Kronieken van Narnia

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Jongere »

parsifal schreef:
ZWP schreef:Terzijde: wat zijn hedendaagse schrijvers die dezelfde gave hebben als CS Lewis?
In een pessimistische bui denk ik dat ze niet meer bestaan, maar wie weet?
Moeilijke vraag. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die en de vertel gave van Lewis hebben en ook nog het vermogen om boeken als "Mere Christianity" en "Surprised by Joy" te schrijven. Stott en Keller hebben boeken die even prettig geschreven zijn als Lewis' boeken, maar vooral Keller is minder origineel en bouwt veel op Lewis. En beide zie ik niet in staat om goede kinderboeken te schrijven.
Met Stott en Keller heb je twee theologen te pakken. Die inderdaad vaardige schrijvers zijn, maar dat is wel echt een andere tak van sport. Lewis was geen theoloog. Zijn werken die het meest tegen theologie aanschuren (apologetiek met name, of losse essays) zijn zeer boeiend, maar in zekere zin "lekenwerk". Als het gaat om gedegen apologetiek, zijn er vandaag de dag nog wel mensen te noemen (iemand als Alvin Plantinga wellicht, hoewel veel minder toegankelijk dan Lewis).

Maar zijn fictieve verhalen vind ik echt een klasse apart. En ik zou inderdaad niet direct iemand kunnen noemen die dat momenteel benadert. Een paar jaar geleden las ik wat boeken van Ted Dekker (Groen, Rood, etc.). Die probeert wel op een zelfde manier te spelen met fictie/werkelijkheid, maar dat is voor mij echt een stuk minder overtuigend. Ik werd z'n boeken op den duur stevig zat, terwijl ik Narnia bijv. eens in de paar jaar weer eens herlees.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

Jongere schreef:
parsifal schreef:
ZWP schreef:Terzijde: wat zijn hedendaagse schrijvers die dezelfde gave hebben als CS Lewis?
In een pessimistische bui denk ik dat ze niet meer bestaan, maar wie weet?
Moeilijke vraag. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die en de vertel gave van Lewis hebben en ook nog het vermogen om boeken als "Mere Christianity" en "Surprised by Joy" te schrijven. Stott en Keller hebben boeken die even prettig geschreven zijn als Lewis' boeken, maar vooral Keller is minder origineel en bouwt veel op Lewis. En beide zie ik niet in staat om goede kinderboeken te schrijven.
Met Stott en Keller heb je twee theologen te pakken. Die inderdaad vaardige schrijvers zijn, maar dat is wel echt een andere tak van sport. Lewis was geen theoloog. Zijn werken die het meest tegen theologie aanschuren (apologetiek met name, of losse essays) zijn zeer boeiend, maar in zekere zin "lekenwerk". Als het gaat om gedegen apologetiek, zijn er vandaag de dag nog wel mensen te noemen (iemand als Alvin Plantinga wellicht, hoewel veel minder toegankelijk dan Lewis).

Maar zijn fictieve verhalen vind ik echt een klasse apart. En ik zou inderdaad niet direct iemand kunnen noemen die dat momenteel benadert. Een paar jaar geleden las ik wat boeken van Ted Dekker (Groen, Rood, etc.). Die probeert wel op een zelfde manier te spelen met fictie/werkelijkheid, maar dat is voor mij echt een stuk minder overtuigend. Ik werd z'n boeken op den duur stevig zat, terwijl ik Narnia bijv. eens in de paar jaar weer eens herlees.
Iemand als J.K. Rowling zit met haar Harry Potter boeken een beetje in hetzelfde genre als Lewis en Tolkien, en ik denk dat ze de betere verhaalverteller is. En als je de hele HP reeks hebt gelezen is wel heel duidelijk dat Rowling het evangelie kent, maar het is nog een slag minder direct dan bij Lewis.
Verder heeft de Harry Potter serie natuurlijk nog wel een hoop meer zaken die ter discussie staan (de hele magische wereld die niet volledig gescheiden is van de echte wereld, al is dat bij Tolkien ook niet het geval).

