HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door samanthi »

Zonnebloem schreef:
FlyingEagle schreef:@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Veel jongeren hebben HSV bij ons in de kerk. De meeste. Helemaal geen SV. Ik vind dat jammer. Zelf heb ik een Tukker Bijbel. Die vind ik goed en begrijpelijk genoeg
Wat is daar nu voor jammer aan, deze jongeren doen er op één of andere manier moeite voor om de Schrift te begrijpen, vroeger in mijn jeugd, deden de meeste jongeren niets, alleen zingen uit hun Bijbeltje.
Zelf lees ik het liefst de Basisbijbel, naast de SV.
Dat doe ik voor mijn Kleinkinderen evenzo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hollander »

Anselmus schreef:Hier een enquête die gehouden is onder jongeren uit de Gereformeerde Gemeente https://www.refoweb.nl/files/enquete-bijbellezen.pdf. Vraag 15 en 16 zijn opvallend: de meesten lezen uit de SV, maar zouden liever HSV lezen. Mogen ze dit niet van hun ouders? Dan wordt over 10-15 jaar de overstap naar de HSV in de kerken gemaakt denk ik. Recent sprak ik een predikant die aangaf dat de meeste van zijn collega's thuis (regelmatig) uit de HSV lazen en dat het volgens hem geen 25 jaar meer duurde voor vrijwel alle kerken uit de rechterflank over zouden gaan naar de HSV. Ik schat in (ook gezien de uitkomst van de genoemde enquête) dat dit realiteit zal zijn.
Wat zijn de doelgroepkenmerken geweest van deze enquête? Regio? Leeftijd? Grootte van de doelgroep? In welke levenssituatie bevonden deze jongeren zich? Is de enquête representatief voor de hele GG? Zo ja, kan je dat verklaren? Door wie is de enquête gehouden?

Verder denk ik dat het goed is om te beseffen dat een printdatum uit oktober 2013 zichtbaar is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Zonnebloem »

samanthi schreef:
Zonnebloem schreef:
FlyingEagle schreef:@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Veel jongeren hebben HSV bij ons in de kerk. De meeste. Helemaal geen SV. Ik vind dat jammer. Zelf heb ik een Tukker Bijbel. Die vind ik goed en begrijpelijk genoeg
Wat is daar nu voor jammer aan, deze jongeren doen er op één of andere manier moeite voor om de Schrift te begrijpen, vroeger in mijn jeugd, deden de meeste jongeren niets, alleen zingen uit hun Bijbeltje.
Ik vind het fijn dat ze een Bijbel bij zich hebben en meedoen. Het jammere vind ik dat ze een bepaalde laag in een tekst soms missen. Gelukkig zijn er predikanten die uitleggen waarom iets zo vertaald is, maar dat de betekenis vanuit de grondtal net iets anders is. Het blijven vertalingen. Ook de SV.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:Ik ken nauwelijks nog gezinnen, met onvolwassen kinderen, waar de HSV niet wordt gebruikt. Wel zie ik heel veel parallel gebruik.
Ik wel. Ook in gemeenten (GG) die als linkse bestempeld worden.
Mijn blikveld is ongetwijfeld zeer beperkt en daarmee niet representatief voor het grotere geheel. Maar ik vul graag aan dat mijn opmerking niet slechts één reformatorisch kerkverband betreft.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef:@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Inderdaad jammer dat je dan gelijk in achting daalt. Voor wat het waard is natuurlijk. Ik ken de HSV nauwelijks en heb niet het idee dat deze vertaling in onze gemeente veel gebruikt wordt. Thuis hebben we hem iig nog niet. Op school wel. Ik werk daar en ga er dus wat meer gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ik ken weinig gezinnen in mijn brede kennissenkring, van OGG tot PKN, waar niet op een of andere manier gebruik gemaakt wordt van een HSV.
Ook in gezinnen waar de SV als de belangrijkste vertaling gebruikt en wordt, zijn er toch vaak wel kinderen die een HSV bij hun bed lezen bv.
Is ook mijn ervaring.
Dat zou wel een leuk onderzoek wezen. Hoeveel procent van de reformatorische jongeren leest er uit HSV en hoeveel uit de SV? (Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat er tenminste uit deze twee een keuze wordt gemaakt en niet dat er moet worden gezegd dat men helemaal geen Bijbel meer leest.)
Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd een grotere zorg inderdaad dan welke vertaling ze exact lezen.
Door veel jongeren niet of nauwelijks nog gelezen. Gelukkig zijn er wel uitzonderingen..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
FlyingEagle schreef:@jantje Na een opmerking van Ad en hij zou gelijk bij jou in aanzien zijn gedaald, je bent dus toch niet zo vasthoudend als je op het forum zegt te zijn.

