Afwachten of Verwachten? (2)

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:Maria had geen verwachtingen meer en afwachten was er ook niet meer bij op de paasmorgen. Al wat er overbleef was liefde.

… zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
Wat mooi. Dat was vanmorgen bij ons ook de boodschap.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:
KDD schreef:Maria had geen verwachtingen meer en afwachten was er ook niet meer bij op de paasmorgen. Al wat er overbleef was liefde.

… zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
Wat mooi. Dat was vanmorgen bij ons ook de boodschap.
Bij ons gisteren ochtend. Geloof, hoop, en liefde - de meeste is de liefde.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Susanna »

KDD schreef:Maria had geen verwachtingen meer en afwachten was er ook niet meer bij op de paasmorgen. Al wat er overbleef was liefde.

… zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
Haar gedachten waren gefocust op het idee dat iemand het lichaam van Jezus had weggenomen. Wat bedoel je met: wat overbleef was liefde? Ik denk dat het wanhoop was wat overbleef. Totdat Hij haar bij haar naam noemde.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Marck »

Bezorgd schreef:Interview met Klaas van der Zwaag

"Kerkjournalist Klaas van der Zwaag: ‘Vroeger had ik misschien op de brandstapel gemoeten’
Zesendertig jaar lang werkte hij bij één werkgever en met hart en ziel werkte hij al die tijd bij één redactie. Kerkjournalist Klaas van der Zwaag gaat met pensioen. Hij blikt terug op zijn naar eigen zeggen ‘grandioze en uitdagende’ baan bij het Reformatorisch Dagblad."


ND schreef:(....)

Sommige boeken deden heel wat stof opwaaien. Zoals het boek ‘Afwachten of verwachten’ uit 2003.

‘Dat klopt. Gelukkig is het meeste stof weer neergedaald.’

Met welk doel schreef u het boek?

‘Het boek gaat over de toe-eigening van het heil, oftewel: de persoonlijke relatie tussen God en de mens. Wanneer mag je jezelf een kind van God noemen? In de rechterflank van de protestantse kerken was dit thema vastgelopen. Er was veel onzekerheid: sommige mensen waren hun leven lang niet zeker van hun geloof. Met het boek onderzocht ik de bronnen van het calvinisme en het puritanisme; ik ging juist terug naar waar we vandaan kwamen. Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. ’

Het zorgde voor veel ophef. (...)

https://www.nd.nl/geloof/protestant/111 ... eeuw-had-i
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Adagio »

Marck schreef:
ND schreef:(....)Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. Het zorgde voor veel ophef. (...)
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
Wat deel je niet?
De aangehaalde zin van Van der Zwaag doet zeer aan je ogen; goed mogelijk dat deze slordig opgesteld werd, of anders is bedoeld. Eigenaardig eigenlijk dat juist ook dat citaat hier terecht komt.
Als genade verdiend moet worden, zou God dan geen voorwaarden stellen? God had een proefgebod gegeven aan Adam om het eeuwige leven te beloven. Hij is in zonde gevallen, heeft Gods beeld verloren, en ligt dood. Maar ook de tweede Adam, Christus, wist van voorwaarden, Hij heeft gebeden: "Mijn Vader, indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede."

Het geloof verdient niet, het ontvangt slechts. Maarten Luther schrijft erover (psalm 51): "God geeft de nederigen genade' (1 Petr. 5:5). Al de genoemde bedreigingen en schrikkelijke voorbeelden moeten betrokken worden op de verharde en geruste zondaren. Voor hén geldt dat God een verterend vuur is. De berouwvollen en verslagenen van hart daarentegen zijn het volk van Zijn genade. De goede Herder Die Zijn levén voor hen gaf, begeert hun wonden te verbinden en te genezen. Zij mogen dan ook niet toegeven aan de overleggingen van hun hart, die hen trachten te weerhouden van het gebed en van het hopen op Gods genade, omdat zij zoveel zonden hebben. Zij moeten met David uitroepen: 'Wees mij genadig, o God!' Zulke bidders behagen God.'"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Herman »

Adagio schreef:
Marck schreef:
ND schreef:(....)Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. Het zorgde voor veel ophef. (...)
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
De aangehaalde zin van Van der Zwaag doet zeer aan je ogen; goed mogelijk dat deze slordig opgesteld werd, of anders is bedoeld. Eigenaardig eigenlijk dat juist ook dat citaat hier terecht komt.
Het is een prima zin, die doelt op de kern van de boodschap van het evangelie en handhaaft haar onvoorwaardelijke karakter. Als Gods genade conditioneel is, kan geen enkele zondaar zalig worden. Dat God met de genade ook andere overtuigingen schenkt om de zondaar te overbuigen is ook geen voorwaarde, maar ook genade. Is dat nu zo moeilijk?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Adagio »

