop en de persoonlijkse spits niet. Als ik de doop zo zie als Paulus het aanhaalt, blijft de link naar voorhoofd, water en beloftes wat vaag.

Dat je zegt: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord', is wel heel mooi. Dat is iets wat ik teruglees in de Bijbel.
Oké. Ja, ik geloof dat we hierin niets voor onszelf te kiezen hebben. De Heere heeft het goed gedacht om de doop als teken en zegel van Zijn belofte te geven. Onderdompeling of besprenkeling is daarin niet van wezenlijk belang.
Maar het ging mij hier eigenlijk vooral om de uitleg van de uitdrukking 'pleiten op je doop'. Ik hoop dat die uitdrukking nu in elk geval wat duidelijker is, en dat het niets te maken met een pleiten op de gebeurtenis als zodanig.
Wanneer zijn ze eigenlijk begonnen met besprenkelen in plaats van onderdompelen.
http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwer ... eling/118/

Eerste/tweede eeuw.

Didache eerste eeuw na Christus/150:
1 Met betrekking tot de doop. U moet als volgt dopen: Nadat u al het bovenstaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest met stromend water.41 2 Indien u geen stromend water hebt, doop dan met ander water. Indien het niet mogelijk is met koud water, dan met warm. 3 Indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan drie maal water over het hoofd in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Susan »

eilander schreef:
Susan schreef:
eilander schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Heb je mijn bijdrage wel gelezen, of ben je het daar niet mee eens, of is er nog iets anders aan de hand?
Ja, ik heb je bijdrage gelezen maar begrijp de link van het water van de doop en de persoonlijkse spits niet. Als ik de doop zo zie als Paulus het aanhaalt, blijft de link naar voorhoofd, water en beloftes wat vaag.

Dat je zegt: 'Heere, U hebt het beloofd in Uw Woord', is wel heel mooi. Dat is iets wat ik teruglees in de Bijbel.
Oké. Ja, ik geloof dat we hierin niets voor onszelf te kiezen hebben. De Heere heeft het goed gedacht om de doop als teken en zegel van Zijn belofte te geven. Onderdompeling of besprenkeling is daarin niet van wezenlijk belang.
Maar het ging mij hier eigenlijk vooral om de uitleg van de uitdrukking 'pleiten op je doop'. Ik hoop dat die uitdrukking nu in elk geval wat duidelijker is, en dat het niets te maken met een pleiten op de gebeurtenis als zodanig.
Het is duidelijker!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Volgens ds. Procee werden de 3000 op de pinksterdagen al besprenkeld.
Ja dat vemoedt hij door praktische zaken, maar zeker weten doen we het niet,
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Susan »

samanthi schreef:
Mannetje schreef:Volgens ds. Procee werden de 3000 op de pinksterdagen al besprenkeld.
Ja dat vemoedt hij door praktische zaken, maar zeker weten doen we het niet,

Talrijke voorbeelden zijn bekend uit het gebied van de "Bovenstad" van de tweede tempelperiode Jeruzalem (de huidige Joodse wijk en de berg Sion), met kleinere aantallen in de 'Stad van David ' en de 'Bezetha-heuvel'. Een paar ietwat grotere mikva'ot zijn bekend in de onmiddellijke omgeving van de Tempelberg, maar deze voorzieningen konden niet voorzien in de behoeften van tienduizenden Joodse pelgrims van buiten de stad die jaarlijks de festiviteiten bij de Tempel bijwoonden. Het lijkt erop dat daarom de baden van Bethesda en Siloam - ten noorden en ten zuiden van de Tempelberg - werden ontworpen ten tijde van Herodes de Grote om tegemoet te komen aan bijna alle rituele zuiveringsbehoeften van de grote aantallen Joodse pelgrims die voor de festivals naar Jeruzalem kwamen. Bovendien zouden degenen die vanwege lichamelijke gebreken uitgesloten waren van toegang tot de Tempel, naar wonderen hebben gezocht en dit is de achtergrond voor de genezingsverslagen in het Evangelie van Johannes (5:1–13; 9:7,11).

Bron: Encyclopaedia Judaica

https://www.biblosfoundation.org/wp-con ... thesda.pdf

.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bertiel »

dr. P. de Vries heeft het eerste gedeelte van een referentie geschreven van dit boek in het Kerkblad (landelijk blad HHK).
Positief gestemd, is het gaan lezen naar aanleiding van de (afbraak)recensie van ds. A. Schot.

Recensies komen waarschijnlijk vanzelf op de site van dr. p. de Vries
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Ad Anker »

Zelf plaats ik een enkele kanttekening. Ook als het gaat om het avondmaal zou ik expliciet verwoorden dat evenals het gedoopt zijn geen garantie is van de zaligheid, dit ook geldt voor de avondmaalsgang. Meer dan eens, zo heb ik gemerkt, hebben gemeenteleden de gedachte dat weliswaar niet elke gedoopte, maar wel elke avondmaalganger een levend lid van Gods kerk is. Ik weet dat dit beslist niet de lijn is van Klaassen. Juist daarom is het goed uitdrukkelijk te stellen dat zowel voor doop als avondmaal geldt dat geloof nodig is en dat het zonder geloof onmogelijk is God te behagen. Indringender dan Klaassen doet, zou ik naar voren willen brengen dat, ook als wij als kind gedoopt zijn, de doop alleen tot zegen kan zijn als er een levend geloof en waarachtige bekering is. Een klein kind kunnen we het gemis ervan niet verwijten. Voor jongelui ligt dat al heel anders. Nu ontbreekt dit element bij Klaassen bepaald niet geheel. Hij spreekt namelijk ook over de doop als aanklacht. Wanneer hij aan de orde stelt hoe de doop voor ons waarde krijgt, kan hij er zelfs een keer mee beginnen.
Zelf probeer (ik formuleer het welbewust zo!) ik uitgebreider dan Klaassen doet, te vertolken hoe God ons in de wedergeboorte van onwillig gewillig maakt. Wij die niet konden geloven, kunnen het niet meer laten. Heel mooi en diep vind ik dan het boekje van prof. L.H. van der Meiden, Het nieuwe verbond. Dat is een uitwerking van de rede die hij hield bij zijn afscheid van de Theologische Hogeschool te Apeldoorn (nu de TUA). Het is een boekje dat al lang niet nieuw meer is te krijgen. Dat maakt het begrijpelijk dat Klaassen het niet noemt. Het zou de moeite waard zijn als het heruitgegeven werd.

Dr. P. de Vries
Plaats reactie