HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Erskinees »

Tom schreef:Dat zit er tegenwoordig al vroeg in. Student P.C. Vlot al een paar keer van de kansel horen roepen met enorm luide stem dat de ktb veel en veel beter is dan de BMU.
I.p.v. dit steeds van de kansel te verkondigen kan deze student en anderen zich beter inspannen de kanttekeningen in begrijpelijk(er) over te zetten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:Het is ingewikkeld geworden :bobo
Dat valt wel mee hoor. BMU is een particulier initiatief en heeft geen enkele kerkelijke status. Prima om de BMU met voorzichtigheid te gebruiken. Maar de uitleg daarin is voor rekening van de vele auteurs, waarover iedereen gewoon van mening kan en mag verschillen. De kwaliteit en het niveau van de aantekeningen verschilt ook enorm per Bijbelboek.
Mmmm toen ik dit een keer schreef toen de BMU nog niet zolang uit was, kreeg ik daar veel kritiek op. Ik zocht naar fouten, terwijl ik toen alleen aangaf dat het niet foutloos was, overigens, ben ik blij met de kaarten en schema's, ook de verduidelijking, samen met de KT, waar zeker ook fouten in staan, en de basis bijbel, ben ik de SV beter gaan begrijpen, de HSV gebruik ik bijna nooit, toch ben ik er blij mee om dat de SV steeds verder van de jongere generaties vandaan komt te staan en er nu een alternatief is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Dodo »

Ik zou het niet fijn vinden als mijn kerkenraad zoveel geld uitgaf voor een bepaald soort bijbel voor alle gemeenteleden. Bied 'm dan aan met korting of zo.
En per saldo betalen ze 'm toch zelf. De kerkenraad beheert het geld van de gemeente, dus ze hebben er zelf het geld voor gegeven.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: HSV bezig aan een opmars in bevindelijke kringen?

Bericht door Bertiel »

ik vind de zending ook een beter doel om eerlijk te zijn.
Of noodhulp, etc.

Ik was in het begin erg HSV minded, en ben nog van mening dat de SV voor veel mensen te ver verouderd is om de juiste vertaling te zijn voor 2019.
Na het lezen van alle pro's en contra's zie ik wel in dat de HSV zwakker is dan de SV.
Ik lees eigenlijk enkel SV, gebruik nog wel de studiebijbel van de HSV, hoewel daar ook wel wat aanmerkingen op te maken is, maar die heb ik ook bij sommige kantekeningen.

Ik las nb. bij ds. Doornenbal al dat hij vond dat er toen al wat aan de leesbaarheid van de SV moest worden gedaan om die voor de toekomst te bewaren!

In het artikel van dr. P. de Vries, wat eerder is aangehaald, worden diverse opmerkingen gemaakt mbt de GBS en hun halsstarrigheid. Het is jammer dat die, samen met de vragen vanuit diverse synodes, niet tot een actie uit de hoek leiden. Zo kan een kant van scheurmakers toch op eens veranderen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie