Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Thea »

Ds. Kersten waarschuwt in zijn dogmatiek erg tegen de visie van Dr. Woelderink.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Posthoorn »

@Thea, dat weet ik en ik begrijp het ook wel. Woelderink kon zich erg afzetten tegen wat hij noemde 'de dooperschen', met hun nadruk op de bevinding, hoewel hij zelf een zeer bevindelijk man was.

Het is overigens wel mooi hoe Woelderink over de belofte spreekt: niet als iets wat in de toekomst zal gebeuren, maar wat Hij nu en op dit moment schenkt. Woelderink betrekt dit overigens ook op de kinderen van de kerk en ziet hen op deze wijze in het bezit gesteld van de beloften (dit naar aanleiding van Gods spreken tot Abraham):
J.G. Woelderink schreef:Als God tegen Abraham zegt: Ik richt Mijn verbond op tussen Mij en u om u te zijn tot een God, dan mogen we die woorden niet verklaren, alsof God eerst in de toekomst Zich zal betonen de God van Abraham te zijn. In de verbondsoprichting en in de belofte des verbonds verbindt God de Heere Zich op dat ogenblik aan Abraham en Abraham, die woorden Gods gelovende, weet, dat God van nu aan zijn God is. In de belofte des verbonds schenkt God de Heere Zichzelf aan ons met al het heil, dat Hij in de Zoon Zijner liefde bereid heeft. Daarin ligt de rijkdom der belofte en daarom moet het ten zeerste afgekeurd worden, als sommigen de belofte opvattend als sprekende van iets, dat eerst in de toekomst vervuld wordt en dus nu nog niet reëel is. Er is nooit iets zo reëel geweest, als de genade Gods, die Hij ons in de belofte des evangelies schenkt en wie deze belofte door het geloof omhelsd heeft, weet dat, want zijn hart springt op van vreugde vanwege Gods heil.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 12 nov 2019, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Een mooi citaat, inderdaad.

Dr. Woelderink behoorde natuurlijk tot de meer verbondsmatige stroming, terwijl ds. Kersten het verbond nauwelijks van belang vond in de praktijk van het geloofsleven. Beiden passen in de gereformeerde traditie, maar de opvattingen van ds. Kersten zijn net zo goed te misbruiken als die van dr. Woelderink, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Nasrani »

Zijn er die het boek naar aanleiding van de recensie en reactie hebben aangeschaft en het inmiddels aan het lezen zijn?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Nasrani »

Eerder in dit topic ging het over een boek van ds. Kempeneers over jong gestorven kinderen. Ik zag in een folder onderstaand boek staan:
Afbeelding
Over de eeuwige bestemming van jonggestorven kinderen
De auteur weet uit eigen ervaring dat er veel afkomt op ouders die een kind verliezen. In het pastoraat merkt hij grote behoefte aan bijbelse duidelijkheid rondom dit thema. In ieder geval zijn bedroefde ouders niet gebaat met allerlei gevoelige opmerkingen die geen bijbels fundament hebben.
Ds. Schot blijft binnen de kaders van Gods Woord en de daarmee samenhangende visie op het genadeverbond.
Een pastoraal-theologische handreiking!
Met de discussie van destijds roept deze omschrijving wel wat vragen bij mij op....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Ik vind de titel erg ongelukkig gekozen, als deze verwijst naar de erfzonde.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik vind de titel erg ongelukkig gekozen, als deze verwijst naar de erfzonde.
Misschien wilt ds Schot vragen beantwoorden over kleine kinderen die blanco vellen lijken ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Luther »

Ik begrijp deze uitgave niet. Er is toch het boekje van ds. M.A. Kempeneers, met duidelijke geestelijke leiding?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar daar is hij het niet mee eens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Nasrani »

Luther schreef:Ik begrijp deze uitgave niet. Er is toch het boekje van ds. M.A. Kempeneers, met duidelijke geestelijke leiding?
Ik ook niet. En daarom roept de omschrijving bij mij ook vragen op.
Met de discussie in mijn achterhoofd zie ik daarin nog wel wat verwijzingen... helaas zou ik zeggen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Natuurlijk. Maar daar is hij het niet mee eens.
Ds Schot begint inmiddels een echte hard-liner te worden.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. Maar daar is hij het niet mee eens.
Ds Schot begint inmiddels een echte hard-liner te worden.
...en een centraal besproken/gebashed persoon op RF. Laten we gewoon de inhoud van dit boekje even afwachten voor er commentaar op te hebben. Uit de discussie bleek destijds dat ds. Schot het niet geheel met ds. Kempeneers eens was. Wat dat betreft hoeft het dus helemaal niet te verbazen, een nieuw boekje.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Luther »

DDD schreef:Natuurlijk. Maar daar is hij het niet mee eens.
Bijbels gezien is er werkelijk niets anders te zeggen dan ds. Kempeneers doet op dit punt. Hij spreekt bovendien de belijdenis van de kerk eerbiedig na. Wat jammer dat er zelfs op zo'n teer punt als het overlijden van jonge kinderen niet het vertrouwen is om te verwijzen naar het boekje van ds. Kempeneers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door crossmountain »

Gesprek tussen Ds. Schot en Ds. Kempeneers over dit gevoelige onderwerp:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Luther »

crossmountain schreef:Gesprek tussen Ds. Schot en Ds. Kempeneers over dit gevoelige onderwerp:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0
Ja, dat ken ik. Maar dan is het nog steeds verdrietig dat de kracht en de reikwijdte van het verbond niet wordt gehonoreerd. En je ziet vervolgens grote subjectiviteit in deze discussie sluipen: de grond van het behoud van jonggestorven kinderen wordt gelegd in de ervaring van een kind van God. Als die ervan mag getuigen, dan is het waar, anders niet. Terwijl de Schrift ons een andere, een betere weg wijst, net als de belijdenis in DL 1,17, namelijk die van de vastheid van het verbond.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie