Kronieken van Narnia

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door J.C. Philpot »

Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

Floppy schreef:
Hendrikus schreef:
TSD schreef:
Hendrikus schreef: In onze gemeente bestaat een studiekring rond het werk van Lewis, waar we met veel genoegen aan deelnemen. Boeiend!
Daar kun je wel een behoorlijk aantal jaar mee vullen lijkt me...
Het eerste seizoen zit er bijna op, maar we gaan welgemoed verder ;)
En mocht je ooit klaar zijn met C.S. Lewis, dan kan je direct door met het integrale werk van G.K. Chesterton.
Zeker en dan Dorothy Sayers
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Ik had hier nooit van gehoord. Het zal een gebrek zijn aan algemene ontwikkeling. Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom dit onder ons thuishoort. Het deed me denken (het deel dat ik hoorde) aan een sprookje met bovennatuurlijke zaken. Maar goed... Zo weten we wel waar het op het hier forum over gaat.
De drie filters van Socrates heb ik tot mijn schande niet toegepast.
Het is een sprookje inderdaad, maar wel een sprookje wat goed gebruikt kan worden om kinderen dingen van het Evangelie uit te leggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
ik ben ze aan het herlezen, blijft ook geweldig knap verzonnen en meeslepend geschreven!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
ik ben ze aan het herlezen, blijft ook geweldig knap verzonnen en meeslepend geschreven!
Ik zou ook de silmarillion er bij lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
ik ben ze aan het herlezen, blijft ook geweldig knap verzonnen en meeslepend geschreven!
Ik zou ook de silmarillion er bij lezen.
Vooraf, tussen 1 van deze boeken of erna?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

parsifal schreef:
Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
ik ben ze aan het herlezen, blijft ook geweldig knap verzonnen en meeslepend geschreven!
Ik zou ook de silmarillion er bij lezen.
Dat is wel heel andere koek. Ik herinner me dat ik de engelse versie tijdens koorrepetities las als mijn partij niet aan de beurt was :)
Indrukwekkende beelden en ideeën, maar wel minder "pakkend" dan In de ban van de Ring.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Protegé »

-DIA- schreef:Ik had hier nooit van gehoord. Het zal een gebrek zijn aan algemene ontwikkeling. Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom dit onder ons thuishoort. Het deed me denken (het deel dat ik hoorde) aan een sprookje met bovennatuurlijke zaken. Maar goed... Zo weten we wel waar het op het hier forum over gaat.
De drie filters van Socrates heb ik tot mijn schande niet toegepast.
Beste DIA, ik draag je een warm hart toe en er valt heel wat af te dingen op Narnia, maar je bezorgt mij een milde glimlach wanneer je notabene aan een heidense filosoof als veiligheidsmaatregel refereert bij het aan de kaak stellen van sprookjes. :) :)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door -DIA- »

Protegé schreef:
-DIA- schreef:Ik had hier nooit van gehoord. Het zal een gebrek zijn aan algemene ontwikkeling. Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom dit onder ons thuishoort. Het deed me denken (het deel dat ik hoorde) aan een sprookje met bovennatuurlijke zaken. Maar goed... Zo weten we wel waar het op het hier forum over gaat.
De drie filters van Socrates heb ik tot mijn schande niet toegepast.
Beste DIA, ik draag je een warm hart toe en er valt heel wat af te dingen op Narnia, maar je bezorgt mij een milde glimlach wanneer je notabene aan een heidense filosoof als veiligheidsmaatregel refereert bij het aan de kaak stellen van sprookjes. :) :)
Een beetje humor mag ook wel eens? Toch? :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Geen Narnia, maar wat ik afgelopen week besteld heb is:

Afbeelding
Ik heb hier een exemplaar met zo een 1500 pagina`s staan, de drie delen in één. Inclusief bijlagen, taalschemas etc. Die man had heel veel fantasie zeg.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

geartjen schreef:
TSD schreef:Een andere praktische vraag: Welke versie koop je precies? Zijn alle uitgaven even rijk geïllustreerd?

Er lijkt heel veel verschil te zitten tussen versies, zowel qua prijs als aantal pagina`s. (500-1100) (Uiteraard heb ik wel gekeken of het een los deel betreft of allemaal ;) ).

Mij lijkt allemaal in 1 band niet zo praktisch, maar zie maar eens aan alle 7 losse delen te komen...
De engelse versies heb ik zelf al verschillende keren gelezen op mijn e-reader

Voor de kinderen heb ik laatst bij de lokale christelijke boekhandel een paperback versie met alle delen in 1 gekocht (https://www.bol.com/nl/f/de-kronieken-v ... 079750491/). Dat is een editie zonder illustraties voor een kleine 30,-. De hardback versie is al snel zo'n 15 euro duurder.
Voor losse delen betaal je ook ruim 18,-.
Dus alles in 1 band is geen probleem? Het lijkt mij zo een kolossaal boek worden, zeker als kinderboek.

7*€18,50 aan een boekenserie vind ik geen verantwoorde uitgave in mijn gezin
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef: Inderdaad niet in een band. En lees ze in de volgorde waarin ze zijn geschreven. TLTWATW is zoveel mooier en wonderlijker als je de ontstaansgeschiedenis van Narnia nog niet kent.
Dus niet de volgorde zoals die door de uitgevers wordt aangehouden? Het deel wat jij noemt is het 2e, toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

TSD schreef:
parsifal schreef:
TSD schreef: Inderdaad niet in een band. En lees ze in de volgorde waarin ze zijn geschreven. TLTWATW is zoveel mooier en wonderlijker als je de ontstaansgeschiedenis van Narnia nog niet kent.
Dus niet de volgorde zoals die door de uitgevers wordt aangehouden? Het deel wat jij noemt is het 2e, toch?
Inderdaad, ik denk dat het leuker is om geïntroduceerd te worden met de lantaarnpaal zonder eerst gelezen te hebben waar hij vandaan komt. Om niet al over de klerenkast te lezen voor Lucy er doorheen gaat enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef:
parsifal schreef:
TSD schreef: Inderdaad niet in een band. En lees ze in de volgorde waarin ze zijn geschreven. TLTWATW is zoveel mooier en wonderlijker als je de ontstaansgeschiedenis van Narnia nog niet kent.
Dus niet de volgorde zoals die door de uitgevers wordt aangehouden? Het deel wat jij noemt is het 2e, toch?
Inderdaad, ik denk dat het leuker is om geïntroduceerd te worden met de lantaarnpaal zonder eerst gelezen te hebben waar hij vandaan komt. Om niet al over de klerenkast te lezen voor Lucy er doorheen gaat enz.
Denken anderen die de serie heb en gelezen daar hetzelfde over? Ik las op Wikipedia dat Lewis in het door @Mannetje genoemde boek zelf min of meer aangeeft dat de chronologische leesvolgorde de juiste is.

Overigens heb ik vanavond een boek besteld. Weliswaar alles toch in 1 band, maar wel hardcover en voor een zacht prijsje 2e hands, maar ongelezen :)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

Maak je er niet te druk over, lees ze gewoon :)
Plaats reactie