Afwachten of Verwachten? (2)

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik hoopte eigenlijk op nieuw-testamentische voorbeelden van na pinksteren, uit de toespraak van Petrus en ook uit Hebree"en blijkt dat er toen wel degelijk iets veranderd is (ook al was het heil er altijd al alleen via Christus). Verder Petrus verloochende Christus, een keer heel openlijk en een keer door zich af te scheiden van de heidenen (wat een daad was die het werk van Christus min of meer verloochende). Je argumenten met betrekking tot Nicodemus gaan m.i. niet op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door erdna
>>Jij kunt je gedachten over bekering zonder Christuskennis niet standhouden en ook als je die gedachte uitwerkt in bijvoorbeeld de de (standen)prediking loop je vast. Hoeveel tekst je ook nog gaat produceren: buiten Christus is de dood, in Christus het leven.<<

Ik heb al aangegeven dat bij de bekering, wedergeboorte, iemand in Christus ingelijfd wordt, en door Christus onderwezen wordt. En in de droefheid naar God die dan geboren wordt ligt een hijgen naar de verlossing in Christus. Zo'n ziel roept uit: Wie is Hij? Ze hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Dus er is wel degelijk een zekere mate van Christuskennis. Maar nog niet de Persoonskennis, of het vluchten tot Christus als Middelaar Gods en der Mensen. Dat vind je op vele plaatsen in de bijbel (wie zou Jesaja nou bedoelen met "door onweder voortgedrevenen"? wie zou Jezus nou toch bedoelen met "vermoeiden en belasten"?) en bij de oudvaders.
Ja, wie zou Jesaja hier nu bedoelen. Eerst heeft Jesaja profetisch gesproken over Christus, nu gaan het over Zijn geloofskerk. Niet zijn bekommerde Kerk? Wel, als we bedoelen bekommering omdat ze verdrukt wordt.

Laten we aub geen bijbelteksten gebruiken om onze 'theologie' er in te lezen. Gods Woord is eenvoudig!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hosea 6:3
Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands
Dit is toch géén Paulinische teskt in verhouding tot 'dat ik Hem kenne'. Zo worden er teksten tot één tekst gemaakt, zodat mijn theologie hierin terug te vinden is.

Velen doen dat ook met 'Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid, uw vrucht wordt uit Mij gevonden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
erdna

Bericht door erdna »

>>De discipelen zaten in een volstrekt andere situatie dan de gelovigen nu (overgang OT/NT)
<<

Zo kun je de hele Bijbel wel van tafel vegen: is in een heel andere tijd ontstaan en geschreven.
erdna

Bericht door erdna »

>>Waar zegt Hizkia dat? Anders riekt het naar inlegkunde. <<

In de nood van zijn leven (als zijn sterven aangekondigd wordt door de profeet) smeekt Hizkia "Wees Gij mijn borg". Uiteraard hebben Blaauwendraad en consorten daar wel weer een andere uitleg voor gevonden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door erdna
Paulus geeft in Romeinen 13 aan dat "de zaligheid u nu nader is dan toen ge eerst geloofd hebt", hetgeen ook duidt op verschil tussen het van verre staan en het dichterbij komen.
De verklaring van Dachsel:

En dit zeg ik temeer, a) omdat wij de gelegenheid van de tijd weten. Bij mijn vermaning komt mij in de gedachte in welke tijdsomstandigheden wij zijn, die wij in het kort hiermee kunnen karakteriseren, dat het het uur is, dat wij nu uit de slaap, die ons vroeger bevangen had, opwaken; want de zaligheid, van de kant van haar laatste voltooiing bij de wederkomst van Christus uit de hemel (Hoofdst. 8:23 v. 1 Petr.1:7 vv.is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben. Sinds wij het Evangelie aannamen en gelovig werden (Hand.4:4) heeft het koninkrijk van God grote stappen voorwaarts gedaan.

Paulus spreekt hier over de gelovige verwachting van de zaligheid die boven is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door erdna
>>Het probleem wat ik met je antwoord heb erdna is dat de drie manieren van kennen vereist gaan worden, als opeenvolgende standen die iedereen moet kennen. Is er dan ruimte voor Handelingen 13:48? Of begrijp ik je verkeerd? <<

Nee, drie manieren zijn niet vereist. Het gaat hier om een opwas in de kennis en genade van de Heere Jezus. Degenen die niet verder dan het eerste komen zijn zwakgelovigen. Degenen die het laatse kennen zijn verzekerde christenen. Let wel dat iemand het in één dag zou kunnen krijgen! Guthrie wijst hier zo mooi op, dat de Heere verschillende wegen kan gaan, de verzekering van het geloof kan al in het begin gegeven worden. Brakel zegt dat ook. Ik geef toe dat hier weinig aandacht voor is in de bevindelijke prediking. Als iemand in korte tijd bekeerd zou worden en al spreekt vanuit de verzekering van zijn aandeel in Christus en vergeving van zonden zouden er onverstandige ouderlingen of predikanten kunnen zijn die zeggen "ik zou het nog maar eens nakijken". Dat zou onbijbels zijn (zie Paulus, moordenaar aan het kruis, etc.). Wel zeggen zowel Guthrie als Brakel dat het Gods gewone weg is om iemand eerst een tijd in het gemis te houden, in het hongeren en dorsten, wel begeren Christus te kennen maar dit nog niet met bewustheid van hart en leven te kunnen getuigen. (maar let wel: de begeerte is al geloof!)
Houdt toch één ding vast, als ik door het geloof ingelijfd ben en mijn levenssappen mag trekken uit Christus Jezus, weet ik uit Wien ik die levensappen krijg. Daarin is onderscheid, uiteraard, maar er ís kennis!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door erdna
>>Waar zegt Hizkia dat? Anders riekt het naar inlegkunde. <<

In de nood van zijn leven (als zijn sterven aangekondigd wordt door de profeet) smeekt Hizkia "Wees Gij mijn borg". Uiteraard hebben Blaauwendraad en consorten daar wel weer een andere uitleg voor gevonden.
Kun je de tekstverwijzing geven? In 2 Koningen 20:3 staat:

Och, HEERE, gedenk toch, dat ik voor Uw aangezicht in
waarheid en met een volkomen hart gewandeld, en wat goed in
Uw ogen is, gedaan heb. En Hizkia weende gans zeer.

Dat lijkt me iets anders
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Erdna,

Hoe leg je deze tekst (Luk 7:36-50) uit:

En een der Farizeen bad Hem, dat Hij met hem ate; en ingegaan zijnde in des Farizeers huis, zat Hij aan. En ziet, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande, dat Hij in des Farizeers huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten, en zalfde ze met de zalf.
En de Farizeer, die Hem genood had, zulks ziende, sprak bij zichzelven, zeggende: Deze, indien Hij een profeet ware, zou wel weten, wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares. En Jezus antwoordende, zeide tot hem: Simon! Ik heb u wat te zeggen. En hij sprak: Meester! zeg het. Jezus zeide: Een zeker schuldheer had twee schuldenaars; de een was schuldig vijfhonderd penningen, en de andere vijftig; En als zij niet hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan, wie van dezen zal hem meer liefhebben? En Simon, antwoordende, zeide: Ik acht, dat hij het is, dien hij het meeste kwijtgescholden heeft. En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geoordeeld. En Hij, Zich omkerende naar de vrouw, zeide tot Simon: Ziet gij deze vrouw? Ik ben in uw huis gekomen; water hebt gij niet tot Mijn voeten gegeven; maar deze heeft Mijn voeten met tranen nat gemaakt, en met het haar van haar hoofd afgedroogd. Gij hebt Mij geen kus gegeven; maar deze, van dat zij ingekomen is, heeft niet afgelaten Mijn voeten te kussen. Met olie hebt gij Mijn hoofd niet gezalfd; maar deze heeft Mijn voeten met zalf gezalfd. Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar dien weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief. En Hij zeide tot haar: Uw zonden zijn u vergeven. En die mede aanzaten, begonnen te zeggen bij zichzelven: Wie is Deze, Die ook de zonden vergeeft? Maar Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Oorspronkelijk gepost door erdna
>>Waar zegt Hizkia dat? Anders riekt het naar inlegkunde. <<

In de nood van zijn leven (als zijn sterven aangekondigd wordt door de profeet) smeekt Hizkia "Wees Gij mijn borg". Uiteraard hebben Blaauwendraad en consorten daar wel weer een andere uitleg voor gevonden.
Kun je de tekstverwijzing geven? In 2 Koningen 20:3 staat:

Och, HEERE, gedenk toch, dat ik voor Uw aangezicht in
waarheid en met een volkomen hart gewandeld, en wat goed in
Uw ogen is, gedaan heb. En Hizkia weende gans zeer.