Verder zie ik een mix van SV en HSV alhoewel ik er bij ins ook veel zie met de SV+kanttekening
Inderdaad jammer dat je dan gelijk in achting daalt. Voor wat het waard is natuurlijk. Ik ken de HSV nauwelijks en heb niet het idee dat deze vertaling in onze gemeente veel gebruikt wordt. Thuis hebben we hem iig nog niet. Op school wel. Ik werk daar en ga er dus wat meer gebruik van maken.
Hier wordt op de basisschool ook de HSV gebruikt. Wat ik wel mooi vindt, is dat de kinderen op een kerstviering zelf mogen kiezen of ze de tekst uit de HSV of de SV lezen. Dat geldt ook voor teksten die binnen het Kort Begrip vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Anselmus »

Hollander schreef: Wat zijn de doelgroepkenmerken geweest van deze enquête? Regio? Leeftijd? Grootte van de doelgroep? In welke levenssituatie bevonden deze jongeren zich? Is de enquête representatief voor de hele GG? Zo ja, kan je dat verklaren? Door wie is de enquête gehouden?

Verder denk ik dat het goed is om te beseffen dat een printdatum uit oktober 2013 zichtbaar is.
https://www.refoweb.nl/nieuws/1180/jong ... ng-dan-sv/
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Geytenbeekje »

Moet zeggen dat ik hem nooit lees.
Onze dominee leest er ook nog wel eens in en haalt het soms in de preek aan wat er in de HSV staat als er een beduidend verschil is.
Bij ons is er wel een clubje jongeren die de HSV StudieBijbel gebruiken
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Mijn posting was wat cynisch. Al ben ik wel wat milder vwb de HSV. Maar ik laat me verleiden door de reactie van DDD die stelt dat de meeste bevindelijken positief waren. Ik vind dat zo grappig onnozel. Ik ga dan bijna automatisch meedoen. Al probeer ik hiertegen wel te strijden. Maar soms verlies ik het. Nu ook weer zijn verbazing dat hij links de BMU signaleert. Hij vindt dat bijzonder. Zo lief.
Ik moest wel een beetje lachen om jouw eerste reactie in dit topic, vooral omdat je bijna kon voorspellen wat voor reacties dit zou opleveren.
Deze (HSV) rotonde is al zo vaak betreden dat er geen verbazende stappen worden gezien op RF.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ik ben niet van mening veranderd over de HSV. Wel zie ik dat doordat in de GBS-editie van de SV verouderd woordgebruik niet is gewijzigd, het draagvlak voor de GBS als stichting is afgenomen. En dat gaat mogelijk ook wel ten koste van het draagvlak voor de SV als dé vertaling voor kerkelijk, huiselijk en persoonlijk gebruik. Maar dat maakt de HSV niet tot een betere of aan te bevelen vertaling.

https://getrouwevertaling.nl/pdf/herzie ... ntatie.pdf
Met alle respect voor de GBS (en dat heb ik echt), het wordt toch tijd dat zij worden ontheven van hun positie als 'hoeder van de Statenvertaling'. Er moet nu echt iets gebeuren. Laat er maar een soort 'Rouwendal'-vertaling komen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Hollander »

Anselmus schreef:
Hollander schreef: Wat zijn de doelgroepkenmerken geweest van deze enquête? Regio? Leeftijd? Grootte van de doelgroep? In welke levenssituatie bevonden deze jongeren zich? Is de enquête representatief voor de hele GG? Zo ja, kan je dat verklaren? Door wie is de enquête gehouden?

