Lezenswaardig

Plaats reactie
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Lezenswaardig

Bericht door Matthijs »

Iedereen mag hier lezenswaardige stukjes plaatsen..

Ik hoop dat er veel geplaatst word, want ik ben leesgierig.....:)
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Laat ik maar beginnen met een stukje van Van der Groe. En toets jezelf eens op zijn woorden. Of ben jij nooit bang dat je een schijn- of tijdgelovige bent? Dit kwam in een topic ter sprake. Wat een tijdgeloof is. Vandaar dat dit ook mijn eerste citaat is. Daarom is het zo nodig voor zelfonderzoek mensen! En wie denkt dat hij dat niet nodig heeft, die is er denk ik het meest aan toe om zichzelf te onderzoeken! Want hoe arglistig (bedrieglijk) is ons hart, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?


Mondbelijdenis

Er is niets gereder voor het verdorven verstand van de mens, dat door de zonde geheel verduisterd is en door de satan meer en meer verblind wordt, dan op een verkeerde wijze in die blote letterlijke verkondiging van het heilig Evangelie, zo zorgeloos te gaan rusten en het voor genoeg ter zaligheid te houden, dat hij met zijn verstand die waarheid van het Evangelie zo letterlijk begrepen heeft, en dat hij die daarom nu al terecht gelooft en alzo nu zeker zijn eeuwige zaligheid en behoudenis door Christus uit Gods genade zal bekomen.

Dit is het droevige en rampzalige geloof van meest allen onzer gereformeerde mondbelijders. Daarop wagen zij hun onsterfelijke zielen en gaan daar alzo de eeuwigheid op in, met een blote inbeelding van hun hersenen en zorgeloze geruststelling, dat Christus hun Zaligmaker is en dat zij zeker door Hem zullen behouden en zalig worden. En de meesten, helaas, worden hun jammerlijke dwaling en schrikkelijk zelfbedrog niet eerder gewaar, voordat zij in de hel liggen en het voor eeuwig onmogelijk is de zaak weer over te doen of te herstellen.

T. van der Groe

[Aangepast op 4/9/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Al wat er is en hoe het in de wereld is, ook hoe het gaat en staat, is ons in het scheppingsverhaal van Mozes beschreven; en zoals God het geschapen en gemaakt heeft, bestaat het nog.

Wel hebben velen dit Boek willen verdelgen en uitroeien; koningen en keizers in de oudheid hebben er vreselijk tegen gevochten. En met welk resultaat? Zij zijn zelf te gronde gegaan, terwijl de Bijbel nog onveranderd bestaat.

Wie beschermt dit Boek toch? Niemand dan God Zelf, die er de Auteur van is. Daarom zijn de duivel en de wereld zo vijandig. De duivel heeft zeker wel veel goede boeken in de kerk vernietigd, evenals hij heiligen, die ons onbekend zijn gebleven, heeft gedood. Maar de Bijbel moest hij laten bestaan.

De werken van Homerus, Vergilius en andere voorname boeken, zijn oude geschriften, maar niets kan vergeleken worden met de Bijbel.

Maarten Luther
Liever Turks dan Paaps
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

Mogen citaten van de onder ons bekende schrijver L. Vogelaar van kleine kerkhistorie niet geciteerd worden? Ik zag net dat een citaat dat ik plaatse is geknipt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Lezenswaardig

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Mogen citaten van de onder ons bekende schrijver L. Vogelaar van kleine kerkhistorie niet geciteerd worden? Ik zag net dat een citaat dat ik plaatse is geknipt.
Kwaadsprekerij waarbij het ook nog eens de bedoeling is dat we gaan raden over wie het gaat, is niet stichtend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

Wat is kwaadspreken? Ook als het dan of feitelijke waarheden gaat? Ik kan dit niet als kwaadspreken zien, en u weet dat ik mij onderwerp aan degenen die over ons gesteld zijn. Immers die machten moeten we aanmerken als van God gegeven opdat deze samenleving niet onleefbaar zal worden. Toch zijn er grenzen gehoorzamen. Als men de waarheid verkeert in leugen. Iets bewust verzwijgen is niet goed.
Nogmaals, ik zal me onderwerpen aan degenen die over me gesteld zijn op dit forum maar wil wel duidelijk zijn dat dit geen kwaadspreken was, en zeker niet als zodanig bedoeld. Wel is het zo dat ik dit meende te moeten publiceren daar een bepaalde groep het hier vaak moeilijk heeft, een groep die nogal eens in de verdrukking komt. We hopen dat verder de waarheid gezegd mag worden, als men dat op prijs stelt met naam en toenaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Lezenswaardig