Dat lijkt me iets anders

Parsifal, deze tekst staat in Jesaja 38. De uitleg van de KT is in elk geval anders:

wees Gij mijn Borg.

Dat is, stel U tussen mij en mijne krankheid, gelijk zich een borg stelt tussen den schuldheer en den schuldenaar, om hem te bevrijden dat hij niet in de gevangenis geworpen worde; zie Ps 119:122. Anders: wees mij lieflijk; anders: weef mij af; dat is, strek mijn leven uit, totdat ik oud en krachteloos word en door natuurlijke zwakheid sterf, en snijd den draad mijns levens niet af eer hij ten einde gelopen is; een manier van spreken aan de wevers ontleend.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
erdna

Bericht door erdna »

>>De uitleg van de KT is in elk geval anders<<

Nou, nou: de KT trekken anders wel de paralel met schuldheer en schuldenaar en geven aan dat Hizkia nog niet bereid was te sterven. Laten we er goed om denken: de Bijbel is geen romannetje om ons zoet te houden, maar bevat lessen voor het geestelijke leven.
erdna

Bericht door erdna »

Wie de lezing van ds. Van Vlastuin, zoals die in het RD gepubliceerd is, goed leest, ziet dat hij dezelfde kritiek heeft op het boek van VdZ als Ds. Van Eckeveld destijds op Blaauwendraad: hij mist de diepgang des Geestes. Van Eckeveld voedge er aan toe, bevreesd te zijn dat dit een verstandsgeloof in de hand werkt.
erdna

Bericht door erdna »

>>Op elke posting ben ik ingegaan<<

Nou, op mijn vrij cruciale citaat van Bunyan, dat toch regelrecht tegen jouw beweringen ingaat, heb je niet echt aan kunnen tonen dat Bunyan het daar niet heeft over ontwaakte zielen die nog niet tot Christus zijn gegaan. Je hebt je er alleen van afgemaakt door zoiets te zeggen als dat ik de puriteinen niet goed lees. Maar ds. C. Harinck heeft hierover hetzelfde standpunt als ik: of wou je beweren dat hij de puriteinen niet goed gelezen heeft? Anderzijds zou jij kunnen beweren dat ds. P. de Vries hetzelfde standpunt heeft als jij (en die heeft de puriteinen tenslotte ook goed gelezen, dat geef ik toe), maar dan moet je er nota van nemen dat ik jouw opvatting nooit beschuldigd heb van buiten het gereformeerde spoor te zijn, of buitenbijbels. Jij de mijne wel. Dus ik verwacht nog wel een correctie van je, of minimaal een erkenning dat de prediking van de GG zich binnen het gereformeerde spoor bevind. Ik geef daarvoor geen tientje...!
Maar nog wel een aantal passages uit Engelse en Hollandse oudvaders!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik had toevallig van het weekend een recensie geschreven. Achteraf komt hij denk ik opvallend overeen met de kritiek van ds. Van Vlastuin, hoewel ik iets minder kritisch ben.

Dat het boek aanleiding en grond geeft aan een verstandsgeloof lijkt me ongegrond. Zie onder andee 2.14.11, 2.15.2 en 3, 3.14.6 en 7 van het boek.

Positief
Het gaan in het spoor van de oudvaders, reformatoren en daarmee in het geheel van de gereformeerde traditie die het meest dicht bij de Bijbel staat. Alle onderwerpen m.b.t. de toe-eigening worden behandeld, lost veel zielevragen op. Heel actueel en compleet.

Kritiekpunten
Weinig bijbelse onderbouwing, vooral bij “Christus is alleen voor de uitverkorenen gestorvenâ€
Plaats reactie