Op het gebied van apologetiek zou misschien Francis Spufford met Unapologetic zich qua schrijven met Lewis kunnen meten, maar hij is ook gelijk meer omstreden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door John Galt »

Ik zat ook aan Rowling te denken. Los van de bezwaren die ik hier en daar ook heb, is zij een briljant verteller. Het zijn boeken die je leest en herleest, en als je de hele serie uit hebt, maakt dat het leuker om de eerdere delen weer te lezen voor de clues die ze overal heeft rondgestrooid.
Wat je bij Rowling vooral ziet, zijn invloeden van mythen en sagen, van Lewis zelf en ook een flinke vleug Roald Dahl.
Maar bij het lezen van Harry Potter mis ik de ontroering die Narnia bij me op kan roepen. Je mist een dimensie.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Hendrikus »

TSD schreef:
Jongere schreef:Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik kan me aarzelingen bij de boeken wel voorstellen. Richting mijn kinderen zou ik zelf echt wachten tot ze wat ouder zijn voordat ik Narnia aan ze zou geven. Denk inderdaad aan zo'n 10/12 ofzo.
Maar zelf vind ik de boeken schitterend. Je moet wel weten wat je leest. Het is geen allegorie (terwijl de christelijke symboliek rijk geladen (of overladen) is) en evenmin een sprookje (terwijl er heel wat mythische wezens in voorkomen).
Wat mij erg geholpen heeft, is kennis nemen van Lewis' eigen visie op Narnia (en op literatuur en met name mythen in het algemeen). Het boek dat genoemd is helpt daarbij, maar bijv. ook het gedeelde over Narnia uit de biografie van McGrath over Lewis. En ik vond het boekje "Tolkien: Mens en mythe" in dit verband heel interessant. Zijdelings komt daar Lewis ook in ter sprake, en het gaat juist in op de duiding van dit soort boeken.
Kinderen hebben dat soort duiding vooraf natuurlijk niet nodig, maar het kan je als ouder wel helpen -denk ik- om een afweging te maken en ook op de goede manier over de boeken te spreken met hen. En ik denk dat kinderen nog iets hebben -aan naïviteit- wat hen juist geschikte lezers maakt van deze boeken (en ons wat minder geschikt).
Voor mij weten deze boeken van Lewis (net als zijn ruimtetrilogie) toch iets aan te boren wat ik verder maar weinig tegenkom. Wat dat precies is, is nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Het is wat hij weet te doen met je verbeelding; leren om met andere ogen naar de wereld te kijken.
Bedankt voor de reactie. Mijn eigen interesse wordt wel groter nu :)

En ik ga nog heel even wachten met aanbieden aan mijn zoon, maar dan heb ik tijd om ze zelf rustig te lezen :D

Van Lewis heb ik tot nu toe alleen 'Brieven uit de hel' gelezen. Dat vond ik zelf een heel leerzaam boek. Dat zou ik inderdaad ook wel kunnen omschrijven als 'leren om met andere ogen naar de werkelijkheid om je heen te kijken'.
In onze gemeente bestaat een studiekring rond het werk van Lewis, waar we met veel genoegen aan deelnemen. Boeiend!
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Een andere praktische vraag: Welke versie koop je precies? Zijn alle uitgaven even rijk geïllustreerd?

Er lijkt heel veel verschil te zitten tussen versies, zowel qua prijs als aantal pagina`s. (500-1100) (Uiteraard heb ik wel gekeken of het een los deel betreft of allemaal ;) ).

Mij lijkt allemaal in 1 band niet zo praktisch, maar zie maar eens aan alle 7 losse delen te komen...
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef: In onze gemeente bestaat een studiekring rond het werk van Lewis, waar we met veel genoegen aan deelnemen. Boeiend!
Daar kun je wel een behoorlijk aantal jaar mee vullen lijkt me...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door parsifal »

TSD schreef:Een andere praktische vraag: Welke versie koop je precies? Zijn alle uitgaven even rijk geïllustreerd?

Er lijkt heel veel verschil te zitten tussen versies, zowel qua prijs als aantal pagina`s. (500-1100) (Uiteraard heb ik wel gekeken of het een los deel betreft of allemaal ;) ).

Mij lijkt allemaal in 1 band niet zo praktisch, maar zie maar eens aan alle 7 losse delen te komen...
Inderdaad niet in een band. En lees ze in de volgorde waarin ze zijn geschreven. TLTWATW is zoveel mooier en wonderlijker als je de ontstaansgeschiedenis van Narnia nog niet kent.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door -DIA- »

Ik had hier nooit van gehoord. Het zal een gebrek zijn aan algemene ontwikkeling. Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom dit onder ons thuishoort. Het deed me denken (het deel dat ik hoorde) aan een sprookje met bovennatuurlijke zaken. Maar goed... Zo weten we wel waar het op het hier forum over gaat.
De drie filters van Socrates heb ik tot mijn schande niet toegepast.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:...Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online...
De enige versie die ik online ken is van radio Maria; u heeft toch niet van Rooms zuurdesem zitten snoepen? :slurp :huhu
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door newton »

TSD schreef:Een andere praktische vraag: Welke versie koop je precies? Zijn alle uitgaven even rijk geïllustreerd?

Er lijkt heel veel verschil te zitten tussen versies, zowel qua prijs als aantal pagina`s. (500-1100) (Uiteraard heb ik wel gekeken of het een los deel betreft of allemaal ;) ).

Mij lijkt allemaal in 1 band niet zo praktisch, maar zie maar eens aan alle 7 losse delen te komen...
De engelse versies heb ik zelf al verschillende keren gelezen op mijn e-reader

Voor de kinderen heb ik laatst bij de lokale christelijke boekhandel een paperback versie met alle delen in 1 gekocht (https://www.bol.com/nl/f/de-kronieken-v ... 079750491/). Dat is een editie zonder illustraties voor een kleine 30,-. De hardback versie is al snel zo'n 15 euro duurder.
Voor losse delen betaal je ook ruim 18,-.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:...Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online...
De enige versie die ik online ken is van radio Maria; u heeft toch niet van Rooms zuurdesem zitten snoepen? :slurp :huhu
Nee het was geen radio, Het was een video (of audiobestand) die op YouTube na te luisteren is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Hendrikus »

TSD schreef:
Hendrikus schreef: In onze gemeente bestaat een studiekring rond het werk van Lewis, waar we met veel genoegen aan deelnemen. Boeiend!
Daar kun je wel een behoorlijk aantal jaar mee vullen lijkt me...
Het eerste seizoen zit er bijna op, maar we gaan welgemoed verder ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:
Floppy schreef:
-DIA- schreef:...Maar daar ik leergierig en soms ook wel een beetje nieuwsgierig ben vond ik een luisterboek online...
De enige versie die ik online ken is van radio Maria; u heeft toch niet van Rooms zuurdesem zitten snoepen? :slurp :huhu
Nee het was geen radio, Het was een video (of audiobestand) die op YouTube na te luisteren is.
Ik zie het! Die van R.M. zijn in stukjes verdeeld zodat je wat makkelijker naar de verschillende hoofdstukken kan springen, maar die op YT heeft het voordeel dat er geen introotjes e.d. bij zitten.
Ideaal voor op vakantieritten... al vraag ik me wel eens af hoe dat allemaal auteursrechtelijk zit; die van R.M. zal wel OK zijn, maar op YT is men niet altijd even nauw met de principes...
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

Hendrikus schreef:
TSD schreef:
Hendrikus schreef: In onze gemeente bestaat een studiekring rond het werk van Lewis, waar we met veel genoegen aan deelnemen. Boeiend!
Daar kun je wel een behoorlijk aantal jaar mee vullen lijkt me...
Het eerste seizoen zit er bijna op, maar we gaan welgemoed verder ;)
En mocht je ooit klaar zijn met C.S. Lewis, dan kan je direct door met het integrale werk van G.K. Chesterton.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kronieken van Narnia

Bericht door Floppy »

geartjen schreef:
TSD schreef:...
Voor de kinderen heb ik laatst bij de lokale christelijke boekhandel een paperback versie met alle delen in 1 gekocht (https://www.bol.com/nl/f/de-kronieken-v ... 079750491/). Dat is een editie zonder illustraties voor een kleine 30,-. De hardback versie is al snel zo'n 15 euro duurder.
Voor losse delen betaal je ook ruim 18,-.
Ik kocht destijds ook de paperback all-in-one versie zonder illustraties. Er is geen boek in huis dat er zó verschrikkelijk versleten uitziet, en nog steeds pakken de kinderen het om er een willekeurig stuk uit te lezen. Was toen iets van 25 euro en die was elke halve cent driedubbel en dwars waard.
Maar ooit koop ik 'm opnieuw en dan hardcover met illustraties oid.
Plaats reactie