Bericht door DDD »

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Lezenswaardig

Bericht door Ditbenik »

Ja, dat is inderdaad een prachtig interview. Herkenbaar ook dat gedeelte over de zendingskerk die geen kopie kan zijn van de kerk hier.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Lezenswaardig

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:Wat is kwaadspreken? Ook als het dan of feitelijke waarheden gaat? Ik kan dit niet als kwaadspreken zien, en u weet dat ik mij onderwerp aan degenen die over ons gesteld zijn. Immers die machten moeten we aanmerken als van God gegeven opdat deze samenleving niet onleefbaar zal worden. Toch zijn er grenzen gehoorzamen. Als men de waarheid verkeert in leugen. Iets bewust verzwijgen is niet goed.
Nogmaals, ik zal me onderwerpen aan degenen die over me gesteld zijn op dit forum maar wil wel duidelijk zijn dat dit geen kwaadspreken was, en zeker niet als zodanig bedoeld. Wel is het zo dat ik dit meende te moeten publiceren daar een bepaalde groep het hier vaak moeilijk heeft, een groep die nogal eens in de verdrukking komt. We hopen dat verder de waarheid gezegd mag worden, als men dat op prijs stelt met naam en toenaam.
Omdat ik gelijk reageerde op de -gelukkig geknipte- post reageer ik nogmaals (1 keer, omdat ik hoop dat het leerzaam is). Je kunt je afvragen:
  • is het waar?
  • is het respectvol?
  • is het goed?
  • is het vriendelijk?
Als je al bij 1 van deze vragen twijfels hebt is het beter om niet te posten.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
-DIA- schreef:Wat is kwaadspreken? Ook als het dan of feitelijke waarheden gaat? Ik kan dit niet als kwaadspreken zien, en u weet dat ik mij onderwerp aan degenen die over ons gesteld zijn. Immers die machten moeten we aanmerken als van God gegeven opdat deze samenleving niet onleefbaar zal worden. Toch zijn er grenzen gehoorzamen. Als men de waarheid verkeert in leugen. Iets bewust verzwijgen is niet goed.
Nogmaals, ik zal me onderwerpen aan degenen die over me gesteld zijn op dit forum maar wil wel duidelijk zijn dat dit geen kwaadspreken was, en zeker niet als zodanig bedoeld. Wel is het zo dat ik dit meende te moeten publiceren daar een bepaalde groep het hier vaak moeilijk heeft, een groep die nogal eens in de verdrukking komt. We hopen dat verder de waarheid gezegd mag worden, als men dat op prijs stelt met naam en toenaam.
Omdat ik gelijk reageerde op de -gelukkig geknipte- post reageer ik nogmaals (1 keer, omdat ik hoop dat het leerzaam is). Je kunt je afvragen:
  • is het waar?
  • is het respectvol?
  • is het goed?
  • is het vriendelijk?
Als je al bij 1 van deze vragen twijfels hebt is het beter om niet te posten.
Lieve vriend,
Iets laten escalleren is ook wat. Dan liever niets meer zeggen. Alleen wat mijn onvergetelijke moeder als haar levensmotto had, en waar we ons ook aan wensen re comformeren: Beter is het om onrecht te lijden dan onrecht te doen.

Daarmee wil ook niet suggereren dat uw opmerking onrecht is, zeker niet zo bedoeld zal zijn. Maar hierop verder ingaan kan toch een escalatie leiden, want we hebben ook lering te trekken uit het verleden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Lezenswaardig

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Vragen over het modbeleid graag niet in lopende discussies aan de orde stellen. Er is in 'forumzaken' vast wel een geschikt topic voor te vinden. Al gaan we over modbeleid geen uitgebreide discussies voeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

Opdat wij niet vergeten. Er is een woord uit het Woord: Gedenkt uw voorgangers, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel.
https://libris.nl/zoek?s=Kanselserie
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie