Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Erskinees »

Kan iemand de reactie plaatsen?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Kan iemand de reactie plaatsen?
Normaal achter een betaalmuur, maar door een storing is de e-paper vandaag beschikbaar voor iedereen:
https://www.e-pages.dk/reformatorisch/1 ... n+20191111
Zie pagina 20 en 21.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef: Dat is waar. Ik denk dat het RD ds. Schot nog wel de gelegenheid geeft voor een reactie.
Dat is vandaag te lezen in de krant (voor wie geen krant heeft, is er vandaag een gratis e-paper beschikbaar).
Ik vind het een waardige reactie van ds. Schot en ben blij om te lezen dat hij openlijk erkent dat hij geen recensie schreef, maar dat het uitmondde in een reactie. Verder is het verschil in verbondsvisie bekend, dat moet voor velen geen verrassing zijn.
Ik vind het ook een goed weerwoord. Wat hij zegt over een reactie i.p.v een recensie dat mag volgens mij ook gezegd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:Ik vind het ook een goed weerwoord. Wat hij zegt over een reactie i.p.v een recensie dat mag volgens mij ook gezegd worden.
Zeker waar. Het had alleen wel veel verwarring kunnen schelen als de eerste reactie niet onder de noemer recensie was uitgebracht. Want in een recensie mag je weliswaar kritische noten plaatsen, maar wordt ook verwacht dat je een zo eerlijk mogelijke weergave van een boek geeft. Goed om te lezen dat ds. Schot op dat punt nu eerlijk aangeeft dat hij een reactie in plaats van recensie heeft geschreven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Het is een vriendelijk geschreven reactie. Ik vind het echter bezwaarlijk dat ds. Schot commentaar op zijn toon weerspreekt met een verzoek om persoon en zaken te scheiden. Dat lijkt mij een onterechte verwarring. Zowel de zaken als de toon moeten juist zijn, en beide was niet het geval.

Ik vind het spijtig dat beide predikanten nu veel waarheden melden, maar dat de punten die Nathanael hier eerder aandroeg, onbesproken blijven. Verschil van inzicht mag er zijn, en ik ben het wel met ds. Schot eens dat hij gewoon zijn eigen mening in de krant mag schrijven. Maar onjuistheden horen niet in de krant. Niet in een recensie, en ook niet in een reactie.

Net zo min als hier op Refoforum trouwens.

Los daarvan: ds. Schot meent consequent te zijn, maar als hij stelt dat het genadeverbond niet breder kan zijn dan de uitverkorenen als Christus het hoofd is van het genadeverbond, is dat een cirkelredenering. Dat is immers juist wat veel gereformeerden niet meemaken. Maar Valcke kan daar beter over formuleren. In ieder geval vind ik zo'n verwijt aan dr. Klaassen niet sterk.

Ik vind het wel opmerkelijk dat ds. Schot stelt dat de oproep tot geloof zou moeten worden gedaan in de context van de wedergeboorte. Mijns inziens is dat niet zo gereformeerd. Dat is het paard achter de wagen spannen.

Nog gekker is dat ds. Schot zijn -toch vrij afwijkende- standpunt benoemt als 'de gereformeerde traditie' en dan een disbalans ziet met dr. Klaassen's visie. Dat is voor zover ik kan beoordelen, erg onhistorisch. Dat is hierboven al uitvoerig behandeld.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Los daarvan: ds. Schot meent consequent te zijn, maar als hij stelt dat het genadeverbond niet breder kan zijn dan de uitverkorenen als Christus het hoofd is van het genadeverbond, is dat een cirkelredenering. Dat is immers juist wat veel gereformeerden niet meemaken. Maar Valcke kan daar beter over formuleren.
Zoals jij het schrijft, schrijft ds. Schot het niet. Hij zegt alleen dat genadeverbond staat onder beheersing van de verkiezing, omdat Christus het Hoofd van het verbond is. Ds. Schot bedoelt hiermee het wezen van het genadeverbond. Dit is legitiem en goed gereformeerd. Olevianus (medeopsteller van de HC!) sprak al over het wezen van het genadeverbond en beperkte dat tot de uitverkorenen. En de statenvertalers zeggen in kanttekening 12 van Gen. 17:7 dat het verbond voor eeuwig wordt opgericht met de gelovigen in Christus.

Ds. Klaassen verwoordt het iets anders, maar dat verschil is wel zeer beperkt:
Het verbond van de genade (in de tijd) is de keerzijde van het verbond van de verlossing (gesloten in de eeuwigheid). Veel verwarring had mogelijk voorkomen kunnen worden als naast de onlosmakelijke relatie tussen tijd en eeuwigheid deze als twee naast elkaar staande perspectieven beschouwd worden: vanuit het perspectief van de eeuwigheid vallen het genadeverbond en het verbond der verlossing samen; vanuit het perspectief van de tijd heeft het genadeverbond een bredere bedding. Dat laat ruimte voor de gedachte van tweeërlei kinderen van het verbond: allen worden –volgens Ursinus– zeker tot dit verbond geroepen, maar niemand wordt er een deelgenoot van behalve degenen die Christus en Zijn weldaden door een waar geloof ontvangen en bewaren. Hoe men dat verschil precies benoemt (wezen/bediening, in het verbond/van het verbond), is niet het voornaamste, als maar duidelijk is dat er sprake is van tweeërlei kinderen van het verbond.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Heb je de reactie in de krant van vandaag gelezen? Ik had het over de weergave van ds. Schot van het standpunt van dr. Klaassen, niet over zijn eigen visie op het genadeverbond.

Hij zegt:
Als Christus het representerend Hoofd van het genadeverbond is, dient het genadeverbond te staan onder beheersing van de verkiezing.
Ik beweer toch niet dat de visie van ds. Schot op dit punt ongereformeerd zou zijn? Maar zijn verwijt aan dr. Klaassen is een cirkelredenering, denk ik vooralsnog. Er is geen reden om er van uit te gaan dat dr. Klaassen Christus niet zou zien als het hoofd van het genadeverbond.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bezorgd »

De toon is sympathieker, gelukkig.
Heel voorzichtig kun je door de regels heen lezen dat ds Schot erkent dat de recensie niet de juiste toon aansloeg. Wat fermere woorden, had iets meer laten zien van het buigen onder elkaar.
Verder mag je het oneens zijn natuurlijk, maar de vraag is welke jongere je dient met een discussie over dit soort minimale dogmatische verschillen van inzicht over zaken die we toch maar beperkt kunnen begrijpen. Een interessante hobby voor theologen misschien, maar van weinig toegevoegde waarde voor het gemiddelde gemeentelid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Een gemiddelde jongere gaat heus zo'n recensie niet lezen, dus dat stoort mijns inziens niet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Valcke »

DDD, het citaat van ds Schot had ik precies gelezen zoals het er staat. Jouw stelling was dat veel gereformeerden dat niet kunnen meemaken. Daar reageerde ik op en daar laat ik het bij.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Dat schreef ik echter niet.

Ik schreef dat veel gereformeerden niet de consequentie trekken dat Christus dan niet het hoofd van het genadeverbond zou kunnen zijn.

Dat is iets heel anders.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat schreef ik echter niet.

Ik schreef dat veel gereformeerden niet de consequentie trekken dat Christus dan niet het hoofd van het genadeverbond zou kunnen zijn.

Dat is iets heel anders.
Misschien moet je teruglezen wat je werkelijk schreef. Je kunt mij niet verwijten dat je iets anders bedoelde dan je schreef.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Los daarvan: ds. Schot meent consequent te zijn, maar als hij stelt dat het genadeverbond niet breder kan zijn dan de uitverkorenen als Christus het hoofd is van het genadeverbond, is dat een cirkelredenering. Dat is immers juist wat veel gereformeerden niet meemaken. Maar Valcke kan daar beter over formuleren. In ieder geval vind ik zo'n verwijt aan dr. Klaassen niet sterk.
Ik twijfel niet aan het feit dat jij beter kunt onderscheiden als het gaat over het genadeverbond en alle daarover bestaande hypotheses en onderscheidingen, maar ik zie nog steeds niet in wat er onduidelijk is aan wat ik schreef. Het verwijt aan dr. Klaassen is voor zover ik begrijp, een cirkelredenering. Als jij het met het verwijt van ds. Schot aan dr. Klaassen eens bent, zal ik dat nog eens heroverwegen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Los daarvan: ds. Schot meent consequent te zijn, maar als hij stelt dat het genadeverbond niet breder kan zijn dan de uitverkorenen als Christus het hoofd is van het genadeverbond, is dat een cirkelredenering. Dat is immers juist wat veel gereformeerden niet meemaken. Maar Valcke kan daar beter over formuleren. In ieder geval vind ik zo'n verwijt aan dr. Klaassen niet sterk.
Ik twijfel niet aan het feit dat jij beter kunt onderscheiden als het gaat over het genadeverbond en alle daarover bestaande hypotheses en onderscheidingen, maar ik zie nog steeds niet in wat er onduidelijk is aan wat ik schreef. Het verwijt aan dr. Klaassen is voor zover ik begrijp, een cirkelredenering. Als jij het met het verwijt van ds. Schot aan dr. Klaassen eens bent, zal ik dat nog eens heroverwegen.
Nee, ik reageerde nu op jouw citaat. Dat is dubbelzinnig. De woorden ‘Dat is’ slaan voor een normale lezer zoals ik op de stelling van ds Schot dat alleen de uitverkorenen (wezenlijk) in het verbond zijn als Christus het Hoofd is. Maar jij bedoelde met ‘Dat is’ het niet zijn van Christus als het Hoofd van het verbond. Daardoor ontstaat er een groot misverstand. Ik lees jouw quote m.i. op de meest voor de hand liggende manier. Maar jij bedoelde het anders.

Vind je het erg dat ik nu op wat je werkelijk bedoelde niet meer inga. Het is te laat én te ingewikkeld geworden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Ik begrijp oprecht niet hoe je dat er in kunt lezen, maar een reactie binnen twee weken is uitstekend hoor. Dit lijkt me helemaal geen spoedeisend probleem en ik ben allang blij met een goed onderbouwd antwoord op wat ik bedoelde.

En ik zal morgen nog eens goed lezen welke meerdere betekenissen mijn zin kan hebben. Daar is een frisse blik voor nodig, want nu zie ik alleen wat ik bedoelde te schrijven.
Plaats reactie