Verder denk ik dat het goed is om te beseffen dat een printdatum uit oktober 2013 zichtbaar is.
https://www.refoweb.nl/nieuws/1180/jong ... ng-dan-sv/
Bedankt, daar staan heel wat verhelderende gegevens in.

Beide onderzoeken zijn niet representatief. Die van de CGO is slechts onder een zeer klein, selectief gezelschap afgenomen. Die van Refoweb onder een grotere doelgroep, maar zij geven zelf al aan dat het onderzoek slechts een indicatie is. Ik vermoed zelfs dat Refoweb geeneens de beschikking heeft over database waarmee een, voor de GG, representatief onderzoek gedaan kan worden.

Kortom, in combinatie met de printdatum oktober 2013, lijkt mij dit onderzoek vrij weinig te zeggen over de opmars van de HSV in bevindelijke kringen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ik ben niet van mening veranderd over de HSV. Wel zie ik dat doordat in de GBS-editie van de SV verouderd woordgebruik niet is gewijzigd, het draagvlak voor de GBS als stichting is afgenomen. En dat gaat mogelijk ook wel ten koste van het draagvlak voor de SV als dé vertaling voor kerkelijk, huiselijk en persoonlijk gebruik. Maar dat maakt de HSV niet tot een betere of aan te bevelen vertaling.

https://getrouwevertaling.nl/pdf/herzie ... ntatie.pdf
Met alle respect voor de GBS (en dat heb ik echt), het wordt toch tijd dat zij worden ontheven van hun positie als 'hoeder van de Statenvertaling'. Er moet nu echt iets gebeuren. Laat er maar een soort 'Rouwendal'-vertaling komen!
Ik heb veel respect voor het boekje van Rouwendal. Ook zijn vertaling van het boek Genesis is erg goed.
Ik begrijp niet waarom het zo oorverdovend stil blijft rond dit boek. De indringende vragen aan de GBS worden niet beantwoord. Ik vermoed, omdat de argumentatie zo sluitend is dat er maar één antwoord mogelijk is, namelijk dat hij gelijk heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Ad Anker »

Velen uit de de GBS-achterban hebben weinig inhoudelijke kennis van de verschillen tussen SV-HSV-Rouwendal. Het verheven 'alles bij het oude laten' heeft een schier zaligmakende status gekregen waardoor een gesprek onmogelijk blijkt. Het 'alles bij het oude laten' verliest echter in onze achterban snel terrein zodat er op termijn wel wat zal moeten gebeuren. Je ziet het al bij catechisatiemethodes, BMU e.d. Er beweegt echt wel wat. Alleen krijgen de Rouwendals en de Valckes nog weinig voeten aan de grond.

Blijft onverlet dat de GBS enorm veel werk verzet door Bijbels in vele talen beschikbaar te stellen. Dat verdient onze steun. Ontheffing van hun positie van 'hoeder van de Statenvertaling' lijkt onvermijdelijk. Ik weet niet of deze positie overigens breed gedragen is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:Ik heb veel respect voor het boekje van Rouwendal. Ook zijn vertaling van het boek Genesis is erg goed.
Ik begrijp niet waarom het zo oorverdovend stil blijft rond dit boek. De indringende vragen aan de GBS worden niet beantwoord. Ik vermoed, omdat de argumentatie zo sluitend is dat er maar één antwoord mogelijk is, namelijk dat hij gelijk heeft.
Als ik bij mijn moeder thuis voorlees uit de SV, maak ik er zelf vaak een soort vertaling-Rouwendal van. Je ziet hoe dan soms met een kleine verandering de tekst veel dichterbij komt. Mijn moeder heeft het vaak niet eens gemerkt als ik het vraag, maar dan vond ze wel dat het zo 'gemakkelijk luisterde'.
We hebben ook een poos samen één keer per week uit de HSV gelezen, maar deze uiteindelijk toch weer terzijde gelegd.
Plaats reactie