Cathechismusverklaringen/preken

Catehechismusverklaringen/preken

Peiling eindigde op 23 mar 2019, 17:17

Heteren/Roos/van Weerd: Voor altijd Getroost
4
3%
L. Huisman: De Heidelbergse Catechismus
14
12%
G.H. Kersten: De Heidelbergse Catechismus
10
9%
A. Moerkerken: Ons troostboek
5
4%
H. Veldkamp: Zondagskinderen
6
5%
Theodorus van der Groe: Des christens eenigen troost in leven en sterven
8
7%
Hermann Kohlbrugge: De eenvoudige Heidelberger
10
9%
B. Smytegelt: De enige troost in leven en sterven
16
14%
Ursinus Zacharias: Het Schatboek
28
24%
Overig: Harinck; Van Aalst; van Haaren; Karels; Hoogerland; niet nader genoemd
15
13%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Panny »

Mannetje schreef:Wij hadden pas een preek van Boston (maar ik ben maar "gewoon" GG ;) ). Een mooie preek, maar wel erg moeilijk om de lijn vast te houden.
Voor kinderen (en volwassenen met wat minder zitvlees) was het vooral lastig dat onderverdelingen nogal eens afgesloten werden met "tenslotte", of "als laatste". Dan klinkt het of de preek bijna klaar is, maar dan was slechts een deelonderwerpje afgesloten...

In mijn vorige woonplaats is wel eens van een van de Erskines gelezen, daar was dat probleem nog veel groter...
De preken van McCheyne (hertaald door dhr. Eikelenboom) zouden wel erg geschikt zijn. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat deze gelezen zijn in een leesdienst.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Boertje schreef:Ik lees graag over de kerkmuren heen.
Waarom zou je het dan nog in een gebouw doen? Waarom geen hagepreek in het open veld? :?:
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Arie Flipse »

Piet Puk schreef:
mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Doe mij maar meer oudvaders.
Dan ben je inderdaad beter af bij Mallan, Lamain en Verhoeks of een oudvader.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door eilander »

Panny schreef:De preken van McCheyne (hertaald door dhr. Eikelenboom) zouden wel erg geschikt zijn. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat deze gelezen zijn in een leesdienst.
Ik wel. Meermalen zelfs.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Bruna »

Smytegelt zou ik stemmen.

De keuze is nogal veel gericht op de GG. Wat me opvalt is dat de verklaring van ds. Huisman veel stemmen krijgt. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de verklaring van ds. Huisman en andere GG dominees?

Nog een vraag: zijn degenen die verklaring van Ursinus aanbevelen, een oude schrijver, ook voorstander voor de oudere Statenvertaling?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Bruna »

windorgel schreef:
mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Tja, die horen we helaas slechts eenmaal per jaar, helaas. En sommigen nog minder.
Inderdaad helaas, het zou wat eerlijker verdeeld moeten worden. Ben je lid van een kleine gemeente?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Panny »

eilander schreef:
Panny schreef:De preken van McCheyne (hertaald door dhr. Eikelenboom) zouden wel erg geschikt zijn. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat deze gelezen zijn in een leesdienst.
Ik wel. Meermalen zelfs.
:super
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Panny schreef:De preken van McCheyne (hertaald door dhr. Eikelenboom) zouden wel erg geschikt zijn. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat deze gelezen zijn in een leesdienst.
Ik wel. Meermalen zelfs.
Er is toch ook een serie 'de Ark der Behoudenis'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Arie Flipse schreef:
Piet Puk schreef:
mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Doe mij maar meer oudvaders.
Dan ben je inderdaad beter af bij Mallan, Lamain en Verhoeks of een oudvader.
Ik weet niet wat jij onder definitie oudvader verstaat, maar in mijn optiek vallen ds. Mallan, Lamain en Verhoeks daar niet onder.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 11 mar 2019, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Panny »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Panny schreef:De preken van McCheyne (hertaald door dhr. Eikelenboom) zouden wel erg geschikt zijn. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat deze gelezen zijn in een leesdienst.
Ik wel. Meermalen zelfs.
Er is toch ook een serie 'de Ark der Behoudenis'?
Klopt, vertaald door dominee Krijgsman. Maar die heb ik nog niet gelezen:
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... ehoudenis/

Ik heb deze twee vertaald door dhr. Eikelenboom:
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... zaligheid/
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... ons-alles/

De Bron van zaligheid kan echt iedereen aanraden aan te schaffen. En bijvoorveeld elke week een preek uit te lezen. Zo helder!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door windorgel »

Bruna schreef:
windorgel schreef:
mulder schreef:
Piet Puk schreef:
Ik bedoelde je lastste zin. Helaas merk ik in mijn gemeente dat de boekenkast gevuld is met ds. Mallan
de originele! ggin koers dus.
Als die lijn je niet ligt kan je toch luisteren naar de hedendaagse predikanten als ds. Roos, Van der Tang, Weststrate ? Die zullen je dan meer bekoren...
Tja, die horen we helaas slechts eenmaal per jaar, helaas. En sommigen nog minder.
Inderdaad helaas, het zou wat eerlijker verdeeld moeten worden. Ben je lid van een kleine gemeente?
Ja. Ik begrijp natuurlijk dat er in een grotere gemeente vaker gedoopt moet worden etc, maar het is wel heel jammer dat we er weinig van merken dat er nu meer predikanten zijn dan in de afgelopen decennia.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

Blijft ook wel een feit dat kerkenraden predikanten moeten vragen. Ik ken een gemeente waarbij het lijkt dat ze afwachten tot de predikant zelf aangeeft een dienst te vervullen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:Blijft ook wel een feit dat kerkenraden predikanten moeten vragen. Ik ken een gemeente waarbij het lijkt dat ze afwachten tot de predikant zelf aangeeft een dienst te vervullen.
Dat is zo, maar als individueel lid kun je daar niet zoveel mee. Ik weet trouwens niet hoe dat hier gaat. Ik zit niet in de kerkenraad...
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Blijft ook wel een feit dat kerkenraden predikanten moeten vragen. Ik ken een gemeente waarbij het lijkt dat ze afwachten tot de predikant zelf aangeeft een dienst te vervullen.
Dat is zo, maar als individueel lid kun je daar niet zoveel mee. Ik weet trouwens niet hoe dat hier gaat. Ik zit niet in de kerkenraad...
Ik weet dat er binnen GGiN naar dit evenwicht is gekeken en ook in kaart is gebracht, omdat gemeenten zich benadeeld voelden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door windorgel »

Daar merken we weinig van dan. Of hebben ze bij de verdeling het aantal leden als uitgangspunt genomen?
Plaats reactie