Herman schreef:
Adagio schreef:
Marck schreef:
ND schreef:(....)Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. Het zorgde voor veel ophef. (...)
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
De aangehaalde zin van Van der Zwaag doet zeer aan je ogen; goed mogelijk dat deze slordig opgesteld werd, of anders is bedoeld. Eigenaardig eigenlijk dat juist ook dat citaat hier terecht komt.
Het is een prima zin, die doelt op de kern van de boodschap van het evangelie en handhaaft haar onvoorwaardelijke karakter. Als Gods genade conditioneel is, kan geen enkele zondaar zalig worden. Dat God met de genade ook andere overtuigingen schenkt om de zondaar te overbuigen is ook geen voorwaarde, maar ook genade. Is dat nu zo moeilijk?
Zoals jij 'm uitlegt wil je kennelijk in het spoor zoals ik in het citaat van Luther heb gesteld. Ik was alleen benieuwd of Marck het ook zo wilde uitleggen, want de bedoelde zin stelt uiteindelijk dat genade verdiend wordt. Mijn idee over verdienen kun je in mijn vorige post lezen; herhaling voegt alleen iets toe als iets gelezen wordt.
De Romeinenbrief is duidelijk: "En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer."
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Marck »

Adagio schreef:
Marck schreef:
ND schreef:(....)Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. Het zorgde voor veel ophef. (...)
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
Wat deel je niet?
De aangehaalde zin van Van der Zwaag doet zeer aan je ogen; goed mogelijk dat deze slordig opgesteld werd, of anders is bedoeld. Eigenaardig eigenlijk dat juist ook dat citaat hier terecht komt.
Als genade verdiend moet worden, zou God dan geen voorwaarden stellen? God had een proefgebod gegeven aan Adam om het eeuwige leven te beloven. Hij is in zonde gevallen, heeft Gods beeld verloren, en ligt dood. Maar ook de tweede Adam, Christus, wist van voorwaarden, Hij heeft gebeden: "Mijn Vader, indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede."

Het geloof verdient niet, het ontvangt slechts. Maarten Luther schrijft erover (psalm 51): "God geeft de nederigen genade' (1 Petr. 5:5). Al de genoemde bedreigingen en schrikkelijke voorbeelden moeten betrokken worden op de verharde en geruste zondaren. Voor hén geldt dat God een verterend vuur is. De berouwvollen en verslagenen van hart daarentegen zijn het volk van Zijn genade. De goede Herder Die Zijn levén voor hen gaf, begeert hun wonden te verbinden en te genezen. Zij mogen dan ook niet toegeven aan de overleggingen van hun hart, die hen trachten te weerhouden van het gebed en van het hopen op Gods genade, omdat zij zoveel zonden hebben. Zij moeten met David uitroepen: 'Wees mij genadig, o God!' Zulke bidders behagen God.'"
De opmerking over het kleine wetenschappelijke wereldje aan de uni vind ik wat te zwart wit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:
Adagio schreef:
Marck schreef:
ND schreef:(....)Daarin ontdekte ik dat God gewillig is om redding te schenken en geen voorwaarden stelt om zijn genade te verdienen. Het zorgde voor veel ophef. (...)
Was wel een mooi artikel. Niet alles deel ik maar het gaf me een beter beeld van de Dhr. v.d. Zwaag.
Wat deel je niet?
De aangehaalde zin van Van der Zwaag doet zeer aan je ogen; goed mogelijk dat deze slordig opgesteld werd, of anders is bedoeld. Eigenaardig eigenlijk dat juist ook dat citaat hier terecht komt.
Als genade verdiend moet worden, zou God dan geen voorwaarden stellen? God had een proefgebod gegeven aan Adam om het eeuwige leven te beloven. Hij is in zonde gevallen, heeft Gods beeld verloren, en ligt dood. Maar ook de tweede Adam, Christus, wist van voorwaarden, Hij heeft gebeden: "Mijn Vader, indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede."

Het geloof verdient niet, het ontvangt slechts. Maarten Luther schrijft erover (psalm 51): "God geeft de nederigen genade' (1 Petr. 5:5). Al de genoemde bedreigingen en schrikkelijke voorbeelden moeten betrokken worden op de verharde en geruste zondaren. Voor hén geldt dat God een verterend vuur is. De berouwvollen en verslagenen van hart daarentegen zijn het volk van Zijn genade. De goede Herder Die Zijn levén voor hen gaf, begeert hun wonden te verbinden en te genezen. Zij mogen dan ook niet toegeven aan de overleggingen van hun hart, die hen trachten te weerhouden van het gebed en van het hopen op Gods genade, omdat zij zoveel zonden hebben. Zij moeten met David uitroepen: 'Wees mij genadig, o God!' Zulke bidders behagen God.'"
De opmerking over het kleine wetenschappelijke wereldje aan de uni vind ik wat te zwart wit.
Is het christelijk denken dan niet als zwart tegen wit? Ik kan zelfs geen groter tegenstelling bedenken. Misschien kunnen we een paar tegenstellingen tegenover elkaar zetten: Licht, donker, zwart, wit, dood, leven, dag, nacht. Is het niet net zo met het denken van de mens? De mens van God vervreemd is een vijand van God, of hij dat of niet weet, dat is wel de waarheid. En dan lezen we ook zo duidelijk dat vijanden met God verzoend worden, en dat zal een ieder getuigen: als een vijand met God verzoend, en ik heb alleen maar tegengewerkt. Want wat gemeenschap heeft de dood met het leven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Marck »

DIA. Ik begrijp niet helemaal je reactie. Ik bedoelde dat in mijn beleving het wetenschappelijke wereldje rond een uni helemaal niet zo klein hoeft te zijn zoals in het artikel is aangegeven. Maar ieder kan dit wel anders ervaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:DIA. Ik begrijp niet helemaal je reactie. Ik bedoelde dat in mijn beleving het wetenschappelijke wereldje rond een uni helemaal niet zo klein hoeft te zijn zoals in het artikel is aangegeven. Maar ieder kan dit wel anders ervaren.
Dat bedoelde ik ook niet zozeer, maar meer dat er sprake is van grote tegenstellingen. Deze tegenstellingen zijn Bijbels.
Voorbeeld:
Welzalig hij, die in der bozen raad
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat.

tegenover:
Gans anders is 't met hem, die 't kwaad bemint;
Hij is als kaf, dat wegstuift voor den wind.

of bv.
leven tegenover dood
eeuwig licht of eeuwig nacht
wel of wee
Er zijn geen groter tegenstellingen denkbaar dan die daar genoemd worden:
leven of dood.
zegen of vloek.
De weg ten leven of de weg des verderfs
Twee zaken tegenover elkaar.
Een mens kan zich maar één keer bedriegen,
overdoen kan niet, en een derde weg is er niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Afwachten of Verwachten? (2)

Bericht door Adagio »

Als Gods genade conditioneel is, kan geen enkele zondaar zalig worden.
Och, laat een prediker maar oproepen tot wat nodig is, zoals ook Ezechiel 18:23 doet: "Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen? spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?"

En men moet het vast eens kunnen worden met W. á Brakel, Redelijke Godsdienst in hoofdstuk 30:
"Hij beoogt hen te nodigen, hen te verplichten tot komen, hun de zaligheid voor te stellen, onder voorwaarde van geloof en bekering, hen niet te beletten. De nodiging houdt een voorwaarde in om te komen met een bruiloftskleed; de gast zonder bruiloftskleed mocht tot de bruiloft niet toegelaten worden, niet omdat hij niet genodigd was, maar omdat hij de voorwaarde in de nodiging begrepen, niet vervulde, en geen bruiloftskleed aan had. God beoogt hen alle middelen tot de zaligheid te geven, daarin erkend en verheerlijkt te worden. Maar in dat roepen tot de bruiloft is geen beoging om hen zelf tot de bruiloft te dragen, hun zelf het bruiloftskleed te geven, dat volstrekt nodig was dat de Heere het hun deed, dewijl zij van zelf niet verstaan, noch willen, en daarom ook niet kunnen; maar omdat Hij niet beoogt dat aan hen te doen, 't welk Hij aan hen niet schuldig is, zo kan Hij ook niet beogen hun de zaligheid te geven. Zodat de nodiging hen verplicht te komen en te geloven, zo zij komen met geloof en bekering, dat ze de zaligheid ook zullen verkrijgen, maar zij sluit niet in de beoging Gods om hun de zaligheid te geven zonder voorwaarde, of om hun de voorwaarde te geven.

Men heeft aan Gods Woord genoeg, dat is waarheid; men mag vrijelijk daarop aangaan, en men zal niet bedrogen worden. Dat woord belooft zaligheid aan alle gelovigen, aan allen, die Christus aannemen tot rechtvaardigmaking en heiligmaking. De uitspraak is voor allen, die moet een ieder geloven, op zich toepassen en zeggen indien ik geloof en mij waarlijk bekeer, zo zal ik zalig worden. God weet voorheen wel wie niet zullen willen komen. God laat de mens aan zichzelf, en doet hem geen ongelijk, met hem, - die het in zijn macht gehad had om God in alles te gehoorzamen - geen nieuwe genade te geven. God laat de mens aan zijn eigen vrije wil, waardoor hij vrijwillig Christus en alle hemelse goederen verwerpt. Maar de uitverkorenen geeft God bij het Woord de Heilige Geest, Die hun geloof en bekering geeft, en zij alzo de vereiste voorwaarde hebbende, zo worden zij zalig."
Plaats reactie